Gå til innhold

Mye veps?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet om det er vepseår i år? Jeg er livredd for veps og husker jeg var i en fornøyelsespark i fjor og det var veps over alt! Helt ekstremt, gikk ikke an å spise noe for da hadde du 5 veps oppi ansiktet. Har lyst til å dra til Dyreparken, og lurte på om jeg snart burde dra dit før vepsen blir mange. Har ikke sett noe veps hittil i år. Er det ofte i Juli de blir mange? Noen som vet? Hilsen livredd for veps!

Anonymkode: d1aca...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I forrige uke når det var så fint vær sleit vi veldig med veps som kom inn soveromsvinduet som sto på gløtt. De begynte å lage vepsebol i garderobeskapet!! Fikk vepsen ut og holdt vinduet lukket et døgn. Når jeg åpnet det igjen kom vepsen tilbake og for rett inn i garderobeskapet igjen! Fjerna begynnelsen på bolet, stengte vepsen ute i to døgn men med en gang vinduet ble åpna kom den inn og begynte å lage seg bol på en ny plass, denne gangen under en kant på nattbordet. Endte med at vi måtte drepe vepsen, tok vel 4 stykker på noen dager.... Vi bor i 14. Etg!

Anonymkode: f03c5...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I forrige uke når det var så fint vær sleit vi veldig med veps som kom inn soveromsvinduet som sto på gløtt. De begynte å lage vepsebol i garderobeskapet!! Fikk vepsen ut og holdt vinduet lukket et døgn. Når jeg åpnet det igjen kom vepsen tilbake og for rett inn i garderobeskapet igjen! Fjerna begynnelsen på bolet, stengte vepsen ute i to døgn men med en gang vinduet ble åpna kom den inn og begynte å lage seg bol på en ny plass, denne gangen under en kant på nattbordet. Endte med at vi måtte drepe vepsen, tok vel 4 stykker på noen dager.... Vi bor i 14. Etg!

Anonymkode: f03c5...a2d

Dette hadde en jeg kjenner også. Han fikk dem i taket. Til slutt lot han dem bli :) Det hadde jeg også gjort, er ikke redd for veps. Man hadde ikke villlet hatt dem i garderobeskapet :fnise:

Ts, vepsen blir mindre plagsom om man ikke bruker hårspray og shampooer som lukter veldig sterkt. Vet ikke hvor mye veps det blir i år, men det har vært så kaldt at den har blitt forsinket med å lage bol i år, iallefall her på Hedmark.

Anonymkode: ef6eb...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruer meg hver eneste vår. Går å tenker på om det blir vepseår eller ikke 😥 Hater å være så redd dem, men jeg klarer ikke å slappe av hvis det er en i nærheten. 

Anonymkode: 76d9d...524

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen, jeg får småhetta når jeg leser om veps. Hater de jeg også klarer ikke oppføre meg skikkelig i nærheten av de :-D Et godt råd, hold deg langt unna dyreparken fra midten av Juni og til ut sesongen. Var der to år på rad, unga ble stukket, andre ble stukket.. Selv i badelandet hand de over oss som halvdøde aggressive mordere :link:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.6.2017 den 1.29, AnonymBruker skrev:

Gruer meg hver eneste vår. Går å tenker på om det blir vepseår eller ikke 😥 Hater å være så redd dem, men jeg klarer ikke å slappe av hvis det er en i nærheten. 

Anonymkode: 76d9d...524

Hva er det værste som kan skje? Den stikker deg.. Det gjør vondt. Men det er mye som er vondere enn å bli stukket. Dessuten kan en dra ut brodden før all giften er pumpet inn i en. Veps og bier er nyttige dyr.

Endret av debatant
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, debatant skrev:

Hva er det værste som kanskje? Den stikker deg.. Det gjør vondt. Men det er mye som er vondere enn å bli stukket Dessuten kan en dra ut brodden før all giften er pumpet inn i en. Veps og bier er nyttige dyr.

Bier er nyttige ja, men ikke veps! De er kun oppfunnet for å terrorisere oss, det er jeg sikker på! Jeg har skikkelig fobi for veps, og det er ikke frykten for stikk som er mest fremtredende når det gjelder meg. Det er utseendet og lyden av den som trigger disse sterke følelsene i meg: De gule og svarte stripene, det tynne midtpartiet, vingene, størrelsen, og den velkjente, dype summingen, gjør at jeg får helt blackout.

Anonymkode: 37f87...377

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut

Jeg kan ikke fordra veps, så de blir slått ihjel fort hvis de er i nærheten av meg.  >_< 

Bier og de søte humlene derimot!  ^^, De kan surre i vei på blomstene i hagen min.  ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, debatant skrev:

Hva er det værste som kanskje? Den stikker deg.. Det gjør vondt. Men det er mye som er vondere enn å bli stukket Dessuten kan en dra ut brodden før all giften er pumpet inn i en. Veps og bier er nyttige dyr.

