Gå til innhold

Hvordan bli kvitt de siste 4 kg som karrer seg fast??


Provosert

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har gått ned 20 kg siden januar 2016 Jeg har brukt kaloritelling og fysisk aktivitet som en metode for å klare det. Jeg skriver ikke trening, da jeg dessverre ikke klarer veldig hard fysisk trening. Jeg går mye tur, jogger og løper litt intervaller. Jeg er selvsagt veldig fornøyd med vektnedgangen, men sliter veldig med de siste 4 kg som skal av. Jeg vet at det er vanskeligere og vanskeligere etterhvert som vekten blir lavere og lavere, men har som mål å gå ned ca 0,5 kg i uken. Hvordan kan jeg pushe kroppen litt? Har absolutt ingen tro på "sveltihjel" prosjekter som nutrilett osv, og vet at det ikke finnes noen quickfix. :nordvesta:

Et annet, og kanskje det aller viktigste spørsmål: Hvordan holder man vekta etterpå?? Jeg har ingen overvekthistorikk (jeg ble overvektig pga sykdom og medisiner i løpet av en 2-års periode), jeg var i utgangspunktet veldig tynn (spinkel og 48-50 kg), så å holde på vekta problematikken blir litt ny for meg. Jeg vet jo at det går i samme prinsippet som nå, holde kontrollen på kaloriene som går inn, og ikke overstige det som er mitt daglige kaloribehov (det som er det naturlige kaloribehovet, og ikke det jeg bruker nå som går i underskudd på kalorier) Men, jeg merker allerede hvor fort det er å falle for fristelser, for plutselig føler man seg så bra, har jobbet beinhardt, og strutter av selvtillit - og plutselig er man tilbake til start og sitter med altfor mange kg igjen :P

Noen som har tips?

Har endret innlegget i henhold til de nye reglene. Les på toppen av siden

sofie777, mod

Endret av sofie777
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med vektnedgang! Er det sånøye med de 4 kg da? Jeg vil heller tipse deg om å kaste vekta og trene styrke. Da har ikke vekt noe å si. Jeg har gått OPP i vekt siden jeg startet å trene styrke og gikk fra å se dvask og lubben ut til å få tydelig markerte muskler over hele kroppen. Vekt er bare et tall. Men for å holde på vekta må du ha en livsstilsendring som du kan leve med for alltid. Ingen dietter eller annet tull, men sunn mat og litt fornuft. Ikke nekt deg noe godt iblant. Hvis du går opp igjen må du justere på matinntaket og treningen. 

Anonymkode: 6c859...e65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektnedgang blir ikke fysisk vanskeligere og vanskeligere etterhvert som du går ned, så lenge du har rikelig kroppsfett, men det går saktere, og hvis du teller kalorier betyr det at du har mindre slingringsrom, og mindre rom for feil. En halv kilo i uka er urealistisk med din høyde/vekt (hvis jeg forstår deg riktig og du veier omtrent 54 kilo nå). Du bør uansett ikke ta sikte på noe som bringer deg i kategorien undervektig. (Ikke fordi det er vanskelig, men fordi det ikke er sunt. På sett og vis er det bra at det er vanskelig, siden det ikke er sunt.)

Vektnedgang kan bli mentalt vanskeligere etterhvert, siden man må spise mindre, passe på mer, være i mer aktivitet, kanskje er man passe lei av å slanke seg også.

Å holde vekta har som du skjønner to komponenter - en matematisk/fysisk, og en mental/psykologisk. Jeg er glad for å slippe å forklare matte-delen - den er prikk lik for alle og temmelig kjedelig :dry:

Den mentale delen er mer interessant, den er individuell, litt uforutsigbar og ganske dynamisk. Den blir sjelden lagt vekt på i slankeopplegg. Og det er den som er vanskeligst. Å få inn gode vaner er viktig, tenker jeg. Det er vaner som både gjør at du holder balansen, og som er rimelig enkle å holde seg til. En god struktur på mat og bevegelse hjelper mange, man slipper å ta så mange avgjørelser mange ganger om dagen - man bare gjør. Ikke ha noe i huset som man vet at man kommer til å overspise. Men ha tilgjengelig et utvalg skikkelig mat så du kan lage et godt måltid på kort varsel. Det er så mange strategier som kan fungere, også strategier som er motsatte. Gjør det så lett for deg selv som mulig, er derfor mitt hovedtips. Hvis du føler at du må "kjempe" for å holde vekta, blir det så vanskelig at du kommer til å skli tilbake til vanene som gjorde deg overvektige. Du skal lage en "ny normal". Du kan kanskje gå rett tilbake til de vanene du hadde før du ble overvektig. Hvis du ikke kan det, hvorfor ikke? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...