Gå til innhold

Dere som vil forby muslimske kvinner å dekke håret...


Thyra

Anbefalte innlegg

.. vil dere også forby gifte ortodokse jødiske kvinner det samme? De dekker også håret av religiøse årsaker. Enten med parykk eller tørkle. Også hos kristne grupper som amish,  hutteritter og mennonitter dekker de mesteparten av håret i kyser. Det har også en veldig streng kleskode. Dette er ikke akkurat valgfritt for kvinnene i disse miljøene. Dette er riktignok ikke så aktuelt for Norge,  bortsett fra ortodokse jøder,  det har vi vel her også. Men hva tenker dere? Er det bare muslimske kvinners hodeplagg som provoserer? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei nå har du gravd dypt du... kunne sikkert funnet noe fra steinalderen også, hvis du hadde gravd litt til. Personlig synes jeg absolutt det er et problem med disse politiske hodeplaggene muslimske kvinner bruker. Alt det andre du ramser opp har jeg tilgode å ha sett noe sted. 

Anonymkode: 8cadd...857

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har aldri vært lov å bruke hodeplagg i klasseromstimer i Norge, hvorfor skal det være unntak for noen grupper? Det er nok her problemet ligger, at det blir forskjellsbehandling og at vi må innrette oss etter grupper som har andre normer og verdier enn norske, når det bør være omvendt.

Har ingenting i mot sjal/hijab/plagg hvor ansiktet vises, men reglene i skolen må gjelde for alle. Norske ungdommer blir irettesatt om de glemmer å ta av seg lue eller caps når de kommer inn til timen, det er mange norske som synes det er ukomfortabelt å vise seg i svømmedrakt også, eller å dusje etter gymen, men får ikke fritak av den grunn. Det er viktig at alle behandles likt, uansett bakgrunn.

Hva folk gjør utenom skole/jobb bryr jeg meg ikke så mye om, eller om det er private bedrifter, min tannlege bruker f.eks hijab og det har jeg ingen problemer med, hadde jeg hatt det hadde jeg byttet tannlege.

Anonymkode: 8293b...49a

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei nå har du gravd dypt du... kunne sikkert funnet noe fra steinalderen også, hvis du hadde gravd litt til. Personlig synes jeg absolutt det er et problem med disse politiske hodeplaggene muslimske kvinner bruker. Alt det andre du ramser opp har jeg tilgode å ha sett noe sted. 

Anonymkode: 8cadd...857

Og har jeg ikke sett det, så finnes det vel ikke? :sarkasme:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ild skrev:

Og har jeg ikke sett det, så finnes det vel ikke? :sarkasme:

Det har jeg ikke sagt. Jeg sa jeg hadde tigode å ha sett dette.

Du sett mye av dette her i landet eller?

Anonymkode: 8cadd...857

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte alltid ta av hodeplagg uansett grunn. Jeg er født i 93. Religion hadde ikke vært god nok grunn i vår klasse og den eneste muslimen vi hadde i klassen måtte ha av hodeplagget i timene. Regner med det hadde vært samme regel for en jøde o.l.

Anonymkode: c798c...9bd

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg ikke sagt. Jeg sa jeg hadde tigode å ha sett dette.

Du sett mye av dette her i landet eller?

Anonymkode: 8cadd...857

1) har jeg sagt at du har sagt det? (Retorisk spm, jeg ga en kommentar til ditt utsagn)

2) om jeg har sett mye av dette her i landet, synes jeg er totalt irrelevant  (det var mitt poeng med min kommentar. Beklager at det ikke kom tydelig nok frem ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei nå har du gravd dypt du... kunne sikkert funnet noe fra steinalderen også, hvis du hadde gravd litt til. Personlig synes jeg absolutt det er et problem med disse politiske hodeplaggene muslimske kvinner bruker. Alt det andre du ramser opp har jeg tilgode å ha sett noe sted. 

Anonymkode: 8cadd...857

De kirkesamfunnene jeg nevnte finnes så vidt jeg vet ikke i Norge,  men det er en del av dem i USA. 

Hos ortodokse jøder skal gifte kvinner skjule håret. Ortodokse jøder finnes i Norge også. Vet ikke om alle følger denne regelen. Men om du hadde sett en ortodoks jødisk kvinne med parykk hadde du nok trodd det var hennes eget hår. Og hadde hun hatt skaut ville du nok trodd hun var muslim. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del nonner her i bergen. De dekker håret. Aldri sett noen kritisere nonner for dette. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ild skrev:

1) har jeg sagt at du har sagt det? (Retorisk spm, jeg ga en kommentar til ditt utsagn)

2) om jeg har sett mye av dette her i landet, synes jeg er totalt irrelevant  (det var mitt poeng med min kommentar. Beklager at det ikke kom tydelig nok frem ;) )

Du var ikke akuratt mer tydelig her. Temmelig feilslått "retorikk".

Anonymkode: c798c...9bd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har aldri vært lov å bruke hodeplagg i klasseromstimer i Norge, hvorfor skal det være unntak for noen grupper? Det er nok her problemet ligger, at det blir forskjellsbehandling og at vi må innrette oss etter grupper som har andre normer og verdier enn norske, når det bør være omvendt.

Har ingenting i mot sjal/hijab/plagg hvor ansiktet vises, men reglene i skolen må gjelde for alle. Norske ungdommer blir irettesatt om de glemmer å ta av seg lue eller caps når de kommer inn til timen, det er mange norske som synes det er ukomfortabelt å vise seg i svømmedrakt også, eller å dusje etter gymen, men får ikke fritak av den grunn. Det er viktig at alle behandles likt, uansett bakgrunn.

