Gå til innhold

Vet ikke om jeg skal le eller grine *svigerfar som har kommet med "krav"*


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For din samboers beste er dette helt ok. Jeg kan sette meg inn i hans foreldres ståsted. Tipper min pappa kommer til å oppføre seg tilsvarende når jeg får ny kjæreste, og dette kun av erfaring. Julegaver dere får av dem tilfaller han etter brudd, er ikke det naturlig da?

Man vil alltid det beste for barna sine, og her vil han bare gjøre det enklere ved et brudd, samt sikre sønnens interesser. 

Skjønner svigerfar veldig godt jeg. 

Anonymkode: da65a...d87

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan deler boet ved et ev brudd er noe svigerfar ikke har noe med og rent rettslig vil han aldri vinne igjennom med slike tåpelige krav. Men nå er det tydelig at alt av gaver fra den kanten kommer med krav og forventninger, så synes jeg du skal ta opp dette din samboer og diskutere hvordan dere skal gå frem. Hvis han synes dette er greit nok så ville jeg nok presentert min egen liste av timer og arbeid lagt ned i hus, hjem og hans barn. Sorry, likt skal være likt!! 

Jeg synes også at heretter bør du be din samboer informere om når han mottar gaver fra sine foreldre til f.eks. oppussing etc. Det er felles hjem og det virker som dere har felles økonomi, da bør du også få vite hvor pengene kommer fra og om det faktisk er noe dere har råd til uavhengig. 

Din svigerfar er skikkelig frekk. Kjenner jeg blir helt irritert på dine vegne...

Anonymkode: bfd2f...5d6

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke naturlig at sønnen får det hvis det blir brudd?, tenker du at du skal ha dette?

Anonymkode: 41a86...51a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaver skjønner jeg at sønnen dems skal beholde, det er jo faktisk ganske logisk og ikke minst vanlig (hvertfall i min omgangskrets). Samboeren din kan jo gi deg noe av det, men det er opp til han mener jeg.

ang oppussing så kan man ikke gå rundt å tenke at alt er rosenrødt, man må faktisk samle på kvitteringer osv for å "bevise" hva man har gjort i form av innkjøp av materialer osv. 100.000 er faktisk en god del penger, å de skal du ha ved brudd. 

Anonymkode: ffcc9...f75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

Men folkens! Uansett hva man mener er riktig fordeling ved et brudd har jo ingen andre enn TS og mannen noe de skulle ha sagt? 

Om svigerfar gir en gave til DEM kan han jo ikke forlange at sønnen skal ha den gaven ved et brudd? Det er jo noe TS og mannen må bli enige om. 

En gave er en gave, og etter man har gitt dem bort kan man ikke styre hva mottakeren vil velge å gjøre med den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det ikke naturlig at sønnen får det hvis det blir brudd?, tenker du at du skal ha dette?

Anonymkode: 41a86...51a

Jeg har jo oppsrbeidet meg gjeld for ting som kunne kostet oss mindre. Jeg låner ting i "Mitt eget hjem". Jeg er uenig i hvordan dette har Skjedd.

Anonymkode: 3d562...e85

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest C.Tramell

Jøssenavn! Så til og med fellesgavene dere får til jul skal føres opp på ham i tilfelle brudd. Kanskje de like godt bare skal sette hans navn på dem heretter da?  Jeg skjønner at folk vil unngå at arvestykker og store investeringer går til svigerdatteren ved et brudd, men å styre sånn som dette om småting synes jeg er både smålig og ufint. Det virker nesten som de ikke tror du vil bli værende i livet deres så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Magnifiq skrev:

Men folkens! Uansett hva man mener er riktig fordeling ved et brudd har jo ingen andre enn TS og mannen noe de skulle ha sagt? 

Om svigerfar gir en gave til DEM kan han jo ikke forlange at sønnen skal ha den gaven ved et brudd? Det er jo noe TS og mannen må bli enige om. 

En gave er en gave, og etter man har gitt dem bort kan man ikke styre hva mottakeren vil velge å gjøre med den. 

Helt riktig! Hvis svigerfar gir større summer som for eksempel forskudd på arv er dette selvsagt din samboers ved brudd, hvis ikke er det 100% opp til paret hvordan de ønsker å fordele det. Dette må du TS selvsagt snakke med din samboer om. Hvis dette er et initiativ fra svigerfar som han ikke var klar over, får din samboer gi klar beskjed om at den typen innblanding i deres liv er uaktuelt. Hvis samboeren din derimot var klar over at svigerfar skulle gjøre dette ... vel - da hadde ihvertfall jeg revurdert forholdet. Og fra TS sitt ståsted ville jeg ha levert tilbake kjøkkenmaskiner og diverse....

Anonymkode: 0a65b...127

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som blir helt feil med svigerfars "investerings-perm" er jo hvis han forventer at pengesummen av alle gavene de har gitt i forbindelse med oppussing skal trekkes fra salgssummen ved et eventuelt hussalg. Det er ikke sikkert at dyrt materialvalg er med på å heve salgssummen i særlig grad, så det er ikke rettferdig at alt fra downlights til benkeplater skal trekkes fra salgssummen med innkjøpspris.

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette hadde skjedd med meg, hadde jeg ville flyttet slik at det er 50/50 og like mye mitt som hans, det er fryktelig kjipt å gå rundt å kjenne på at ting i huset er "til låns fra svigerfar" når du vet at du ønsker å leve resten av livet med denne mannen.

Jeg synes heller ikke det er naturlig at julegaver som er gitt til "Ida og Per" skal følge Ida om det var en gave fra hennes mor. Da får man gi en fellesgave, eller hver for seg eller en mix. Jeg er også litt sånn at om noe ikke er vårt, så skaffer vi eget. som det sengeteppet, dersom det er bare Per sitt da, da hadde jeg nok pakket det bort og kjøpt et billigere så jeg slipper å være redd for å søle på det eller krympe det i vask eller hva nå galt som kan skje.

