Gå til innhold

Vedr bytting av etternavn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Norge trenger ikke flere Hansen og Olsen og slikt skvip.

Anonymkode: eec12...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så mange umodne, ignorante og dømmende folk det var i denne tråden... Man kan da velge etternavnet sitt selv, og hvilke av kjønnene i parterskapet man tar navnet til, har da ikke noe med dere å gjøre. Her i gården slo vi sammen etternavnene våre med bindestrek, slik at barna fikk samme etternavn. 

Om vi kun hadde tatt hans eller mitt hadde da ikke psilt noen rolle, man velger det man selv ønsker og syntes er finest. 

At folk har så lite å finne på at dette er provoserende for dem, har min sympati, men kan dere ikke heller legge all energien dere har til overs, til noe som faktisk er et problem? Som f.eks voldtektsstraff, dyremishandling, klimaproblemer, innvandring og finansiering o.l, ikke hva folk setter på postkassa.. Ikke rart det er krig i verden.

Anonymkode: 25587...e9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.6.2017 den 4.15, AnonymBruker skrev:

Du og far til barna blir jo uansett aldri familie. Utrolig rart at alle kvinner sier det samme når de forsvarer valget sitt.

Anonymkode: af1dd...48c

Selvfølgelig blir man familie når man får barn. 

En familie er en institusjon eller et hushold som består av en gruppe individer som er knyttet sammen gjennom arv (demonstrert eller stipulert) fra felles aner, ekteskap, partnerskap eller adopsjon

Anonymkode: efc9c...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok gladelig min manns etternavn den dagen vi ble gift. Jeg har ingen tilknytning til mitt etternavn, mens jeg har stor tilknytning til han. 

Derfor tok jeg hans etternavn og han tok mitt mellomnavn slik at vi begge og våre fremtidige barn har samme navn alle sammen. 

Om jeg skal bli sett ned på fordi jeg vil at min mann, mine barn og jeg skal ha samme etternavn, sier det tross alt mer om de som dømmer meg, enn om meg.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre har ikke samme etternavn (vi barna har mors etternavn som mellomnavn og fars etternavn som etternavn), og jeg har aldri opplevd dette som hverken rart eller problematisk. Aldri vært noen tvil om at vi er en familie likevel. Forstår veldig godt min mors valg, siden hun har et sjeldent etternavn som hun har stor tilknytning til. Å bytte til et langt mer kjedelig etternavn var uaktuelt for henne da de giftet seg for 40 år siden. Noen synes sikkert det var litt rart, men helt ærlig, så har jeg aldri tenkt på det som noe problem eller noe rart.

Så hvis jeg velger å ta min manns navn så er det ikke fordi jeg har en "ide om at det er slik det skal være". Jeg har ikke bestemt meg ennå. Blir det giftemål ryker etternavnet mitt uansett - for jeg vil beholde mellomnavnet mitt, altså min mors slektsnavn. Det har jeg mest tilknytning til. Mitt nåværende etternavn har jeg derimot lyst til å bli kvitt, og dette er noe jeg har tenkt på helt uavhengig av giftemål. 

Så da blir det enten kun mitt nåværende mellomnavn (som da blir etternavn) eller beholde det som mellomnavn og legge til mannens navn. Han har et fint navn, så det er et alternativ. Jeg har aldri tenkt at det måtte bety at jeg "er hans eiendom" på noe vis. Bare at vi er en familie. 

Anonymkode: e6c15...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wildfig

Herlighet så mye skvip det er på denne tråden :laugh: Mange som ønsker å provosere idag eller?

Ekteskap er en tradisjon for mange, i likhet med dåp, konfirmasjon, jul og påske. En del av den tradisjonen er å ha på seg hvit kjole, for å vise sin uskyld, og ta mannens navn, for å vise hvem hun tilhører. Idag tar vi mannens navn, fordi det er koselig å følge tradisjon. Om man ikke tror på ekteskapet, så kan man og oppsøke advokat og få noen flotte avtaler seg i mellom. Det er heller ingen som tvinger damer til å ta mannens etternavn. Barna har mitt mellomnavn og hans etternavn, siden jeg skal beholde mitt mellomnavn og ta hans navn når vi gifter oss. Fordi jeg er knyttet til han og vi er familie. Jeg har ingenting imot at vi fortsetter med egne navn, men alt blir rett og slett enklere, og ikke minst penere, med like navn. Og dette har da ingenting med svake damer, gammeldagse holdninger eller likestiling å gjøre :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.6.2017 den 10.45, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det skremmende! Hjemmeværende arbeider seg ikke opp pensjonspoeng, bidrar ikke til samfunnet og er dårlige rollemodeller for barna.

Anonymkode: 02aec...b40

Feil

Har en barn under en viss alder får en automatisk et minimum av pensjonspoeng uavhengig av om en er i lønnet arbeid eller ei.

De bidrar til samfunnet, og det er billigere for samfunnet

Om mor eller far velger å gå hjemme i en kortere eller lengre periode kan de likevel være gode forbilder for barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi hver våre etternavn og barna har begges. Det har gått helt fint med postkassa, familiefølelsen og utreiser fra landet. Jeg er like lite min manns eiendom, som han er min. 

Klart alle skal få velge fritt. Men hvor fritt er egentlig valget, når alle velger å gjøre det samme, det er spørsmålet.

Anonymkode: 7f7fc...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva enkeltpersoner gjør er en ting, men jeg synes det er synd at det på samfunnsnivå fremdeles er klart mest vanlig at kvinnen bytter navn. Det burde være like naturlig og vanlig at menn bytter eller at ingen bytter.  For min del er jeg dessuten ikke tilhenger av å videreføre en tradisjon som symbolsk sett handler om at kvinnen er "eid" av mannen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dette viktig for andre? :P jeg vil aldri endre mitt etternavn, ikke samboer heller. Vi er alt for knyttet til de spesielle gårdsnavnene våre. Men barna våre vil få mannens etternavn, fordi vi bor på hans hjemsted og alle vet hvem som er knyttet til det navnet og hvor barna "hører til". Synes noe ant blir veldig merkelig. Barna får mitt navn som mellomnavn :) 

Anonymkode: 4e277...c76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det hadde vært hyggelig om hele familien vår het det samme. Foreslo en sammenslåing av våre navn, men det ville ikke gubben, så da er vi tre stykker i familien som alle har ulike etternavn. Jeg har mitt, min mann har sitt og ungen en kombo. 
Var aldri kvinnesak for meg, men familiefølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...