Gå til innhold

"Mindfullness"?


Gjest Overrasket

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tips: Sjekk "Andre språk" på Wikipedia, der finnes ofte svaret.

Anonymkode: 0a70b...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tips: Sjekk "Andre språk" på Wikipedia, der finnes ofte svaret.

Anonymkode: 0a70b...c87

Jeg er av en generasjon som ikke har vokst opp med Google (ol.) så jeg tar aldri én internettkilde som eneste svar. Hver gang jeg bruker Wikipedia finner jeg god informasjon, men også ofte faktafeil (spesielt på den norske versjonen). Jeg var her konkret ute etter svar fra KG-medlemmer spesifikt, siden jeg vet det finnes språk-ildsjeler som her som jeg gjerne lytter til. Det var et bevisst valg, hvem som helst i dag vet nok at wikipedia finnes. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donniedarko

Jeg kaller det bare tilstedeværelse, oppmerksomt nærvær syns jeg blir krøkkete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
59 minutter siden, Donniedarko skrev:

Jeg kaller det bare tilstedeværelse, oppmerksomt nærvær syns jeg blir krøkkete.

Bra tenkt. Jeg er helt enig med deg. "Opmmerksomt nærvær" høres ut som det er satt sammen av noen som faktisk ikke har noe behov for å bruke norsk på en aktiv måte i det daglige. Jeg er veldig utsikker på om "nærvær" er presist. Jeg forstår at det kanskje er et synonym til tilstedeværelse, men det klinger dårlig. Hvordan kan man ha nærvær til egen bevissthet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest førstedamen

Oppmerksomhet,  tilstedeværelse og å være i nuet, er de oversettelsene heg har kost i norske mindfulness bøker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.6.2017 den 14.10, Overrasket skrev:

Har vi et godt norsk ord for "mindfullness"? https://en.wikipedia.org/wiki/Mindfulness

Jeg blir glad om kun du som vet svarer. Gjetninger og antagelser kan jeg stå for selv. :P

Forslag 1: Bevissthetsteknikk?

Det er den tilstanden man kan oppnå ved meditasjon og kontemplasjon. Et begrep innen transcendental meditasjon er FLÅMH: fri, ledig, åpen mental holdning.

Jeg har ikke noe svar på bare ett ord. Sinnsro kanskje. Ditt forslag beskriver veien, måten, men ikke målet, etter mitt syn.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
8 timer siden, Arabella skrev:

Det er den tilstanden man kan oppnå ved meditasjon og kontemplasjon. Et begrep innen transcendental meditasjon er FLÅMH: fri, ledig, åpen mental holdning.

Jeg har ikke noe svar på bare ett ord. Sinnsro kanskje. Ditt forslag beskriver veien, måten, men ikke målet, etter mitt syn.

Sinnsro er faktisk et veldig godt forslag. Sammenhengen her er en veldig hverdagslig teknikk knyttet til daglidagse hendelser. Type: Kok en te-kopp. Lytt til vannkokeren mens den koker vannet. Tenk over hvor utrolig det er at vannet koker så fort. Ha vannet over tebladene. Se hvordan fargen skiftes. Tenk over varmen og lukten fra te-koppen. Vær takknemlig for teen som snart varmer kroppen din Osv osv osv. Så for meg høres det nettopp ut som en teknikk, mer enn en endelig tilstand. Men igjen, sinnsro er nok en inner-tier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke mindfullness et begrep, et navn som faktisk har en oversettelse?(oppmerksomt nærvær altså)? 

Det er jo ikke ment som et generelt ord - iallefall ikke om man snakker om selve "teorien". 

Anonymkode: c6b75...b93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med tankefullhet? Vi kan lett argumentere for at det holder, selv om det engelske og norske språket ikke er så enkelt. I dette tilfellet handler det også om en metode for egenrefleksjon og meditasjon. "Mindfulness" kan vi bryte opp i to ord; "mind" og "fulness". Samme med det norske ordet "tankefullhet"; "tanke" og "fullhet". Dette kan tolkes som fullhet rundt egne tanker og sitt eget selvbilde i relasjon til seg selv og andre, men ikke nødvendigvis. Ett enkelt ord kan sjelden beskrive hele handlingen bak og kan typisk brukes i flere sammenhenger.

Sinnsfullhet kunne også vært et alternativ. Ingen av disse to ordene gir for øvrig noe oppslag i UiO sin ordbok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er ikke mindfullness et begrep, et navn som faktisk har en oversettelse?(oppmerksomt nærvær altså)? 

Det er jo ikke ment som et generelt ord - iallefall ikke om man snakker om selve "teorien". 

Anonymkode: c6b75...b93

Du har helt rett, men som jeg tror svarene i denne tråden peker mot, så har vi ikke en godt innarbeidet og instinktivt korrekt oversettelse. "Oppmerksomt nærvær" er en utrolig krøkete, ulogisk og slitsom oversettelse som bør fjernes umiddelbart. Da er det nesten bedre å bruke det engelske ordet.

2 timer siden, Z.Z skrev:

Hva med tankefullhet? Vi kan lett argumentere for at det holder, selv om det engelske og norske språket ikke er så enkelt. I dette tilfellet handler det også om en metode for egenrefleksjon og meditasjon. "Mindfulness" kan vi bryte opp i to ord; "mind" og "fulness". Samme med det norske ordet "tankefullhet"; "tanke" og "fullhet". Dette kan tolkes som fullhet rundt egne tanker og sitt eget selvbilde i relasjon til seg selv og andre, men ikke nødvendigvis. Ett enkelt ord kan sjelden beskrive hele handlingen bak og kan typisk brukes i flere sammenhenger.

