Gå til innhold

Kan hodeplagget ditt frigjøre også fysisk bevegelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt mye om hodeplaggene hos muslimske kvinner som er hijab, niqab og burka. Kvinnene som bruker slike hodeplaggene sier at hodeplaggene frigjør dem. Ok, jeg aksepterer deres argument f.eks. niqab-kledde Leyla Hasic, som nylig ble ansatt i Islamsk Råd, sier at niqab gjør henne fri på mange måter, skjønnhetspress og kroppspress. Men hva med fysisk aktivitet da?

Jeg liker fjelltur og har deltatt i flere år i 4-fjellsturen i Bergen som krever mye fysisk bevegelse. Men jeg har aldri sett (så lenge jeg vet) noen som kler seg med hijab, niqab eller burka i fjellturen. Hvorfor? I treningssenter finnes det kvinner med hijab hvis treningssenteret ikke har kvinnerom, men hvis det er kvinnerom, trener kvinner som bytter ut med vanlige treningstights og uten hodeplaggene. Hvorfor? Hvis dere sier at hodeplegg gjør dere fri, hvorfor da tar dere av hodeplaggene hvis det er bare kvinner i rommet? Mener dere likevel hodeplaggene deres virker plagsomt under fysisk aktivitet?

En dag besøkte jeg en muslimsk kvinner med hijab. Da vi var inne i huset hennes tok hun av hijaben. Hvorfor gjorde hun? Er det fordi jeg er kvinne og hun ikke ønsker å bruke hijaben inne hvis det er ingen andre menn i huset? Hvorfor det? Er det fordi ubehagelig å holde hijaben når hun ikke må ta på seg? Skulle ikke hodeplaggene gjør henne fri? 

Jeg forstår at ALLE skal ta av hodeplaggene sine når en tar en dusj fordi en må jo kunne vaske håret sitt. Men hvorfor tar kvinnene med hodeplagger av når de er bare sammen med kvinner? Er det likevel ubehagelig å ha på seg hele tiden? Hvorfor sier dere da hodeplaggene deres gjør dere fri? Den tidligere navnte kvinna, Leyla Hasic, sier at den måten hun kler seg på er den mest befriende hun har kledd seg i livet sitt, men vil hun da på fjelltur og andre fysisk aktiviteter med niqaben? 

Dere sier at dere har frihet, men hva med fysisk aktiviteter? Jeg har sett at jenter med hijaben danset sammen med skolevennene foran mange foreldre, men hun så ut at hodeplagget sitt plaget henne da hun danset. Stakkars. tenkte jeg. Hvorfor sier dere hodeplaggene frigjør kvinner selv om det ser svært mykje plagsomt ut? Finnes det ingen kvinner med hodeplaggene som ønsker på fjellturen?

Mener dere at det er egentlig plagsomt å ta på seg hodeplagg, eller hva??? 

Anonymkode: 24b7b...b50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De er dessverre utsatt for direkte og indirekte press og gjør seg selv til bærere av et politisk symbol.

Hijab eller hakekors, like ille - begge symboler for totalitær politisk ideologi som definerer grupper som undermennesker fordi de har et annet politisk syn.

Anonymkode: 61c85...8b5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke fysisk aktivitet står høyest på prioriteringslista. Tror heller det å velge det en selv føler er riktig, selvom man noen ganger tenker at det er upraktisk i enkelte situasjoner. Jeg synes det er lettest å bevege meg i tights og singlet, men føler meg lite komfortabel siden flesket henger ut på sidene, så det dropper jeg å gå med. Tror det er det samme for dem som bruker religiøse plagg som muslimer, nonner og ellers lange skjørt.. Kanskje upraktisk på fjelltur og husarbeid, men mental komfort kommer kanskje først hos dem, like mye som hos meg og sideflesket.. 

Anonymkode: 4865d...7c6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt mye om hodeplaggene hos muslimske kvinner som er hijab, niqab og burka. Kvinnene som bruker slike hodeplaggene sier at hodeplaggene frigjør dem. Ok, jeg aksepterer deres argument f.eks. niqab-kledde Leyla Hasic, som nylig ble ansatt i Islamsk Råd, sier at niqab gjør henne fri på mange måter, skjønnhetspress og kroppspress. Men hva med fysisk aktivitet da?

