Gå til innhold

Kan hodeplagget ditt frigjøre også fysisk bevegelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår at uansett en med hodeplagg eller uten har frihet å danse, fjelltur eller hva som helst som krever mye fysisk bevegelse. Men det er fremdeles noen uklar...

Først vil jeg spørre om det er noen som bærer hijab, niqab eller burka som har gått på fjelltur i Norge? Hvordan opplevde du da turen? Var det ingen problem med hodeplaggene? 

Også neste spørsmål: Menn får ikke lov til å stirre eller glo på kvinner, men da får kvinner lov til å stirre på menn? Det finnes menn som ikke er interessert i kvinner i det hele tatt, men i samme kjønn. Samme gjelder kvinner som blir tiltrukket av andre kvinner og ikke er interessert i menn. Det er mulig at mange kvinner viser sine seksuelle følelser i det offentlige rommet, men enkelte kvinner kan bli seksuelt opphisset av menn. Er det OK fordi kvinner er vanligvis fysisk svakere enn menn og ikke skaper stort problem? 

Anonymkode: 24b7b...b50

Å senke blikket gjelder begge skjønn. 

Har sett flere kvinner i marka med hijab. Det er også en del muslimer benytter seg av marka med hijab.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, omarel skrev:

Å senke blikket gjelder begge skjønn. 

Har sett flere kvinner i marka med hijab. Det er også en del muslimer benytter seg av marka med hijab.

Hvis det gjelder begge kjønn, bør menn også da bære hodeplaggene. Ellers er det urettferdig. Hvorfor bærer ikke menn?

Når det gjelder kvinner med hijaben i fjell, håper jeg de som bærer hijaben, vil gi meg svar ;-) Men du likevel har ikke sett kvinner med niqab og burka i naturen, stemmer det? 

Anonymkode: 24b7b...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det gjelder begge kjønn, bør menn også da bære hodeplaggene. Ellers er det urettferdig. Hvorfor bærer ikke menn?

Når det gjelder kvinner med hijaben i fjell, håper jeg de som bærer hijaben, vil gi meg svar ;-) Men du likevel har ikke sett kvinner med niqab og burka i naturen, stemmer det? 

Anonymkode: 24b7b...b50

Jo det har jeg. Det var nært en hytte.

For det første så er kvinner i islam likeverd menn, men ikke likestilt.

For det andre er kvinnens skjønnhet og former mer distraherende og sensuell enn mannens.

Jesusmor Maria gikk med hijab, bokstavtro jødeiskekvinner går også med hijab og nikab.

Hva ville du ha gjort hvis Jesus og Gud hadde pålagt deg om å dekke deg til med slør? 

 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, omarel skrev:

Jesusmor Maria gikk med hijab, bokstavtro jødeiskekvinner går også med hijab og nikab.

 

Det er sant at Jesu si mor, Maria, bæret hodeplagg, men også menn gjorde det som minnes kongefamilien i Saudi Arabia. 

Anonymkode: 24b7b...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant at Jesu si mor, Maria, bæret hodeplagg, men også menn gjorde det som minnes kongefamilien i Saudi Arabia. 

Anonymkode: 24b7b...b50

Hadde du bært det, hvis Jesus og Gud hadde pålagt deg det i bibelen?

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orwell skrev om at den perfekte slave bærer sin egen pisk, og er stolt av det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, omarel skrev:

Hadde du bært det, hvis Jesus og Gud hadde pålagt deg det i bibelen?

At en allmektig guddommelighet skulle lagt til et sånt påbud blir som en programmerer som finner ut at programvaren inneholder bugs lenge etter det er lansert, i stedet for å gidde rette bugsene med oppdateringer av programvaren, bare forsøker forby brukerne gjøre handlingene som kan føre til at programvaren kræsjer. Man burde kunne forvente at Gud heller utbedrer programvaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Klossmajor skrev:

At en allmektig guddommelighet skulle lagt til et sånt påbud blir som en programmerer som finner ut at programvaren inneholder bugs lenge etter det er lansert, i stedet for å gidde rette bugsene med oppdateringer av programvaren, bare forsøker forby brukerne gjøre handlingene som kan føre til at programvaren kræsjer. Man burde kunne forvente at Gud heller utbedrer programvaren.

Jeg skrev hvis, med andre ord, dersom.

 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, omarel skrev:

Jeg skrev hvis, med andre ord, dersom.

