Gå til innhold

Vedr bytting av etternavn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det bare jeg som er helt sjokkert over at kvinner i Norge 2017 bytter etternavn når de gifter seg? Skjønner de ikke hvilken mannsjåvinistisk tradisjon de velger å videreføre? At man før faktisk måtte ha mannens tillatelse for å kunne beholde sitt eget navn når man giftet seg? Man behøver ikke å være med i Kvinnegruppen Ottar for å skjønne at det er helt på trynet at likestilte og frigjorte kvinner fortsatt mener at mannens etternavn er mer verdt enn det navnet man har hatt selv hele livet.

 Hva skal de si til døtrene sine? "Mitt navn var ikke godt nok når jeg giftet meg med faren din, det er han som er mannen vet du og derfor er hans etternavn noe jeg må være stolt av å få lov til å ta".

 

Anonymkode: 0d392...800

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen liker ikke sitt eget navn og bytter pga det. Vet du grunnen til alle som bytter? 

Anonymkode: 63ba5...a87

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer sjokkert over at kvinner blindt og selvsagt gir barna fars etternavn.

 

Tradisjonskoner er jo spesielle på flere plan, så der er det lite som sjokkerer meg i grunn.

Anonymkode: af1dd...48c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet fordi mitt gamle etternavn er det tusenvis som har, men eksen sitt kun en håndfull.

Anonymkode: 52a0f...e51

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som gjør dette gjør det av tradisjon, ikke for å bevisst gjøre noe som var kvinnediskriminerende før i tiden. De fleste tenker jo ikke over at det var slik

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at det er helt ufattelig at kvinner nærmest på automatikk tar mannens etternavn. OG at de samme kvinnene også automatisk gir barna farens etternavn. Hva tenker de med?

For meg handler dette om selvrespekt. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Blod skrev:

De fleste som gjør dette gjør det av tradisjon, ikke for å bevisst gjøre noe som var kvinnediskriminerende før i tiden. De fleste tenker jo ikke over at det var slik

Ganske skremmende om folk ikke tenker over det ... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har byttet navn og ungene våre har etternavnet til faren. Det er enkelt å greit fordi han har større tilknytning til sitt etternavn, og jeg ønsker at familien skal ha samme navn. Å ha begge etternavnene på ungene hadde blitt fryktelig tungvint, og jeg har selv vokst opp med to etternavn som jeg synes er et pes....

Jeg syns i grunn det er mer skremmende at man skal bli sett ned på på grunn av sitt valg, skal man også si at det er skremmende at noen kvinner velger å være hjemmeværende? Mitt liv, mitt valg og det har ingenting med noen andre å gjøre...

Anonymkode: 24045...0b1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok min manns etternavn og barna våre har fått fars etternavn. Mitt etternavn var langt og må staves, min manns etternavn er kort og lett å stave. Hadde ingen betenkeligheter med å bytte. Hele familien har nå samme etternavn.

Anonymkode: d847a...e35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor mange ekser jeg har som har vært klare på det at han ønsker ett familienavn på postkassa (ergo at alle heter det samme), og samtidig vil han ikke endre sitt eget navn.. Har også mange kompiser som har kommet med argumenter som at det er ork/gidd osv å skifte navn, de er knyttet til navnet sitt, kan ikke tenke seg et annet, etc. Mens hvis damer kommer med de samme argumentene så er de både pripne, vanskelige og mye mer. 

Selv skal jeg endre etternavn. Men ikke til mannens. Vi skal begge endre etternavn til noe nytt. Det synes jeg er et fint kompromiss. 

Anonymkode: 171dd...cd1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som er helt sjokkert over at kvinner i Norge 2017  skal bli mistrodd på valgene sine? 

Det finnes da faktisk menn som tar kvinnens navn...

Jeg ønsket å gifte meg for å bli en familie, jeg ønsker at vi på postkassen også skal se ut som en familie. Jeg hadde kjedelig etternavn, han har sjelden er vernet etternavn, derfor tok jeg det. Helt og fult mitt ønske, tatt på bakgrunn av min egenoppfatning av "familie" og ikke fordi han eier meg på noen måte. Herregud da!

Anonymkode: e6646...702

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette virkelig problematisk for deg? 

Selv ønsket jeg at hele familien skulle ha samme etternavn. Det var kronglete så lenge alle i familien hadde forskjellige etternavn; Jeg het Olsen, mannen het Hansen og barnet het Olsen Hansen... Det ble litt av et postkasseskilt! Så nå har vi mannens flotte, beskyttede etternavn alle sammen fremfor mitt vanlige -sen navn. Jeg skjønner ikke helt at det er noe å lage noen sak ut av. 

Anonymkode: 5ce43...30a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest making.a.mess
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det bare jeg som er helt sjokkert over at kvinner i Norge 2017 bytter etternavn når de gifter seg? Skjønner de ikke hvilken mannsjåvinistisk tradisjon de velger å videreføre? At man før faktisk måtte ha mannens tillatelse for å kunne beholde sitt eget navn når man giftet seg? Man behøver ikke å være med i Kvinnegruppen Ottar for å skjønne at det er helt på trynet at likestilte og frigjorte kvinner fortsatt mener at mannens etternavn er mer verdt enn det navnet man har hatt selv hele livet.

 Hva skal de si til døtrene sine? "Mitt navn var ikke godt nok når jeg giftet meg med faren din, det er han som er mannen vet du og derfor er hans etternavn noe jeg må være stolt av å få lov til å ta".