Jeg liker fjelltur og har deltatt i flere år i 4-fjellsturen i Bergen som krever mye fysisk bevegelse. Men jeg har aldri sett (så lenge jeg vet) noen som kler seg med hijab, niqab eller burka i fjellturen. Hvorfor? I treningssenter finnes det kvinner med hijab hvis treningssenteret ikke har kvinnerom, men hvis det er kvinnerom, trener kvinner som bytter ut med vanlige treningstights og uten hodeplaggene. Hvorfor? Hvis dere sier at hodeplegg gjør dere fri, hvorfor da tar dere av hodeplaggene hvis det er bare kvinner i rommet? Mener dere likevel hodeplaggene deres virker plagsomt under fysisk aktivitet?

En dag besøkte jeg en muslimsk kvinner med hijab. Da vi var inne i huset hennes tok hun av hijaben. Hvorfor gjorde hun? Er det fordi jeg er kvinne og hun ikke ønsker å bruke hijaben inne hvis det er ingen andre menn i huset? Hvorfor det? Er det fordi ubehagelig å holde hijaben når hun ikke må ta på seg? Skulle ikke hodeplaggene gjør henne fri? 

Jeg forstår at ALLE skal ta av hodeplaggene sine når en tar en dusj fordi en må jo kunne vaske håret sitt. Men hvorfor tar kvinnene med hodeplagger av når de er bare sammen med kvinner? Er det likevel ubehagelig å ha på seg hele tiden? Hvorfor sier dere da hodeplaggene deres gjør dere fri? Den tidligere navnte kvinna, Leyla Hasic, sier at den måten hun kler seg på er den mest befriende hun har kledd seg i livet sitt, men vil hun da på fjelltur og andre fysisk aktiviteter med niqaben? 

Dere sier at dere har frihet, men hva med fysisk aktiviteter? Jeg har sett at jenter med hijaben danset sammen med skolevennene foran mange foreldre, men hun så ut at hodeplagget sitt plaget henne da hun danset. Stakkars. tenkte jeg. Hvorfor sier dere hodeplaggene frigjør kvinner selv om det ser svært mykje plagsomt ut? Finnes det ingen kvinner med hodeplaggene som ønsker på fjellturen?

Mener dere at det er egentlig plagsomt å ta på seg hodeplagg, eller hva??? 

Anonymkode: 24b7b...b50

Det er et religiøst pålegg for å skjule kvinnens skjønnheten. Dette gjelder ikke kvinnene i mellom. Det religiøse pålegget omfatter ikke bare hijaben, men også kleskoden i sin helhet.

Noen tolker det dithen at nikab er påbudt andre tolker det dit hen at påbudet gjelder kun hijab. Alle har sine referanser. Det som er gjennomgående for dem er at det skal dekke kvinnens skjønnhet.

Hvordan hijab oppleves er veldig individuelt og relativt, men det er en del av en åndelighet for den som bærer på plagget, at man alltid er under Guds åsyn gjennom tilbedelse. Derfor er hijab ut i fra islams definisjon en del av tilbedelse.

Det finnes også mange som tar på seg hijaben fordi de er tvunget eller følger et sosialt press. Det er uheldig. Hijaben skal ikke påtvinges noen, men kan/skal bæres av den som vil tjene sin Herre, på samme måte som en nonne der ønsker å tjene sin Herre ved å dekke seg til.

En hver intensjon eller handling som gjøres med den intensjon å behage Gud anses er en tilbedelse så sant den er innenfor rammen av koranen og sunna.

Menn derimot er pålagt å senke blikket (ikke stirre eller glo). Brudd (synd) er å stirre (glo/stirre) på kvinner. 

En som bærer hijab/nikab står dermed fritt til å bevege seg hvor og hvordan hun vil, enten det er dans eller gå på fjellturer. 

Endret av omarel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, omarel skrev:

Det er et religiøst pålegg for å skjule kvinnens skjønnheten. Dette gjelder ikke kvinnene i mellom. Det religiøse pålegget omfatter ikke bare hijaben, men også kleskoden i sin helhet.

Noen tolker det dithen at nikab er påbudt andre tolker det dit hen at påbudet gjelder kun hijab. Alle har sine referanser. Det som er gjennomgående for dem er at det skal dekke kvinnens skjønnhet.

