Gå til innhold

Hva betyr 'kritisk distanse'?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på hva det å inneha kritisk distanse betyr.... ? Gjerne med definisjon og eksempel.

Anonymkode: b9fcd...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her må du nesten skrive i hvilken sammenheng du nå tenker på. Det er haugevis av områder hvor man kan snakke om "kritisk distanse", om det nå er i forhold til bilen foran når man kjører, til hvor objektiv en kunstkritiker er i forhold til det/den han skal kritisere. 

Anonymkode: 17e2d...99e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. 😁 Jeg tenker på det i forhold til det å reflektere Feks over en annen persons handling, væremåte. Evt at man blir fortalt noe om et individ og at man da opplever eller møter en kritisk distanse til dette individet.

Anonymkode: b9fcd...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kritisk distanse innebærer å klare å forholde seg objektivt til det man undersøker eller skal uttale seg om. Jeg kan ta et ganske trivielt og dagligdags eksempel: Datteren din på åtte år har tegnet en tegning. Fordi det er datteren din, synes du kanskje at dette er den fineste tegningen du har sett noen gang, men dersom du klarer/ønsker å innta en kritisk distanse til denne tegningen, ser du kanskje at den slett ikke er så bra. Faktisk er de fleste på hennes alder mye flinkere til å tegne. Og omvendt synes du kanskje at eksen til kjæresten din har en skikkelig skrikende sangstemme, men dersom du skulle klare å forholde seg kritisk distansert, hører du kanskje at hun egentlig synger som en engel. Dessuten ser hun ut som en også. 

Anonymkode: 54a8c...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forresten tilføye at ordet kritisk kommer fra gresk. Verbet krino betyr blant annet å skjelne eller foreta en dom, mens krisis er en dom, avgjørelse. Kritisk distanse er derfor å holde seg på en slik avstand emosjonelt at man er i stand til å gjøre en rasjonell bedømmelse.

(Og i tillegg kommer mulighetene fra det første svaret du fikk, men som jeg antar ikke nødvendigvis traff så bra i dette tilfellet.)

Anonymkode: 54a8c...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene. Den siste setningen er i seg selv veldig forklarende, og takk for eksemplene også!

Anonymkode: b9fcd...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...