Gå til innhold

Vurderer førerkort med automatgir.


millabs

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, amativeReflection skrev:

Ja. Det er vanskeligere å kjøre med manuelt gir. Trinn 2 er betraktelig enklere med automatgir.

Ok. Da tenkte jeg riktig. Er det giringen de fleste har vanskeligheter med, etter din erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Arabella skrev:

Ok. Da tenkte jeg riktig. Er det giringen de fleste har vanskeligheter med, etter din erfaring?

Nei, det vil jeg ikke påstå. Folk sliter med forskjellige ting. Men det tar et par dobbelttimer ekstra å lære å gire (for en gjennomsnittlig elev), for noen er det mindre (har opplevd elever som klarer perfekt start og bakkestart på første forsøk) og for noen tar det kjempelang tid (type 30 dobbelttimer og de klarer fortsatt ikke å gire riktig).

De to dobbelttimene ekstra det tar for en typisk elev, er nok til å betale for en ekstra oppkjøring. Så hvis man kan lære privat er det billigere.

Hva man må jobbe mye med er individuelt. Noen sliter med giring, noen sliter med plassering og noen sliter mer med å forstå trafikale situasjoner. Det varierer mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2017 den 15.43, AnonymBruker skrev:

Da kan mannen til Hi kjøre feks. Kan du virkelig ikke se lenger enn din egen nese altså?

Anonymkode: df927...efe

JA! Alle er jo gift. Og med menn må vite!!!

Anonymkode: 07f77...61c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest praktiske er selvsagt å få førerkort med manuelt gir. Det kan vel ingen argumentere mot. Mange leiebiler, jobbiler etc. er med manuelt gir, og hvis du da ikke har førerkort vil du ikke komme langt. Men kan kan fint klare seg med automatgir, og til og med uten førerkort i det hele tatt. Men manuelt er selvsagt det aller beste alternativet og jeg ville selv aldri ha valgt bare å lære automatgir. 

Anonymkode: 9c42f...954

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte å kjøre opp til kun automatgir. Jeg er veldig glad for at jeg valgte å kjøre opp med manuell gir. Hvis ikke ville jeg vært i knipe ved flere anledninger. :) Jeg ser det slik at det er best å forsikre seg og kunne kjøre manuell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mon tro om alle som kjører automat også har Apple-produkter? Enkelt å bruke og trenger ikke bruke hodet så mye. :P I hvert fall virker det slik i trafikken at hodet ikke brukes særlig mye. 

For informasjonen sin skyld, har hatt lappen siden 1995 (manuelt gir), har null problemer med å kjøre med automat og gidder heller ikke ta lappen for automat når jeg ikke trenger det for å kjøre. Ellers synes jeg det er greit å kunne gire - det er lettere å trykke på gassen på automat... 

Anonymkode: e687c...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ganske nyttig å kunne dobbeltclutche også. Hvis man har en eldgammel bil, eller forventer å måtte kjøre eldgamle biler. 

Men de aller fleste biler tilgjengelig i Norge i dag, har girkasser som gjør denne ferdigheten overflødig. Derfor har kjøreskoler også sluttet å lære elvene sine dobbeltclutching. De følger altså med i tiden. 

Det samme vil skje med giring. Biler med manuelt gir er i ferd med å fases ut. Riktignok saktere i Norge enn ellers i verden, fordi vi er kjent for å ha blant verdens eldste bilpark. Men noe må være først med å droppe å lære giring, slik noen også var først med å droppe å lære dobbeltclutching.

I USA har tilnærmet alle førerkort for automat. Kan ikke se at det skaper noen problemer for dem verken hjemme eller som turister når de må leie bil. Klarer amerikanerne det, så klarer nok TS seg uten manuelle gir også.

Anonymkode: 9d48f...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske nyttig å kunne dobbeltclutche også. Hvis man har en eldgammel bil, eller forventer å måtte kjøre eldgamle biler. 

Men de aller fleste biler tilgjengelig i Norge i dag, har girkasser som gjør denne ferdigheten overflødig. Derfor har kjøreskoler også sluttet å lære elvene sine dobbeltclutching. De følger altså med i tiden. 