Hvordan hijab oppleves er veldig individuelt og relativt, men det er en del av en åndelighet for den som bærer på plagget, at man alltid er under Guds åsyn gjennom tilbedelse. Derfor er hijab ut i fra islams definisjon en del av tilbedelse.

En hver intensjon eller handling som gjøres med den intensjon å behage Gud anses er en tilbedelse.

Menn derimot er pålagt å senke blikket (ikke stirre eller glo). Brudd (synd) er å stirre (glo/stirre) på kvinner.

Alt det der er vikarierende argumenter ment å overskygge ideene som egentlig ligger bak. Hijab, nikab og burka fungerer først og fremst som identitetsmarkører slik de brukes her i Norge. Plaggene er ment å sende budskap om hvilken gruppe de oppfatter seg å tilhøre og hvem de viser sin lojalitet til. Bruken av plaggene har sin bakgrunn i rigide tanker om inndeling av samfunnet i inngrupper og utgrupper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Klossmajor skrev:

Alt det der er vikarierende argumenter ment å overskygge ideene som egentlig ligger bak. Hijab, nikab og burka fungerer først og fremst som identitetsmarkører slik de brukes her i Norge. Plaggene er ment å sende budskap om hvilken gruppe de oppfatter seg å tilhøre og hvem de viser sin lojalitet til. Bruken av plaggene har sin bakgrunn i rigide tanker om inndeling av samfunnet i inngrupper og utgrupper.

Ikke i følge Koranen. Det du sier virker veldig fjernt for en muslim å lese, som kjenner til skriften. 

Det du gjør med slike påstander, er å gi det et politisk symbol som ikke eksisterer i koranen i det hele tatt. 

Alle handlinger i koranen skal gjøres med oppriktig hengivenhet til Gud, enten det er bønn, faste, almisse, hijab, vise godhet, snakke godt og ikke si det som er vondt osv. 

Det er slike tanker som du kommer med, som er med på å skape avstand i vårt samfunn. Det du sier har ikke noe hold fra et islamsk teologisk perspektiv. Kanskje det er slik ikke muslimske nordmenn oppfatter hijab?! Tekster i koranen sier at vi skal adlyde Herren, for å oppnå Hans behag, ikke for å tjene politiske programmer og verdslige formål.

De er tøft nok for en dame å bære hijab og hadde jeg vært en kvinne, ville jeg aldri i livet bært det med den hensikt å vise min identitet eller for å vise at jeg tilhører en innegruppe.

Det du sier virker lite gjennomtenkt. Det er tøft nokk å være muslimsk kvinne!

Du burde heller bruke kreftene dine på å spre glede til de som sliter i samfunnet, enten de er muslimer, jøder, kristne, ateister, hinduer, budister osv. Spre glede til dine medmennesker med et varmt smil. Det er det som virkelig gjør forskjell, ikke hijaben! 

Du  kan måle hjerte gjennom kvinners hijab, folks etnisitet og hudfarge. Klarer du å se gjennom et plagg, hudfarge og etnisitet, og se på det hellige, som er mennesket?!

Endret av omarel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Klossmajor skrev:

Alt det der er vikarierende argumenter ment å overskygge ideene som egentlig ligger bak. Hijab, nikab og burka fungerer først og fremst som identitetsmarkører slik de brukes her i Norge. Plaggene er ment å sende budskap om hvilken gruppe de oppfatter seg å tilhøre og hvem de viser sin lojalitet til. Bruken av plaggene har sin bakgrunn i rigide tanker om inndeling av samfunnet i inngrupper og utgrupper.

Kan du komme med faktabaserte kilder på dette? For i mangel på det ser det ut som du baserer dette utelukkende på egne fordommer og kommer med påstander for å bygge opp under ditt eget narrativ

Anonymkode: be4af...38c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Klossmajor skrev:

Alt det der er vikarierende argumenter ment å overskygge ideene som egentlig ligger bak. Hijab, nikab og burka fungerer først og fremst som identitetsmarkører slik de brukes her i Norge. Plaggene er ment å sende budskap om hvilken gruppe de oppfatter seg å tilhøre og hvem de viser sin lojalitet til. Bruken av plaggene har sin bakgrunn i rigide tanker om inndeling av samfunnet i inngrupper og utgrupper.

