Gå til innhold

Hvor høy IQ tror folk du har?


AnonymSjiraff

Anbefalte innlegg

Jeg ligger i normalsjiktet på IQ, men de fleste tror jeg ligger en del høyere på IQ-skalaen. Kanskje 130 i IQ. Folk blir alltid overrasket når jeg sier jeg bare ligger i normalsjiktet.

Endret av AnonymSjiraff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Venner og familie tror som regel jeg er "smart". Jeg liker å lese mye og har tatt en del emner på UiO etter fullført utdannelse (sykepleier) for å mate nysgjerrigheten. IQ- tester skal så vidt jeg vet, kartlegge logisk resonnering. Vi må alle ha en "ok" nivå av det for å fungere i sosiale situasjoner og vi merker fort om noen ikke har den evnen. Spørsmålet er bare hvor mye man skal vektlegge resultat fra en gratis IQ-test på nettet ?

Jeg har likevel tatt den IQ-testen som ligger på Mensa sin hjemmeside og fikk 103 som resultat. Det er den andre gangen jeg har tatt den type tester. Den første gangen var i 7- klasse på barnskolen. og fikk da 62 som svar. Vi satt alle på datarommet og jeg hørte "jeg fikk over 100, hva fik du?" av de andre elevene. Jeg måtte lyve og jeg holdt meg selvfølgelig vekke fra datarommet i fritimene i tilfelle noen skulle nevne IQ test igjen. 

Uansett.... Det at jeg har gjennomsnittlig IQ, til tross for usikkerhet på viktighet av det, gjorde likevel at jeg følte en lettelse over resultatet. Jeg var ikke redd for å få 62 igjen, men var redd å få rundt 70, noe som er innenfor "jeg kan ikke innrømme det til folk" grensen. :P

Anonymkode: 6b38e...5f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri kommet i den situasjonen hvor dette er tema, og ikke er det noe jeg spør andre om :)

Det har aldri falt meg inn å spørre noen om hvor smart de tror jeg er. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Elaine Marley skrev:

Jeg har aldri kommet i den situasjonen hvor dette er tema, og ikke er det noe jeg spør andre om :)

Det har aldri falt meg inn å spørre noen om hvor smart de tror jeg er. 

Du behøver ikke å spørre, men du ser fort om noen ikke er "smarte". Og du ser også fort hvis du er den dummeste i rommet. 

Anonymkode: 6b38e...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du behøver ikke å spørre, men du ser fort om noen ikke er "smarte". Og du ser også fort hvis du er den dummeste i rommet. 

Anonymkode: 6b38e...5f2

Ok, men det var ikke det ts mente sånn som jeg forstod det. Ingen har noensinne gjettet IQ'en min når vi har snakket sammen i hvert fall. 

Tror min IQ er temmelig gjennomsnittlig, så ikke noe man legger merke til uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du behøver ikke å spørre, men du ser fort om noen ikke er "smarte". Og du ser også fort hvis du er den dummeste i rommet. 

Anonymkode: 6b38e...5f2

Jeg tviler på at den som er dummest i rommet merker det. Intelligens er ikke alltid synelig i form av at en mann sitter og siterer fra faktabøker, noe som er nær den ideen mennesker har som smarte mennesker. Har møtt mange som tror de er smartere enn noen som jeg merker er veldig mye smartere enn dem. Det virker som om kvinner oftere blir undervurdert når det gjelder intelligens, noe som kanskje henger sammen med at kvinner følger mer den sosiale flyten og forsøker ikke skille seg ut. De tilpasser seg i større grad menneskene rundt

Eneste tilfelle du merker om du er den dummeste i rommet er om du allerede er litt smart, men sammen med andre som er betydelig smartere enn deg alikevel

Anonymkode: 62731...507

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en offisiell Mensa-test på universitetet, og fikk senere brev om at min IQ var beregnet til 128. Jeg hadde regnet med noe deromkring, siden jeg har en høy logisk sans. Men jeg fremstår absolutt ikke spesielt intelligent. Er ikke interessert i samfunnsspørsmål eller politikk, og det er gjerne der folk vil brife om hvor mye kunnskap de har. Kanskje spesielt menn, som i tillegg liker å kjøre på med hersketeknikk når de først diskuteter. Sånt backer jeg vekk fra, og bruker heller intelligensen min til å lese personligheter og menneskers adferdsmønster. Jeg kan som oftest forutsi hva noen gjør før de gjør det, og det er en klar fordel med å ha høy logisk sans☺

Anonymkode: 582b1...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingenting2

Dette er ikke noe jeg tenker særlig mye på, men merker fort hvor skarpe folk er/ikke er. Det er gjerne de som slår seg hardest (og oftest) på brystet med hvor intelligente de er, som er dummest generelt sett. Men slik er det ellers ok, snakker mest om det - har minst av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok en offisiell Mensa-test på universitetet, og fikk senere brev om at min IQ var beregnet til 128. Jeg hadde regnet med noe deromkring, siden jeg har en høy logisk sans. Men jeg fremstår absolutt ikke spesielt intelligent. Er ikke interessert i samfunnsspørsmål eller politikk, og det er gjerne der folk vil brife om hvor mye kunnskap de har. Kanskje spesielt menn, som i tillegg liker å kjøre på med hersketeknikk når de først diskuteter. Sånt backer jeg vekk fra, og bruker heller intelligensen min til å lese personligheter og menneskers adferdsmønster. Jeg kan som oftest forutsi hva noen gjør før de gjør det, og det er en klar fordel med å ha høy logisk sans☺

