Gå til innhold

Uttale av sammensetningen "rd" i forskjellige ord


Arabella

Anbefalte innlegg

Det er mye man plutselig kan begynne å tenke på, som man ikke har ofret en tanke før. Det som utløser et spørsmål hos meg nå, er at jeg hører på en svensk sang hvor ordet "rettferdig" forekommer. Vedkommende som synger, trekker sammen "r" og "d" til en lyd jeg aldri husker hva kalles. Jeg uttaler "ferdig", "verdi" og lignende ord på samme måte. Jeg er fra Østlandet. Men når det gjelder for eksempel "rettferdig", uttaler jeg "r" og "d" hver for seg. Jeg har hørt "hvordan" og "hvorledes" uttalt på samme måte.

Hvordan uttaler dere andre slike ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Arabella skrev:

Det er mye man plutselig kan begynne å tenke på, som man ikke har ofret en tanke før. Det som utløser et spørsmål hos meg nå, er at jeg hører på en svensk sang hvor ordet "rettferdig" forekommer. Vedkommende som synger, trekker sammen "r" og "d" til en lyd jeg aldri husker hva kalles. Jeg uttaler "ferdig", "verdi" og lignende ord på samme måte. Jeg er fra Østlandet. Men når det gjelder for eksempel "rettferdig", uttaler jeg "r" og "d" hver for seg. Jeg har hørt "hvordan" og "hvorledes" uttalt på samme måte.

Hvordan uttaler dere andre slike ord?

Jeg uttaler rd som en retrofleks lyd, det gjelder i mer eller mindre alle ord (verdig, ferdig og rettferdig) Dialekta mi kommer fra den trønderske dialektgruppa. Jeg antar det er retrofleks du mener. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Retrofleks var ordet. Nærmere bestemt (Østlandet er stort) snakker jeg Oslodialekt.

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Interessant. Dette fikk meg til å google retrofleks, og jammen finnes det mange varianter: https://nn.wikipedia.org/wiki/Retrofleks
Selv har jeg retrofleks flapp (tjukk l) på mange av rd-lydene. I ord som ord, bord, hard, gard og jord er rd-lyden erstattet med tjukk l i min østlandsdialekt. Rettferdig, derimot, uttaler jeg også med r og d atskilt fra hverandre.
Verdi, hvordan og ferdig uttaler jeg med stemt retrofleks plosiv. (Åh, så kule ord! Artig å lære nye ting :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri tenkt på ord som hvordan, rettferdighet o.l. men navn. Vegard, Håvard, der forsvinner d-en litt for mange med Østlandsdialekt. Men Gard igjen er fryktelig vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Margit Spat
1 minutt siden, Sheltay Retrac skrev:

Retrofleks flapp :hjerte:

Og ordet flapp uttales selvsagt med... ja nettopp! :nori:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sørlending og ikke retroflekser i talespråket mitt. Ord som verdi, ert og barn uttales rett frem med skarre-r uten å trekke sammen noen av lydene. Jeg har heller ikke tjukk l.

I følge professor Arne Torp utelukker skarring og retroflekser hverandre, så i dialekter med retrofleks, vil heller ikke skarring spre seg. I Aust-Agder hvor jeg kommer fra, virker det heller som retrofleks er på frammarsj til fordel for skarring.

På 6.6.2017 den 12.10, Margit Spat skrev:

Og ordet flapp uttales selvsagt med... ja nettopp! :nori:

Det kommer an på dialekten. Her er det ingen flapping med tunga, bare en kjedelig standard l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat
1 time siden, Perelandra skrev:

 

Det kommer an på dialekten. Her er det ingen flapping med tunga, bare en kjedelig standard l.

Ja, her skulle jeg vært mer presis og sagt at det er jeg som uttaler flapp med retrofleks flapp. :hallo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retroflekser finnes i de fleste dialekter i Norge, men generelt ikke i vestnorske dialekter. Det er ikke kun dialekter med skarring som ikke har det, de har for eksempel ikke retroflekser av r+konsonant-samband i Sogn, men det har begynt å bli mer utbredt i Ålesund. 

Anonymkode: ca54d...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...