Gå til innhold

Etternavn


the1andonly

Anbefalte innlegg

Jeg har til etternavn 2 typiske -sen navn. Som feks Andersen Hansen. Min fremtidige ektemann har også to navn. feks Åkvik Olsen. Hans bestemor har ett ganske spesielt gårdsnavn som hans onkel med familie har tatt som etternavn. Det lyder ca som alnes. Han vil fortsette å hete Åkvik Olsen, men jeg vil ikke hete Andersen Hansen. Jeg ønsker ikke å ta moren hans sitt etternavn Åkvik, men kan gå med på å ta Olsen. Evt kunne vi hete alnes olsen, eller bare alnes. Men jeg er ikke fan av slike dobbeltetternavn med -sen ending. Mitt navn er langt og vanskelig og jeg ønsker noe enkelt til meg og barna mine. Ett krav fra meg er at alle skal ha samme etternavn. Er dette urimelig? Tips til  løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å kreve at alle har likt navn er urimelig. Det kan være at mannen din trives med sine navn, og om du misliker et av dem så vil du kreve ham til en navneendring han ikke ønsket? 

Jeg har ulikt etternavn fra mannens. Barna har hans. Jeg har aldri lidd noen nød for å ikke ha samme etternavn som dem, og ønsket ikke å skifte. Men jeg kan bestemme for MEG. Ikke for ham.. Han bestemmer for seg, og dere må sammen enes om barna. 

Om du insisterte på like navn, så må nesten du jenke deg etter det navnet mannen din ønsker. 

Anonymkode: d356d...b69

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, the1andonly skrev:

Jeg har til etternavn 2 typiske -sen navn. Som feks Andersen Hansen. Min fremtidige ektemann har også to navn. feks Åkvik Olsen. Hans bestemor har ett ganske spesielt gårdsnavn som hans onkel med familie har tatt som etternavn. Det lyder ca som alnes. Han vil fortsette å hete Åkvik Olsen, men jeg vil ikke hete Andersen Hansen. Jeg ønsker ikke å ta moren hans sitt etternavn Åkvik, men kan gå med på å ta Olsen. Evt kunne vi hete alnes olsen, eller bare alnes. Men jeg er ikke fan av slike dobbeltetternavn med -sen ending. Mitt navn er langt og vanskelig og jeg ønsker noe enkelt til meg og barna mine. Ett krav fra meg er at alle skal ha samme etternavn. Er dette urimelig? Tips til  løsning?

Noen tidligere naboer av meg gifta seg for noen år siden. Fram til bryllupet hadde dama to etternavn og mannen ett etternavn. Ved giftermålet tok dama bort sitt første etternavn, tok det andre etternavnet som mellomnavn og mannens etternavn som siste etternavn. Mannen satte damas andre etternavn som mellomnavn. Altså (med fingerte navn) het de Kristine Moen Strand og Joakim Hanevold før de gifta seg. Etter giftermålet ble navnene Kristine Strand Hanevold og Joakim Strand Hanevold. Husk at du kan i noen tilfeller sette et etternavn som mellomnavn også. Det kan du trygt gjøre med eksempelet mitt. Mellomnavnet er Strand og etternavnet er Hanevold. Der er det ikke nødvendig å lage navn med bindestrek

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke kvinner innse at de ikke lenger lever på 50-tallet og beholde sine egne navn når de gifter seg. Man blir ikke lenger mannens eiendom.

 

 

Anonymkode: 4ec3e...461

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står litt i det samme. Forloveden min har to etternavn. Jeg har ett. Jeg ønsker å ta bort mitt og bytte til hans etternavn, men kun det siste. Jeg synes det er penest og enklest med ett etternavn og vil også ha det på barna våre. Jeg ønsker at han skal ta bort mellomnavnet sitt slik at vi begge har kun ett enkelt etternavn. Han vil gjerne beholde mellomnavnet. Jeg har forsøkt å forsone meg med at det blir sånn, men greier ikke helt å la det være.

Anonymkode: ac35b...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg står litt i det samme. Forloveden min har to etternavn. Jeg har ett. Jeg ønsker å ta bort mitt og bytte til hans etternavn, men kun det siste. Jeg synes det er penest og enklest med ett etternavn og vil også ha det på barna våre. Jeg ønsker at han skal ta bort mellomnavnet sitt slik at vi begge har kun ett enkelt etternavn. Han vil gjerne beholde mellomnavnet. Jeg har forsøkt å forsone meg med at det blir sånn, men greier ikke helt å la det være.

Anonymkode: ac35b...6c9

Husk at i dag er det veldig vanlig med to etternavn. Selv om det skulle stå to etternavn på papiret så kan du jo fint bruke kun ett av dem til hverdags. Du kan ikke forlange at forloveden din skal ta bort mellomnavnet sitt, det er det kun forloveden din som bestemmer. Du kan bruke ditt etternavn som mellomnavn og forlovedens siste etternavn som ditt etternavn. Et annet alternativ er å sette sammen etternavnene med bindestrek. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

min mann prøvde seg på samme krav, men det gikk jeg ikke med på. For det er urimelig. Jeg ville ha mitt navn, så får han ha sitt.

Anonymkode: a4be8...bb1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk også på at det er ca 50% sjanse for å bli skilt, og så må dere bytte igjen... Har flere venninner som har bytta navn fram og tilbake, har gifta seg igjen og bytta til nytt osv... Virker veldig slitsomt.

Anonymkode: 4514f...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har et uvanlig etternavn, min kommende mann har et -sen etternavn.
Jeg ønsker å bytte til hans navn, av flere grunner:
1. jeg har ikke spesielt "eierskap" til mitt etternavn
2. jeg ønsker at våre (fremtidige) barn skal ha samme etternavn.

Selv om ikke etternavnet hans er spesielt, så vil jeg med stolthet bære hans etternavn. Gammeldags eller ei. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke kreve at alle skal ha likt navn eller at han skal bytte navn (og du kan heller ikke bestemme alene hva deres barn skal hete). Du kan ytre ønskene dine, men om han vil beholde sine navn slik de er må du selv velge om det viktigste er å hete det samme (og dermed ta navnene hans selv om du ikke liker kombinasjonen), eller om det viktigste er å ha den kombinasjonen du liker best selv om det betyr at dere ikke heter det samme. Uansett er det ikke felles navn som skaper en familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...