Anonymkode: 582b1...5fc

Du er, eller har vært i et miljø som er kjennetegnet med intelligens selv om kriteriene har blitt utvannet i Norge der veldig mange skal ha høyere utdanning. Det interessante her er hvordan du forholder/forholdt deg til andre i dette miljøet, og eventuelt hvordan du møter disse som du mener bruker såkalte hersketeknikker, spesielt menn? Og hva mener du med at du "kan som oftest forutsi hva noen gjør før de gjør det"? Denne egenskapen er gull. Gi noen eksempler.

Hvis du virkelig ikke er interessert i samfunnsspørsmål eller politikk, hvordan kan du da se korte og lange sammenhenger ved den menneskelige psykologiske tilnærmingen til hverandre? Det viser seg at mange av de med høyere utdanning og intelligens ofte feiler på dette punktet. De klarer ikke å tenke ut fra andres perspektiver. Selv om sammenhengen gjerne er der, er det ikke gitt at høy intelligens er det samme som stor kunnskap og klokskap. På ingen måte.

Endret av Z.Z
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Kanskje 120, altså 20 over faktisk score.

Anonymkode: 6d176...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som poster på Aktuelle saker og politikk er godt under snittet. Det er i alle fall sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.5.2017 den 7.39, AnonymBruker skrev:

Sånt backer jeg vekk fra, og bruker heller intelligensen min til å lese personligheter og menneskers adferdsmønster. Jeg kan som oftest forutsi hva noen gjør før de gjør det, og det er en klar fordel med å ha høy logisk sans☺

Anonymkode: 582b1...5fc

Det har mer med personlighetstrekk enn intelligens å gjøre.

Anonymkode: c8241...baa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 timer siden, Jacklost skrev:

De fleste som poster på Aktuelle saker og politikk er godt under snittet. Det er i alle fall sikkert.

Den ekte Jacklost ville aldri sagt noe slikt, så hvem er du? Godt over snittet? Selvsagt. Det å imitere andre er ikke et tegn på intelligens. Der er du.

Endret av Z.Z
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler sterkt på om venner og kollegaer noengang har lurt på hva min IQ er.  Min IQ er som hos de fleste nordmenn helt normal. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.5.2017 den 0.25, AnonymBruker skrev:

Venner og familie tror som regel jeg er "smart". Jeg liker å lese mye og har tatt en del emner på UiO etter fullført utdannelse (sykepleier) for å mate nysgjerrigheten. IQ- tester skal så vidt jeg vet, kartlegge logisk resonnering. Vi må alle ha en "ok" nivå av det for å fungere i sosiale situasjoner og vi merker fort om noen ikke har den evnen. Spørsmålet er bare hvor mye man skal vektlegge resultat fra en gratis IQ-test på nettet ?

Jeg har likevel tatt den IQ-testen som ligger på Mensa sin hjemmeside og fikk 103 som resultat. Det er den andre gangen jeg har tatt den type tester. Den første gangen var i 7- klasse på barnskolen. og fikk da 62 som svar. Vi satt alle på datarommet og jeg hørte "jeg fikk over 100, hva fik du?" av de andre elevene. Jeg måtte lyve og jeg holdt meg selvfølgelig vekke fra datarommet i fritimene i tilfelle noen skulle nevne IQ test igjen. 

Uansett.... Det at jeg har gjennomsnittlig IQ, til tross for usikkerhet på viktighet av det, gjorde likevel at jeg følte en lettelse over resultatet. Jeg var ikke redd for å få 62 igjen, men var redd å få rundt 70, noe som er innenfor "jeg kan ikke innrømme det til folk" grensen. :P

Anonymkode: 6b38e...5f2

Mensatesten på nett er bare svada.  Fikk over 100 i score enda jeg gjettet halvparten av alle svarene, just saying. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt en fornemmelse av at jeg er smartere enn (noen) andre tror (altså, jeg tror ikke andre tror jeg er noe annet enn gjennomsnittlig, men hva vet jeg?), med unntak av foreldrene mine og mannen min, som tror og vet at  jeg er meget intelligent :) . Har derfor tatt flere IQ-rester på nettet for gøy, sånne fra Mensa, Illustrert vitenskap osv. Jeg får 120 i score hver gang, 119 på det minste, 122  er den høyeste. Selv når jeg gjør det på tid og raskere enn nødvendig, eller hvis jeg "jukser" og tar den to ganger for eksempel, eller bruker lengre tid. Så jeg regner med at jeg har 120 i den type IQ, og det stemmer godt med mitt egentlige selvbilde. Jeg har aldri nevnt det for noen. Er faktisk litt redd for å bli avslørt som den underyteren jeg var på skolen (bare gode karakterer, ingen glimrende, gjorde knapt lekser). Slik er det litt i arbeidslivet også...

Anonymkode: 4de22...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...