Ordlyden i teksten jeg skrev er i samme gate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Klossmajor skrev:

Ordlyden i teksten jeg skrev er i samme gate.

Det er ikke et svar på spørsmålet. Skal vi diskutere selve bibelen må vi åpne en ny tråd.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i marka, på fjellet , på båtturer og hytteturer MED hijab. Frigjørende!😉

Anonymkode: 3a900...365

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i marka, på fjellet , på båtturer og hytteturer MED hijab. Frigjørende!😉

Anonymkode: 3a900...365

Ok, endelig fikk jeg svar. Så du mener det går fint med hijaben med fysisk aktiviteter som krever mye bevegelse, ikkje sant? Men kler du deg i skjørt eller bukser? Beklager at jeg spør slik detaljert spørsmål fordi det finnes kvinner som bærer hijab og kler seg i lang skjørt som er åpenbart upraktisk til fjellturen. Jeg har aldri sett i fjellturen at noen som kler seg i skjørt. 

Anonymkode: 24b7b...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, endelig fikk jeg svar. Så du mener det går fint med hijaben med fysisk aktiviteter som krever mye bevegelse, ikkje sant? Men kler du deg i skjørt eller bukser? Beklager at jeg spør slik detaljert spørsmål fordi det finnes kvinner som bærer hijab og kler seg i lang skjørt som er åpenbart upraktisk til fjellturen. Jeg har aldri sett i fjellturen at noen som kler seg i skjørt. 

Anonymkode: 24b7b...b50

For et dumt spørsmål. Det er åpenbart at de kler seg som de vil. Hva har du med hvordan de kler seg?!

Spørsmålet er noe subtilt sarkastisk. Syntes ikke dere bør svare henne.

Anonymkode: 8050e...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.6.2017 den 23.19, AnonymBruker skrev:

For et dumt spørsmål. Det er åpenbart at de kler seg som de vil. Hva har du med hvordan de kler seg?!

Spørsmålet er noe subtilt sarkastisk. Syntes ikke dere bør svare henne.

Anonymkode: 8050e...575

Poenget er om de som bærer hodeplaggene som hijab, niqab, burka eller liknende, har virkelig frihet til å bevegelse. De som ikke bærer noen hodeplagger, har frihet å velge klær som passer til ulike fysiskaktiviteter. Men hvis noen har begrenset bevegelse på grunn av slike religiøse plagger, synest jeg det er dumt. Jeg vet ikke noen av dere som blander seg mellom "marka" og "fjell". Det er mye lettere å gå på tur i marka, men fjelltur krever MYE. Hvis jeg båret en hijab i fjellturen, ville den forstyrre fysisk bevegelse i tillegg ville jeg bli veldig varm og svette mye. Jeg vet hvordan det er i fjellturen og marka.

Jeg vil bare prøver å forstå hvordan kvinner har det med religiøse plagger siden det har vært så masse diskusjon i forhold til hijab, nuqab og burka i samfunnet. Jeg mener ikke jeg vil diskriminere slike kvinner, men jeg VIL FORSTÅ.

Anonymkode: 24b7b...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er om de som bærer hodeplaggene som hijab, niqab, burka eller liknende, har virkelig frihet til å bevegelse. De som ikke bærer noen hodeplagger, har frihet å velge klær som passer til ulike fysiskaktiviteter. Men hvis noen har begrenset bevegelse på grunn av slike religiøse plagger, synest jeg det er dumt. Jeg vet ikke noen av dere som blander seg mellom "marka" og "fjell". Det er mye lettere å gå på tur i marka, men fjelltur krever MYE. Hvis jeg båret en hijab i fjellturen, ville den forstyrre fysisk bevegelse i tillegg ville jeg bli veldig varm og svette mye. Jeg vet hvordan det er i fjellturen og marka.

Jeg vil bare prøver å forstå hvordan kvinner har det med religiøse plagger siden det har vært så masse diskusjon i forhold til hijab, nuqab og burka i samfunnet. Jeg mener ikke jeg vil diskriminere slike kvinner, men jeg VIL FORSTÅ.

Anonymkode: 24b7b...b50

Hei, hvis du sender pm kan jeg anbefale grupper for muslimske jenter på facebook. Kanskje de kan hjelpe deg med svar. Ellers kan jeg leggge dem ut her. De er lukkede grupper.

 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...