Gå til innhold

Flau over egen mor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Familien min er ikke ernisk norsk, de kom til landet for x antall tiår siden, og jeg blir flau hver gang jeg hører moren min snakke, av div grunner, pluss andre ting som gjør at vi ofte havner i krangel og jeg unngår det mennesket mest mulig;

1. Etter å ha bodd så lenge i Norge så snakker hun fortsatt like gebrokkent/dårlig norsk som de som har bodd her i knapt 1 år. Hun har vært i jobb fra dag en og har norske venner, men til tross for det så snakker hun usammenhengende. Hun Oversetter direkte ord og uttrykk fra morsmålet til norsk, og det høres bare rart ut. Hun starter på en setning, fullfører den ikke, gjentar seg, og hele tiden når man høre på henne så tenker man bare "Ok hva er poenget ditt? Hva snakker du om nå?". Det er ikke uttalen av ord som gjør det uforståelig, men hvordan hun setter sammen ord og setninger hulter til bulter.  

Har hørt henne snakke på morsmål og da også er hun utydelig og vimser frem og tilbake, bare jatter og babler i vei. Det er som om hun snakker kun for å høre sin egen stemme.

2. Hun "vet alltid best" om alt og alle, og hvis man ikke gjør ting som hun vil og hvis man ikke følger hennes råd (om feks barneoppdragelse) så tar hun alt personlig. F.eks så maser hun om at jeg må kle barnet mitt mer klær, jeg prøver å forklare henne at det er varmt og barnet fryser ikke, men hun holder på sitt og nekter å ta til seg hva som blir sagt til henne. Det er som om hun har 3-4 standard fraser som hun bare repeterer i det uendelige, og klarer ikke ta til seg hva andre sier, Ikke det beste eksempelet, men hun er bare sykt masete og blir sur hvis ikke det går som hun vil ha det.

3. Hun er så godt som inaktiv, det er ALLTID noe som feiler henne, alltid et eller annet sted som gjør vondt. Hun går like sakte som en 90-åring, selv om hun knapt har rukket å bli 60. Hun tar ikke vare på  seg selv på noen måte. Dusje? Bare tull. Hun har lest et sted at deodorant kan være kreftfremkallende. Derfor har hun sluttet å bruke det - og ja hun stinker svette. Jeg må påpeke det for henne dor at hun skal dusje. Pusse tenner? Bare tull, hun er så gammel allikevel at hvis hun får hull så er det ikke så farlig. Trene? Hun har ikke lært seg å verken sykle eller svømme. Hun går sakte, så power walking er heller ikke et alternativ - bortsett fra når hun er sur, da blir det fart på henne.

Jeg er voksen og ser ikke henne så ofte, men hver gang jeg møter henne så går det knapt en time så har hun irritert og provosert meg med oppførselen sin. Jeg vet ikke hvordan jeg skal tilnærme meg henne uten at det skal bli en krangel hver gang. Merker at jeg har mindre og mindre respekt for henne, hun gjør seg til både "dum" og "hjelpesløs" i absolutt alt, samtidig som hun må ha kontroll på alt og alle hva de driver med og at man gjør ting på "hennes måte".

vet ikke hva jeg vil med denne tråden, men er bare sykt flau over henne, og hennes væremåte og at hun har gitt blanke i seg selv fysisk og psykisk.

Anonymkode: bf1b7...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjelpe meg, for en datter. 

Anonymkode: 09ff2...090

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen, syns synd på moren din som har en slik datter som deg. For din mors skyld, du har egne barn; Voks opp! Du oppfører deg som en 16-åring.

Blir ærlig talt flau av å lese at du blir flau pga. hvordan moren din snakker. Seriøst, hva slags datter er du egentlig?

Den dagen hun er borte vil du forhåpentligvis skamme deg.

Endret av Spiteful
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg for en mor sier jeg da! Skjønner godt du blir både flau og irritert!  😯

Anonymkode: 187ad...eee

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Spiteful skrev:

Fy faen, syns synd på moren din som har en slik datter som deg. For din mors skyld, du har egne barn; Voks opp!

