Gå til innhold

Kunne du ha datet en som var/gikk på ufør-aap-sosialen etc?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det kunne jeg ikke. Jeg hadde ikke orket å være sammen med en som var "svakere" enn meg fysisk eller psykisk, da hadde jeg følt at jeg måtte tatt hensyn hele tiden og aldri kunne vært meg selv. Jeg trenger noen som kan gi meg motstand, en jeg kan bryne meg på, og som kan gi meg input og det kan ikke en som er hjemme hele dagen. Jeg liker forhold der man kan diskutere og ta del i hverandres hverdag, at ikke bare jeg forteller hva jeg har opplevd ved middagsbordet, men at den andre også har opplevd noe jeg kan gi respons på. Lite opplevelser på en som sitter hjemme hele dagen. Jeg trenger en som får annen voksenkontakt og påvirkning enn meg om dagen, ikke en som lever på forum og over nett og som går hjemme og venter som en hund. Og ikke minst vil jeg ha en å dele fritiden med og mine interesser. Jeg liker friluftsliv, da må jeg ha en partner som er i stand til å gå på tur, padle, campe, stå på ski. Ikke en som ikke orker å gå ut eller ikke tør å være med folk.

Men den absolutt viktigste grunnen er økonomien. Jeg vil ikke være den som er hovedforsørger i forholdet fordi den andre bare går hjemme. Å tjene mer enn en partner i full jobb er greit, men ikke ellers. Og dårlig økonomi fører til færre reiser, mindre muligheter for å spise ute, dra på konsert, gå på kino, kjøpe ting man har lyst på. Jeg går ikke frivillig inn i et forhold jeg vet blir økonomisk kjipt., og som dermed begrenser mitt liv og mine muligheter. Da finner jeg meg mye heller en annen partner. 

Anonymkode: 1c015...d68

Dette!

Anonymkode: 8e5c5...d6b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, i utgangspunktet ville jeg nok ikke det. Synes nesten at det sier seg selv at man ikke ønsker en partner som ikke kan bidra jevnt økonomisk og psykisk /fysisk. Det hadde vært noe helt annet dersom en etablert partner ble syk. Da hadde jeg ikke forlatt ham. 

Nå er det mulig at jeg er farget av å over år ha hatt en partner som ikke bidro stort til å "dra lasset " , for det siste jeg ønsker er å komme i den situasjonen igjen. Så jeg hadde nok løpt. Fort. Urettferdig, kanskje, men det hadde skremt meg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis ikke. Jobben min er viktig for meg, og dermed tror jeg det ville blitt for stor forskjell på "livsstilen" (i mangel av et bedre ord) på meg og en eventuell ufør partner. Det økonomiske er også en sak. Selv om jeg i prinsippet kunne forsørget en mann og ville gjort det dersom jeg alt hadde vært i et forhold og mannen så ble ufør, så  tror jeg forholdet er mer jevnbyrdig når begge bidrar noenlunde likt økonomisk og jeg ville derfor ikke gått inn i et nytt forhold på de premissene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt merkelig at noen tror at uføre bare går hjemme hele dagen. At de ikke er arbeidsføre vil ikke si at de ikke har noen interesser, hobbyer, prosjekter etc å fylle dagene med. Nå må dere heller ikke glemme at flere uføre mennesker har vært i arbeidslivet meget lenge før de måtte kaste inn håndkleet. 

 

Anonymkode: 97ac6...0ae

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke brydd meg, så lenge hun har en bra personlighet og har interesser. 

Anonymkode: 04cb1...8b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ung ufør selv pga jobber meg gjennom ptsd for å en dag bli fungerende arbeidstaker. Dette er noe som kom snikende etterhvert som jeg ble eldre. 

Jeg kunne ha datet en som var under nav/ung ufør forutsett at han jobbet for  å komme seg ut seg ut av ung ufør/nav. 

Jeg kunne ikke datet en som trivdes såpass godt i uføre tilværelsen at vedkommende  ikke vil ut av den eller jobber for å komme ut av den. 

Fysisk sykdom er noe annet, psykisk sykdom kan man gå i behandling for. Det nytter ikke å stappe kroppen full av piller, man må jobbe mentalt og også trene; beste medisinen som gjør deg frisk. 

Piller fjerner bare symptomer, det tar ikke problemet/årsakene ved roten. 