Sier du sånt til alle som har frykt for noe eller? Jeg veit at jeg ikke dør av dem, men er allikevel livredd! 

Anonymkode: 76d9d...524

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Peanut skrev:

Jeg kan ikke fordra veps, så de blir slått ihjel fort hvis de er i nærheten av meg.  >_< 

Bier og de søte humlene derimot!  ^^, De kan surre i vei på blomstene i hagen min.  ^_^

Bier og humler skal man uansett ikke drepe fordi det er så lite av dem :P de er bare søte Ja ☺️☺️

Anonymkode: 76d9d...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, debatant skrev:

Hva er det værste som kanskje? Den stikker deg.. Det gjør vondt. Men det er mye som er vondere enn å bli stukket Dessuten kan en dra ut brodden før all giften er pumpet inn i en. Veps og bier er nyttige dyr.

Lær deg hva en fobi er. Det er irrasjonell panikkfølelse. Som man er helt klar over selv er irrasjonell. Kommentaren din er like nyttig og hjelpsom som å si til en person som sliter med depresjon at vedkommende bare må smile mer, så blir det bra... 

Jeg er fullstendig klar over at veps ikke er farlig. Jeg driver med en hard kampsport, og har til nå i år brukket ribbein to ganger. Jeg tåler smerte temmelig bra. Jeg får likevel helt hetta av veps. Jeg er ikke redd dem; jeg har fobi for dem. 

Anonymkode: 64299...371

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hyperallergiker mot veps så tar jeg til ordet her.

Jeg har blitt stukket av veps mange ganger pga slike folk som dere. Når jeg har veps i nærheten av meg så sitter jeg stille og blir ikke stukket. Dersom folk rundt meg farer opp og hyler så blir ofte JEG stukket.

Veps er livsfarlig for meg og litt ubehagelig for andre.

Dette er en appell fra alle oss som FAKTISK har grunn til å være redd for veps om at dere oppfører dere som voksne i nærheten av andre. Frykt smitter også over på barn. Man ønsker jo ikke å være frykt videre..

Trekk pusten og gå rolig vekk. Du kan spare noens liv samt hindre denne angsten å spre seg.

Anonymkode: 09a0d...4fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, debatant skrev:

Hva er det værste som kanskje? Den stikker deg.. Det gjør vondt. Men det er mye som er vondere enn å bli stukket Dessuten kan en dra ut brodden før all giften er pumpet inn i en. Veps og bier er nyttige dyr.

Veps har glatt brodd. Den sitter ikke igjen.

Veps holder nede bestanden av en god del parasitter og insekter som ville vært til stor skade for oss om de fikk frie vekstbetingelser. Veps er nyttedyr.

Det er vepseår annet hvert år, fordi vepsen lever i sameksistens med noen parasitter som lever godt på vepselarver. Mange vels gir gode betingelser for disse parasittene, som med økte vekstbetingelser sørger for at vepsebestanden går ned i det påfølgende år. Når velsebestanden går ned, får disse parasittene dårligere kår, og flere veps vokser opp. Slik veksler det.

Anonymkode: 2a3dc...665

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Peanut
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bier og humler skal man uansett ikke drepe fordi det er så lite av dem :P de er bare søte Ja ☺️☺️

Anonymkode: 76d9d...524

Yip! ^^, Fryd å se de surre rundt! ^^, Humlene kan man jo også kose litt med- merker at jeg kan stryke dem over bakkroppen- fluffy der som de er  ^^,  Humle er det eneste insektet jeg ville ha hatt i STOR størrelse. Kos! ^^, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lær deg hva en fobi er. Det er irrasjonell panikkfølelse. Som man er helt klar over selv er irrasjonell. Kommentaren din er like nyttig og hjelpsom som å si til en person som sliter med depresjon at vedkommende bare må smile mer, så blir det bra... 

Jeg er fullstendig klar over at veps ikke er farlig. Jeg driver med en hard kampsport, og har til nå i år brukket ribbein to ganger. Jeg tåler smerte temmelig bra. Jeg får likevel helt hetta av veps. Jeg er ikke redd dem; jeg har fobi for dem. 

Anonymkode: 64299...371

Jeg prøvde å gi et rasjonellt syn på veps. Vanlige folk sier takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sier du sånt til alle som har frykt for noe eller? Jeg veit at jeg ikke dør av dem, men er allikevel livredd! 

Anonymkode: 76d9d...524

Vel enten må du lære deg å leve med veps, eller så har du et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som hyperallergiker mot veps så tar jeg til ordet her.

