Gå til innhold

PPU og siviløkonom - allmenn eller yrkesfag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer PPU. Har en del ekstra matte og vurderer å ta noen mattefag til slik at jeg kan undervise i matte. Med min kompetanse vil det også være passende å undervise i økonomifag. 

Men matte krever at jeg tar PPU med spesialisering i allmenn, mens økonomifagene er regnet som yrkesfag. 

Kan jeg likevel få undervise i disse økonomifagene tror dere, hvis jeg tar "allmenn PPU" i stedetfor yrkesfaglig? Jeg kan jo ikke få en full stilling kun med matte, og det er matematikken jeg brenner for. 

Og PPU er et absolutt krav for å bli lærer på vgs? Jeg underviser på høyere nivå, men det er ikke godt nok for videregående har jeg skjønt? 

Anonymkode: 339da...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Herr Heftig

Hvis du har mastergrad i Økonomi og Adminstrasjon kan du undervise på studiespesialisering hvis du vil fordi de fleste økonomilærerne der, etter min erfaring, er folk som ikk ehar like god kompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke svar på det du spør om, men tenkte å minne på nye krav til PPU-utdanningen fra 2019.

Anonymkode: 0984b...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke svar på det du spør om, men tenkte å minne på nye krav til PPU-utdanningen fra 2019.

Anonymkode: 0984b...1a1

Med en øk.ad master og nok emner til å kunne undervise i matematikk så vil man vel kvalifisere til de nye kravene. 

Anonymkode: dd593...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke ha ppu - men det kommer an på hvor du vil jobbe. Noen steder sliter de med å få tak i lærere, og ansetter rubbel og bit. Håper likevel du tar ppu for elevene dine sin del. Det er ikke bare å kunne faget, du må kunne lære det bort også. Hadde selv en elendig fysikklærer på vgs. Knallflink fysiker sikkert - han kunne faget på rams - men han var en elendig lærer og ødela hele faget for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikke.

For fast ansettelse er det krav om PPU, men du kan få vikartimer og årsvikariater uten.

Den "vanlige" PPU-en gir deg undervisningskompetanse uavhengig av om du vil undervise allmenn linje eller yrkesfag. Yrkesfaglig PPU er myntet på yrkesfaglærere, f.eks. bilmekanikere, kokker osv. som vil undervise i nettopp de aktuelle yrkesfagene på yrkesfaglige linjer. Jeg har tatt "vanlig" PPU sammen med flere siviløkonomer og folk med andre bakgrunner, og de som ikke har kompetanse i matematikk (men f.eks. markedsføring, juss..) slet (og sliter fortsatt) med å få seg jobb fordi økonomifagene alene sjeldent fyller en hel stilling. Så det å ha matematikk er et veldig stort pluss! Også hvis du skulle finne ut at du vile jobbe i grunnskolen. Har du matematikk + naturfag kan du enkelt få full stilling i ungdomsskolen, og vi trenger folk som brenner for realfagene :) Mange steder får du også noen års ansiennitet fra år 1, særlig i enkelte distrikter, og det er stort fokus på veiledning av nyutdannede lærere + du kan få nedsatt undervisningstid det første året. Og det finnes fulle stillinger i matematikk på VGS også, husk at elevene må ha matematikk minst 2 av årene, og at det er flere nivåer av matematikken som trenger lærere.

Det er dessverre ikke krav til pedagogisk kompetanse for å undervise på høyskolenivå. Etter mitt syn burde det vært det, men det er en annen sak. Det er STOR forskjell på å forelese for en rekke ukjente mennesker i 2x45 minutter, og å ha ansvar for underveisvurderinger, relasjoner og omsorg på det nivået som kreves i grunnskole og til dels vgs. Opplæringslova setter helt andre krav til oss enn til forelesere på høyskolenivå, og nettopp derfor er det så viktig at folk forstår at det er mye mer krevende å ha det ansvaret som følger med å undervise bare og unge enn å forelese uten nevneverdig ansvar på høyskolenivå.

Og ja, jeg har jobbet i alle deler av skoleverket, samt på universitetsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og PPU er et absolutt krav for å bli lærer på vgs? 

Du kan få midlertidig dispensasjon, men må ha det for fast ansettelse. 

Jeg synes ALLE som jobber som lærere skal ha utdanning som lærere, det hever ikke akkurat statusen til yrket at hvem som helst med høyere utdannelse liksom kan være det. Og jeg sier liksom, for egentlig er det bare tull. 

