Gå til innhold

Har uføre det så ille her i landet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det i enkelte tilfeller er "små" forskjeller mellom uføretrygd og lønn. Nå kan jeg veldig lite om hvordan uføretrygd beregnes, men vet at min mor for ca tre år siden hadde rundt 17.000 utbetalt i mnd i uføretrygd. Hun har vært uføretrygda hele livet, altså regner jeg med at det var minstesats. Om hun fikk noe "ekstra" vet jeg ikke (hun bodde sammen med faren min, og hadde han å dele kostnader med).

Jeg reagerte i hvert fall på det, for jeg syntes det var mye for henne å få utbetalt I uføretrygd. Jeg hadde på det tidspunktet utbetalt ca 22.000 netto i måneden i full jobb, altså 5000 kroner mer.

Jeg opplevde det som demotiverende. Ja, man skal være glad for at folk får hjelp når de blir uføre, men jeg synes det må være merkbar forskjell mellom trygd og lønnsnivå.  Mora mi (og faren min)  hadde det ikke fett, men hun hadde mer enn nok til å klare seg. Med trygdepengene hadde hun rom til å bruke ca. 3000 kr i mnd på tobakk (ja, hun døde av lungekreft).

Det høres kanskje kjipt ut, men jeg synes ikke trygd skal dekke annet enn primære behov. Etter min mening bør ikke trygd gi mye rom for  sekundære ting som feks ferie, kostbare aktiviteter og det å kunne unne seg litt ekstra ( eller å røyke seg ihjel). 

Anonymkode: 11ef2...479

Mener du virkelig at uføre ikke skal kunne unne seg noe av det folk flest unner seg? Har de ikke begrensninger nok som det er? Hvilket tak ville du sette for størrelsen på uføretrygd?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Arabella skrev:

Mener du virkelig at uføre ikke skal kunne unne seg noe av det folk flest unner seg? Har de ikke begrensninger nok som det er? Hvilket tak ville du sette for størrelsen på uføretrygd?

Ja, som jeg skriver mener jeg at uføretrygd ikke skal gi mye rom utover primære behov (husrom, mat, medisiner osv). Selvfølgelig vil uføre på lik linje med de som jobber kunne gjøre grep innen egen økonomi, hvor man med prioritering kan finne muligheter til mer sekundære ting.

Spørsmålet man kan stille seg er hvor mye samfunnet skal yte til de som ikke kan yte tilbake, og for min del er svaret at det er kun det essensielle som skal ytes. 

Jeg vet det høres kjipt ut, men jeg mener at dagens system er for raust (ja, vet det kommer til å ry inn elendighetsbeskrivelser nå). Jeg er ikke i tvil om at antallet uføre hadde dalt dersom det hadde blitt strammer inn på ytelsene til uføre. Og med det hadde uføre heller ikke blitt stigmatisert som i dag, noe som mange beskriver som det verste med å være ufør i dag.

Anonymkode: 11ef2...479

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2017-6-9 den 16.43, AnonymBruker skrev:

De bor i skur uten strøm og varme. Lager mat på bål. Sover på gulvet. Skaffer vann i brønner og ellers lever helt primitivt. De klager ikke, de vet jo ikke om annet.

Anonymkode: 15f4b...e12

Eh, du kan ikke være seriøs? "De vet jo ikke om noe annet" er det dummeste jeg har hørt. Det vet godt at de har det helt jævli! Æsj. for en tankegang på stakkars deg 

Anonymkode: fa17f...b71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.6.2017 den 16.58, AnonymBruker skrev:

Enda en tråd om uføre.

Det eneste slike tråder beviser er at vi mennesker har veldig vondt for å forstå hverandre og sette oss inn i hvordan andre har det. 

Hvis jeg jobbet fult og hadde god helse, ville jeg sikkert ha vært en av de som ikke forsto de trygdede og bablet i vei om at noen må tjene penger inn i kassa og betale for de uføre, jeg ville sikkert ha klaget og sagt at jeg også var sliten og syk, men jobbet allikevel osv.

Hvis jeg var trygdet ville jeg har forstått hvordan det var å være for syk til å jobbe, jeg ville forstått hvordan de med lave utbetalinger sliter for å klare seg, og jeg ville forstått at uføre blir sett ned på og mistenkeliggjort.

Det samme gjelder andre ting vi mennesker sliter med.  For eksempel, Allergier, tråd opp og tråd ned med friske mennesker som mener en masse om allergikerene som er kravstore. En med mild håndeksem som mener vi allergikere må tåle litt, når vi snakker om noen som blir alvorlig syke av nøtter, parfyme, dyr osv?
Jeg kan ramse opp i de uendelige om ting vi mennesker ikke klarer å forstå eller sette oss inn i før vi selv sitter der og kjenner på kroppen selv hvordan det er å ha det akkurat sånn
Helt til de en dag selv sitter der med alle skavanker, blir trygdede allergiske osv selv. Da er man plutselig en av de andre, og identifiserer seg med dem. 
Vi mennesker er egoistiske vesen og det er ikke en spesielt sympatisk side ved oss dette. Jeg håper vi som art klarer å forbedre oss i fremtiden.