 

Anonymkode: 0d392...800

La oss enda lage problem ut av det også. Alle kan hete bortimot hva de vil. Kall deg  " Humlepung" om du ønsker det. Jeg føler meg ikke det minste nedverdiget av å ha mannens navn. Hadde det vært stygt, langt eller komplisert så hadde jeg ikke valgt det. Men så hisser jeg meg heller ikke opp over slikt. Jeg hadde et valg og valgte. Hva andre gjør og hvorfor de gjør det får være opp til dem. Kos deg med problemene så er du opptatt den stunda.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det bare jeg som er helt sjokkert over at kvinner i Norge 2017  skal bli mistrodd på valgene sine? 

Det finnes da faktisk menn som tar kvinnens navn...

Jeg ønsket å gifte meg for å bli en familie, jeg ønsker at vi på postkassen også skal se ut som en familie. Jeg hadde kjedelig etternavn, han har sjelden er vernet etternavn, derfor tok jeg det. Helt og fult mitt ønske, tatt på bakgrunn av min egenoppfatning av "familie" og ikke fordi han eier meg på noen måte. Herregud da!

Anonymkode: e6646...702

Du og far til barna blir jo uansett aldri familie. Utrolig rart at alle kvinner sier det samme når de forsvarer valget sitt.

Anonymkode: af1dd...48c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes svarene i denne tråden viser at flesteparten av kvinnene som tar mannens etternavn ikke skjønner greia. Det er ytterst få mannfolk som tar kvinnens navn. Det er ytterst få par som velger å gi barna kvinnens etternavn. 

Som om alle disse kvinnene har så kjedelige -sennavn og mannen hadde så flott sjeldent slektsnavn at det er naturlig at kvinnen velger bort sitt navn. 

Vitner om en usmakelig ukultur.

 

Og til info: i min slekt har ingen som har giftet seg etter krigen byttet navn. Og jeg og mine søsken har ulike etternavn- halvparten av oss har mammas etternavn og den andre halvparten pappas etternavn. Vi fremstår fortsatt som en familie og postkasseskilt har aldri vært noe problem. Folk må våkne opp og reflektere over den egentlige bakgrunnen for at de sitter fast i førkrigsdagene ...

Anonymkode: 0d392...800

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er en veldig moderne, feministisk og selvstendig dame, men liker det tradisjonelle (ikke religiøs). Jeg kommer til å ta samboers navn når vi gifter oss. Jeg er veldig glad i mitt eget etternavn (blir da mellomnavn) og kommer til å beholde dette også. Begge har særegne sjeldne gårdsnavn. 

Bakgrunnen for dette er rett og slett fordi jeg og min samboer skal skape en familie, et hjem og jeg ønsker da å ha samme navn. For meg er det å ha felles etternavn en symbolikk på samhold, "team spirit" og kjærlighet. Slik mine foreldre, besteforeldre og oldeforeldre har gjort. Ingen har skilt seg og hatt lykkelige ekteskap - derfor mitt syn og symbolikk på det felles navnet. 

Best av alt liker jeg at vi har valget, at JEG kan velge hva jeg vil hete til tross for ekteskap. Takknemlig for at vi har et samfunn hvor man rett og slett kan hete det man vil uten at noen rynker spesielt på nesen :-) 

Endret av gladjenta93
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, gladjenta93 skrev:

Jeg er en veldig moderne, feministisk og selvstendig dame, men liker det tradisjonelle (ikke religiøs). Jeg kommer til å ta samboers navn når vi gifter oss. Jeg er veldig glad i mitt eget etternavn (blir da mellomnavn) og kommer til å beholde dette også. Begge har særegne sjeldne gårdsnavn. 

Bakgrunnen for dette er rett og slett fordi jeg og min samboer skal skape en familie, et hjem og jeg ønsker da å ha samme navn. For meg er det å ha felles etternavn en symbolikk på samhold, "team spirit" og kjærlighet. Slik mine foreldre, besteforeldre og oldeforeldre har gjort. Ingen har skilt seg og hatt lykkelige ekteskap - derfor mitt syn og symbolikk på det felles navnet. 

Best av alt liker jeg at vi har valget, at JEG kan velge hva jeg vil hete til tross for ekteskap. Takknemlig for at vi har et samfunn hvor man rett og slett kan hete det man vil uten at noen rynker spesielt på nesen :-) 

Ingenting galt i dette synes jeg, men jeg bare lurer på om dere har vurdert om ditt etternavn skal være det felles navnet? Eventuelt hvorfor ikke?

Anonymkode: ecdc4...142

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting galt i dette synes jeg, men jeg bare lurer på om dere har vurdert om ditt etternavn skal være det felles navnet? Eventuelt hvorfor ikke?

Anonymkode: ecdc4...142

Har selvfølgelig vurdert det, men det føles ikke "naturlig" fra min side, siden jeg selv har min fars navn og tradisjonen rundt dette. Har derfor lyst at mine barn skal ha sitt fars navn. Ingen klok argumentasjon, bare kjedelig tradisjon som føles mest naturlig hos oss :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, gladjenta93 skrev:

Har selvfølgelig vurdert det, men det føles ikke "naturlig" fra min side, siden jeg selv har min fars navn og tradisjonen rundt dette. Har derfor lyst at mine barn skal ha sitt fars navn. Ingen klok argumentasjon, bare kjedelig tradisjon som føles mest naturlig hos oss :-) 

Godt dette endrer seg.

Anonymkode: af1dd...48c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...