Gå til innhold

Medisin i ungarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hei, har noen av dere her studert medisin i Ungarn ? Eller vet noe om det ? er det vanskelig å fullføre det 6 årlige profesjonsstudiet og er det lurt å studere medisin der ?

Anonymkode: 9fcfe...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Undersøk usikkerhetene med å ikke få godkjent utdannelse fra utlandet for jobb i Norge. Skal du bo og jobbe i Ungarn så er ikke set noe problem. Men skal du inportere utdannelsen for bruk i Norge så kan hele utdannelsen være ubrukelig. 

Anonymkode: 934df...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Undersøk usikkerhetene med å ikke få godkjent utdannelse fra utlandet for jobb i Norge. Skal du bo og jobbe i Ungarn så er ikke set noe problem. Men skal du inportere utdannelsen for bruk i Norge så kan hele utdannelsen være ubrukelig. 

Anonymkode: 934df...9b0

. Det har aldri vært noe problem å få godkjent medisinutdanning fra Ungarn i Norge slik som tilfellet er med for eksempel psykologistudier i Ungarn, eller medisin i Polen. Det er heller ingen grunn til å tro at det skal bli et problem i framtiden.

Det er beintøft å studere i Ungarn. Vær forberedt på MYE jobbing. Men det er også en opplevelse for livet. 

Anonymkode: 7e9bd...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

. Det har aldri vært noe problem å få godkjent medisinutdanning fra Ungarn i Norge slik som tilfellet er med for eksempel psykologistudier i Ungarn, eller medisin i Polen. Det er heller ingen grunn til å tro at det skal bli et problem i framtiden.

Det er beintøft å studere i Ungarn. Vær forberedt på MYE jobbing. Men det er også en opplevelse for livet. 

Anonymkode: 7e9bd...44f

Har du studert der? Er det annerledes enn Norge? Hva tenker folkene om nordmenn? Hvordan blir vi behandlet der? Og hva legger du i "opplevelse for livet"? :)

Anonymkode: 81810...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du studert der? Er det annerledes enn Norge? Hva tenker folkene om nordmenn? Hvordan blir vi behandlet der? Og hva legger du i "opplevelse for livet"? :)

Anonymkode: 81810...af0

Ja (men ikke medisin). 

Ja, det er annerledes enn Norge. Flere eksamener, hierarkisk system, overhode ingen putesying under armene - du må klare deg selv. Større press. Det skal lite til før man stryker ut.

Tja... hvis du med "folkene" mener ungarere, kan det vel gå begge veier hva de tenker. 😜 Men i det store bildet er vi privilegerte "luksusinnvandrere", og da tåler man at man blir utsatt for regelrett diskriminering noen ganger også. Det har i alle fall gitt meg noen nye perspektiver. 

Du må stå på og klare deg selv. Systemet er som nevnt hierarkisk, og du må regne med å bli dårlig behandlet innimellom (av og til føles det som om det skjer ofte...). What doesn't kill you etc.

Jeg har fått venner for livet, som jeg er knyttet til på en helt annen måte enn jeg ser er tilfellet for folk som har studert i Norge. Jeg har fått et andre hjemland, og jeg elsker Budapest. Vil alltid gjøre det. Jeg har lært så mye om meg selv, og blitt pushet så hardt - begge deler er erfaringer jeg har hatt nytte av senere. De seks årene i Budapest formet meg som person, og det vil jeg alltid være takknemlig for. Men hvis mine egne barn om noen år sier de vil studere i Ungarn, da vet jeg sannelig ikke hva jeg skal si til dem, for det var så tøft at jeg ikke ville gjort det igjen. Jeg ville aldri vært det foruten, men jeg ville ikke maktet å gjøre det igjen. 

Anonymkode: 7e9bd...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja (men ikke medisin). 

Ja, det er annerledes enn Norge. Flere eksamener, hierarkisk system, overhode ingen putesying under armene - du må klare deg selv. Større press. Det skal lite til før man stryker ut.

Tja... hvis du med "folkene" mener ungarere, kan det vel gå begge veier hva de tenker. 😜 Men i det store bildet er vi privilegerte "luksusinnvandrere", og da tåler man at man blir utsatt for regelrett diskriminering noen ganger også. Det har i alle fall gitt meg noen nye perspektiver. 

Du må stå på og klare deg selv. Systemet er som nevnt hierarkisk, og du må regne med å bli dårlig behandlet innimellom (av og til føles det som om det skjer ofte...). What doesn't kill you etc.