 

Anonymkode: 47798...a1b

Rørende fint. :) 

Anonymkode: e4952...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, du kan ikke være seriøs? "De vet jo ikke om noe annet" er det dummeste jeg har hørt. Det vet godt at de har det helt jævli! Æsj. for en tankegang på stakkars deg 

Anonymkode: fa17f...b71

Din antakelse er da like kategorisk og presumtiv. 

Anonymkode: 11ef2...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jerry Lee skrev:

Har ikke lest alle svar her...

Hvor ille det er å være ufør er vel basert på HVORFOR man er ufør. Det er jo oftest/alltid sykdommen som gjør det jævlig, ikke hva man får av staten til livsopphold. Hva vi får av økonomisk støtte...da må vi justere forbruk etter det. Men de ulike sykdommene som har gjort oss uføre kan i altfor mange tilfeller ikke "justeres"...

Helt enig, men det er klart at å bekymre seg for økonomien hver eneste dag og grue seg til å sette på den gamle vaskemaskinen fra finn.no i tilfelle den ikke virker hjelper ikke på situasjonen for min dell.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror det i enkelte tilfeller er "små" forskjeller mellom uføretrygd og lønn. Nå kan jeg veldig lite om hvordan uføretrygd beregnes, men vet at min mor for ca tre år siden hadde rundt 17.000 utbetalt i mnd i uføretrygd. Hun har vært uføretrygda hele livet, altså regner jeg med at det var minstesats. Om hun fikk noe "ekstra" vet jeg ikke (hun bodde sammen med faren min, og hadde han å dele kostnader med).

Jeg reagerte i hvert fall på det, for jeg syntes det var mye for henne å få utbetalt I uføretrygd. Jeg hadde på det tidspunktet utbetalt ca 22.000 netto i måneden i full jobb, altså 5000 kroner mer.

Jeg opplevde det som demotiverende. Ja, man skal være glad for at folk får hjelp når de blir uføre, men jeg synes det må være merkbar forskjell mellom trygd og lønnsnivå.  Mora mi (og faren min)  hadde det ikke fett, men hun hadde mer enn nok til å klare seg. Med trygdepengene hadde hun rom til å bruke ca. 3000 kr i mnd på tobakk (ja, hun døde av lungekreft).

Det høres kanskje kjipt ut, men jeg synes ikke trygd skal dekke annet enn primære behov. Etter min mening bør ikke trygd gi mye rom for  sekundære ting som feks ferie, kostbare aktiviteter og det å kunne unne seg litt ekstra ( eller å røyke seg ihjel). 

Anonymkode: 11ef2...479

Selv har jeg 16k etter skatt med ung ufør - og aner ikke hvordan din mor har hatt råd til tobakk. Jeg kjøper KUN mat, bilrelatert (må ha bil pga helsen) og medisiner. Noen mnd blir det ikke råd til medisiner, så da må jeg velge hva jeg skal være dårlig av.

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, som jeg skriver mener jeg at uføretrygd ikke skal gi mye rom utover primære behov (husrom, mat, medisiner osv). Selvfølgelig vil uføre på lik linje med de som jobber kunne gjøre grep innen egen økonomi, hvor man med prioritering kan finne muligheter til mer sekundære ting.

Spørsmålet man kan stille seg er hvor mye samfunnet skal yte til de som ikke kan yte tilbake, og for min del er svaret at det er kun det essensielle som skal ytes. 

Jeg vet det høres kjipt ut, men jeg mener at dagens system er for raust (ja, vet det kommer til å ry inn elendighetsbeskrivelser nå). Jeg er ikke i tvil om at antallet uføre hadde dalt dersom det hadde blitt strammer inn på ytelsene til uføre. Og med det hadde uføre heller ikke blitt stigmatisert som i dag, noe som mange beskriver som det verste med å være ufør i dag.

Anonymkode: 11ef2...479

Syns dette er ekstremt urettferdig. Som jeg nevner over må jeg visse mnd'er velge bort medisiner allerede slik som min utbetaling er, og det er også folk som får mindre enn meg (og mer - min mor som har jobbet tidligere og faktisk spart opp og eid hus og hatt fete sparekontoer + fått arv får 30k i mnd etter skatt). Uansett, jeg tenker som sådan at friske folk har råd til å dra på ferie, de orker å treffe venner, dra på kino etcetc. Fordi jeg så ekstremt sjelden i det hele tatt orker å gå ut, føler jeg faktisk at jeg mer enn noen trenger en ferie, en tur på kino eller maling til å pusse litt opp i den stuen jeg ligger i 24/7 de fleste dager. 

