Gå til innhold

Har uføre det så ille her i landet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er mye klaging over at de trygda har det så ille her i landet. Og at mange har det vanskelig kan ikke stikkes under en stol. Men hvordan er det i forhold til andre land? Hva slags kjøpekraft har en ufør i f.eks. England, USA, Danmark eller Tyskland i forhold?

Anonymkode: f85f7...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helsen de fleste uføretrygdede har flest problemer med, vil jeg tro.

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de får en masse penger slengt etter seg for å sitte på rævva og gjøre ingenting! De kan reise jorden rundt og slå seg ned i et land hvor det de får i måneden er en formue. De har altså evig ferie med full lønn, mens vi andre, vi må jobbe hardt. Nei, de uføre har det ikke ille, de har det som plommen i egget.

Anonymkode: 380a0...3c4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsemessig er det ikke så lett å være ufør i Norge. Ofte må man virkelig kjempe for å få det man har krav på (med tanke på nav) og mange blir sett på som hypokondere av leger. Økonomimessig er det heller ikke lett. De som går på minsteytelse har knapt råd til å bo bra. Ting i Norge blir dyrere og dyrere, mens støtten man får fra feks nav (aap osv) er lik. 

Anonymkode: 33870...bb0

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de får en masse penger slengt etter seg for å sitte på rævva og gjøre ingenting! De kan reise jorden rundt og slå seg ned i et land hvor det de får i måneden er en formue. De har altså evig ferie med full lønn, mens vi andre, vi må jobbe hardt. Nei, de uføre har det ikke ille, de har det som plommen i egget.

Anonymkode: 380a0...3c4

Tror du virkelig det er lett å være ufør? Man blir ikke det bare av å ha en kronisk vond ankel. Mange sliter daglig! Om det er med psyken eller fysisk. Du har ikke akkurat mye peiling å noe sier meg at du er bitter for et eller annet å lar det gå ut over de som ikke har helse til å jobbe. 

Anonymkode: 33870...bb0

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ufør og står på minstesats, det betyr at jeg har råd til å dekke primærbehovene mine, men at jeg ikke kan tillate meg andre ting som fritidsaktiviteter/sosialt liv som koster penger, dra på ferie eller kjøpe ting for gøy og at ekstra kostnader som tannlege kan er et mareritt.

Men det er er ikke fordi jeg er fattig at livet mitt er uverdig. Den delen tåler jeg antagelig bedre enn de fleste fordi jeg er det minst materialistiske mennesket jeg vet om og sliter såpass psykisk at mange av tingene andre liker å gjøre er tortur for meg uansett. Det som er dritt med å være ufør er at alle dere friske kjøttskaller ser ned på meg, stigmatiserer og forteller meg på alle tenkelige måter at jeg ikke er verdt noe og fortinnsvis skulle vært utryddet som den pariaklassen jeg representerer som ufør og psykisk syk. Pga av all dritten dere friske jævler utsetter meg for er jeg ikke et øyeblikk taknemmelig for trygden jeg får som dere investerer skatt i. Jeg hadde foretrekt et nakkeskudd, fremfor å stenges ute og bli sett ned på for ting jeg ikke kan noe for. 

Anonymkode: 3828c...13b

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det veldig store forskjeller, på hva en ufør får utbetalt. Noen får jo helt greit utbetalt, da de tjente bra før de ble syke. Andre får minstesats, har ikke mulighet til å komme inn på boligmarkedet, og hvor 80% av inntekten går til å leie en liten 2 roms. De uføre har og gjerne store utgifter på behandling og medisiner.

Anonymkode: 6748e...26e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye klaging over at de trygda har det så ille her i landet. Og at mange har det vanskelig kan ikke stikkes under en stol. Men hvordan er det i forhold til andre land? Hva slags kjøpekraft har en ufør i f.eks. England, USA, Danmark eller Tyskland i forhold?

Anonymkode: f85f7...d35

Det er ganske tydelig at mennesker som er lamme og sitter i rullestol har det ganske vanskelig. Men hvordan er det i forhold til andre land? Har en lam person i det hele tatt råd til rullestol i for eks i midtøsten eller India? Er det i det hele tatt noen som forsørger en lam person der?

Har ikke egentlig lamme personer i Norge et enkelt og flott liv?

Logikk 101

Anonymkode: 8b54d...b6e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere som er uføre. Hun ene har utbetalt 13000 i mnd og leier en 45 kvm leilighet for 11000. Hun kunne sikkert leid for mindre om hun Hadde kunne leie privat men hun hadde ikke råd til å spare opp til depositum og hadde ikke råd til å betale på noe lån. Løsningen ble da kommunal leilighet og det får du kun i den kommunen du er tilknyttet. Hun får en 2000 i bostøtte også. Men 4000 kr skal da dekke mat, lege,  medisiner internett strøm mobil transport... klær og fritid kan hun glemme.