Nikab og burka er kanskje plaggene med mest negative konnotasjoner i dagens debatter om hodeslør. Dersom de ikke var en diskusjonstema i det hele tatt så ville hijaben(som dekker kun hode) og muligens skjørt/kjoler vært hovedtemaet. Undertonen din er at det pågår en politisk invasjon. Jeg antar at du har dine identitetsmarkører, enten du bærer det på kropp eller gjør et fysisk "arbeid" ved det. Andre mennesker har også egne identitetsmarkører. Så du kan ikke bare forvente at man bytter identitet så fort man kler av, eller på seg et plagg. 

Anonymkode: 9d4cf...a8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, omarel skrev:

 

En som bærer hijab/nikab står dermed fritt til å bevege seg hvor og hvordan hun vil, enten det er dans eller gå på fjellturer. 

Hvordan kan en bevege seg fritt når en bærer hodeplaggene? 

Anonymkode: 24b7b...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan en bevege seg fritt når en bærer hodeplaggene? 

Anonymkode: 24b7b...b50

Som alle andre mennesker med klær! :fnise:

Kan jeg spørre om du bor på landet?

I Oslo går de fritt i naturen , i muslimske land har jeg sett at dem går fritt. Spør du om det er behagelig eller ikke?

Kommer man fra et land med varmt klima vil det være unaturlig å ha et forhold til naturen slik vi har det her i Norge.

Tror at det er ubehagelig inntil man blir vant til det. Noen blir aldri vant til det og kanskje tar det av, mens andre holder ut i Guds vei. Det er veldig individuelt vil jeg tro. Kanskje noen som bærer hijab kan gi deg et bedre svar.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du komme med faktabaserte kilder på dette? For i mangel på det ser det ut som du baserer dette utelukkende på egne fordommer og kommer med påstander for å bygge opp under ditt eget narrativ

Anonymkode: be4af...38c

Paradoksalt nok sier det mye om dine egne fordommer at du synes det ser ut som jeg baserer hva jeg skriver utelukkende på egne fordommer og kommer med påstander for å bygge opp under mitt eget narrativ, framfor å åpne for at hva jeg skriver like godt kan være basert på egne erfaringer og min tilegnede kunnskap. De faktabaserte kildene jeg kan vise til er på den ene siden mitt eget liv oppvokst på Oslos østkant blant mange muslimer som jeg har hatt utallige diskusjoner med om holdninger og hendelser opp gjennom årene. Gjennom dem ble jeg kjent med de narrativ de oppflaskes med av foreldre, familie og andre i egen etniske gruppe. På den andre siden er den store mengden informasjon om dette man får inn gjennom media - som f.eks nå de siste dagene i Aftenposten om sosial kontroll blant innvandrere. Ekteskapsmønstre og til dels bosettingsmønstre forteller en god del om hvordan samfunnets befolkningsgrupper forholder seg til hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Klossmajor skrev:

Paradoksalt nok sier det mye om dine egne fordommer at du synes det ser ut som jeg baserer hva jeg skriver utelukkende på egne fordommer og kommer med påstander for å bygge opp under mitt eget narrativ, framfor å åpne for at hva jeg skriver like godt kan være basert på egne erfaringer og min tilegnede kunnskap. De faktabaserte kildene jeg kan vise til er på den ene siden mitt eget liv oppvokst på Oslos østkant blant mange muslimer som jeg har hatt utallige diskusjoner med om holdninger og hendelser opp gjennom årene. Gjennom dem ble jeg kjent med de narrativ de oppflaskes med av foreldre, familie og andre i egen etniske gruppe. På den andre siden er den store mengden informasjon om dette man får inn gjennom media - som f.eks nå de siste dagene i Aftenposten om sosial kontroll blant innvandrere. Ekteskapsmønstre og til dels bosettingsmønstre forteller en god del om hvordan samfunnets befolkningsgrupper forholder seg til hverandre.

Et godt og fornuftig svar som beskriver utgangspunktet ditt.

Det er fra et sosialt utgangspunkt og det i seg selv er relativt fakta.

