Gå til innhold

Vurderer førerkort med automatgir.


millabs

Anbefalte innlegg

Noen som vil anbefale førerkort for automat gir? Eller fraråde? Hvorfor? Evt tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, millabs skrev:

Noen som vil anbefale førerkort for automat gir? Eller fraråde? Hvorfor? Evt tips?

Før du har prøvd å kjøre med manuelt gir så skal du ikke kjøre eller satse på automatgir, så sant beina dine er et par og fungerer. 

Jeg strevde meg gjennom manuelt gir fordi jeg da har mulighet for å kjøre og å flytte en bil med manuelt gir. Har du førerkort på automat så har du ikke lov til å flytte en bil med manuelt gir en cm.  Men du kan kjøre alle andre varianter av automat. 

Jeg har ikke kjørt manuel gir bil etter at jeg fikk førerkort, men jeg har en fot som ikke fungerer optimalt på grunn av en tumor. 

Anonymkode: 87d21...42d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du VET at du kun kommer til å kjøpe bil med automatgir, hadde jeg valgt det! Det er ingen grunn sånn egentlig til at du må kunne kjøre bil med manuell gir, hvis du vet at du kommer til å ha bil med automat. Jeg selv har kjørt manuell i over 20 år, men siste bilen er automat. Har nå hatt denne i snart 3 år. Kommer aldri til å kjøpe bil med manuell igjen. Nå skal det nevnes at vi har en bil til med manuell, og det går helt fint å kjøre denne også. Men igjen - hvis du nå går uten lappen - og hvis alternativet er å ta lappen med automatgir kontra å ikke å ha lappen... Hadde ikke vært i tvil! Ta lappen med automatgir :):) 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet aldri om du får bruk for å kjøre bil med manuelt gir og ved å lære å kjøre med manuelt gir så har du muligheten til å kjøre med begge deler. Lærer du og kjører du opp med automat så er du mer begrenset. 

 

Anonymkode: eb101...7e5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du vet aldri om du får bruk for å kjøre bil med manuelt gir og ved å lære å kjøre med manuelt gir så har du muligheten til å kjøre med begge deler. Lærer du og kjører du opp med automat så er du mer begrenset. 

 

Anonymkode: eb101...7e5

Men i forhold til å ha lappen og ikke kunne kjøre NOE, så har jo hun faktisk nå mulighet til å kjøre automat hvis hun vet at hun kommer til å kjøpe det. Ingen grunn til at man MÅ kunne kjøre manuell i tillegg :) Ingen som krever at folk uten sertifikat, kan kjøre bil ;) 

Anonymkode: 1137d...aac

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men i forhold til å ha lappen og ikke kunne kjøre NOE, så har jo hun faktisk nå mulighet til å kjøre automat hvis hun vet at hun kommer til å kjøpe det. Ingen grunn til at man MÅ kunne kjøre manuell i tillegg :) Ingen som krever at folk uten sertifikat, kan kjøre bil ;) 

Anonymkode: 1137d...aac

Det er ikke sååå vanskelig å kjøre med manuell gir når beina fungerer. Førerkortet blir neppe billigere eller dyrere med den ene eller den andre løsningen. Det er og et problem at det ikke er alle kjøreskoler som har automatgir. 

Anonymkode: 87d21...42d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et argument for å kjøre opp til manuell er at unge som kjører opp gjerne ikke har råd til bil av nyere dato - og da øker sjansen for at du må ta til takke med manuell. Også er det jo bare praktisk å kunne.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man først ta lappen bør man kunne kjøre alle biler. Du kommer garantert til å stå i knipa med automatlappen.

Anonymkode: a2f30...78b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok på automat da jeg allerede hadde kjøpt (ny) bil med automat (altså, den blir ikke utslitt med det første).
Jeg har problemer med armen så jeg sliter med å kjenne hvor jeg girer, og siden kjørelærer var så SYKT opptatt av at man ikke fikk kaste noe blikk ned mot girstangen OVERHODET så måtte det igrunn bare bli sånn (reagerer egentlig på det, for jeg har øvelseskjørt en del med manuell da jeg tenker å ta lappen på det og ettersom jeg fint kan kjøre det så lenge jeg bare ser meg litt for i begynnelsen med ny bil - men nå er det jo slik at manuelle gir er litt forskjellig i hvor hardt man må ta i og det er jo små avvik i akkurat hvor de forskjellige er plassert - ergo føler jeg det er uansvarlig å ikke se i det hele tatt... Når det er sagt byttet jeg kjøreskolebil hver uke når jeg kjørte med manuell).