Anonymkode: 8c9fb...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på nøyaktig hvilke fag du har i graden, men tror du kan undervise i disse fagene på allmennfag/studiespesialisering:

- matematikk

- økonomi (programfag)

- muligens rettslære

- muligens markedsføring

 

Matematikk er også på yrkesfag, og du må kunne regne med å også få klasser der. Det er fint å kombinere yrkesfag med studieforberedende.

Anonymkode: 7bf58...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere, spesielt til @Strixvaria, for et såpass grundig svar. Spennende! 

Spørsmålet mitt var altså ikke om jeg kan undervise på yrkesfag, men om jeg med PPU i allmenne fag likevel kan undervise i økonomi - nettsiden til mitt universitet sier at siviløkonomer bør ta yrkesfaglig PPU da økonomifagene av en eller annen grunn går inn under yrkesfag på PPU? Men økonomi er vel programfag i stud.spes?

Men det vil altså ikke være noe problem har jeg inntrykk av? 

Hvem bør jeg egentlig kontakte for å få litt mer informasjon? Det er jo en dyr affære å skulle slutte å jobbe for å ta PPU, så jeg bør kanskje snakke med noen først... Litt kjipt hvis jeg ender opp med kun vikariater. Hadde også vært greit å vite hvilke matematikk-emner som kan være mest relevante for jobb på vgs. 

TS 

Anonymkode: 339da...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar dere, spesielt til @Strixvaria, for et såpass grundig svar. Spennende! 

Spørsmålet mitt var altså ikke om jeg kan undervise på yrkesfag, men om jeg med PPU i allmenne fag likevel kan undervise i økonomi - nettsiden til mitt universitet sier at siviløkonomer bør ta yrkesfaglig PPU da økonomifagene av en eller annen grunn går inn under yrkesfag på PPU? Men økonomi er vel programfag i stud.spes?

Men det vil altså ikke være noe problem har jeg inntrykk av? 

Hvem bør jeg egentlig kontakte for å få litt mer informasjon? Det er jo en dyr affære å skulle slutte å jobbe for å ta PPU, så jeg bør kanskje snakke med noen først... Litt kjipt hvis jeg ender opp med kun vikariater. Hadde også vært greit å vite hvilke matematikk-emner som kan være mest relevante for jobb på vgs. 

TS 

Anonymkode: 339da...5cb

I stedet for å slutte for å ta ppu, bør du få et vikariat som lærer, ev. ta permisjon fra jobben og ta ppu deltid mens du har vikariat (kanskje etter hvert fast). Det er en stor fordel å ha jobbe som lærer samtidig som man tar ppu. Da har man knagger å henge teorien på og får mer ut av det. Ikke alle trives som lærer eller passer som lærer. Det er også vanlig å begynne i vikariat før man får fast, og det et ikke sikkert du får full stilling med en gang. 

Anonymkode: 7bf58...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I stedet for å slutte for å ta ppu, bør du få et vikariat som lærer, ev. ta permisjon fra jobben og ta ppu deltid mens du har vikariat (kanskje etter hvert fast). Det er en stor fordel å ha jobbe som lærer samtidig som man tar ppu. Da har man knagger å henge teorien på og får mer ut av det. Ikke alle trives som lærer eller passer som lærer. Det er også vanlig å begynne i vikariat før man får fast, og det et ikke sikkert du får full stilling med en gang. 

Anonymkode: 7bf58...47d

Endret av Sisti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar dere, spesielt til @Strixvaria, for et såpass grundig svar. Spennende! 

Spørsmålet mitt var altså ikke om jeg kan undervise på yrkesfag, men om jeg med PPU i allmenne fag likevel kan undervise i økonomi - nettsiden til mitt universitet sier at siviløkonomer bør ta yrkesfaglig PPU da økonomifagene av en eller annen grunn går inn under yrkesfag på PPU? Men økonomi er vel programfag i stud.spes?

Men det vil altså ikke være noe problem har jeg inntrykk av? 

Hvem bør jeg egentlig kontakte for å få litt mer informasjon? Det er jo en dyr affære å skulle slutte å jobbe for å ta PPU, så jeg bør kanskje snakke med noen først... Litt kjipt hvis jeg ender opp med kun vikariater. Hadde også vært greit å vite hvilke matematikk-emner som kan være mest relevante for jobb på vgs. 

TS 

Anonymkode: 339da...5cb

På skolen jeg vurderte ppu skiller de ikke mellom ulike ppu. Bare faglig.

Anonymkode: be629...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar dere, spesielt til @Strixvaria, for et såpass grundig svar. Spennende! 

Spørsmålet mitt var altså ikke om jeg kan undervise på yrkesfag, men om jeg med PPU i allmenne fag likevel kan undervise i økonomi - nettsiden til mitt universitet sier at siviløkonomer bør ta yrkesfaglig PPU da økonomifagene av en eller annen grunn går inn under yrkesfag på PPU? Men økonomi er vel programfag i stud.spes?

