Gå til innhold

"Mindfullness"?


Gjest Overrasket

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kan nok ikke bruke et ord som allerede eksisterer i språket. Mindfulness er et nyord også på engelsk, som har en helt egen betydning. Oppmerksomt nærvær beskriver innholdet. Sinnfullhet kunne vært et slikt eget ord på norsk, men da må ordet innarbeides med det rette innholdet, det gir seg ikke selv.

Mindfulness er selv et forsøk på oversettelse av ordet Sati i buddhismen. En direkte oversettelse til norsk kunne vært opphøyet oppmerksomhet.

Anonymkode: 12d68...bc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
9 timer siden, Lafemmemauvaise skrev:

Jeg foreslår følgende: Aktsomhet

 

Interessant. Men peker ikke det mer mot varsomhet og/eller forsiktighet?

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

opphøyet oppmerksomhet.

Anonymkode: 12d68...bc3

Snedig! Men hvorfor må vi bruke to ord på norsk for dette? Hva med sinnsopphøyelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Overrasket skrev:

Snedig! Men hvorfor må vi bruke to ord på norsk for dette? Hva med sinnsopphøyelse?

Et veldig godt forslag som fikk meg til å tenke på følgende ord; sinnsnærvær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
4 timer siden, Overrasket skrev:

Interessant. Men peker ikke det mer mot varsomhet og/eller forsiktighet?

Joda, men samtidig så betyr aktsomhet det å utvise aktelse og respekt for noe hhv. noen (til forskjell for ringeakt). I tillegg betyr aktsomhet å være påpasselig, dvs. at man passer på det man holder på med - noe som også krever en viss konsentrasjon og mental tilstedeværelse. 

Ang. varsomhet: Vi kan være var for noe, altså at vi merker noe som muligens er for abstrakt til å fattes i ord (tenk vardøger eller vord)

På tysk oversettes "mindfulness" med "Achtsamkeit", altså aktsomhet. Siden tysk er det språket jeg benytter meg mest av, så er jeg sikkert også farget av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mindfulness er det beste ordet, fordi det rommer betydningen uten kontekst. Det er således et begrep. Som sagt har vi ingen ord i norsk som kan erstatte mindfulness som begrep, men vi kan bruke vanlige ord som aktsomhet, nærvær, oppmerksomhet og andre som er nevnt i tråden, forutsatt at den spesielle betydningen kommer frem av sammenhengen.

En bok med tittelen Mindfulness forstår vi umiddelbart hva handler om. Prøv det samme med Oppmerksomhet. Den kan handle om hva som helst. Derfor trenger vi på norsk flere ord som beskriver meningen. Oppmerksomt nærvær gir en slik beskrivelse. Det gjør også opphøyet oppmerksomhet. Kanskje det beste forslaget for et enkeltord er sinnsnærvær.

Anonymkode: 12d68...bc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
På 6/16/2017 den 15.21, Lafemmemauvaise skrev:

Joda, men samtidig så betyr aktsomhet det å utvise aktelse og respekt for noe hhv. noen (til forskjell for ringeakt). I tillegg betyr aktsomhet å være påpasselig, dvs. at man passer på det man holder på med - noe som også krever en viss konsentrasjon og mental tilstedeværelse. 

Ang. varsomhet: Vi kan være var for noe, altså at vi merker noe som muligens er for abstrakt til å fattes i ord (tenk vardøger eller vord)

På tysk oversettes "mindfulness" med "Achtsamkeit", altså aktsomhet. Siden tysk er det språket jeg benytter meg mest av, så er jeg sikkert også farget av det. 

Jeg forstår. Interessant å høre hva man har gjort på andre språk!

På 6/16/2017 den 17.53, AnonymBruker skrev:

Mindfulness er det beste ordet, fordi det rommer betydningen uten kontekst. Det er således et begrep. Som sagt har vi ingen ord i norsk som kan erstatte mindfulness som begrep, men vi kan bruke vanlige ord som aktsomhet, nærvær, oppmerksomhet og andre som er nevnt i tråden, forutsatt at den spesielle betydningen kommer frem av sammenhengen.

En bok med tittelen Mindfulness forstår vi umiddelbart hva handler om. Prøv det samme med Oppmerksomhet. Den kan handle om hva som helst. Derfor trenger vi på norsk flere ord som beskriver meningen. Oppmerksomt nærvær gir en slik beskrivelse. Det gjør også opphøyet oppmerksomhet. Kanskje det beste forslaget for et enkeltord er sinnsnærvær.

Anonymkode: 12d68...bc3

Jeg er uenig i at mindfulness er det beste ordet, fordi vi har en tradisjon når det kommer til norsk med å begrense oss selv når det gjelder å ta inn engelske låneord. Vi er langt mer restriktive på det enn f.eks. normalen for svensk. Jeg er også uenig i at oppmerksomt nærvær har godt meningsinnhold. Joda, kanskje for fagfolk som allerede jobber innen feltet, men hva med oss andre hverdagslige nordmenn? Mener man virkelig at folk flest intuitivt forstår hva oppmerksomt nærvær betyr? Hele begrepet, i mine øyne, er en kunstig og urimelig sammensetning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donniedarko
På 6/9/2017 den 17.57, Overrasket skrev:

Bra tenkt. Jeg er helt enig med deg. "Opmmerksomt nærvær" høres ut som det er satt sammen av noen som faktisk ikke har noe behov for å bruke norsk på en aktiv måte i det daglige. Jeg er veldig utsikker på om "nærvær" er presist. Jeg forstår at det kanskje er et synonym til tilstedeværelse, men det klinger dårlig. Hvordan kan man ha nærvær til egen bevissthet?

Bra å høre at noen er enig. 
Oppmerksomt nærvær er egentlig beskrivende også, for man skal vel ha nærvær til er det som foregår i øyeblikket, sanseopplevelsene som foregår akkurat nå og hva som foregår i tankene akkurat nå. Man har vel ikke nærvær til egen bevissthet, men bevisstheten har nærver til det som foregår nå. Slik forstår jeg det iallefall.

Men det jeg forestiller meg kan være et problem med å kalle det noe komplisert som man ikke bruker i dagligtale, er at man begynner å tenke på hva det betyr istedenfor å være tilstede. Tilstedeværelse er noe alle forstår, det er så enkelt at bare det å tenke ordet tilstedeværelse kan ha en effekt på tilstedeværelsen, man skjønner hva det er.

Eckhart Tolle kaller det presence, det er der jeg har det fra: http://www.huffingtonpost.com/2014/03/25/eckhart-tolle-a-new-earth-exercises-present-now_n_5024829.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...