 

Anonymkode: 4d029...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært sammen med jenter som går på AAP, studenter eller jobb. Spiller ingen rolle for meg. Viktigste for min del er hvem jenta er.. Om hun går på AAP eller jobber har ikke gjort noe fra eller til for min lykke.

Anonymkode: ff5b0...4e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig stor forskjell på å være på sosialen og gå på AAP - og det å være avklart ufør.
Sosialpenger får de som ikke gidder å gjøre en innsats som resten av oss må for å skaffe seg jobb, mange på AAP bruker den minste unnskyldning hos legen for å få AAP, mange kunne jobbet om de hadde gått i behandling eller funnet tilpasset arbeide. Disse to kategoriene kunne jeg aldri blitt sammen med.

En som derimot er ufør er jo alvorlig syk og hindret i å jobbe og fungere som et friskt menneske. Det er ikke noe man velger selv, og jeg hadde ikke valgt bort en jeg var forelsket i av den grunn, men det er klart det nok ville påvirket forholdet av han ikke var frisk nok til å fungere som normalt med tanke på samvær og felles aktiviteter. En som er ufør har jo ikke helse nok til dette heller, når han ikke har helse til å jobbe, kun i perioder eller veldig begrenset, men ville fortsatt ikke være dumpegrunn alene.
 

Anonymkode: ac475...1e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne sikkert datet en, men ikke blitt sammen med en som ikke bidrar noe særlig økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hva som er grunnen(jeg kunne f.eks ikke datet en som var lettere psykisk utviklingshemmet), og hvordan han forholdt seg til situasjonen selv. Hadde han vært mer lat enn sykdommen skulle tilsi, så hadde det vært uaktuelt. 

Å få støtte fra NAV er ikke i seg selv en dealbreaker for meg, og jeg har mastergrad og tjener godt selv.

Anonymkode: ef9bd...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fordi jeg ønsker en frisk partner. Og i tillegg liker jeg å ha en goood økonomi. 

 

Anonymkode: 1f35f...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går på AAP etter en voldtekt. Skammer meg overhodet ikke, går til behandling og har fått nytt perspektiv på livet. 

Anonymkode: 54249...76a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, fordi jeg ønsker en frisk partner. Og i tillegg liker jeg å ha en goood økonomi. 

Anonymkode: 1f35f...48d

Kjenner mange som jobber som ikke er friske. Langt i fra ;) 

Anonymkode: a3514...bdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å svare på spørsmålet. Hadde vært mest positiv til AAP av ufør og sosialen, men møter jeg drømmedama så spiller ikke dette noen rolle. Har nok av penger og eier egen leilighet, eneste jeg mangler er en flott kjæreste med masse kjærlighet. 

Anonymkode: a3514...bdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som nevner økonomi. Tror dere man ikke kan bidra med noe økonomisk, hvis man blir ufør. Jeg er kvinne på 40 år, går på AAP, og ser ut som det blir ufør, er jeg heldig kommer jeg tilbake i en gradert stilling. Og jeg dater en del, og de fleste menn, har dårligere økonomi enn meg, selv om de er friske og jobber. For de eier ikke bolig, eller har fult lån på bolig. Jeg har 2,5 mill i egenkapital i min bolig, veldig lavt lån, og lave boutgifter. Så selv om jeg har mindre utbetalt, så sitter jeg ikke igjen med mindre til forbruk. Og skulle forholdet bli seriøst, og vi skulle kjøpe bolig, så må de ta opp fullt lån, jeg blir gjeldfri.

Anonymkode: 6f50f...516

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen min synes det var rart at jeg kunne bli sammen med en servitør (hun har høy utdanning), så tror mange kvinner faktisk tenker at menn bryr seg om penger på lik linje med dem. Livet mitt var som tatt ut fra "The Affair" en stund (med en lykkeligere ending). 

Anonymkode: 8bb1c...a0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kommer litt an på årsaken, men nei, det skal veldig mye til tror jeg. Jeg søker fysisk aktive oppegående menn. Jeg er ikke god på å forholde meg til psykiske problemer m.m. Har ikke tålmodlighet til det, og forstår ikke hvorfor ikke folk bare kan ta tak i sitt eget liv å komme seg videre. (Sorry, jeg vet at det ikke er så enkelt for alle, men klarer bare ikke forstå det.)