Anonymkode: a3ab9...f14

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Din antakelse er da like kategorisk og presumtiv. 

Anonymkode: 11ef2...479

Er sikkert det men jeg skjønner ikke hvordan noen kan tenke sånn. Blir bare så utrolig provosert........ At om noen har hatt det jævli siden dem ble født betyr ikke at dem ikke fortjener bedre

Anonymkode: fa17f...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er sikkert det men jeg skjønner ikke hvordan noen kan tenke sånn. Blir bare så utrolig provosert........ At om noen har hatt det jævli siden dem ble født betyr ikke at dem ikke fortjener bedre

Anonymkode: fa17f...b71

Sant det.

Anonymkode: 11ef2...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.6.2017 den 17.50, AnonymBruker skrev:

Det er nok en del der ute som bare har vondt i viljen med tanke på hvor mye penger de får for å bare sitte hjemme og drive med dank, se på tv, spille data, og annen dritt hele dagene. Eller enda værre, ruse seg dagene i ende.

Jeg synes vi burde forlangt at de jobbet og faktisk gjorde seg fortjent til pengene de fikk. Alle som kan skrive på nett kan jobbe. Alle som kan prate kan jobbe. De er bare late i viljen og vil heller sitte hjemme hele dagene.

De har det alt for for godt her i Norge.

Anonymkode: dc9a0...bcd

Imponerende kunnskapsløst.

Anonymkode: f438c...859

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, som jeg skriver mener jeg at uføretrygd ikke skal gi mye rom utover primære behov (husrom, mat, medisiner osv). Selvfølgelig vil uføre på lik linje med de som jobber kunne gjøre grep innen egen økonomi, hvor man med prioritering kan finne muligheter til mer sekundære ting.

Spørsmålet man kan stille seg er hvor mye samfunnet skal yte til de som ikke kan yte tilbake, og for min del er svaret at det er kun det essensielle som skal ytes. 

Jeg vet det høres kjipt ut, men jeg mener at dagens system er for raust (ja, vet det kommer til å ry inn elendighetsbeskrivelser nå). Jeg er ikke i tvil om at antallet uføre hadde dalt dersom det hadde blitt strammer inn på ytelsene til uføre. Og med det hadde uføre heller ikke blitt stigmatisert som i dag, noe som mange beskriver som det verste med å være ufør i dag.

Anonymkode: 11ef2...479

Ytelsene til mange uføre er allerede alt for lave. Ja røyking er feks sløseri uansett om man jobber eller ikke. Men som ufør hvis man har råd synes jeg at man skal kunne unne seg feks et sosialt liv av og til. Det vil man ikke ha muligheter til i det hele tatt om man strammer inn slik du vil ha det. De fleste vet at det å bli isolert gjør folk sykere. Det å være syk og ikke i stand til å delta i noe arbeidsmarked er tøft nok som det er og man ikke skal gjøre det enda verre.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ganske komisk med slike bitre og påståelige forståsegpåere, som tror at livet på trygd er synonymt med en luksustilværelse i sus og dus. De må ha sovnet i timen. Et liv fullt av smerter og økonomiske vanskeligheter er ikke å foretrekke, så jeg ser ikke helt hva disse folkene er så sure for. Gruppen som hetser uføre må være av de minst intelligente jeg vet om. Såpass ille er det at jeg blir en blanding av oppgitt og lattermild på deres vegne. Slike personer må man ikke bry seg om.

Anonymkode: d02d4...04f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg og de som har noen de bor med kan ha det bedre enn de som må kun klare seg på egen inntekt. For min del så vet jeg ikke om det hadde gått rundt med 14000 i mnd. Bare en liten leilighet her koster 8 til 9000 i mnd. Jeg kunne flyttet men et av mine problemer gjelder det sosiale og at jeg må ha faste rammer rundt meg for å ikke gjøre ting verre. Så hadde jeg blitt enslig hadde jeg måtte bo i denne kommunen eller omegn. Og budsjettet mitt hadde vært ca

Husleie 8000

Strøm 500 til 1000 kr

Internett 400

Mobil 200

Buss kort 400

Forsikring innbo 100

Reise og dyre forsikring 500

Mat og hygiene 2000

Lege og medisiner 500 

Trening 300

Spoity og netflix 200

Totalt 13900. Altså 100 kr i overskudd til gaver,  klær,  fritid, tannlege, uforutsette ting. Noen mener nok at jeg kunne kuttet ut dyrene men det å ha dyr gjør psyken min bedre. Trener gjør jeg fordi det holder enkelte av smertene mine i sjakk og jeg er avhengig av apparater til spesielle øvelser. Hvor skulle jeg spare inn enn om jeg ble enslig

Ufattelig trist at man blir straffet for å være syk i dette landet. Vi sender heller milliarder ut av landet som heller kunne vært brukt på våre egne. Skammelig.