Men jeg må ærlig innrømme at jeg trodde at du aldri hadde omgås muslimer. Det bor en del ressurssterke muslimer i vestkanten. Jeg er selv oppvokst der, men hvorfor spør du om de kan bevege seg fritt når du vet som alle andre at de kan det?

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke at man dekker seg til for å behage Gud, men heller for å behage menn. Det er helt klart mere behagelig for menn når andre menn ikke kan sikle etter kvinnene deres.

Anonymkode: 288a0...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, omarel skrev:

Et godt og fornuftig svar som beskriver utgangspunktet ditt.

Det er fra et sosialt utgangspunkt og det i seg selv er relativt fakta.

Men jeg må ærlig innrømme at jeg trodde at du aldri hadde omgås muslimer. Det bor en del ressurssterke muslimer i vestkanten. Jeg er selv oppvokst der, men hvorfor spør du om de kan bevege seg fritt når du vet som alle andre at de kan det?

Er du sikker på at du ikke sammenblander brukere her nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke at man dekker seg til for å behage Gud, men heller for å behage menn. Det er helt klart mere behagelig for menn når andre menn ikke kan sikle etter kvinnene deres.

Anonymkode: 288a0...311

Etter min oppfatning er du inne på noe, samtidig som det nok er litt mer sammensatt enn som så. Viktige faktorer som ofte blir oversett er hvordan de eldre søker å kontrollere de yngre i mye større grad enn hva som er vanlig blant nordmenn. Husk at mange av våre innvandrere kommer fra samfunn mye sterkere preget av gerontokrati og nepotisme. Mitt inntrykk er at ærestullballet og den medfølgende sosiale kontrollen blant mange innvandrere i stor grad opprettholdes av eldre, hjemmeværende, dårlig integrerte kvinner som ikke har bedre å fordrive dagene sine med enn å moralisere og sladre over hva andre driver med. Når disse gamle kjerringene har konkludert med at noen har "dårlig moral" kan mennene bli påtvunget å tukte de som ikke oppfører seg "sømmelig" nok i disse gamle "aunties" sine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt meg cowboy hatt og går med den over alt. Synes det er frigjørende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, Klossmajor skrev:

Er du sikker på at du ikke sammenblander brukere her nå?

Jo det gjør jeg. Se bort fra tredje avsnitt😊. 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke at man dekker seg til for å behage Gud, men heller for å behage menn. Det er helt klart mere behagelig for menn når andre menn ikke kan sikle etter kvinnene deres.

Anonymkode: 288a0...311

Teologisk sett er det for å behage Gud, da hijab er en handling som er åndelig rettet mot Gud. Menn derimot er pålagt å senke blikket slik jeg ha beskrevet ovenfor.  

For kvinner gjelder å dekke seg til og for menn å senke blikket.

Sosialt sett er det veldig variert fra kultur til kultur fra person til person. Sjalu menn og kvinner som misbruker religionen eller drar nytte av den finner du overalt.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2017 den 12.48, omarel skrev:

Menn derimot er pålagt å senke blikket (ikke stirre eller glo). Brudd (synd) er å stirre (glo/stirre) på kvinner. 

En som bærer hijab/nikab står dermed fritt til å bevege seg hvor og hvordan hun vil, enten det er dans eller gå på fjellturer. 

Jeg forstår at uansett en med hodeplagg eller uten har frihet å danse, fjelltur eller hva som helst som krever mye fysisk bevegelse. Men det er fremdeles noen uklar...

Først vil jeg spørre om det er noen som bærer hijab, niqab eller burka som har gått på fjelltur i Norge? Hvordan opplevde du da turen? Var det ingen problem med hodeplaggene? 

Også neste spørsmål: Menn får ikke lov til å stirre eller glo på kvinner, men da får kvinner lov til å stirre på menn? Det finnes menn som ikke er interessert i kvinner i det hele tatt, men i samme kjønn. Samme gjelder kvinner som blir tiltrukket av andre kvinner og ikke er interessert i menn. Det er mulig at mange kvinner viser sine seksuelle følelser i det offentlige rommet, men enkelte kvinner kan bli seksuelt opphisset av menn. Er det OK fordi kvinner er vanligvis fysisk svakere enn menn og ikke skaper stort problem? 

Anonymkode: 24b7b...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...