Men det vil altså ikke være noe problem har jeg inntrykk av? 

Hvem bør jeg egentlig kontakte for å få litt mer informasjon? Det er jo en dyr affære å skulle slutte å jobbe for å ta PPU, så jeg bør kanskje snakke med noen først... Litt kjipt hvis jeg ender opp med kun vikariater. Hadde også vært greit å vite hvilke matematikk-emner som kan være mest relevante for jobb på vgs. 

TS 

Anonymkode: 339da...5cb

PPU inneholder samme kompetansemål uavhengig av typen. Du velger imidlertid fagdidaktikk, og jeg tror kanskje det er dét du egentlig spør om? Jeg har for eksempel fagdidaktikk i norsk, som er mitt hovedfag (og jeg har da altså flere fag jeg er kvalifisert til å undervise i). Ved opptak til PPU søker du deg samtidig inn på ett (noen steder to) fag som du er kvalifisert til å ta didaktikk i. Ved UiO prioriteres f.eks. søkere med to fag over søkere med ett (se nettsidene, så ser du hva jeg mener), mens andre steder, f.eks. HSN, får du kun opptak til ett fag. Her er det viktig å understreke at dersom du har flere undervisningsfag, for eksempel matematikk og økonomi, og du får didaktikk i ett av dine to fag, så blir du likevel kvalifisert til å undervise i det andre faget også.

Nå vet ikke jeg hvilken institusjon du har tenkt å studere ved, så det er litt vanskelig å se nærmere på det :)

Økonomifag er IKKE yrkesfag. Det høres veldig merkelig ut at institusjonen anbefaler det. Samtidig tenker de sikkert at du kan undervise på Service og samferdsel, som er en yrkesfaglig linje. Yrkesfaglig PPU er egentlig tenkt for de som har et fagbrev og som ønsker å undervise i sine yrkesfag-fag. Og med allmenn retning kan du selvfølgelig undervise på yrkesfaglige linjer - det har ingen betydning.

Det går an å ta PPU på deltid flere steder i landet. Da har du gjerne pedagogikk det ene året (15 stp i semesteret) og fagdidaktikk det andre året (samme belastning). Dette er ofte kvelds- og samlingsbasert (varierer med hvilken institusjon du vil studere ved og får opptak ved), så det skal fint gå an å kombinere med jobb. Da jeg tok PPU var det deltidsstudenter med oss, og vi hadde noe undervisning på kveldstid slik at også de skulle få være med.

Kontakt studieveileder dersom du er usikker - de kan mest om varianten de tilbyr ved egen institusjon.

Når det gjelder matematikk har vgs både T, P (VG1), P2, S1, R1 (VG2) og S2 og R2 (VG3), så jo mer dybde du har i matematikkompetansen din, dess flere fag kan du undervise i. Noen skoler tilbyr også flere økonomifag enn andre.

Du får ikke fast ansettelse uten å oppfylle formelle kvalifikasjoner - det har skolene rett og slett ikke lov til. Og det er MANGE søkere på PPU de fleste steder i landet, så jeg vil kanskje anbefale deg ikke å gjøre noe forhastet før du evt. får tilbud om en studieplass. På UiO var det over 800 stk på venteliste i fjor. Og jeg har vært borti noen videregående skoler som denne våren har fått inn nærmere 100 søknader på èn enkelt fulltidsstilling, så konkurransen er beinhard enkelte steder.

Det er for øvrig helt vanlig å måtte begynne i årsvikariater på VGS. Mange fylkeskommuner har ansettelsesstopp pga. dårlig økonomi, og da har de ikke lov til å ansette ut over planlagt fravær - ergo årsvikariater som kan gå, og gå, og gå.. Etter en viss tid har du strengt tatt krav på fast jobb (gitt at du har kompetansen), men jeg lurer på om ikke det er når du går i årsvikariat på 4. året.. Det er jeg ikke helt sikker på, men det er noe rundt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Strixvaria skrev:

PPU inneholder samme kompetansemål uavhengig av typen. Du velger imidlertid fagdidaktikk, og jeg tror kanskje det er dét du egentlig spør om? Jeg har for eksempel fagdidaktikk i norsk, som er mitt hovedfag (og jeg har da altså flere fag jeg er kvalifisert til å undervise i). Ved opptak til PPU søker du deg samtidig inn på ett (noen steder to) fag som du er kvalifisert til å ta didaktikk i. Ved UiO prioriteres f.eks. søkere med to fag over søkere med ett (se nettsidene, så ser du hva jeg mener), mens andre steder, f.eks. HSN, får du kun opptak til ett fag. Her er det viktig å understreke at dersom du har flere undervisningsfag, for eksempel matematikk og økonomi, og du får didaktikk i ett av dine to fag, så blir du likevel kvalifisert til å undervise i det andre faget også.