Blir ærlig talt flau av å lese at du blir flau pga. hvordan moren din snakker og at hun har smerter. Seriøst, hva slags datter er du egentlig?

Den dagen hun er borte vil du forhåpentligvis skamme deg.

Hun har "vondt" pga hun er inaktiv. Ikke fordi hun har en sykdom eller lignende. 

Har bedt henne med ut på turer ørti ganger men har sluttet med det pga hun aldri gidder uansett.

Anonymkode: bf1b7...884

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den dagen hun er borte skal du angre på at du ikke behandlet hun bedre.

Anonymkode: a43df...817

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpe meg, for en datter. 

Anonymkode: 09ff2...090

 

5 minutter siden, Spiteful skrev:

Fy faen, syns synd på moren din som har en slik datter som deg. For din mors skyld, du har egne barn; Voks opp! Du oppfører deg som en 16-åring.

Blir ærlig talt flau av å lese at du blir flau pga. hvordan moren din snakker. Seriøst, hva slags datter er du egentlig?

Den dagen hun er borte vil du forhåpentligvis skamme deg.

Det er vel ikke barnas oppgave å alltid være stolt over foreldrene? Kan godt være enkelte av tingene TS nevner er småpirk, men mange bekker små. Jeg hadde i hvert fall reagert om noen luktet vondt, bare prater tull, spiller dum og gjør seg hjelpesløs. Har selv noen sånne i familien og glad jeg slipper å forholde meg til dem ofte. Hadde blitt gal om det var en av mine foreldre. 

Endret av AnonymSjiraff
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Meadow skrev:

Kanskje hun begynner å bli dement? 

Hun har vært slik så lenge jeg kan huske, så hvis dette er tegn på demens så har hun blitt det i tidlig alder i så fall. Hadde ikke forundret meg om hun faktisk ble dement, hun gjør absolutt ingenting for å være sosial, ha en hobby/interesse, hun er bare inaktiv og bruker dagene på å prøve å blande seg i og kontrollere andre sine liv.

Anonymkode: bf1b7...884

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymSjiraff skrev:

 

Det er vel ikke barnas oppgave å alltid være stolt over foreldrene. Kan godt være enkelte av tingene TS nevner er småpirk, men mange bekker små....  Og jeg hadde i hvert fall reagert om noen luktet vondt, bare prater tull, spiller dum og gjør seg hjelpesløs. Har selv noen sånne i familien og glad jeg slipper å forholde meg til dem ofte. 

Neinei, men ærlig takt. Har selv en mor som snakker gebrokkent norsk selv etter å ha bodd her i flere år. Jeg VET hvor vanskelig hun syns det er, men jeg kunne sldri funnet på å bli flau over henne! Hjelper henne og veileder henne, men flau? Kanskje da jeg var 12 år ja. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undulater

Synes ikke du skal være flau over at moren din ikke snakker flytende norsk. Men jeg forstår godt at hun går deg på nervene med noe av det andre du skriver. Du får bare lukke øra for gnålet :) Det er viktig å beholde et godt forhold til moren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den dagen hun er borte skal du angre på at du ikke behandlet hun bedre.

Anonymkode: a43df...817

Jeg prøver virkelig , men la meg gi deg et eksempel;

Hun er på besøk, ungen har endelig sovnet, etter at jeg har måttet bysse ungen i søvn i godt over en time. Helt utslitt av barnegråt og alt det der. Ungen sover uten dyne pga varme. 

Jeg går ut til stua og ser TV. Hører en lyd fra barnerommet, og så barnegråt. Går inn og hun er der inne, hun har prøvd å pakke ungen i dyne og pledd. Ny runde med byssing og utslitt mor.

Så fortell meg da i sånne situasjoner hvordan man skal være "snill"? Jeg måtte bare dytte henne fysisk ut av rommet og be henne holde seg unna. Dette er bare ETT eksempel av mange flere. Alltid noe slikt man kan forvente av å ha henne rundt seg. Alle foreldre kan være irriterende, men syns moren min tar det til et helt annet nivå.

