Gå til innhold

Hvordan kan tre bli en Gud?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uansett hvordan jeg vrir og vrenger på det, kommer jeg fram til at det et tre som er en "familie". Og innen i familien er det tre "Guder". Det blir aldri en Gud!

Er deg noen som sliter med det samme som meg?

Anonymkode: 3a38a...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På ‎03‎.‎06‎.‎2017 den 23.27, AnonymBruker skrev:

Uansett hvordan jeg vrir og vrenger på det, kommer jeg fram til at det et tre som er en "familie". Og innen i familien er det tre "Guder". Det blir aldri en Gud!

Er deg noen som sliter med det samme som meg?

Anonymkode: 3a38a...8b5

Du er også treenig, da du har en ånd, sjel(intellekt) og en kropp. Alle disse sidene er like mye deg som noe annet. Jesus er Guds Ord er Guds Ord. DHÅ omtales som både Jesu og Faderens Ånd. De er ett.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.6.2017 den 23.27, AnonymBruker skrev:

Uansett hvordan jeg vrir og vrenger på det, kommer jeg fram til at det et tre som er en "familie". Og innen i familien er det tre "Guder". Det blir aldri en Gud!

Er deg noen som sliter med det samme som meg?

Anonymkode: 3a38a...8b5

 

På 7.6.2017 den 19.17, debatant skrev:

Du er også treenig, da du har en ånd, sjel(intellekt) og en kropp. Alle disse sidene er like mye deg som noe annet. Jesus er Guds Ord er Guds Ord. DHÅ omtales som både Jesu og Faderens Ånd. De er ett.

TS er ikke den eneste som sliter. Vi mennesker er forøvrig ikke treenige - vi ligger ikke på dødsleiet og ber til en annen del av oss selv og spør hvorfor den har forlatt oss, vi står heller ikke overfor andre mennesker i viktige spørsmål og sier at det vet ingen - bare Faderen (hvis Faderen er en del av oss selv)

Det er en Gud - det er en Sønn - og en Ånd/kraft som alle kan ta del i

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sofiemyr skrev:

 

TS er ikke den eneste som sliter. Vi mennesker er forøvrig ikke treenige - vi ligger ikke på dødsleiet og ber til en annen del av oss selv og spør hvorfor den har forlatt oss, vi står heller ikke overfor andre mennesker i viktige spørsmål og sier at det vet ingen - bare Faderen (hvis Faderen er en del av oss selv)

Det er en Gud - det er en Sønn - og en Ånd/kraft som alle kan ta del i

Så du mener at Gud, Sønnen og Ånden/kraften tar del i hverandre og til sammen utgjør de èn Gud?

Anonymkode: 3a38a...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud er jo bare en oppdiktet person/skapning. Så for all del. Tre, lekebil, busk, gardin, what ever makes you happy...

Anonymkode: 1a4dd...4ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Aldri skjønt meg på dette med treenigheten. Virker så ulogisk!

Anonymkode: 15194...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mest fornuftige (i den grad noe slikt kan kalles fornuftige) grenene av kristendommen tapte dessverre kampen mot dem som forfektet treenighetslæren.

Anonymkode: 01490...1b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treenigheten er basert på tre ulike måter Gud har åpenbart seg. Faderen, Sønnen og Den hellige ånd. Det er en måte å forklare at disse tre er samme vesen, at de alle er Gud.

Dette er viktig innen kristenheten, siden Jesus ikke er skapt av Gud, men er selv Gud.

Det er mulig at det kan virke ulogisk, menneskelig logikk er kanskje ikke nok til helt å fatte dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2017 den 15.40, AnonymBruker skrev:

Så du mener at Gud, Sønnen og Ånden/kraften tar del i hverandre og til sammen utgjør de èn Gud?

Anonymkode: 3a38a...8b5

Når jeg leser Bibelen klarer jeg ikke se noe annen forklaring at de er tre forskjellige....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, stan skrev:

Treenigheten er basert på tre ulike måter Gud har åpenbart seg. Faderen, Sønnen og Den hellige ånd. Det er en måte å forklare at disse tre er samme vesen, at de alle er Gud.

Dette er viktig innen kristenheten, siden Jesus ikke er skapt av Gud, men er selv Gud.

Det er mulig at det kan virke ulogisk, menneskelig logikk er kanskje ikke nok til helt å fatte dette.

Så hvordan forklarer du at Jesus snakket og ba til Gud? Hvordan forklarer du at han kalte Gud, Faderen. Hvordan forklarer du at Jesus sa at han ikke kunne gjøre noe uten Fadere/ Gud. 

Bibelen ble skrevet og omskrevet av vanlige mennesker. Den er ikke hellige eller er det Guds ord, verken direkte eller indirekte.

Bibelen er med andre ord skrevet av vanlige mennesker som deg og meg.

Anonymkode: 3a38a...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ingenting i Bibelen om at disse tre er èn person. I Johannes 14:28 sier Jesus: Faderen er større enn jeg. 