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.6.2017 den 18.05, Snuppi skrev:

Du har hus og jobb! Vær glad for at du har mulighet til å gå på jobb hver dag. Bruker du dyre medisiner som du er avhengig av? 

Om du er misfornøyd bør du få deg en billigere bolig eller en bedre betalt jobb! 

Mennesker som deg provoserer meg noe veldig da du mangler empati og forståelse for andre mennesker. Å være så sneversynt må da være en grusom utfordring i hverdagen din. 

PS! Uføre får ikke penger gratis! 

Jeg kan forstå noe av frustrasjonen til hun du svarer. Selvom det er urettferdig å sammenlikne frisk/syk, så vil jeg bare kommentee på ditt svar her. For det er nemlig mange av oss som jobber som også  bruker dyre medisiner. Det gjelder selvfølglig ikke bare de som er uføretrygded eller på AAP. Jeg har selv i årevis gått på svindyre medisiner. Og hva mener du med at uføre ikke får penger "gratis"?

Anonymkode: 092ff...1b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.6.2017 den 20.21, AnonymBruker skrev:

Og med det hadde uføre heller ikke blitt stigmatisert som i dag, noe som mange beskriver som det verste med å være ufør i dag.

Dette er det ingenting som tyder på. Det ser nesten ut til å at trygdede er enda mer hatet i de landene hvor trygdene er lave. Det at trygdene er lavere i Storbritannia har jo ikke akkurat gjort synet på de trygdede noe mer positivt der. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan forstå noe av frustrasjonen til hun du svarer. Selvom det er urettferdig å sammenlikne frisk/syk, så vil jeg bare kommentee på ditt svar her. For det er nemlig mange av oss som jobber som også  bruker dyre medisiner. Det gjelder selvfølglig ikke bare de som er uføretrygded eller på AAP. Jeg har selv i årevis gått på svindyre medisiner. Og hva mener du med at uføre ikke får penger "gratis"?

Anonymkode: 092ff...1b5

Jeg har en kronisk sykdom og avhengig av medisiner for å kunne leve. Takket være privat helsehjelp betalt av foreldrene mine kan jeg også bidra i samfunnet! 

Uføre betaler også skatt av trygden sin! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.6.2017 den 18.44, AnonymBruker skrev:

Jeg så naboen klippe plenen her en ettermiddag. Hun er ufør. Hvorfor jobber hun ikke når hun kan klippe plenen? 

Anonymkode: 05a8b...7a8

Hvor gammel er du?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 11.6.2017 den 20.21, AnonymBruker skrev:

Ja, som jeg skriver mener jeg at uføretrygd ikke skal gi mye rom utover primære behov (husrom, mat, medisiner osv). Selvfølgelig vil uføre på lik linje med de som jobber kunne gjøre grep innen egen økonomi, hvor man med prioritering kan finne muligheter til mer sekundære ting.

Anonymkode: 11ef2...479

Akkurat, så hvis man ender opp som ufør så får man bare ha det så godt. Man skal ikke få delta i samfunnet og skal ikke kunne ha muligheten til å gjøre noe annet enn å leve på et eksistensminimum?

Jeg burde ikke ønske at du blir ufør så du får kjenne på det selv, men det frister.

For ordens skyld: Jeg er ikke ufør, men man trenger ikke være ufør for å ha evne til å sette seg inn i andres situasjon.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Snuppi skrev:

Jeg har en kronisk sykdom og avhengig av medisiner for å kunne leve. Takket være privat helsehjelp betalt av foreldrene mine kan jeg også bidra i samfunnet! 

Uføre betaler også skatt av trygden sin! 

 

Jeg har også en kronisk sykdom så jeg må ha medisiner for å leve. Jeg bare sa at det kan alle ha - uføre eller ikke.

Og selvfølgelig blir det trukket skatt av uføretrygden. Men du ser vel forskjellen på å motta penger fra samme instans som man betaler tilbake litt, ikke er helt det sammen.

Anonymkode: 092ff...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har også en kronisk sykdom så jeg må ha medisiner for å leve. Jeg bare sa at det kan alle ha - uføre eller ikke.

Og selvfølgelig blir det trukket skatt av uføretrygden. Men du ser vel forskjellen på å motta penger fra samme instans som man betaler tilbake litt, ikke er helt det sammen.

Anonymkode: 092ff...1b5

Ingenting er gratis her i Norge da vi lever i en velferdsstat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Snuppi skrev:

Ingenting er gratis her i Norge da vi lever i en velferdsstat. 

Beklager. Skjønner ikke svaret i forhold til kommentaren.

Anonymkode: 092ff...1b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...