Gå til innhold

hva var hanseatene i middelalderen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke hva som står i boka, den går liksom bare rundt grøten. Betyr hanseaten at Norge i (sen) middelalderen fikk monopol på å selge sin fisk til Tyskland?

Noen snille som kan hjelpe? jeg har eksamen i morgen :) 

Anonymkode: f51ff...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Les her: http://allverdenshistorie.no/artikler/hanseatene/

Hanseatene var tyske kjøpmenn. Etter at svartedauden kom til Norge, så døde det så mange at landet ble svekket. Siden eksporten av tørrfisk var Norges største inntektskilde og siden Norge også var avhengig av korn fra utlandet, så trengte de noen til å organisere dette. Hanseatene var villige til å steppe inn der (for de hadde handelsforbindelser til det som trengtes) på én betingelse, at de fikk monopol på handelen med tørrfisk og tran. " Norge var i ferd med å komme i hanseatenes makt."

Men les linken, eller google selv, jeg har egentlig ikke peiling.

Anonymkode: bf540...1fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hva som står i boka, den går liksom bare rundt grøten. Betyr hanseaten at Norge i (sen) middelalderen fikk monopol på å selge sin fisk til Tyskland?

Noen snille som kan hjelpe? jeg har eksamen i morgen :) 

Anonymkode: f51ff...503

Bergen fikk i senmiddelalderen monopol på å selge tørrfisk ut av Norge. Som konsekvens av dette tiltrakk byen seg interessen fra Hanseaterene, og disse kom til Bergen og kjøpte opp disse rettighetene. 

Hanseaterene var på mange måter det første multinasjonale selskapet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...