Anonymkode: f7030...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke letet etter logikk i bibelen. Alternativene er 1) aksepter det som står der for sannhet uten å tenke for mye over den manglende logikken 2) tolke det til å bety det du selv ønsker at det skal bety, eller 3) la vær å tro på det

 

Anonymkode: 4a7e2...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke letet etter logikk i bibelen. Alternativene er 1) aksepter det som står der for sannhet uten å tenke for mye over den manglende logikken 2) tolke det til å bety det du selv ønsker at det skal bety, eller 3) la vær å tro på det

 

Anonymkode: 4a7e2...ad4

Greit nok, men treenigheten er ikke egentlig noe man finner i Bibelen. 

Anonymkode: 01490...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvordan forklarer du at Jesus snakket og ba til Gud? Hvordan forklarer du at han kalte Gud, Faderen. Hvordan forklarer du at Jesus sa at han ikke kunne gjøre noe uten Fadere/ Gud. 

Bibelen ble skrevet og omskrevet av vanlige mennesker. Den er ikke hellige eller er det Guds ord, verken direkte eller indirekte.

Bibelen er med andre ord skrevet av vanlige mennesker som deg og meg.

Anonymkode: 3a38a...8b5

Det er ikke mulig å forklare fullt ut. Men ut fra det Jesus gjorde og sa har kristenheten konstruert treenigheten for å prøve å forklare dette. 

Men selv om Bibelen er skrevet av mennesker er den regnet som hellig og som Guds ord. Biblene forteller jo om hvordan Gud virker gjennom vanlige mennesker som deg og meg.

 

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står ingenting i Bibelen om at disse tre er èn person. I Johannes 14:28 sier Jesus: Faderen er større enn jeg. 

Anonymkode: f7030...84d

Det er riktig, treenigheten er en konstruksjon for å prøve å forklare noe av det som står i Bibelen. Det står også i begynnelsen av Johannes at at "Ordet er Gud". Johannes bruker betegnelsen Ordet om Jesus her. Så Jesus er Gud, samtidig virker det som Faderen og Sønnen ikke helt er det samme. Av og til har jeg lurt på om dette kan tenkes litt som avdelinger i en stor bedrift? 

18 minutter siden, Kim skrev:

Treenigheten er ikke ment å forstås, den er av kirken selv definert som et mysterium...

Viktig poeng. Treenigheten er også en måte å forstå hva Jesus IKKE er. Han er ikke skapt av Gud, heller ikke en slags super-engel, men Gud.

Det er nok endel sider ved Gud som vil være vanskelig for oss å skjønne. Men det betyr jo ikke at vi skal la være å prøve. Samtidig er vi ikke avhengige av å skjønne fullt ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, stan skrev:

Det er ikke mulig å forklare fullt ut. Men ut fra det Jesus gjorde og sa har kristenheten konstruert treenigheten for å prøve å forklare dette. 

Men selv om Bibelen er skrevet av mennesker er den regnet som hellig og som Guds ord. Biblene forteller jo om hvordan Gud virker gjennom vanlige mennesker som deg og meg.

 

Det er riktig, treenigheten er en konstruksjon for å prøve å forklare noe av det som står i Bibelen. Det står også i begynnelsen av Johannes at at "Ordet er Gud". Johannes bruker betegnelsen Ordet om Jesus her. Så Jesus er Gud, samtidig virker det som Faderen og Sønnen ikke helt er det samme. Av og til har jeg lurt på om dette kan tenkes litt som avdelinger i en stor bedrift? 

Viktig poeng. Treenigheten er også en måte å forstå hva Jesus IKKE er. Han er ikke skapt av Gud, heller ikke en slags super-engel, men Gud.

Det er nok endel sider ved Gud som vil være vanskelig for oss å skjønne. Men det betyr jo ikke at vi skal la være å prøve. Samtidig er vi ikke avhengige av å skjønne fullt ut.

Bart D. Ehrman forklarer prosessen rundt treenigheten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greit nok, men treenigheten er ikke egentlig noe man finner i Bibelen. 

Anonymkode: 01490...1b8

Nei treenigheten er selvfølgelig ikke uttalt i bibelen, men som andre har kommentert før meg, så har dette lenge vært en teologisk nøtt. Hvem snakker f.eks Jesus med på korset i Matteus evangeliet? Han kan jo ikke snakke med seg selv.
Videoen jeg linket til fra Ehrman gjennomgår på en metodisk måte hvorfor det ble konsensus om dagens oppfatning av treenigheten og at det er offisielt vedtatt at forklaringen er et mysterium. Så de er altså tre separate og de tre er den samme, men hvordan det henger sammen forstår ikke vi mennesker, det er den teologiske forklaringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Greit nok, men treenigheten er ikke egentlig noe man finner i Bibelen. 

Anonymkode: 01490...1b8

Åja.. er det bare en del av kirkens lære? Det er interessant, virker jo som det er noe veldig sentralt i kristendommen, overrasker meg litt at det ikke står direkte. 

Anonymkode: 4a7e2...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det veldig godt og skjønner ikke hva som er vanskelig med det. 

Anonymkode: 5aede...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...