Sinnsfullhet kunne også vært et alternativ. Ingen av disse to ordene gir for øvrig noe oppslag i UiO sin ordbok.

Nå begynner vi å snakke. Her er det en logikk bak og et forståelsesfullt resonnement. :nori:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo

Hva med "svada"? 

Eller "tilstedeværelse".. Hvis man først skal begi seg ut på en oversettelse som gir mening. Støtter den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Froning
2 timer siden, Z.Z skrev:

Hva med tankefullhet?

Minfullness er i praksis det stikk motsatte.

Ville gått for et eller annet med "oppmerksomhet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
5 minutter siden, Froning skrev:

Minfullness er i praksis det stikk motsatte.

Ville gått for et eller annet med "oppmerksomhet".

Det er også et godt poeng. Men "oppmerksomhet", da har man vel fokusert litt for mye på hva ordet mindful betyr ordrett? "To be mindful of = å være oppmerksom på), men en slik ordrett oversettelse kommuniserer ikke nødvendigvis det underliggende innholdet bak mindfulness like bra. Hva med årvåken? Årvåkenhet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Froning
1 minutt siden, Overrasket skrev:

Det er også et godt poeng. Men "oppmerksomhet", da har man vel fokusert litt for mye på hva ordet mindful betyr ordrett? "To be mindful of = å være oppmerksom på), men en slik ordrett oversettelse kommuniserer ikke nødvendigvis det underliggende innholdet bak mindfulness like bra. Hva med årvåken? Årvåkenhet? 

I praksis handler "mindfullness" om observasjon/oppmerksomhet som en teknikk. Man kan ikke leve i "nuet" uten å være oppmerksom på det/den(?). Årvåken går i samme gate så det funker like bra etter min mening :pinar:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

44 minutter siden, Froning skrev:

Minfullness er i praksis det stikk motsatte.

Ville gått for et eller annet med "oppmerksomhet".

På hvilken måte er mindfulness det motsatte av tankefullhet/sinnsfullhet? Hva mener du? Jeg forstår ikke hvordan oppmerksomhet skal være en bra erstatning i seg selv. Er det ikke slik at for å få til denne teknikken vil ett av kriteriene være oppmerksomhet, men beskriver det selve prosessen på en god nok måte? Hva gjør man når man mediterer og reflekterer? Det holder ikke å være oppmerksom. Du må kunne kontrollere egne tanker til det mest mulig fulle (som skapes av sinnet) på en positiv måte for deg selv.

Og det er jo nettopp dette jeg sier. Ett eneste ord kan umulig beskrive en slik prosess alene, men hva er best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppmerksomt nærvær

https://no.wikipedia.org/wiki/Oppmerksomt_nærvær

På 9.6.2017 den 17.57, Overrasket skrev:

Bra tenkt. Jeg er helt enig med deg. "Opmmerksomt nærvær" høres ut som det er satt sammen av noen som faktisk ikke har noe behov for å bruke norsk på en aktiv måte i det daglige. Jeg er veldig utsikker på om "nærvær" er presist. Jeg forstår at det kanskje er et synonym til tilstedeværelse, men det klinger dårlig. Hvordan kan man ha nærvær til egen bevissthet?

Uansett hva dere to er enig om er det oppmerksomt nærvær som brukes alternativt om mindfullness f.eks i psykiatrien som vel må regnes som fagfeltet. 

Anonymkode: 3cbab...647

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppmerksomt nærvær

https://no.wikipedia.org/wiki/Oppmerksomt_nærvær

Uansett hva dere to er enig om er det oppmerksomt nærvær som brukes alternativt om mindfullness f.eks i psykiatrien som vel må regnes som fagfeltet. 

Anonymkode: 3cbab...647

Da kan jeg ikke skjønne annet enn at noen må ha vært høyst uoppmerksom og definitivt mentalt fraværende. 

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Froning
47 minutter siden, Z.Z skrev:

På hvilken måte er mindfulness det motsatte av tankefullhet/sinnsfullhet? Hva mener du? Jeg forstår ikke hvordan oppmerksomhet skal være en bra erstatning i seg selv. Er det ikke slik at for å få til denne teknikken vil ett av kriteriene være oppmerksomhet, men beskriver det selve prosessen på en god nok måte? Hva gjør man når man mediterer og reflekterer? Det holder ikke å være oppmerksom. Du må kunne kontrollere egne tanker til det mest mulig fulle (som skapes av sinnet) på en positiv måte for deg selv.

Og det er jo nettopp dette jeg sier. Ett eneste ord kan umulig beskrive en slik prosess alene, men hva er best?

Fordi man vender oppmerksomheten vekk fra tankene. Tanker er det som drar oppmerksomheten  vekk fra nuet. Du skal heller ikke kontrollere tankene som dukker opp.  Nøytralt observere/være oppmerksom og la dem passere er den riktige termen ;) 

Denne typen meditasjon kan defineres som fokusert oppmerksomhet og prosessen i denne typen meditasjon er å bli flinkere på å være oppmerksom.

Reflekterer du når mediterer.. mediterer du ikke. Da grubler du. 

Namaste :pinar:

Endret av Froning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...