Aap kan være en annen sak, hvis personen er i ferd med å gjøre noe, men feks bare er nødt til å skifte yrke, så kan det være greit. Det viktigste er at de tar ansvar for eget liv og økonomi.

Anonymkode: bb6ed...13d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her: 

Som jeg nevnte i hovedinnlegget så er jeg selv ung ufør. Søker på jobber å syntes det er vanskelig å få noe napp. 

MEN, selvom jeg er ung ufør så betyr ikke det at jeg har 0kr i inntekt per mnd. Jeg har faktisk en såkalt "fastlønn" jeg også. Greit nok den er ikke fet og jeg kan ikke velte meg i luksus som sikkert de fleste andre her kan. Men da ser jeg i hvertfall verdien i penger. 

Jeg føler meg nokså relativt oppegående, men har ikke hatt noe fast jobb på et par år, og det er klart det ødelegger selvtilliten litt å ikke ha noe å gå til. Jeg har faktisk søkt på mange jobber men uten noe napp eller bare kommet til intervju. Mange 100stk om benet når det kommer til en jobb her jeg bor. 

Men når det er sagt, så kommer jeg til å revurdere å date et såkalt "nomalt/friskt" menneske som dere kaller det. Dere er jo bare opptatt av status, penger mer enn selve mennesket i seg selv. Man må ikke være et dårlig menneske med dårlig innvirkning fordi man ikke er i fast arbeid, det beviser jo flere av dere som skriver her at man ikke behøver. Like dårlig menneske kan man være uansett arbeid eller ei.

Det er heller ikke slik at man må være alvorlig syk for og bli ufør. Det kan være så enkelt som en tidligere sykdom - permanent ryggskade - lettere utviklingshemmet. På mine papirer så står det at jeg er lettere utviklingshemmet, men er normalt og sosialt oppegående menneske. Kanskje ikke like skarp på alle områder og har slitt med å lære på skolen men ikke noe bemerkelsesverdig utad. Og jeg er heller ikke en idiot å prate med. ;-)

 

Anonymkode: c76c7...ac5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer litt an på årsaken, men nei, det skal veldig mye til tror jeg. Jeg søker fysisk aktive oppegående menn. Jeg er ikke god på å forholde meg til psykiske problemer m.m. Har ikke tålmodlighet til det, og forstår ikke hvorfor ikke folk bare kan ta tak i sitt eget liv å komme seg videre. (Sorry, jeg vet at det ikke er så enkelt for alle, men klarer bare ikke forstå det.)

Aap kan være en annen sak, hvis personen er i ferd med å gjøre noe, men feks bare er nødt til å skifte yrke, så kan det være greit. Det viktigste er at de tar ansvar for eget liv og økonomi.

Anonymkode: bb6ed...13d

Det kan være mange grunner til at noen "ikke bare" kan ta seg sammen. 

Hvis man som barn blir utsatt for vold, overgrep og voksne som vet, men gjør nada null niks; som barn lærer man seg å overleve (jeg gjorde) ved å fortrenge og "glemme" helt til den dagen i voksen alder at alt kom for en dag, da jeg selv fikk barn, DA først kom alle fortrengte frem. 

Jeg skjønner du ikke mente vondt med det du skrev, men jeg kjente jeg ble sint!

Anonymkode: 4d029...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør, og da må du tåle å få svar også.

Jeg skal være helt ærlig - jeg tror ikke jeg kunne gått inn i forhold med en som var for syk for jobb. Jobben er veldig viktig for meg, jeg jobber mye og synes den inputen jeg får i livet sv jobben er veldig viktig. Derfor er det vanskelig å se for seg at det ville fungere med noen i en så ulik livssituasjon som jeg er. Det handler ikke om at jeg har dårlige verdier eller vil velte meg i luksus, men snarere at man ønsker en partner som er "på samme side i boka" som man er selv. Jeg mener ikke at uføre og arbeidsledige er hverken dumme, late eller noe annet - men jeg hadde nok ikke valgt en person uten jobb. Sånn er det altså. Det kan være veldig slitsomt og uforutsigbart å leve sammen med syke mennesker også, uansett hvor bra menneskene er. 

Så er det jo ikke sånn at det ikke finnes unntak, og det er jo langt fra alle friske som er aktuelle kandidater heller. 

Anonymkode: cecfa...fa6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...