Gå til innhold

Dere som vil forby muslimske kvinner å dekke håret...


Thyra

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du muslim Thyra ? 

Anonymkode: 64842...f2e

Nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Thyra skrev:

Nei. 

🤔

Anonymkode: 64842...f2e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir feil å sammenligne med nonner, de fleste av disse har jo valgt det selv og ikke etter press hjemmefra/tvang. Finner ingen eksempel, men om en nonne f.eks skal bli politi, har jeg vanskelig for å tro at hun bruker nonnedrakt i tjeneste, eller krever å få bruke det hodeplagget? Dette blir jo også litt annerledes, som nonne holder man vel til i kloster og om man er ute på oppdrag er det vel i forbindelse med religionen/kirken?

Synes man bør følge norske regler og normer, om det er uniform og/eller kleskode på jobb så kan man ikke kreve å få det på sin måte, da går jobben til noen andre.

Sitat

Eller om kvinner i enkelte sammenhenger forventes eller kreves å gå i skjørt og/eller høye hæler?

Var vel en sak for noen år siden, hvor kleskoden for kvinner var skjørt på jobb, hvor de fikk igjennom at også kvinner fikk gå i dressbukser om de ønsket.

Jeg synes ikke at man skal kunne bruke slike hodeplagg i jobber med kleskode og under utdanning, men om folk bruker hijab på fritida, med bunad eller ellers synes jeg er helt greit så lenge de er voksne og har tatt valget selv.

Anonymkode: 8293b...49a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

🤔

Anonymkode: 64842...f2e

Jeg skjønner ikke greia med å sitere innlegg uten å tilføye en kommentar... 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Apistogramma skrev:

For meg blir det noe nærmest selvutslettende over deler av den mest liberale retorikken i politiske kretser. Jeg får inntrykk av at det skal være frihet til enhver pris. Ironien er at den "friheten" man ukritisk forfekter (eks. at bruk av hel- og deldekkende plagg offentlig skal være greit i Norge i denne frihetens navn) er med på å minske den faktiske friheten vi alle, blå eller rød, nyter godt av. Samfunnet tar på denne måten gradvise steg i negativ retning om vi ikke er føre var.

Det er jo riktig. Men samtidig er demokratiet avhengig av en fri meningsdannelse som denne friheten er grunnlaget for. Så uansett hvordan vi vrir og vender på dette, så vil tiltakene, eller mangel på tiltak, medføre gradvise steg mot mindre frihet, men på ulike arenaer. Forstår du hva jeg prøver å si? Det demokratiske idealet er frihet for enhver pris, innenfor rammene satt av menneskerettighetene. Men så kommer det innvandrere, som kommer med sin kultur som har en langt mindre frihet enn oss, men likevel innenfor rammene av menneskerettighetene. Hva kan vi gjøre da? Egentlig ingenting. Gir vi dem opphold i samfunnet vårt, må vi også akseptere deres meningsdannelse og den påvirkning det har på samfunnet. Vi kan ikke innskrenke deres frihet til å være mindre frie, uten at det samtidig reduserer den demokratiske frihet samfunnet bygger på.

Dette har de utskjelte "rasistene" sett og advart mot i veldig mange år. De fikk rett, dessverre.

Anonymkode: 0c5d5...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det blir feil å sammenligne med nonner, de fleste av disse har jo valgt det selv og ikke etter press hjemmefra/tvang. Finner ingen eksempel, men om en nonne f.eks skal bli politi, har jeg vanskelig for å tro at hun bruker nonnedrakt i tjeneste, eller krever å få bruke det hodeplagget? Dette blir jo også litt annerledes, som nonne holder man vel til i kloster og om man er ute på oppdrag er det vel i forbindelse med religionen/kirken?

Synes man bør følge norske regler og normer, om det er uniform og/eller kleskode på jobb så kan man ikke kreve å få det på sin måte, da går jobben til noen andre.

Var vel en sak for noen år siden, hvor kleskoden for kvinner var skjørt på jobb, hvor de fikk igjennom at også kvinner fikk gå i dressbukser om de ønsket.

Jeg synes ikke at man skal kunne bruke slike hodeplagg i jobber med kleskode og under utdanning, men om folk bruker hijab på fritida, med bunad eller ellers synes jeg er helt greit så lenge de er voksne og har tatt valget selv.

Anonymkode: 8293b...49a

Hijab er vel ikke noe man kan ta av og på alt ettersom. Enten bruker man det,  ellers så bruker man det ikke. For en kvinne med en sterk overbevisning om at det er Guds vilje at hun skal dekke seg til, hjelper det lite å kun gjøre det på fritida

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker generelt at folk skal få gå med hva de vil. Det går ikke utover meg om du går med skjørt, skaut, blinkende sko eller hijab. 

Anonymkode: 699a9...291

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Hijab er vel ikke noe man kan ta av og på alt ettersom. Enten bruker man det,  ellers så bruker man det ikke.

Men da må man kanskje akseptere at det ikke passer inn overalt i det norske samfunnet? Eller aller helst modernisere seg litt, slik at det er mulig å ta den av og på, nå vier vi homofile og har kvinnelige prester her til lands så da må jo andre religioner kunne tilpasse seg litt også.