Uansett. Tipper de fleste vil spare litt på å ta automatlappen - men kjipt hvis de kun har leiebil med manuell inne når bilen din er på reparasjon eller du er på ferie, og du kan liksom ikke kjøre en venn hjem i dens bil hvis vennen er full/dårlig om man bare har automatlappen.

Anonymkode: 8af91...70a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal man først ta lappen bør man kunne kjøre alle biler. Du kommer garantert til å stå i knipa med automatlappen.

Anonymkode: a2f30...78b

Har hatt lappen på automat i 7 år, aldri vært i noen knipe... Hvorfor er man garantert det?
Altså, er jeg som har skrevet innlegget over, så mener ikke at man ikke bør ta manuell, har tenkt å ta det selv nå også for sikkerhetsskyld, men tror det er lite sannsynlig at jeg havner i den situasjonen at jeg MÅ ha manuell-lappen.

Anonymkode: 8af91...70a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen få år er biler med manuelt gir historie. 

Hadde det ikke vært for at bilparken i Norge er eldgammel så hadde du måtte lete lenge før du finner en bil med manuelt gir.

I 2016 ble 98% av alle nye biler solgt med automatgir. Og utviklingen fortsetter, og manuelt gir fases ut gradvis. 

Så ta førerkort på automat med god samvittighet, du vil ikke savne det.

Tok selv førerkort på manuelt for snart ti år siden. Og har siden da kjørt manuelt gir én gang. Ja du leste riktig. Én gang.

Anonymkode: e24aa...818

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver for tiden å tar lappen på automat, da vi har helt ny bil med automat. Gleder meg så myeeee👏🏼😍😊😊

Anonymkode: df927...efe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

I 2016 ble 98% av alle nye biler solgt med automatgir. Og utviklingen fortsetter, og manuelt gir fases ut gradvis. 

Anonymkode: e24aa...818

Tror du må roe ned iveren et hakk eller to; tallet var 90%:

https://www.nrk.no/vestfold/flere-velger-a-ta-lappen-for-automatgir-1.13550578

...og inntil ganske nylig var det 30% (2011).

Jeg må ærlig si at om du kan lære litt mer, uten ekstrakostnad, så gjør det! Det er pisseenkelt å kjøre bil, bare se på alle molbuene du treffer i trafikken hver dag. Ikke tro at du er så mye dårligere enn alle andre, og som konsekvens skal du da fjerne muligheten til å kunne kjøre over tre kvart av den norske bilparken? Ingen smart beslutning dette. ;)

Anonymkode: c0030...655

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet aldri når du kan få behov for det. Jeg har trengt det i jobb sammenheng, da man må låne bil. Da jeg er i utlandet, og skal ha leiebil, er det få bilder med automatgir, og de er dyre å leie. Samme da jeg har leid stor kassebil for å flytte. Jeg har kun bil med automatgir selv, og foretrekker å kjøre det. Men det kommer ganger i livet, man trenger å kjøre en bil med manuell gir.

Anonymkode: 0cd41...14d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vet aldri når du kan få behov for det. Jeg har trengt det i jobb sammenheng, da man må låne bil. Da jeg er i utlandet, og skal ha leiebil, er det få bilder med automatgir, og de er dyre å leie. Samme da jeg har leid stor kassebil for å flytte. Jeg har kun bil med automatgir selv, og foretrekker å kjøre det. Men det kommer ganger i livet, man trenger å kjøre en bil med manuell gir.

Anonymkode: 0cd41...14d

Da kan mannen til Hi kjøre feks. Kan du virkelig ikke se lenger enn din egen nese altså?

Anonymkode: df927...efe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt lappen på automat i 7 år, aldri vært i noen knipe... Hvorfor er man garantert det?
Altså, er jeg som har skrevet innlegget over, så mener ikke at man ikke bør ta manuell, har tenkt å ta det selv nå også for sikkerhetsskyld, men tror det er lite sannsynlig at jeg havner i den situasjonen at jeg MÅ ha manuell-lappen.

Anonymkode: 8af91...70a

Wow, hele 7 år!

Det er dumt å låse seg til å kun kjøre automat, når det faktisk er veldig lett med manuell. Det er synd å sette begrensingen til dette. Sannsynligvis skal du ha lappen i 40-50-60 år. Synd om du kun kan kjøre automat.

Man havner i mange rare situasjoner i løpet av livet. Plutselig en dag er du ute med dama/typen/vennen din som har manuell også havner vedkommende i uføre og ikke kan kjøre. Da står du der, for du tok kun lappen på automat.