Hva folk gjør utenom skole/jobb bryr jeg meg ikke så mye om, eller om det er private bedrifter, min tannlege bruker f.eks hijab og det har jeg ingen problemer med, hadde jeg hatt det hadde jeg byttet tannlege.

Anonymkode: 8293b...49a

Personlig ser jeg ikke helt problemet med om elever bruker lue eller caps i timen. Men det var ikke først og fremst skolen jeg tenkte på da jeg startet denne tråden. De eksemplene jeg kom med ser neppe i norske klasserom. Jeg tenkte mer generelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er spesielt med ekstreme islam er den tvang som brukes og den konsekvens motstand kan føre med seg. Det er jo snakk om liv og lemlestelse her. Meg bekjent er det ingen annen religion, eller ideologi, som praktiserer noe lignende. Kanskje kastesystemet i India?

Anonymkode: 0c5d5...5ba

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi måtte alltid ta av hodeplagg uansett grunn. Jeg er født i 93. Religion hadde ikke vært god nok grunn i vår klasse og den eneste muslimen vi hadde i klassen måtte ha av hodeplagget i timene. Regner med det hadde vært samme regel for en jøde o.l.

Anonymkode: c798c...9bd

Vitsen med religiøse hodeplagg blir jo litt borte om de må tas av i visse sammenhenger. Hos ortodokse jøder er det de gifte kvinnene dette gjelder,  ikke jenter over pubertetsalder,  så det er mindre aktuelt i skolesammenjeng. Måtte i såfall være om det gjaldt noen av lærerne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Silfen skrev:

Det er en del nonner her i bergen. De dekker håret. Aldri sett noen kritisere nonner for dette. 

Godt poeng. Ingen har foreslått å nekte nonner å nruke nonnedrakt/dekke håret på offentlig sted. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er jeg mot alle kvinnediskriminerende plagg, i motsetning til de som absolutt skal forsvare steinalderreligionene. 

Når det er sagt så stiller islam i disse dager i en helt egen kategori i forhold til kvinnekontroll i stor skala. Da må man ha faste og klare regler for imamer og andre religiøse ledere (som ALLTID er menn!) vil kjempe med nebb og klør for at kvinnediskriminerende plagg blir mer og mer vanlig.

Anonymkode: ef65d...7ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Apistogramma skrev:

Jeg er blant de som åpent argumenterte i favør forbud i den andre tråden.

Jeg tenker at det ikke er de muslimske hodeplaggene eller heldekkende plaggene i seg selv som provoserer, eller er problematiske. Det er de politiske undertoner og kvinnesynet som ligger bak bruken som er kjernen i debatten. Plaggene representerer verdier som ikke er forenelige med de verdiene samfunnet vårt er bygget på. Å ikke regulere bruk, og dermed gradvis innføre en "stilltiende aksept" for at bruken brer om seg her til lands, er med på å bryte ned de vestlige verdiene våre formødre og -fedre har kjempet for. Samfunnet vårt er fantastisk og vi som lever i Norge i dag er priviligerte. Men om vi vil beholde denne måten å leve på, krever det at vi evner å verne om disse verdiene som har muliggjort den friheten vi nyter godt av. Vi kan ikke ta det for gitt at samfunnet vil holde seg sånn om vi tillater andre, eldre retorikker å bre om seg.

For meg blir det noe nærmest selvutslettende over deler av den mest liberale retorikken i politiske kretser. Jeg får inntrykk av at det skal være frihet til enhver pris. Ironien er at den "friheten" man ukritisk forfekter (eks. at bruk av hel- og deldekkende plagg offentlig skal være greit i Norge i denne frihetens navn) er med på å minske den faktiske friheten vi alle, blå eller rød, nyter godt av. Samfunnet tar på denne måten gradvise steg i negativ retning om vi ikke er føre var.

De muslimer som kommer hit, nyter godt av våre liberale vestlige verdier. Da bør det være en liten pris å betale å måtte rette seg etter de viktigste av disse, og det innebærer å minimere bruk av kvinneundertrykkende plagg.

Men hvor går grensen for kvinneundertrykkende plagg? Er det hijab,  burka og niqab?  Eller er det også kvinnediskrimminerende om de dekker seg med langbukser, langermede skjorter og luer kjøpt i norske kjedebutikker? Er det et problem om noen aldri viser hud? Hvor skal grensen gå for hvor mye klær det skal være lov å ha på seg? Og hvordan skal man kunne skille mellom de som dekker seg av politiske grunner,  religiøse grunner, fordi de ikke tåler sol,  fordi de har komplekser, fordi de fryser lett osv? Mange muslimske kvinner bruker ikke hijab,  men de bruker kanskje plagg som dekker armer og bein. Er det greit? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er jeg mot alle kvinnediskriminerende plagg

Anonymkode: ef65d...

Nøyaktig hvilke plagg er det snakk om?

Var det f eks også kvinnediskrimmimerende når kvinner som spilte strandvolleyball var pålagt å spille i bikinitruser under en viss størrelse? Eller om kvinner i enkelte sammenhenger forventes eller kreves å gå i skjørt og/eller høye hæler?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg ikke sagt. Jeg sa jeg hadde tigode å ha sett dette.

Du sett mye av dette her i landet eller?

Anonymkode: 8cadd...857

Jeg har ikke sett MYE av burka i Norge heller. Men det diskuteres likevel om vi skal forby det. 

Anonymkode: 2cb1d...e9a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...