Gå til innhold

Hvor høy IQ tror folk du har?


AnonymSjiraff

Anbefalte innlegg

Er dette virkelig noe folk diskuterer med hverandre? Og såpass detaljert at de gjetter IQ-score? :overrasket: I så fall er jeg ikke overrasket over at de gjetter et høyere tall enn faktisk score. Det blir vel omtrent som å gjette alder, bare at man i dette tilfellet legger til i stedet for å trekke fra. 

Jeg merker at enkelte folk snakker "ned" til meg før jeg i det hele tatt har sagt noe, så det er godt mulig jeg ser litt dum ut, men ingen har kommet bort, pekt på meg og ropt "Du ser ut som du har 88 i IQ-score".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

33 minutter siden, Cathrine88 skrev:

Er dette virkelig noe folk diskuterer med hverandre? Og såpass detaljert at de gjetter IQ-score? :overrasket: I så fall er jeg ikke overrasket over at de gjetter et høyere tall enn faktisk score. Det blir vel omtrent som å gjette alder, bare at man i dette tilfellet legger til i stedet for å trekke fra. 

:nordvesta::mynona::nordvesta:

Det var meningen å lage en versjon av alderstrådene da jeg lagde tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
På 5/30/2017 den 7.39, AnonymBruker skrev:

Jeg tok en offisiell Mensa-test på universitetet, og fikk senere brev om at min IQ var beregnet til 128. Jeg hadde regnet med noe deromkring, siden jeg har en høy logisk sans. Men jeg fremstår absolutt ikke spesielt intelligent. Er ikke interessert i samfunnsspørsmål eller politikk, og det er gjerne der folk vil brife om hvor mye kunnskap de har. Kanskje spesielt menn, som i tillegg liker å kjøre på med hersketeknikk når de først diskuteter. Sånt backer jeg vekk fra, og bruker heller intelligensen min til å lese personligheter og menneskers adferdsmønster. Jeg kan som oftest forutsi hva noen gjør før de gjør det, og det er en klar fordel med å ha høy logisk sans☺

Anonymkode: 582b1...5fc

Intelligens og kunnskap kan være to forskjellige ting :-) mange som vet mye om noe og som er kløpper på quiz. Det handler ikke nødvendigvis om intelligens. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tar testen på Mensa sine sider, får jeg 125 som score. Har alltid fått høre fra lærere at jeg er glup, og jeg suste igjennom skolen med gode karakterer, uten å verken øve til prøver eller gjøre lekser. Likevel så føler jeg meg ikke noe mer intelligent enn andre, jeg har både sterke og svake sider, og noen ganger tar hodet mitt rett og slett kvelden. Det finnes jo så mange typer intelligens, hvorfor skal akkurat evnen til logisk resonnering være den skalaen som bestemmer hvor intelligent man er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener iq er en misforstått måte å måle ens intelligens. En får ikke nødvendigvis dypere samtaler med en som har høy iq.

Om du har tatt en test på nettet som viser 130 - betyr ikke det at du har 130 i iq. Da bør du heller ta en av de seriøse testene som du må sitte i et rom - strengt overvåket av sensorer, som du betaler for... så kanskje vi kan snakke.
MEN så har vi ulike former for intelligens. Enkelte er mer matematiske og logiske enn andre, mens andre er flinkere med teoretiske ting, det å huske ting - om det er ord, tall, bilder osv.

Så om en er uheldig med oppgavene, så kan iqen vise mye lavere score enn det som er reelt, 

eller om en er heldig og får de spørsmåla som er faktisk er flink til - at en får høyere score enn reelt.

Jeg syns ikke man skal henge seg så mye opp i iq. Hva hjelper det med høy iq, om eq'en er helt i bånn.

Jeg har aldri tatt en test og ser ikke helt behovet heller. Jeg trenger ikke bevise noe.
Jeg hadde bare 5 og 6 på skolen, har alltid lett for å huske teori, men har slitt litt mer med matematikk - mest pga jeg var så sjenert på ungdomsskolen at jeg ikke turte å spørre om hjelp. MEn da jeg begynte på videregående hadde jeg en flinkere lærer, plutselig forstod jeg mer av de logiske oppgavene som jeg hadde strevd med før. Det kan jo også skyldes modenhet.
Jeg lå faktisk an til å få 5 i snitt - hadde mest 5+ på prøvene, men på eksamen var jeg uheldig med oppgavene og fikk mest logiske oppgaver som jeg alltid hadde strevd med, og her hadde jeg jo misforstått .... så endte med 4+ i karakter,. og standpunktet gikk ned til 4. Men men, matte har aldri vært min sterkeste side. 
Heller ikke naturfag, men pga jeg hadde en mye flinkere og mer engasjert lærer, så forstod jeg plutselig mer av dette på videregående, og her og lå jeg an til bare 5 og 6, tror jeg fikk 5 i standpunkt. 

Fornøyd med det. Jeg er ikke geni, men jeg er helt normal, men også litt smart.
 

Anonymkode: 44cfc...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noe jeg og mine venner har diskutert, men jeg gjetter at (i hvert fall de som ikke kjenner meg særlig godt) tror at jeg faktisk er dummere enn det jeg er. Dette fordi jeg er supervimsete og naiv.  Har også en litt spesiell type humor som ikke virker overdrevent nok til at alle fatter at det er ironi, så de tror jeg mener mye bokstavelig  (ofte i situasjoner hvor jeg høres særs uintelligent ut) :P

Jeg har en IQ over snittet  (mellom 115-120). Synes forøvrig det er VELDIG vanskelig å skulle prøve å bedømme IQen til folk, og hvis jeg tenker over hvem jeg oppfatter som "smart " eller ei, spiller som regel ikke selve IQen all verdens rolle (med mindre det er snakk om ekstreme tilfeller i den ene eller andre retningen). 

