Gå til innhold

Hverdag som sykepleier student?


mapanda

Anbefalte innlegg

Hei! Lurer på hvordan det er å studere sykepleie? Hvordan er skole dagen? Er det sånn 8-14 skole, eller kan man være hjemme deler av tiden og studere selv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har kanskje i gjennomsnitt 1 dag obligatorisk aktivitet i uken. Da er det som regel 08.30-12 eller noe sånt. Resten er frivillig - hvor man kan gå på de forelesningene/seninarene man ønsker, alt etter hva man syns er vanskelig eller hvilke foreleser man liker. 

F.eks. Nå har jeg vært på skolen 3 dager den siste måneden (obligatorisk ferdighetstrening) - ellers har jeg vært hjemme fordi jeg syns denne forelesningen er dårlig. 

Altså mest selvstudie. Også for dem som er på alle forelesninger er dagene stort sett 9-11 eller noe sånt. 

Likevel må man ha obligatorisk praksis, her må man ha kveldsvakter, dagvakter, helgevakter og kanskje nattevakter. Så disse periodene er det "skole" hver dag der man må følge vaktene til kontaktsykepleier. Men de ukene vi bare er på skolen er ganske chill og mye selvstudie. 

Anonymkode: efdd7...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne foreleseren er dårlig*

Anonymkode: efdd7...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har kanskje i gjennomsnitt 1 dag obligatorisk aktivitet i uken. Da er det som regel 08.30-12 eller noe sånt. Resten er frivillig - hvor man kan gå på de forelesningene/seninarene man ønsker, alt etter hva man syns er vanskelig eller hvilke foreleser man liker. 

F.eks. Nå har jeg vært på skolen 3 dager den siste måneden (obligatorisk ferdighetstrening) - ellers har jeg vært hjemme fordi jeg syns denne forelesningen er dårlig. 

Altså mest selvstudie. Også for dem som er på alle forelesninger er dagene stort sett 9-11 eller noe sånt. 

Likevel må man ha obligatorisk praksis, her må man ha kveldsvakter, dagvakter, helgevakter og kanskje nattevakter. Så disse periodene er det "skole" hver dag der man må følge vaktene til kontaktsykepleier. Men de ukene vi bare er på skolen er ganske chill og mye selvstudie. 

Anonymkode: efdd7...04e

Vil du fortelle hvilken skole du går på? :) 

Anonymkode: f1613...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj AB 1 som svarer over, det er nesten hårreisende å høre! Vi har bare obligatoriske forelesninger, uansett hvor dårlige de er. Vi har lov å ha MAKS 30 prosent fravær, og i noen fag skal det ikke mange timene til før du er over grensa. De er ekstremt strenge. Hele studiet er veldig obligatorisk med andre ord.. Noe jeg skjønner på en måte. Det kommer nok veldig an på hvordan skole man går på. 

Skoledagene er ca fra 9-14 (15) ja. Noen ganger mindre. De korteste skoledagene våre er fra 9-12, men de kommer sjelden. Ofte har vi en studiedag i uken, men det er ikke hver uke. I praksis kan man på 8 uker ha ca 3 dager fravær. :) Lykke til, håper du har valgt sykepleie! Fantastisk yrke er det <3 Tungt, men verdt det

Anonymkode: 1d1d5...c83

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil du fortelle hvilken skole du går på? :) 

Anonymkode: f1613...44f

VID :) men merk at 1 dag i uken er gjennomsnitt, altså kan vi ha en hel uke obligatorisk og så en mnd uten obligatorisk. Men stort sett rundt 1 gang i uken. I tillegg må man øve på ferdighetssenter på skolen på "fritiden" - det kan jo ikke gjøres hjemme. Det glemte jeg å skrive :) 

Anonymkode: efdd7...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Oj AB 1 som svarer over, det er nesten hårreisende å høre! Vi har bare obligatoriske forelesninger, uansett hvor dårlige de er. Vi har lov å ha MAKS 30 prosent fravær, og i noen fag skal det ikke mange timene til før du er over grensa. De er ekstremt strenge. Hele studiet er veldig obligatorisk med andre ord.. Noe jeg skjønner på en måte. Det kommer nok veldig an på hvordan skole man går på. 