Jeg har fått venner for livet, som jeg er knyttet til på en helt annen måte enn jeg ser er tilfellet for folk som har studert i Norge. Jeg har fått et andre hjemland, og jeg elsker Budapest. Vil alltid gjøre det. Jeg har lært så mye om meg selv, og blitt pushet så hardt - begge deler er erfaringer jeg har hatt nytte av senere. De seks årene i Budapest formet meg som person, og det vil jeg alltid være takknemlig for. Men hvis mine egne barn om noen år sier de vil studere i Ungarn, da vet jeg sannelig ikke hva jeg skal si til dem, for det var så tøft at jeg ikke ville gjort det igjen. Jeg ville aldri vært det foruten, men jeg ville ikke maktet å gjøre det igjen. 

Anonymkode: 7e9bd...44f

Takk for svar! Fortell litt om diskrimineringen du har opplevd. Og hva har gjort at du ser på Ungarn som et annet hjemland? Hvorfor elsker du det? :) 

Anonymkode: 81810...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en i familien som studerte medisin, samt en bekjent som var ferdig der for noen år siden. Fra det jeg hørte, så hadde de veldig tunge fag i begynnelsen av studiet, som skulle funke som "filter", for å filtrere bort de som ikke ville kunne henge med. 

Det er litt forskjell fra Norge. Har du kommet inn på studiet her, så vil de jo selvfølgelig at alle skal kunne følge med. Skoler får jo støtte basert på bla. hvor mange som blir uteksaminert. 

Ellers så må man jo kunne snakke med pasientene sin, slik at du på toppen må lære deg et nytt språk. Noen fag undervises kanskje også på ungarsk? Selv om jeg vil tro det er mye engelsk i undervisning. 

Men Nordmenn generelt lever vist som konger der, da man får vanlig studielån fra lånekassen i Norge. Så de fleste trenger ikke å bekymre seg om å være blakke, slik som ufattelig mange studenter i Norge gjør. Stort bonus at du kan dedikere all din tid til å lære fag og språk

Anonymkode: 4039b...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Fortell litt om diskrimineringen du har opplevd. Og hva har gjort at du ser på Ungarn som et annet hjemland? Hvorfor elsker du det? :) 

Anonymkode: 81810...af0

Jeg har bodd der så lenge, hver gang jeg kommer tilbake, er det som å dra hjem. 

Diskriminering synes jeg ikke er det viktigste i valget om studiested. Det har ikke være alvorlige ting, bare irriterende. Men hvis du ikke er hvit burde du være obs på at du *kan* være mer utsatt for rasisme enn hjemme. (Bare se på regjeringen de har valgt inn, så skjønner du tegninga...)

Anonymkode: 7e9bd...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja (men ikke medisin). 

Ja, det er annerledes enn Norge. Flere eksamener, hierarkisk system, overhode ingen putesying under armene - du må klare deg selv. Større press. Det skal lite til før man stryker ut.

Tja... hvis du med "folkene" mener ungarere, kan det vel gå begge veier hva de tenker. 😜 Men i det store bildet er vi privilegerte "luksusinnvandrere", og da tåler man at man blir utsatt for regelrett diskriminering noen ganger også. Det har i alle fall gitt meg noen nye perspektiver. 

Du må stå på og klare deg selv. Systemet er som nevnt hierarkisk, og du må regne med å bli dårlig behandlet innimellom (av og til føles det som om det skjer ofte...). What doesn't kill you etc.

Jeg har fått venner for livet, som jeg er knyttet til på en helt annen måte enn jeg ser er tilfellet for folk som har studert i Norge. Jeg har fått et andre hjemland, og jeg elsker Budapest. Vil alltid gjøre det. Jeg har lært så mye om meg selv, og blitt pushet så hardt - begge deler er erfaringer jeg har hatt nytte av senere. De seks årene i Budapest formet meg som person, og det vil jeg alltid være takknemlig for. Men hvis mine egne barn om noen år sier de vil studere i Ungarn, da vet jeg sannelig ikke hva jeg skal si til dem, for det var så tøft at jeg ikke ville gjort det igjen. Jeg ville aldri vært det foruten, men jeg ville ikke maktet å gjøre det igjen. 

Anonymkode: 7e9bd...44f

Jeg signerer denne! Hilsen nåværende budastudent (bodd her i 5 år og har et par igjen)

Anonymkode: 7f51e...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd der så lenge, hver gang jeg kommer tilbake, er det som å dra hjem. 

Diskriminering synes jeg ikke er det viktigste i valget om studiested. Det har ikke være alvorlige ting, bare irriterende. Men hvis du ikke er hvit burde du være obs på at du *kan* være mer utsatt for rasisme enn hjemme. (Bare se på regjeringen de har valgt inn, så skjønner du tegninga...)

Anonymkode: 7e9bd...44f

Jeg er hvit, så det er rasisme og ikke diskriminering fordi man er norsk og bortskjemt? Eller luksusinnvandrer? 

Hvordan bor man? Leier de fleste kollektiv eller er det så billig at man kan ha egen leilighet? Hva koster leie i forhold til i Norge?

Fikk du lett jobb i norge? 

Anonymkode: 81810...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...