Anonymkode: 6060b...71e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn at fordi man tar lappen på automat så er man låst for resten av livet.

Hvis det med tid og stunder viser seg at TS gjerne skulle kunne kjøre manuelt er det bare å ta en ny oppkjøring. Ikke verre enn det. 

Anonymkode: e24aa...818

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.6.2017 den 23.06, millabs skrev:

Noen som vil anbefale førerkort for automat gir? Eller fraråde? Hvorfor? Evt tips?

Anbefaler automat. Hvis du trenger manuelt gir trenger du bare ny oppkjøring (eventuelt kan du ta tilhengerlappen med manuelt gir). Det er enklere, og billigere og manuelle biler vil forsvinne. Kravet om å kjøre opp med manuelt gir vil også forsvinne (tror det er 2020 eller 2022 de skal revurdere det). Dette har allerede skjedd på lastebiler og busser (ingen moderne lastebiler har manuelle gir).

På 11.6.2017 den 23.22, AnonymBruker skrev:

Du vet aldri om du får bruk for å kjøre bil med manuelt gir og ved å lære å kjøre med manuelt gir så har du muligheten til å kjøre med begge deler. Lærer du og kjører du opp med automat så er du mer begrenset. 

 

Anonymkode: eb101...7e5

Det er uproblematisk å ta en ny oppkjøring enten med kun manuelt gir eller med tilhenger for å få lov å kjøre med manuelt dersom behoved melder seg. Dette er ikke noe permanent som aldri kan endres.

På 11.6.2017 den 23.32, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sååå vanskelig å kjøre med manuell gir når beina fungerer. Førerkortet blir neppe billigere eller dyrere med den ene eller den andre løsningen. Det er og et problem at det ikke er alle kjøreskoler som har automatgir. 

Anonymkode: 87d21...42d

Det blir helt klart billigere med automatgir. Det tekniske på automatgir er trivielt enkelt. Ikke alle restauranter selger entrecaute heller, men det betyr ikke at man ikke bør spise entrecaute, merkelig argument.

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok på automat da jeg allerede hadde kjøpt (ny) bil med automat (altså, den blir ikke utslitt med det første).
Jeg har problemer med armen så jeg sliter med å kjenne hvor jeg girer, og siden kjørelærer var så SYKT opptatt av at man ikke fikk kaste noe blikk ned mot girstangen OVERHODET så måtte det igrunn bare bli sånn (reagerer egentlig på det, for jeg har øvelseskjørt en del med manuell da jeg tenker å ta lappen på det og ettersom jeg fint kan kjøre det så lenge jeg bare ser meg litt for i begynnelsen med ny bil - men nå er det jo slik at manuelle gir er litt forskjellig i hvor hardt man må ta i og det er jo små avvik i akkurat hvor de forskjellige er plassert - ergo føler jeg det er uansvarlig å ikke se i det hele tatt... Når det er sagt byttet jeg kjøreskolebil hver uke når jeg kjørte med manuell).

Uansett. Tipper de fleste vil spare litt på å ta automatlappen - men kjipt hvis de kun har leiebil med manuell inne når bilen din er på reparasjon eller du er på ferie, og du kan liksom ikke kjøre en venn hjem i dens bil hvis vennen er full/dårlig om man bare har automatlappen.

Anonymkode: 8af91...70a

Det er livsfarlig å se på girstangen mens man kjører og det er totalt unødvendig hvis man holder girstangen riktig. Skal du i første eller andre drar du stangen mot deg. Fra første til andre drar du mot deg og rett bak. Fra andre til tredje dytter du den rett fram, venter et øyeblikk, og dytter den videre rett fram (bruk flat hånd). fra tredje til fjerde drar du den rett tilbake. Når du skal til femte dytter du den fra deg, og når du skal til sjette dytter du den fra deg og bakover. For revers kan du gjerne se på girspaken, da står bilen i ro. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow, hele 7 år!

Det er dumt å låse seg til å kun kjøre automat, når det faktisk er veldig lett med manuell. Det er synd å sette begrensingen til dette. Sannsynligvis skal du ha lappen i 40-50-60 år. Synd om du kun kan kjøre automat.

Man havner i mange rare situasjoner i løpet av livet. Plutselig en dag er du ute med dama/typen/vennen din som har manuell også havner vedkommende i uføre og ikke kan kjøre. Da står du der, for du tok kun lappen på automat.

Anonymkode: 6060b...71e

Om 3-5 år forsvinner automatkoden og så kan man kjøre alt igjen. Vent å se.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...