Anonymkode: bf1b7...884

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Halldir skrev:

Synes ikke du skal være flau over at moren din ikke snakker flytende norsk. Men jeg forstår godt at hun går deg på nervene med noe av det andre du skriver. Du får bare lukke øra for gnålet :) Det er viktig å beholde et godt forhold til moren din.

Er ikke flau over at hun uttaler ord feil/gebrokkent men at hun ikke klarer å holde en samtale i gang i logisk rekkefølge. Skrev også at hun gjør det samme på morsmål, så det er ikke bare norsk det går på.

Anonymkode: bf1b7...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest undulater
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er ikke flau over at hun uttaler ord feil/gebrokkent men at hun ikke klarer å holde en samtale i gang i logisk rekkefølge. Skrev også at hun gjør det samme på morsmål, så det er ikke bare norsk det går på.

Anonymkode: bf1b7...884

Oki, greit. Jeg forstår det, men prøv å spør hvorfor hun resonnerer på den måten hun gjør neste gang det er en diskusjon på gang? Altså få hun til å forklare logikken i tankegangen, bit for bit. Mulig hun bare uttrykker seg dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Spiteful skrev:

Neinei, men ærlig takt. Har selv en mor som snakker gebrokkent norsk selv etter å ha bodd her i flere år. Jeg VET hvor vanskelig hun syns det er, men jeg kunne sldri funnet på å bli flau over henne! Hjelper henne og veileder henne, men flau? Kanskje da jeg var 12 år ja. 

Hadde det kun vært hun snakket gebrokkent så hadde jo jeg også vært enig i at det var spesielt å være flau over egen mor. Men det er jo kun ett av punktene, i tillegg til at hun også surrer når hun snakker på eget morsmål. 

Om man allerede er irritert på en person så klart det ikke hjelper at personen også snakker utydelig, usammenhengende,  jatter og babler i vei. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du bør begrense hvor mye du er sammen med henne, så slipper du å irritere deg så mye. 

Jeg er på en måte enig i at du ikke snakker pent om moren din akkurat, men samtidig så må du få lov til å blåse ut på et anonymt forum. Så får du prøve å være høflig og snill i virkeligheten såklart, men for all del- sett grenser. Tydelige grenser! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymSjiraff skrev:

 

Det er vel ikke barnas oppgave å alltid være stolt over foreldrene. Kan godt være enkelte av tingene TS nevner er småpirk, men mange bekker små....  Og jeg hadde i hvert fall reagert om noen luktet vondt, bare prater tull, spiller dum og gjør seg hjelpesløs. Har selv noen sånne i familien og glad jeg slipper å forholde meg til dem ofte. 

Mange bekker små ja; det er så mange ting som samler seg opp, at jeg klarer nesten ikke å være i nærheten henne lenger.

Nå nylig har hun blitt ekstremt opptatt av utseendet til folk. Jeg kan sitte og ha en samtale med henne (iallefall tror jeg at jeg har en samtale), da hun plutselig kan utbryte "har du hatt den føflekken i ansiktet eller?", "hvor mye veier du nå, har du gått opp i vekt" osv - helt random spm som ikke har noe med samtalen å gjøre. Når det skjer så bare reiser jeg meg og går, hadde fått mer ut av å sitte og prøve å prate til en potteplante.

Anonymkode: bf1b7...884

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Halldir skrev:

Oki, greit. Jeg forstår det, men prøv å spør hvorfor hun resonnerer på den måten hun gjør neste gang det er en diskusjon på gang? Altså få hun til å forklare logikken i tankegangen, bit for bit. Mulig hun bare uttrykker seg dårlig?

Jeg har påpekt det, men hun mener hun uttrykker seg bra nok og at vi som ikke forstår hva hun mener vil bare kritisere henne unødvendig. Nevnte jeg at hun også elsker å innta offer rollen ? Jadda...

Anonymkode: bf1b7...884

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvordan du har det :hug:

Jeg skjemmes over min også. 

Min spiser alt hun ikke skal, har diabetes og er overvektig. Er ikke aktiv. Har aldri vært det, når vi var små så var huset et skittent rotehus. Jeg begynte å vaske klær i første klasse for å slippe å gå med skittentøyet.. 