Anonymkode: 8293b...49a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forbundet med stor risiko å tre frihet ned over folk som de ikke er innforstått med. Samfunnet av 2017 ville aldri blitt godtatt av nordmenn for 100 år siden. Bruk av heldekkende hodeplagg er et ubetydelig problem i Norge, det vi gjør ved å beskytte det fåtall av kvinner som blir tvunget til å gå med dette, er å krenke rettighetene til store innvandrergrupper. Spesielt andregenerasjons innvandrere som faller litt utenfor, kan lett tenke at det norske samfunnet ser ned på deres kultur, og utvikle et hat forhold til det norske. Dette er ikke teori, men noe som vi har sett i praksis flere steder.

Anonymkode: 0c5d5...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke sett MYE av burka i Norge heller. Men det diskuteres likevel om vi skal forby det. 

Anonymkode: 2cb1d...e9a

Bare å ta deg en tur til Oslo øst, her er det mange av dem. 

Anonymkode: 5d499...104

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare å ta deg en tur til Oslo øst, her er det mange av dem. 

Anonymkode: 5d499...104

Stemmer det. 

Anonymkode: 8cadd...857

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bare å ta deg en tur til Oslo øst, her er det mange av dem. 

Anonymkode: 5d499...104

Det er bullshit. Jeg har bodd i tjukkeste Oslo øst i 20 år og den eneste gangen jeg har sett en burka live var under en performancegreie hvor jeg støtte på en gjeng med burkakledde unge menn med kameraer og plakater i parkeringshuset på Oslo S. 

Anonymkode: 5212a...c9e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har å legge seg oppi andres saker og muslimer må høre pisset hver dag. Jeg skal herved bli muslim i solidaritet med dem. Ja, det er muslimer som blir tvunget til å gå med det plagget og det er muslimer som ikke er tvunget til det. Man nekter ikke folk friheten til å velge selv. I våre kretser er det mye kroppspress og slankepress, og ja det er noen som føler seg tvunget til å slanke seg pga maset og jaget, men vi kan ikke nekte folk å slanke seg for hvis en stor gruppe føler de gjør det med glede. Press finner du i alle hjørner og forbud er ikke veien å gå! Det var poenget i mitt innlegg. 

Anonymkode: 82139...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Thyra skrev:

Godt poeng. Ingen har foreslått å nekte nonner å nruke nonnedrakt/dekke håret på offentlig sted. 

Og hvis en nonne blir bedt pent om å ta av seg hodeplagget, hva gjør hun? (For legeundersøkelse, for eksempel en mannlig lege)

Og hvis en muslimsk kvinne blir bedt om det samme................................?

Forskjellen på å være et fritt menneske som tror på Gud, eller en slave for en "reigion" som er regler og tvang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er bullshit. Jeg har bodd i tjukkeste Oslo øst i 20 år og den eneste gangen jeg har sett en burka live var under en performancegreie hvor jeg støtte på en gjeng med burkakledde unge menn med kameraer og plakater i parkeringshuset på Oslo S. 

Anonymkode: 5212a...c9e

Reinspikka bullshit. At du bodde i Oslo i 20 år i 1960 tallet har ingenting å si for hvordan demografien har endret seg de siste 10 - 15 årene. Jeg går ikke mye ut, men bare på vei til og fra jobb (som tar ca 5 minutter) ser jeg som regel flere med både niquab og burka nesten hver eneste dag.

Anonymkode: 1166e...a8b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Reinspikka bullshit. At du bodde i Oslo i 20 år i 1960 tallet har ingenting å si for hvordan demografien har endret seg de siste 10 - 15 årene. Jeg går ikke mye ut, men bare på vei til og fra jobb (som tar ca 5 minutter) ser jeg som regel flere med både niquab og burka nesten hver eneste dag.

Anonymkode: 1166e...a8b

Jeg har bodd i Oslo fra 1996 til nå, så kom ikke drassende med 60-tallet. Vet du i det hele tatt hvordan en burka ser ut? 

Anonymkode: 5212a...c9e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd i Oslo fra 1996 til nå, så kom ikke drassende med 60-tallet. Vet du i det hele tatt hvordan en burka ser ut? 

Anonymkode: 5212a...c9e

Jeg bor selv på vestkanten og senest forrige uke så jeg en kvinne i burka. Hun hadde riktignok ikke netting foran øynene, men det var burka. Hun satt med sin mann på toget til Gardermoen. 

Anonymkode: 023d8...1fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor selv på vestkanten og senest forrige uke så jeg en kvinne i burka. Hun hadde riktignok ikke netting foran øynene, men det var burka. Hun satt med sin mann på toget til Gardermoen. 

Anonymkode: 023d8...1fd

Hvis hun "riktignok ikke hadde netting foran øynene" så hadde hun ingen burka på seg. Du vet altså ikke hva en burka er. Det det kan ha vært, er en niqab? 

 

 

 

Hvis man ser et fly uten vinger er det ikke et fly, men muligens et helikopter. Og dersom man ser en sebra uten striper, er det nok helst ikke en sebra det heller, men heller en hest eller et esel. 

Anonymkode: 5212a...c9e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...