Jeg ville ordnet det slik at de 100.000 teller som ditt innskudd, og så får du så fort som mulig skaffe 200.000 til så dere stiller helt likt. Dersom det ikke er en mulighet ville jeg ha solgt og funnet noe nytt, der alt er likt fra starten av, en sånn ubalanse som det kan bli nå er ikke noe særlig å gå rundt og kjenne på. En siste mulighet er at han får stå for alt som har å gjøre med huset, lån, oppussing etc og så sparer du alt av dine penger og gir f. i hva de gjør, virker jo nesten som om svigerfar ikke ønsker at du skal eie noe av huset uansett, så da får han heller sponse sønnen sin og så får du bo gratis.

Hva sier samboeren din om dette da? Det er jo veldig viktig for hva som bør skje framover.

Anonymkode: 90c40...42b

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste med dette er at svigerfar kom til DEG på døra mens samboeren din var borte. Enten har han ventet til en anledning der du kom til å være alene hjemme (et GROVT overtramp!), eller så er det samboeren din som ikke tør å ta opp dette selv, og "bestilte" faren sin på døra di når han selv var borte.

Dere bør uansett bruke anledningen til å sette opp en skikkelig kontrakt/plan hvis ting skjærer seg, som gjør at ting kan roe seg. Ikke noe i veien med å ha en egen bufferkonto som du kan spare penger på, du må nesten ha en slags sikkerhet i banken siden du ikke har mye sikkerhet i felles bolig, som mannen din eier mest av.

Uansett må du selv slutte å tenke at du er fornøyd bare det er pent og harmonisk rundt deg. Vær smart og sikre deg!  Man MÅ tenke nøye over økonomi, også med tanke på barnet ditt, du vet jo aldri hva som skjer med forholdet til samboeren i fremtiden.

Anonymkode: e9ae4...40f

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med perm og kvitteringer og oppsøk en advokat (en annen en svigerfars advokat) og få utkast til en ny avtale.

Utrolig sleipt av svigers å bidra med gaver, som i ettertid egentlig er forskudd på arv. For som du sier, du ville valgt billigere løsninger selv, men gav deg for gaver. For ettertiden må dere be svigers være veldig mye tydeligere på hva som er gaver og hva som er forskudd på arv. Det er mulig de vil sikre sønnen sin, men det er ufint å gjøre det på en måte som gjør at du ender opp på bar bakke ved et brudd.

Anonymkode: 5f053...cf9

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, om samboer ønsker å beholde sengeteppet til 3000 ved brudd, må ha vel gjerne det. Men man skriver det ikke av på huset, om det er det svigerfar innbiller seg. Han får selve teppet, verken mer eller mindre. 

Anonymkode: 5e7bf...53f

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For all del, om samboer ønsker å beholde sengeteppet til 3000 ved brudd, må ha vel gjerne det. Men man skriver det ikke av på huset, om det er det svigerfar innbiller seg. Han får selve teppet, verken mer eller mindre. 

Anonymkode: 5e7bf...53f

Nei, hvis jeg skal ha det så koster det meg 3000 å ta det med. Så da er jo saken grei at teppet må følge samboer.

Anonymkode: 3d562...e85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg blir smålig for at dem er så smålig, men når det kommer til serviset så kunne de ha droppet å ta meg med for å velge ut. Samboer bryr seg jo ikke om vi har servise fra tilbords eller ikea. 

Anonymkode: 3d562...e85

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jo oppsrbeidet meg gjeld for ting som kunne kostet oss mindre. Jeg låner ting i "Mitt eget hjem". Jeg er uenig i hvordan dette har Skjedd.

Anonymkode: 3d562...e85

Gjeld, hva er logikken bak dette? Du har jo sluppet å kjøpe disse tingene, og dermed spart penger?

Anonymkode: 41a86...51a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner ikke helt hva svigerfar tenker. Han tror at fordi han har brukt x antall kr på samboers vegne til spotlights ol så skal du betale det til samboer ved et eventuelt brudd det dere må selge huset?

Det kan jo ikke være riktig? Om investeringen ikke har gitt økt salgsverdi kan de ikke kreve at du går i minus for å gi mannen avkastning på den dårlige investeringen. Dere deler salgssummen med den prosentvise delingen dere har på huset og thats it. Blir ikke det riktig?

Om mannen vil ha med seg gaver fra foreldrene ved brudd mener jeg det er helt greit, men om han ikke vil ha det eller det ikke går an å ta det med seg kan han heller ikke kreve at du er pliktig til å kjøpe det fra han.

Anonymkode: f787b...7a2

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjeld, hva e r logikken bak dette? Du har jo sluppet å kjøpe disse tingene, og dermed spart penger?

Anonymkode: 41a86...51a

F.eks alle utlegg skrives jo evt. Av verdiøkningen. Si vi går i Null hvis vi må selge om 2 år. Da skylder jeg for alle utlegg.

Anonymkode: 3d562...e85

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

F.eks alle utlegg skrives jo evt. Av verdiøkningen. Si vi går i Null hvis vi må selge om 2 år. Da skylder jeg for alle utlegg.

Anonymkode: 3d562...e85

I tillegg til de 300.000 samboer gikk inn med.

Anonymkode: 3d562...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

F.eks alle utlegg skrives jo evt. Av verdiøkningen. Si vi går i Null hvis vi må selge om 2 år. Da skylder jeg for alle utlegg.

Anonymkode: 3d562...e85

Si heller at han får komme å hente tingene ved et brudd.

Anonymkode: 41a86...51a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...