Hygiene er et skjellsord. Har mast på henne lenge. 

Sist i dag sa jeg til henne at hun må vaske seg, hun gjør folk brydd. Sofaen min lukter faktisk etter hun har vært her. Gikk så langt at jeg spurte om hun fikk tørka seg skikkelig bak etter dobesøk. 

Når det gjelder munnhygiene så kjenner jeg eima på ca to meters avstand.

Klærne, overdelene er som oftest flekkete og med matsøl. Lukter surt.

Skoene burde vært kasta i forrige århundre, hun gidder ikke bruke penger på sko for hun er gnien.

Jeg kjenner jeg gremmes over det at hun klemmer barna mine. Jeg har ikke klart å gi henne en klem på vel tre år.. rundt det tidsrommet det gikk opp for meg at hun ikke kom til å følge opp en avtale vi inngikk.

Hun sitter å preiker om alle, hun bruker oss som samtaleemne i samtale med andre. Hun klarer aldri holde tett om noe. Når jeg var gravid med nr to så fikk hun tydelig beskjed om å holde tett om det, fikk i ettertid vite at folk visste det fordi hun hadde hintet om det.

Hun gir råd som var aktuelle for femti år siden. Når vi forteller at ting har endret seg så tar hun det ikke til seg for hun vet best.

Hun skylder oss opp imot 200 000 fordi hun ikke holdt avtale, når jeg tar det opp at det er på tide å ordne opp i det så slår hun seg vrang, stirrer olmt ut i rommet og sier at jeg må forstå.

Hjelp vil hun ikke ha, hun bare belærer alle andre om det de trenger.

For å si det mildt, det er ikke bare skamfølelse jeg bærer på. Hatet begynner å tære på meg også.

Anonymkode: 60d3b...9e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undulater
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet hvordan du har det :hug:

Jeg skjemmes over min også. 

Min spiser alt hun ikke skal, har diabetes og er overvektig. Er ikke aktiv. Har aldri vært det, når vi var små så var huset et skittent rotehus. Jeg begynte å vaske klær i første klasse for å slippe å gå med skittentøyet.. 

Hygiene er et skjellsord. Har mast på henne lenge. 

Sist i dag sa jeg til henne at hun må vaske seg, hun gjør folk brydd. Sofaen min lukter faktisk etter hun har vært her. Gikk så langt at jeg spurte om hun fikk tørka seg skikkelig bak etter dobesøk. 

Når det gjelder munnhygiene så kjenner jeg eima på ca to meters avstand.

Klærne, overdelene er som oftest flekkete og med matsøl. Lukter surt.

Skoene burde vært kasta i forrige århundre, hun gidder ikke bruke penger på sko for hun er gnien.

Jeg kjenner jeg gremmes over det at hun klemmer barna mine. Jeg har ikke klart å gi henne en klem på vel tre år.. rundt det tidsrommet det gikk opp for meg at hun ikke kom til å følge opp en avtale vi inngikk.

Hun sitter å preiker om alle, hun bruker oss som samtaleemne i samtale med andre. Hun klarer aldri holde tett om noe. Når jeg var gravid med nr to så fikk hun tydelig beskjed om å holde tett om det, fikk i ettertid vite at folk visste det fordi hun hadde hintet om det.

Hun gir råd som var aktuelle for femti år siden. Når vi forteller at ting har endret seg så tar hun det ikke til seg for hun vet best.

Hun skylder oss opp imot 200 000 fordi hun ikke holdt avtale, når jeg tar det opp at det er på tide å ordne opp i det så slår hun seg vrang, stirrer olmt ut i rommet og sier at jeg må forstå.

Hjelp vil hun ikke ha, hun bare belærer alle andre om det de trenger.

For å si det mildt, det er ikke bare skamfølelse jeg bærer på. Hatet begynner å tære på meg også.

Anonymkode: 60d3b...9e4

Hun har mange symptomer på depresjon, det KAN være en årsak, sier ikke at hun faktisk er det. Men kanskje noe du kan ha i bak hodet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...