Ja da uføre har det fett med det lille de får i måneden..

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ufør og står på minstesats, det betyr at jeg har råd til å dekke primærbehovene mine, men at jeg ikke kan tillate meg andre ting som fritidsaktiviteter/sosialt liv som koster penger, dra på ferie eller kjøpe ting for gøy og at ekstra kostnader som tannlege kan er et mareritt.

Men det er er ikke fordi jeg er fattig at livet mitt er uverdig. Den delen tåler jeg antagelig bedre enn de fleste fordi jeg er det minst materialistiske mennesket jeg vet om og sliter såpass psykisk at mange av tingene andre liker å gjøre er tortur for meg uansett. Det som er dritt med å være ufør er at alle dere friske kjøttskaller ser ned på meg, stigmatiserer og forteller meg på alle tenkelige måter at jeg ikke er verdt noe og fortinnsvis skulle vært utryddet som den pariaklassen jeg representerer som ufør og psykisk syk. Pga av all dritten dere friske jævler utsetter meg for er jeg ikke et øyeblikk taknemmelig for trygden jeg får som dere investerer skatt i. Jeg hadde foretrekt et nakkeskudd, fremfor å stenges ute og bli sett ned på for ting jeg ikke kan noe for. 

Anonymkode: 3828c...13b

Jeg jobber fullt og kan heller ikke reise på ferier eller kjøpe dyre klær. Har huslån som krever sitt trekk og utgifter med det. Så selv om jeg jobber 100% så har ikke jeg mye penger heller. Jeg står opp 6.30 hver dag og er hjemme i 16 tiden for å få lønnen min. Så dere som er uføre slipper dette. Jeg må også spare til tannlege ect. Det er også dager der jeg er stuptrøtt og bare gleder meg til helg. Vi biter tenna sammen og drar oss på jobb. Hele Norge på trygd går ikke. Vær glad dere bor i Norge og får penger helt gratis.

Anonymkode: 15f4b...e12

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Simbyxor skrev:

Hvordan har uføretrygdede det i Afrika, da? 

De bor i skur uten strøm og varme. Lager mat på bål. Sover på gulvet. Skaffer vann i brønner og ellers lever helt primitivt. De klager ikke, de vet jo ikke om annet.

Anonymkode: 15f4b...e12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de får en masse penger slengt etter seg for å sitte på rævva og gjøre ingenting! De kan reise jorden rundt og slå seg ned i et land hvor det de får i måneden er en formue. De har altså evig ferie med full lønn, mens vi andre, vi må jobbe hardt. Nei, de uføre har det ikke ille, de har det som plommen i egget.

Anonymkode: 380a0...3c4

Omg... Finnes det så mye trangsynhet??? 

De fleste uføre har ikke helse til å reise eller i det hele tatt drive med en hobby hjemme. Hvor selv det å gå på do eller lage mat gir de uutholdelige smerter. Bare fordi du ser dem i oppgangen på en god dag de greier å sitte litt ute vet du ingenting om hvor smertefullt og begrenset de lever alle timene og dagene du ikke ser de. 

Er 15000 i mnd en formue, i verdens dyreste land der bare et brød koster 28 kr og husleie hvertfall 9500 om man har flaks??? Uføre har ikke råd til julegaver til familien sin en gang og bruker kanskje 6 år på å spare opp til en ferie 

Anonymkode: 4e685...cdc

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke uføre har det ille i Norge sammenlignet med i andre land.

Men, det betyr ikke at vi har det supert.

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg har elendig helse og dårlig råd. Pga. helsen er jeg avhengig av bil som sluker enormt mye penger, og i tillegg bruker jeg medisiner (og nei, ALT kan ikke fåes på blå resept!!! og noe av det er også reseptfritt) som koster en god del penger. Jeg går til behandling jevnlig (for sykdom som ikke dekkes av frikort del 2) som koster mye penger. Utover dette har jeg også mange tannproblemer som følge av sykdommen min. Jeg får refusjon for en del av det pga. sykdom, men ettersom jeg har hatt tannbehandling i narkose pga. tannlegeskrekk tidligere og det ble utført veldig dårlig arbeid - får jeg ikke dekket alt som gjelder oppretting eller følger av det. I tillegg har jeg andre tannskader som ikke dekkes. I fjor brukte jeg over 50.000 kr på tannlege på et halvt år. 