Det samme vil skje med giring. Biler med manuelt gir er i ferd med å fases ut. Riktignok saktere i Norge enn ellers i verden, fordi vi er kjent for å ha blant verdens eldste bilpark. Men noe må være først med å droppe å lære giring, slik noen også var først med å droppe å lære dobbeltclutching.

I USA har tilnærmet alle førerkort for automat. Kan ikke se at det skaper noen problemer for dem verken hjemme eller som turister når de må leie bil. Klarer amerikanerne det, så klarer nok TS seg uten manuelle gir også.

Anonymkode: 9d48f...e28

Det er en ganske stor forskjell, det er en stund siden man så noe særlig til dobbeltclutchede biler, de siste tyve årene eller så har det stort sett bare vært entusiastbiler med dette. Manuelle biler med "vanlig" clutch er det derimot ganske mange av ennå, og det selges attpåtil fortsatt mange biler med manuell kasse. Manuelt gir (uten dobbeltclutch) er dermed noe som vil være med oss en god stund ennå. Man klarer seg selvsagt fint med mange av de nyere bilene med automatkasse, men man vil fort trenge å kunne manuell kasse hvis man har firmabiler, skal ha leiebiler på mindre steder (der utvalget biler kan være begrenset) osv. Det er ingen grunn til å droppe girkunnskapene ennå. 

Anonymkode: 4ccdc...a03

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en ganske stor forskjell, det er en stund siden man så noe særlig til dobbeltclutchede biler, de siste tyve årene eller så har det stort sett bare vært entusiastbiler med dette. Manuelle biler med "vanlig" clutch er det derimot ganske mange av ennå, og det selges attpåtil fortsatt mange biler med manuell kasse. Manuelt gir (uten dobbeltclutch) er dermed noe som vil være med oss en god stund ennå. Man klarer seg selvsagt fint med mange av de nyere bilene med automatkasse, men man vil fort trenge å kunne manuell kasse hvis man har firmabiler, skal ha leiebiler på mindre steder (der utvalget biler kan være begrenset) osv. Det er ingen grunn til å droppe girkunnskapene ennå. 

Anonymkode: 4ccdc...a03

Tull. Dette er en påstand det ikke er hold i, fordi du ikke tar med eksponentiell vekst. Biler med manuell girkasse fases ut raskere for hvert eneste år. Snart vil det bare være mulig å få tak i biler med manuelle gir gjennom bruktmarkedet, og da gjerne biler som er 15-20 år gamle. Og dette er biler man bør unngå først og fremst fordi de er utdaterte, trafikkfarlige miljøverstinger, Ikke først og fremst fordi de har manuelle girkasser.

Det er helt meningsløst for TS å bruke tusenvis av kroner på å lære en ferdighet hun kanskje vil møte på én eller to ganger i løpet av livet. Og da snakker jeg om både giring og dobbeltclutching.

 

Anonymkode: 9d48f...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17. juni 2017 den 17.45, AnonymBruker skrev:

Automatkasser varer ofte lengre enn manuelle girkasser. Men når det først er noe, blir de dyrere å fikse.

Mitsubishi f.eks. er berømt for de elendige girkassene sine. Jeg kan nesten garantere at de ryker mellom 90-180000km. Gjenoppbygging av en slik kommer du unna med for ca 30000kr. Ryker automaten på en Audi derimot, så snakker vi om 80-100000kr.

Anonymkode: c0030...655

Er vel DSG automat det gir systemet er svindyrt ..men følger at fartsgrensen faktisk gradevis økes også så man kan holde 110km/t fartsgrensa på lavt turtall og da spare miljø selv i høy fart .. 

Anonymkode: 13306...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull. Dette er en påstand det ikke er hold i, fordi du ikke tar med eksponentiell vekst. Biler med manuell girkasse fases ut raskere for hvert eneste år. Snart vil det bare være mulig å få tak i biler med manuelle gir gjennom bruktmarkedet, og da gjerne biler som er 15-20 år gamle. Og dette er biler man bør unngå først og fremst fordi de er utdaterte, trafikkfarlige miljøverstinger, Ikke først og fremst fordi de har manuelle girkasser.

Det er helt meningsløst for TS å bruke tusenvis av kroner på å lære en ferdighet hun kanskje vil møte på én eller to ganger i løpet av livet. Og da snakker jeg om både giring og dobbeltclutching.