Skoledagene er ca fra 9-14 (15) ja. Noen ganger mindre. De korteste skoledagene våre er fra 9-12, men de kommer sjelden. Ofte har vi en studiedag i uken, men det er ikke hver uke. I praksis kan man på 8 uker ha ca 3 dager fravær. :) Lykke til, håper du har valgt sykepleie! Fantastisk yrke er det <3 Tungt, men verdt det

Anonymkode: 1d1d5...c83

Dette hørtes skikkelig fælt ut :o vi kan ha 10% fravær fra obligatorisk undervisning før vi stryker - og siden det er så lite obligatorisk er jo det veldig lite. Er man borte to dager er man over grensa. Menmen. Vi har så klart de samme praksisreglene, 8-9 uker i jobb med 3-4 dager fravær :) så praksisen er like streng. Men få obligatoriske forelesninger her altså, det er såfall temadager (førstehjelp, splteori osv) eller ferdighetstrening :) 

har likevel en del oppgaver da, for å sørge for at vi følger med. Vi kan gjøre dem hjemme og lese til dem hjemme, men vi må gjøre ca en oppgave til hvert tema.

jeg er glad forelesningene våre ikke er obligatorisk, jeg lærer mye mer og får mye mer utbytte av selvstudie med sykepleiepluss enn den elendige foreleseren vi har for tiden! 

Anonymkode: efdd7...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg ikke igjen i hverdagen slike hun fra VID beskriver, og jeg gikk også der. Var på skolen fire dager i uken, varierte mellom forelesninger og ferdighetstrening, og så hadde vi kollokvie utenom. Ikke alt er obligatorisk, men det betyr ikke at du bare kan skulke hjemme i sofaen slik den andre ab her beskriver. Selv om du kan syns forelesningen er dårlig, så får du en del med deg av å gå på forelesning, så jeg gikk stort sett alltid. I praksisperiodene har du fire vakter i uken, og følger som regel kontaktsykepleier sin turnus. I tillegg kommer refleksjonsnotat, målsetting og evaluering som skal skrives. Og så er det en del å lese i praksis for å forstå hva du driver med, hva som feiler pasientene, medisiner som gis osv. 

Anonymkode: 4f475...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har samme mengde obligatorisk som posteren fra VID høres det ut som. Lite obligatoriske forelesninger, men ferdighetstrening, lab og studiegruppe og sånt er obligatorisk så det blir jo litt. 10% fravær fra obligatorisk og 3 dager fra praksis er maks (uansett grunn). Går HVL Bergen

Anonymkode: 64948...bce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg ikke igjen i hverdagen slike hun fra VID beskriver, og jeg gikk også der. Var på skolen fire dager i uken, varierte mellom forelesninger og ferdighetstrening, og så hadde vi kollokvie utenom. Ikke alt er obligatorisk, men det betyr ikke at du bare kan skulke hjemme i sofaen slik den andre ab her beskriver. Selv om du kan syns forelesningen er dårlig, så får du en del med deg av å gå på forelesning, så jeg gikk stort sett alltid. I praksisperiodene har du fire vakter i uken, og følger som regel kontaktsykepleier sin turnus. I tillegg kommer refleksjonsnotat, målsetting og evaluering som skal skrives. Og så er det en del å lese i praksis for å forstå hva du driver med, hva som feiler pasientene, medisiner som gis osv. 

Anonymkode: 4f475...4b1

Men du kan jo det hvis du vil. Selv om du gikk i alle forelesninger så gjør ikke alle det.

Anonymkode: 64948...bce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har all forelesning obligatorisk og fraværsgrense på 30%. 1-året var det forelesning hele dager for det meste. Fra 2-året av var det ikke så lange dager, kanskje 4-5 timer pr dag utenom praksis. I praksis som 50% av studiet består av er det 40 vakter fordelt på 9 uker. Altså noen uker 4 vakter i uka og noen uker 5 vakter i uka :) Vi har i tillegg lengre semestre enn andre. 

Anonymkode: 32ef2...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har studert ved NTNU. Der er det noe undervisning som er obligatorisk, men det meste er valgfritt. Du kan ha maks så og så mye fravær fra det obligatoriske, for mye fravær utløser et arbeidskrav i første omgang (som regel en skriftlig oppgave). Vi har også praksis på 8-10 uker (totalt fem praksisperioder på tre år). I disse er det fire arbeidsdager og én studiedag per uke, og du kan ha maks tre-fire dager fravær. Jeg har vært heldig og har fått skrive turnusen min selv i alle praksisene, ved noen praksissteder får man utdelt turnus.

Alt i alt føler jeg ikke at jeg har lagt ned ekstremt mye jobb i studiet, og har stort sett fått karakteren C på eksamener. Jeg er ikke særlig glad i studenttilværelsen, så jeg gleder meg til å begynne og jobbe, men tre år har gått fort! :) 

Anonymkode: ae2d2...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg ikke igjen i hverdagen slike hun fra VID beskriver, og jeg gikk også der. Var på skolen fire dager i uken, varierte mellom forelesninger og ferdighetstrening, og så hadde vi kollokvie utenom. Ikke alt er obligatorisk, men det betyr ikke at du bare kan skulke hjemme i sofaen slik den andre ab her beskriver. Selv om du kan syns forelesningen er dårlig, så får du en del med deg av å gå på forelesning, så jeg gikk stort sett alltid. I praksisperiodene har du fire vakter i uken, og følger som regel kontaktsykepleier sin turnus. I tillegg kommer refleksjonsnotat, målsetting og evaluering som skal skrives. Og så er det en del å lese i praksis for å forstå hva du driver med, hva som feiler pasientene, medisiner som gis osv. 