Jeg kjøper mat og bensin (heldigvis går det for tiden lite bensin da jeg omtrent ikke kommer meg utfor døren utenom til lege og undersøkelser). Jeg har ikke råd til ferie, nye klær, sminke, nytt kjøleskap om det skulle ryke eller ny mobil om den tar kvelden. 

Det er som flere her sier også en utfordring i møte med helsevesenet. Man står sist i køen når man ikke skal tilbake i jobb - og det er forsåvidt greit på en måte - men samtidig gjør jo ting like vondt for meg som de som jobber... 

Anonymkode: a3ab9...f14

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De bor i skur uten strøm og varme. Lager mat på bål. Sover på gulvet. Skaffer vann i brønner og ellers lever helt primitivt. De klager ikke, de vet jo ikke om annet.

Anonymkode: 15f4b...e12

Er du ironisk eller uvitende nå? Jeg vet ikke noe om trygdesystemer i Afrika, men jeg vet at Afrika er mye mer og annerledes enn slik du beskriver det, med blant annet moderne millionbyer osv. Jeg foreslår at du leser deg opp om verdensdelen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enda en tråd om uføre.

Det eneste slike tråder beviser er at vi mennesker har veldig vondt for å forstå hverandre og sette oss inn i hvordan andre har det. 

Hvis jeg jobbet fult og hadde god helse, ville jeg sikkert ha vært en av de som ikke forsto de trygdede og bablet i vei om at noen må tjene penger inn i kassa og betale for de uføre, jeg ville sikkert ha klaget og sagt at jeg også var sliten og syk, men jobbet allikevel osv.

Hvis jeg var trygdet ville jeg har forstått hvordan det var å være for syk til å jobbe, jeg ville forstått hvordan de med lave utbetalinger sliter for å klare seg, og jeg ville forstått at uføre blir sett ned på og mistenkeliggjort.

Det samme gjelder andre ting vi mennesker sliter med.  For eksempel, Allergier, tråd opp og tråd ned med friske mennesker som mener en masse om allergikerene som er kravstore. En med mild håndeksem som mener vi allergikere må tåle litt, når vi snakker om noen som blir alvorlig syke av nøtter, parfyme, dyr osv?
Jeg kan ramse opp i de uendelige om ting vi mennesker ikke klarer å forstå eller sette oss inn i før vi selv sitter der og kjenner på kroppen selv hvordan det er å ha det akkurat sånn
Helt til de en dag selv sitter der med alle skavanker, blir trygdede allergiske osv selv. Da er man plutselig en av de andre, og identifiserer seg med dem. 
Vi mennesker er egoistiske vesen og det er ikke en spesielt sympatisk side ved oss dette. Jeg håper vi som art klarer å forbedre oss i fremtiden.

 

Anonymkode: 47798...a1b

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye klaging over at de trygda har det så ille her i landet. Og at mange har det vanskelig kan ikke stikkes under en stol. Men hvordan er det i forhold til andre land? Hva slags kjøpekraft har en ufør i f.eks. England, USA, Danmark eller Tyskland i forhold?

Anonymkode: f85f7...d35

Du bør anmelde foreldrene dine. Også barnehage og skole. Du har ikke lært en drit hjemme eller andre plasser

Anonymkode: bf4e7...10a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ufør og står på minstesats, det betyr at jeg har råd til å dekke primærbehovene mine, men at jeg ikke kan tillate meg andre ting som fritidsaktiviteter/sosialt liv som koster penger, dra på ferie eller kjøpe ting for gøy og at ekstra kostnader som tannlege kan er et mareritt.

Men det er er ikke fordi jeg er fattig at livet mitt er uverdig. Den delen tåler jeg antagelig bedre enn de fleste fordi jeg er det minst materialistiske mennesket jeg vet om og sliter såpass psykisk at mange av tingene andre liker å gjøre er tortur for meg uansett. Det som er dritt med å være ufør er at alle dere friske kjøttskaller ser ned på meg, stigmatiserer og forteller meg på alle tenkelige måter at jeg ikke er verdt noe og fortinnsvis skulle vært utryddet som den pariaklassen jeg representerer som ufør og psykisk syk. Pga av all dritten dere friske jævler utsetter meg for er jeg ikke et øyeblikk taknemmelig for trygden jeg får som dere investerer skatt i. Jeg hadde foretrekt et nakkeskudd, fremfor å stenges ute og bli sett ned på for ting jeg ikke kan noe for. 

Anonymkode: 3828c...13b

Trøst deg med at fattige uføre gjør mye mindre skade enn rikere folk i arbeid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viste ikke at det foregikk lobotomering i Norge.  Uff...tydelig at det foregår ennå

Anonymkode: bf4e7...10a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...