Jeg har blitt stukket av veps mange ganger pga slike folk som dere. Når jeg har veps i nærheten av meg så sitter jeg stille og blir ikke stukket. Dersom folk rundt meg farer opp og hyler så blir ofte JEG stukket.

Veps er livsfarlig for meg og litt ubehagelig for andre.

Dette er en appell fra alle oss som FAKTISK har grunn til å være redd for veps om at dere oppfører dere som voksne i nærheten av andre. Frykt smitter også over på barn. Man ønsker jo ikke å være frykt videre..

Trekk pusten og gå rolig vekk. Du kan spare noens liv samt hindre denne angsten å spre seg.

Anonymkode: 09a0d...4fa

Word.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som hyperallergiker mot veps så tar jeg til ordet her.

Jeg har blitt stukket av veps mange ganger pga slike folk som dere. Når jeg har veps i nærheten av meg så sitter jeg stille og blir ikke stukket. Dersom folk rundt meg farer opp og hyler så blir ofte JEG stukket.

Veps er livsfarlig for meg og litt ubehagelig for andre.

Dette er en appell fra alle oss som FAKTISK har grunn til å være redd for veps om at dere oppfører dere som voksne i nærheten av andre. Frykt smitter også over på barn. Man ønsker jo ikke å være frykt videre..

Trekk pusten og gå rolig vekk. Du kan spare noens liv samt hindre denne angsten å spre seg.

Anonymkode: 09a0d...4fa

Det er ikke sant at man ikke blir stukket, bare man holder seg i ro. Så enkelt er det ikke, for det har jeg erfaring med selv. De fleste gangene jeg har blitt stukket, er da jeg tvang meg selv til å sitte rolig. I tillegg har jeg blitt stukket av veps som jeg ikke har sett, og som jeg har tråkket på, eller som (grøss!!) har gjemt seg inni sengetøyet eller klærne mine. Så den eldgamle frasen der, det fungerer ikke særlig bra. Veps er aggressive og pågående vesener, og stikker der de finner det for godt. Men hvorfor blir du sittende stille som en målskive for aggressive veps, når du er så allergisk at du kan stryke med av det? Det er den reneste lek med livet og ren, skjær idioti!

Dessuten, å oppfordre en vepse-fobiker til å bli sittende stille når en veps blir innpåsliten, er fullstendig bortkastet. Det vil aldri skje, fordi fobien er så sterk hos noen av oss, at det blir umulig å gjennomføre i lengden. Man gjør kanskje et par forsøk, men så må man likevel gi etter. Det går ikke!

Anonymkode: 37f87...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som hyperallergiker mot veps så tar jeg til ordet her.

Jeg har blitt stukket av veps mange ganger pga slike folk som dere. Når jeg har veps i nærheten av meg så sitter jeg stille og blir ikke stukket. Dersom folk rundt meg farer opp og hyler så blir ofte JEG stukket.

Veps er livsfarlig for meg og litt ubehagelig for andre.

Dette er en appell fra alle oss som FAKTISK har grunn til å være redd for veps om at dere oppfører dere som voksne i nærheten av andre. Frykt smitter også over på barn. Man ønsker jo ikke å være frykt videre..

Trekk pusten og gå rolig vekk. Du kan spare noens liv samt hindre denne angsten å spre seg.

Anonymkode: 09a0d...4fa

Ber du meg om å sitte i ro eller skjerp meg. Så får du deg en på trynet. Har en ekstrem fobi mot veps, bier og humler. Sorry mac, men sånn er det. Går til psykolog som prøvde å hjelpe meg, men hun ga opp. Har ikke ord for hvor redd jeg er. Panikkanfall med hyperventilering, tårer og besvimelse. Jeg lider ikke av frykt, men en sterk fobi.
Det er folk som deg som har gjort meg så redd. Jeg ble sperret inne i et klasserom. Hold fast med makt for å lære meg å ikke bli redd. m.m Det gjorde ting så mye verre. Det er som å sperre inn en person med sterk klaustrofobi i et bøttekott. Det er ikke slik man kurerer fobier, langt ifra. 

Jeg har ikke sett noen i år. Men så er jeg ikke ute om dagene heller. Går ut når solen har gått ned. Fordi jeg er så redd. Når jeg først er ute så ser jeg ikke opp. Tørr ikke å se opp i frykt for å se dem over alt. 

Anonymkode: 5b08c...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.6.2017 den 15.21, debatant skrev:

Vel enten må du lære deg å leve med veps, eller så har du et problem.

'doh. Litt av en skarping du. Ordet "fobi" pleier gjerne å signalisere problemer, ja, det er liksom ett av kjennetegnene på en fobi det. 

Anonymkode: 2b2ea...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...