Gå til innhold

presentere et emne fra middelalderen ved å vise hvordan utviklingen er preget av brudd eller kontinuitet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner virkelig ikke hva som menes med dette læreplanmålet.. Kan man ta fram f.eks at kirken helt siden antikken har funnes og at øst-romeriket fantes helt frem til 1453? eller er det andre ting?

Er takknemlig for alle tips :) 

Anonymkode: 239bc...89f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leser det som brudd i utvikling eller ikke. Som svartedøden, brudd i utvikling pga alle prestene dauet som fluer. Den type ting kanskje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner virkelig ikke hva som menes med dette læreplanmålet.. Kan man ta fram f.eks at kirken helt siden antikken har funnes og at øst-romeriket fantes helt frem til 1453? eller er det andre ting?

Er takknemlig for alle tips :) 

Anonymkode: 239bc...89f

Middelalderen er jo en tidsepoke som er fulle av eksempler på dette, kirken eksempelvis: brudd! Katolisisme vs protestantisme, samfunnet endrer seg pga. pesten, store riker faller fra hverandre, handelen vokser (hanseatene eksempelvis, eller handelsbyene i italia), utviklingen i kunst, osv osv. :) 

Anonymkode: 61400...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Middelalderen er jo en tidsepoke som er fulle av eksempler på dette, kirken eksempelvis: brudd! Katolisisme vs protestantisme, samfunnet endrer seg pga. pesten, store riker faller fra hverandre, handelen vokser (hanseatene eksempelvis, eller handelsbyene i italia), utviklingen i kunst, osv osv. :) 

Anonymkode: 61400...907

på hvilken måte ble det brudd med kirken? man har jo kristendommen fortsatt. Mener du at kirken mistet mer makt over folket generelt? :) 

Anonymkode: 239bc...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at jeg tror jeg bare skal snakke om den europeiske, og ikke den norske middelalderen :) 

Anonymkode: 239bc...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

på hvilken måte ble det brudd med kirken? man har jo kristendommen fortsatt. Mener du at kirken mistet mer makt over folket generelt? :) 

Anonymkode: 239bc...89f

Det ble jo brudd med kirken når protestantene brøt ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...