Anonymkode: 4f475...4b1

Om man går i forelesninger eller ikke får man jo velge selv. Forelesninger man ikke får noe ut av er et tidssluk. Når det er sagt er det ikke slik at man "skulker hjemme i sofaen" bare fordi man ikke går på ikke-obligatoriske forelesninger. Når man ikke går på forelesninger krever det mer selvstudium og selvdisiplin. 

Jeg synes det er veldig merkelig at noen antar at man er en dårligere student bare fordi man ikke får noe ut av en bestemt foreleser, eller forelesninger generelt. Jeg synes at det er en ganske enkel tankegang. 

Anonymkode: 077a4...9ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg ikke igjen i hverdagen slike hun fra VID beskriver, og jeg gikk også der. Var på skolen fire dager i uken, varierte mellom forelesninger og ferdighetstrening, og så hadde vi kollokvie utenom. Ikke alt er obligatorisk, men det betyr ikke at du bare kan skulke hjemme i sofaen slik den andre ab her beskriver. Selv om du kan syns forelesningen er dårlig, så får du en del med deg av å gå på forelesning, så jeg gikk stort sett alltid. I praksisperiodene har du fire vakter i uken, og følger som regel kontaktsykepleier sin turnus. I tillegg kommer refleksjonsnotat, målsetting og evaluering som skal skrives. Og så er det en del å lese i praksis for å forstå hva du driver med, hva som feiler pasientene, medisiner som gis osv. 

Anonymkode: 4f475...4b1

Jeg har aldri sagt at jeg skulker hjemme i sofaen? Jeg sier at jeg gidder ikke bruke min studietid på dårlige forelesere som ikke klarer å lære meg noe. Da leser jeg heller selv. Og siden du hinter til at jeg er en dårlig student: jeg fikk A i sykdomslære  uten å møte opp på en eneste forelesning. Nei, jeg får ingenting med meg av de forelesningene. Det var da voldsomt til angrep her! Så bra at forelesningene funket for deg, mange av dem funker ikke for meg. I anatomi funket de, da var jeg på alle - men jeg gidder da ikke gå på noe jeg ikke lærer en pøkk av? Jeg klarer meg som sagt helt fint på egenhånd. Foreleser legger ut momentliste og powerpointer på nettet, så kan jeg se hva hn vektlegger - og lese på det selv. Men så fint at du vet mer om min studieteknikk enn meg!

jeg har også flere venner som har vært på skolen fra 08-18 hver dag på forelesning, bibliotek og kollokviegrupper - men hvorfor er min metode feil når jeg klarer meg utmerket? Er forresten ikke sikkert at vi går på samme VID-skole en gang, så det kan jo tenkes at oppleggene er helt annerledes.

Anonymkode: efdd7...04e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner siste året fra høsten av. Går ved Høgskolen i Sørøst Norge campus Porsgrunn. Er foreløpig i sykehuspraksis og her er alt selvsagt obligatorisk med 10% sykefravær. Ellers har begge årene hatt det meste obligatorisk med noen få fag hvor man kommer og går litt som man vil. Liker egentlig best det for lærer ofte på egenhånd dersom foreleseren suger :nigo:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sykepleier selv. Tenk godt gjennom valget!

Husk at du sikkert må ha en jobb ved siden av som krever at du må jobbe i helgene. 

Da kan ukene se slik ut: 

Skole mandag-fredag 8-16, varierende arbeid (forelesning, gruppearbeid, ferdighetstrening)

jobb fredag, lørdag, søndag (hver tredje/annenhver helg og kanskje ekstravakter utenom skole) 

Når du skal i praksis må du jobbe 4d per uke i tillegg til din egen jobb. Du må også ta sikte på å jobbe helg i prsksis. Slitsomme perioder med mye jobb og omtrent ingen fritid, samt lesing til eksamen. 

Husk at du må jobbe helger, helligdager, skift osv i flere år (kamp om jobbene son ikke innebærer dette). Tenkte selv det var OK siden arbeidsplassene sikkert har rutiner for rullering. De sier de har det, men likevel kan du aldri belage deg på å få fri når andre hsr fri. Bytte av vakter er vanskelig fordi de trenger alle sykepleierne.

kjekk jobb til tider, men tenk deg nøye om.   Jeg forstår at mange angrer på valget senere. Det går utover fritid, familie og venner. 

Anonymkode: d0038...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...