Nå vet ikke jeg hvilken institusjon du har tenkt å studere ved, så det er litt vanskelig å se nærmere på det :)

Økonomifag er IKKE yrkesfag. Det høres veldig merkelig ut at institusjonen anbefaler det. Samtidig tenker de sikkert at du kan undervise på Service og samferdsel, som er en yrkesfaglig linje. Yrkesfaglig PPU er egentlig tenkt for de som har et fagbrev og som ønsker å undervise i sine yrkesfag-fag. Og med allmenn retning kan du selvfølgelig undervise på yrkesfaglige linjer - det har ingen betydning.

Det går an å ta PPU på deltid flere steder i landet. Da har du gjerne pedagogikk det ene året (15 stp i semesteret) og fagdidaktikk det andre året (samme belastning). Dette er ofte kvelds- og samlingsbasert (varierer med hvilken institusjon du vil studere ved og får opptak ved), så det skal fint gå an å kombinere med jobb. Da jeg tok PPU var det deltidsstudenter med oss, og vi hadde noe undervisning på kveldstid slik at også de skulle få være med.

Kontakt studieveileder dersom du er usikker - de kan mest om varianten de tilbyr ved egen institusjon.

Når det gjelder matematikk har vgs både T, P (VG1), P2, S1, R1 (VG2) og S2 og R2 (VG3), så jo mer dybde du har i matematikkompetansen din, dess flere fag kan du undervise i. Noen skoler tilbyr også flere økonomifag enn andre.

Du får ikke fast ansettelse uten å oppfylle formelle kvalifikasjoner - det har skolene rett og slett ikke lov til. Og det er MANGE søkere på PPU de fleste steder i landet, så jeg vil kanskje anbefale deg ikke å gjøre noe forhastet før du evt. får tilbud om en studieplass. På UiO var det over 800 stk på venteliste i fjor. Og jeg har vært borti noen videregående skoler som denne våren har fått inn nærmere 100 søknader på èn enkelt fulltidsstilling, så konkurransen er beinhard enkelte steder.

Det er for øvrig helt vanlig å måtte begynne i årsvikariater på VGS. Mange fylkeskommuner har ansettelsesstopp pga. dårlig økonomi, og da har de ikke lov til å ansette ut over planlagt fravær - ergo årsvikariater som kan gå, og gå, og gå.. Etter en viss tid har du strengt tatt krav på fast jobb (gitt at du har kompetansen), men jeg lurer på om ikke det er når du går i årsvikariat på 4. året.. Det er jeg ikke helt sikker på, men det er noe rundt der.

Igjen, tusen, tusen takk for svar, dette var veldig informativt. Skjønner at det kan bli vanskelig å "oppfylle drømmen", så jeg får undersøke litt videre. Har dessverre ikke mulighet til å ta permisjon fra jobben (som foreslått av noen), og om ett års tid må jeg enten satse 100% på det jeg driver med nå, eller finne noe annet,så det er jo en god anledning til å igjen vurdere læreryrket. 

TS 

Anonymkode: 339da...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukker denne litt opp igjen. Nettsiden til skolen min er så dårlige. Ser at min skole, i likhet med UiO bare har som krav at man har 60 stp i et av fagene de tilbyr didaktikk i. Dette blir for meg matematikk. Men UiB krever 60 stp i TO fag. Vil en master i økonomi tilfredsstille for eksempel 60 stp i samfunnsfag? I tilfelle jeg konkurrerer mot studenter med flere fag, selv om mitt universitet ikke har formelt krav om det... Og mastergraden min er jo ikke innen faget jeg først og fremst vil undervise i (matte) - blir det et problem? 

Er litt forvirrende at universitetene har så ulike krav. 

TS 

Anonymkode: 339da...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 28.5.2017 den 12.15, AnonymBruker skrev:

 

Og PPU er et absolutt krav for å bli lærer på vgs? Jeg underviser på høyere nivå, men det er ikke godt nok for videregående har jeg skjønt? 

Anonymkode: 339da...5cb

En liten avsporing, men når det gjelder ped, så er kravet om universitets- og høgskoleped under innføring på høyere utdanningsinstitusjoner også, i alle fall ved nyansettelser og faste ansettelser. På samme måte kan du ta vikariater og enkelttimer på videregående uten å ha PPU. 

Anonymkode: b4d6f...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...