Anonymkode: c2246...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, NotNaomi skrev:

Intelligens og kunnskap kan være to forskjellige ting :-) mange som vet mye om noe og som er kløpper på quiz. Det handler ikke nødvendigvis om intelligens. 

En ting er det å huske ting lett, men det hjelper ikke om en ikke forstår det man leser - og ikke minst kan gjøre seg opp en selvstendig mening om det en har lest eller hørt. At man ikke ser seg blind på andres tolkninger, for deres tolkninger trenger ikke å være de riktige. 
Jeg har en venninne som lett husker ting, men hun er så pragmatisk, sånn er det fordi det har hun lest/hørt. Ingen selvstendige meninger om at det kanskje er feil, eller ting som hun mener kunne være annerledes. Således synes jeg slikt skiller de som virkelig er intelligente, fremfor de som faktisk ER intelligent. Åpne for at en sak har flere sider f.eks. 

 

Anonymkode: 44cfc...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.5.2017 den 18.36, AnonymSjiraff skrev:

Jeg ligger i normalsjiktet på IQ, men de fleste tror jeg ligger en del høyere på IQ-skalaen. Kanskje 130 i IQ. Folk blir alltid overrasket når jeg sier jeg bare ligger i normalsjiktet.

Du går rundt og spør hva folk tror?

Anonymkode: 89dc2...f83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende folk tror jeg er dummere enn jeg er pga jeg er litt impulsiv og sier ting uten å helt tenke meg om av og til, også spøker og ler jeg en del. Men jeg syns humor er viktigere enn å briefe med hvor smart en er. Jeg vet jeg er smart og har ingenting å bevise. Det eneste jeg vet er at det er meget kjedelig å kun snakke intelligent tørrprat... gjesp sier jeg bare. 
På jobben min omgås jeg med mange intelligente mennesker (leger osv) - men vi må ha galgenhumor får å holde humøret og arbeidslysten oppe. Vi er selvsagt seriøse når det gjelder, men på pauserommet spøker vi om alt mulig. 
At en har humor, betyr ikke at en er dum. Snarere tvert imot :)

Anonymkode: 44cfc...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk at de rundt meg ikke tror jeg er så smart, for jeg overrasker de stadig.

Anonymkode: 86446...2ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymSjiraff skrev:

:nordvesta::mynona::nordvesta:

Det var meningen å lage en versjon av alderstrådene da jeg lagde tråden. 

Aha. Men er det noen som har prøvd å gjette IQ-scoren din, og i så fall, i hvilken sammenheng? Jeg ser ikke for meg at det er noe som ofte kommer opp i en samtale. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2017-6-9 den 15.18, Cathrine88 skrev:

Aha. Men er det noen som har prøvd å gjette IQ-scoren din, og i så fall, i hvilken sammenheng? Jeg ser ikke for meg at det er noe som ofte kommer opp i en samtale. :P 

Ingen som har gjettet IQ-en på meg. Skrev det kun for at jeg mener TS bør svare på egne spørsmål. Når det er sagt så har jeg hatt en jobb som jeg fikk fordi arbeidsgiveren trodde jeg var vesentlig smartere enn det jeg er. Jeg slapp unna karakterkrav og en problemløsningstest man normalt må ta.  Jeg hadde ikke bestått noen av dem. 

Sluttet i jobben da jeg så selv at jeg hadde tatt meg vann over hodet. 

Endret av AnonymSjiraff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.6.2017 den 10.54, Z.Z skrev:

Den ekte Jacklost ville aldri sagt noe slikt, så hvem er du? Godt over snittet? Selvsagt. Det å imitere andre er ikke et tegn på intelligens. Der er du.

Ingenting vitner mer om intelligens enn å slette seg for deretter å angripe personen som bruker et ledig brukernavn flere måneder etterpå. Nok nå. Ingen bryr seg og livet går videre. :edie:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har faktisk testet meg hos Mensa, gjorde det av nysgjerrighet når jeg var yngre, fordi det sto i papirene mine fra BUP at IQ var over middels, men ikke noe mer utdypet. Så da måtte jeg jo sjekke. Mensa testen var for øvrig enig i at det var over middels. Har aldri fortalt det til noen, syns det virker så blærete. De rundt meg har alltid sagt at jeg er skarp, men hvor de tror IQen min ligger, det vet jeg ingenting om. 

IQ har ikke så mye å si sånn for dagliglivet, de fleste er jo rundt normalen, og de fleste klarer seg utmerket i livet, så jeg tenker at det er mye mindre viktig enn mange andre egenskaper. Ved mindre man gjerne vil ha noe å skryte av, selvfølgelig.

Anonymkode: 7797f...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Peanut

Aner ikke. Visste ikke at det var noe folk var interessert i å få vite en gang. O_o 

(Jeg husker for øvrig faren min sa at før for å kunne gå på universitetet, ble det sagt man måtte ha en IQ på 125. På noen diverse "hva er høy iq" så får man opp at har man IQ mellom 115-134 så passer dette for studenter på universitet). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått rundt 120-125 på alle IQ-testene jeg har tatt. Tenker at folk hadde tippet rundt dette om det hadde kommet opp. Men det virker ikke som om det er så interessant for folk flest. Jeg elsker selv alt som kan tallfestes (feks ber alltid om utskrift av blodprøver jeg tar selv om de er innenfor normalområdet :sjenert:) Selv om jeg er nerd har jeg nok EQ til å skjønne at de fleste andre ikke går rundt og geeker over tall og logikk på samme måte som jeg gjør.  

Anonymkode: 17fe4...631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...