 

Anonymkode: 9d48f...e28

Hva er ditt argument for at veksten av biler med automat er eksponentiell? Og hva legger du i "snart"? Mitt argument er at det fortsatt selges en del biler med manuell gearkasse. Selv 2017 modeller, at disse bilene faller helt ut av markedet om et par tre år ser jeg ikke på som sannsynlig. 

Denne artikkelen indikerer at 75% selges med automat, 25% manuell kasse. Det høres kanskje ikke så mye ut, men det innebærer jo at man likevel har betydelig sannsynlighet for å havne i en situasjon man trenger manuell:

https://www.aftenposten.no/bil/Flere-tar-automatgir-lappen--Om-15-ar-vil-det-vare-unodvendig-a-kunne-gire-10294b.html

Dessuten er det et femtenårsperspektiv. Skal man ta lappen nå, så kan man ikke kun tenke så langt frem i tid, men bør også tenke på hva slags biler man kan kjøre når man har tatt førerkort. 

Anonymkode: 4ccdc...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 16.6.2017 den 15.59, amativeReflection skrev:

Anbefaler automat. Hvis du trenger manuelt gir trenger du bare ny oppkjøring (eventuelt kan du ta tilhengerlappen med manuelt gir). Det er enklere, og billigere og manuelle biler vil forsvinne. Kravet om å kjøre opp med manuelt gir vil også forsvinne (tror det er 2020 eller 2022 de skal revurdere det). Dette har allerede skjedd på lastebiler og busser (ingen moderne lastebiler har manuelle gir).

Det er uproblematisk å ta en ny oppkjøring enten med kun manuelt gir eller med tilhenger for å få lov å kjøre med manuelt dersom behoved melder seg. Dette er ikke noe permanent som aldri kan endres.

Det blir helt klart billigere med automatgir. Det tekniske på automatgir er trivielt enkelt. Ikke alle restauranter selger entrecaute heller, men det betyr ikke at man ikke bør spise entrecaute, merkelig argument.

Det er livsfarlig å se på girstangen mens man kjører og det er totalt unødvendig hvis man holder girstangen riktig. Skal du i første eller andre drar du stangen mot deg. Fra første til andre drar du mot deg og rett bak. Fra andre til tredje dytter du den rett fram, venter et øyeblikk, og dytter den videre rett fram (bruk flat hånd). fra tredje til fjerde drar du den rett tilbake. Når du skal til femte dytter du den fra deg, og når du skal til sjette dytter du den fra deg og bakover. For revers kan du gjerne se på girspaken, da står bilen i ro. 

Jeg har kun lappen på automat , da jeg ville bli fort ferdig. Men kan man ta tilhengerlappen med manuell?? To fluer i en smekk liksom 😁

Anonymkode: a0a5c...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt lappen på manuell. Det er ikke vanskelig å gire selv, alt går av seg selv når man har lært det. Man tenker ikke over at man clutcher eller flytter girspaken engang. Jeg har en splitter ny Audi med automat som er en drøm å kjøre. Utrolig behagelig. Men i jobb, som er den bilen jeg kjører mest (er håndverker) så har jeg manuell. Ikke noe problem å bytte daglig mellom disse to. Tenker ikke over det engang. Føler selv at jeg har mer kontroll over bilen når jeg kjører manuell, spesielt i sakte fart og når man skal ta luker etc. 

Hadde jeg valgt automatlappen når jeg var 18 så hadde jeg ikke kunne ha den jobben jeg har nå da de fleste arbeidsgivere kun ser på hva som er billigst av biler og det er biler med manuell girkasse.

Så man vet aldri når man kommer til å trenge det. Som andre har nevnt jobb, leiebil, lånebil etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.6.2017 den 17.47, AnonymBruker skrev:

Alle dere som snakker om de vanskelige situasjonene man kommer i om man kun kjører automat: sludder og vås! Jeg har greid meg helt fint fram til jeg var 35 helt uten sertifikat - og jeg har hatt opptil flere jobber, jeg har flytta, storhandla, hatt små barn osv osv. Jeg tok lappen på automat og det er ikke spesielt vanskelig å si "jeg kjører kun automat", der skaper nada niks problemer for meg i hverdagen. 

