Gå til innhold

Bo i Drammensområdet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å flytte ut av Oslo, litt sørover, men med kort reisevei kollektivt inn til Oslo. Vi har små barn og vil ut av byen for å kunne kjøpe  rekkehus i litt grei størrelse uten å blakke oss helt.

Det bør være enkelt å komme seg kollektivt til oslo sentrum... Vi har tenkt Lier, Drammen, Svelvik... Hvilke områder er bra og enkelt å komme seg til togstasjonen/ekspressbuss? Helst under fem millioner, så kort reisevei som mulig, rundt 130 m2 eller større, trygt bomiljø... 

Takk for tips :) 

 

Anonymkode: caf40...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er selv fra Drammen, åssiden. Vil absolutt anbefale åssiden. Går masse busser til sentrum. Og ekspress buss til Oslo. Hvis man vil ha gåavstand til togstasjon ville jeg sett rundt Gulskogen eller Mjøndalen i nedre eiker. Jeg bor selv i Solbergelva - nedre eiker. Og her går det ofte buss til sentrum.  Ca 15 min å kjøre. Svelvik er fint men litt "borte" fra resten av byen. Ville heller sett i nedre eiker - Krokstadelva - Solbergelva enn Svelvik. Masse skoler og barnehager hvis dere har barn. 

Anonymkode: 573b0...3bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drammen er fint, dere kan jo også vurdere. Drøbak, Vestby, Moss. Moss er kanskje litt langt, men billig å bra.

Anonymkode: a7425...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nybyen i Drammen er noen minutter unna togstasjonen og byen, og det er ganske rolig til tross for at det er bare et steinkast unna sentrum. 

Gulskogen skole er en 1-10 skole og er veldig bra. Om dere velger å bosette dere i området Gulskogen så ville jeg styrt unna det som sogner til Rødskog skole. Ville nok også styrt unna Brandengen - som er i området Rundtom/Hedensrud. Dessverre mye mobbing og selv om muligens ledelsen er bra, så er det en skole med sprengt kapasitet og langt mellom gode lærere. 

Skoger er et kjempefint område. Det er litt utenfor Drammen, men tar bare 5-10 minutter å komme på motorveien til Drammen om dere bruker bil. Skoger skole er en liten skole som har bra ledelse, lite mobbing og gode lærere. 

Åskollen har jeg ikke noen erfaring med, men har hørt at det er kjempefint å bo der og gå på skole der. De har barnehage og skole omtrent vegg-i-vegg. 

Åssiden har jeg heller ingen erfaring med, men skulle dere velge den bydelen hadde jeg nok prøvd å få noe som sogner til Aronsløkka skole framfor Åssiden. 

Det er selvfølgelig mye mer ved Drammen enn bare skolene, men siden dere har barn så tenker jeg at det er viktig med en bra skole når dere kan velge. 

Kommunemessig så er Lier en veldig bra kommune. Hadde jeg kunne flyttet som jeg vil så ville jeg valgt Lier. Enig med forrige innlegg at Svelvik er litt langt unna, selv om det er kjempefint der. 

Anonymkode: de1c7...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Området fra Bragernes og ut mot Åssiden er fint, og der går det ekspressbuss til Oslo, eller bor dere nær Bragernes, er det ikke lang vei til toget. Gulskogen er og fint, og Gulskogen skole er en bra skole. De har togstasjon på Gulskogen. Selv bor jeg på Konnerud med barn og trives godt her, men man må ta buss i 15 min, for å komme til togstasjonen. Men bussen går hvert 10. minutt.

Åskollen og Skoger hadde jeg aldri valgt, de ligger langt unna sentrum og bussen går sjelden ut dit. Og Skoger skole er ikke bare bra, kjenner noen som måtte bytte skole, grunnet mobbing der.

Lier er fint, men veldig stort, så pass på at du da bor relativt sentralt. Kjenner noen som bor i Lierskogen, og de er veldig fornøyd med skolen, og området.

Anonymkode: 37908...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker Nybyen! Er selv fra Oslo og flyttet hit med mann og barn. Veldig nære tog og sentrum, nærhet til barns kveldsaktiviteter, og sogner til det jeg hører av lærere at er en av Drammens beste grunnskoler- Danvik. 

Anonymkode: 29099...024

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slår ett slag for Steinberg. Trygg skole, togstasjon, nydelige omgivelser, mye hus for pengene og trygt å godt sted å bo. Det er ett steinkast unna alle fasiliteter og ennå relativt billige hus priser.

Anonymkode: 380e3...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går dere litt sørover fra Drammen har dere også Sande og Holmestrand, med gode togforbindelser til Oslo og hyggelige priser i forhold. Litt mer bygdemiljø, men blitt såpass mye innflyttere nå at det bør ikke være ett problem lenger..

Anonymkode: fc130...37b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker Nybyen! Er selv fra Oslo og flyttet hit med mann og barn. Veldig nære tog og sentrum, nærhet til barns kveldsaktiviteter, og sogner til det jeg hører av lærere at er en av Drammens beste grunnskoler- Danvik. 

Anonymkode: 29099...024

Jeg er helt enig (bortsett fra det med Danvik skole, for den har jeg ikke erfaring med, så jeg aner ikke om den er bra).

Jeg har bodd mange steder i Drammen, men Nybyen er det absolutt beste stedet jeg har bodd. Det er så fint her. :) 

Anonymkode: de1c7...442

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig (bortsett fra det med Danvik skole, for den har jeg ikke erfaring med, så jeg aner ikke om den er bra).

Jeg har bodd mange steder i Drammen, men Nybyen er det absolutt beste stedet jeg har bodd. Det er så fint her. :) 

Anonymkode: de1c7...442

Hvor er nybyen? Aldri hørt om og vi skal flytte til drammen. Ts, vi også har småbarn og flytter til drammen ☺

Anonymkode: 9ae58...6dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for så mange svar, dere er jo helt gull 😍 

Da har jeg litt av hvert å sette meg inn i! Tuuusen takk 😘

 

 

Anonymkode: caf40...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Spikkestad? Røyken? Heggedal? 

Anonymkode: e19b8...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor er nybyen? Aldri hørt om og vi skal flytte til drammen. Ts, vi også har småbarn og flytter til drammen ☺

Anonymkode: 9ae58...6dc

Nybyen er området på hver side av nederste del av Konnerudgata på Strømsø. Fra rundkjøringen nederst til forbi brua der man svinger av mot Gulskogen til høyre, mot 4.strøm mot Danvik og Fjell på venstre side, eller fortsetter videre oppover mot Konnerud. 

Dette er Nybyen: 

kart-boligsone-s01.png

kart-boligsone-s02.png

Anonymkode: de1c7...442

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nybyen er absolutt å anbefale. Ligger rett ved siden av drammensbadet. 2-3 min å gå til togstasjonen og er meget sentralt.

Stor fotball bane rett ved siden, som blir skjøytebane på vintern :) 

Kjenner flere som bor der og er kjempe fornøyd og kjenner også en del som drømmer om å flytte dit! De som blir lagt ut til salgs på dette området forsvinner fort så det gjelder å følge med! Det er verdt å krige for en drømmebolig her :) 

 

Anonymkode: 15b99...26f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk 😘 💐

 

Hilsen TS 

Anonymkode: caf40...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...