Anonymkode: 2b052...09e

Samme her. Har gått fint helt uten lappen for meg og i 37 år. Har fått flere barn,har utdannelse,jobb,har flytta langt to ganger.

Tar lappen på automat nå,ser ikke helt hvordan det skal gi meg problemer.? 

Anonymkode: ceea4...23a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kjørt manuell. Å frivillig legge begrensninger på hvilke biler man kan kjøre resten av livet for å spare noen prosent blir rart syntes jeg.

Selvfølgelig er det ikke noe øroblem. Man kjøper automat og lar andre kjøre hvis leiebilen ikkd er det.

Men om dere skulle ønske dere bobil, veteranboble, leie varebi ltil flytting, stor 9 seter osv. Jeg forstår ikke hvorfor man  legger begrensninger for seg selv hvis man ikke har fysiske problem.

Det er jo ikke vanskelig med girspak. Husker vi var litt oppgitt over amerikanere som ikke kunne kjøre "stikshift". Og på 80 tallet var det uten unntak gamle damer som tok handicap lappen. Det tar 2 timer å bli kvitt den selvpålagte clutchangsten som mange er så redd for....

Endret av Commander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Har gått fint helt uten lappen for meg og i 37 år. Har fått flere barn,har utdannelse,jobb,har flytta langt to ganger.

Tar lappen på automat nå,ser ikke helt hvordan det skal gi meg problemer.? 

Anonymkode: ceea4...23a

Har lappen på manuel i over 20  og jeg hadde derimot hatt problemer uten. Jobben har manuell kassebil jeg ikke kunne brukt. Da måtte andre kjørt og jeg ville vært mindre til nytte på jobben. Når bilen var på service fikk jeg en lånebil. Suzuki swift manuell.Så slapp kona å hente meg. Sist ferie i østerrike skulle en hel gjeng reise. Leiebilen var en Ford transit 9 seter manuell.

Selvsagt kan man bare strekke armene i været og overlate kjøringen til andre, da er det ikke noe problem. men hvorfor legge begrensninger for seg selv??

Endret av Commander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

35 minutter siden, Commander skrev:

Har lappen på manuel i over 20  og jeg hadde derimot hatt problemer uten. Jobben har manuell kassebil jeg ikke kunne brukt. Da måtte andre kjørt og jeg ville vært mindre til nytte på jobben. Når bilen var på service fikk jeg en lånebil. Suzuki swift manuell.Så slapp kona å hente meg. Sist ferie i østerrike skulle en hel gjeng reise. Leiebilen var en Ford transit 9 seter manuell.

Selvsagt kan man bare strekke armene i været og overlate kjøringen til andre, da er det ikke noe problem. men hvorfor legge begrensninger for seg selv??

Ditt liv er ikke likt alle andres vet du ;)

Jeg er lærer,kommer aldri til å måtte kjøre noe jobbil. Vi har automatgir på vår bil,svigerforeldre og nærmeste venner har og det. 

Leiebil på ferie har vi aldri brukt. Skal nok gå fint det her,skjønner du. ;) 

Anonymkode: ceea4...23a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget vi prøver å få igjennom er at man aldri vet når man plutselig må sette seg bak rattet på en bil med manuell. Ja du har ikke trengt det enda, men det kan skje. Da er det greit å vite hvordan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2017 den 18.28, fannyfab skrev:

Jeg skal kjøre opp til automat og vet at jeg aldri i livet kommer til å trenge manuell. Hele familien min har automat, og det kommer jeg også til å kjøpe meg. 

Uansett så kjøper de fleste automatbiler nå og flere blir det. Tror også at koden for automatgir forsvinner slik at man kan kjøre manuell også. Sånn som det er i usa. 

Ja, se hvor bra det går når de prøver å kjøre manuell uten opplæring i det...

Anonymkode: 806dc...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TMB skrev:

Poenget vi prøver å få igjennom er at man aldri vet når man plutselig må sette seg bak rattet på en bil med manuell. Ja du har ikke trengt det enda, men det kan skje. Da er det greit å vite hvordan. 

Man MÅ absolutt ingenting.

:) 

Anonymkode: ceea4...23a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...