Gå til innhold

Blir utmattet og har null overskudd av trening..?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :)

Kvinne 26 år. Veier 60 kg.

Jeg begynte å trene for ca 2-3 mnd siden. Jogging og styrke trening. 

Ca 30 min jogging og 2 ben øvelser , 2 mage øvelser, ca 2-3 arm øvelser og rygg trener jeg.  

Dette prøver jeg å få gjort 2 ganger i uken. Det er ikke så mye vel? 

Etter trening er jeg helt utmattet! Orker ingenting resten av dagen. Dagen etterpå er jeg helt dau. Da er jeg enda mer slapp og er støl i tillegg. Alt er kjedelig og jeg orker ikke noe heller. Spiser sunn mat hele veien. Fisk, havregrøt, egg, grønnsaker osv. Den type mat. 

Etter 3 dager er jeg oppe igjen til  ny runde med trening. Men da blir jeg slapp og det er reprise. Hva gjør jeg feil? 

Jeg kan ikke over trene med 2 ganger i uken? Jeg ser flere på trenings senteret trener mye mer enn meg. Noen som har opplevd det samme og fant ut hva det var? Blir så lei av å være nedstemt hele tiden. Å slutte å trene tror jeg ikke gjør noen ting bedre heller. Vil ha det overskuddet som alle snakker om de får av trening. Som jeg har hørt da :)

Tips noen? :)

Anonymkode: 75331...6c2

Har endret innlegget i henhold til de nye reglene. Les på toppen av siden

sofie777, mod

Endret av sofie777
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vel bare uvant for kroppen din når du kun har trent et par mnd. 2 ganger i uka er nesten ingenting, så det er er vel nærmest umulig å bli overtrent av det. 

Anonymkode: 3cc94...5a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cyrus

Tren lettere økter oftere, og pass på å få nok mat og søvn, så skal du se at der blir bedre 😄

Og drikk nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er vel bare uvant for kroppen din når du kun har trent et par mnd. 2 ganger i uka er nesten ingenting, så det er er vel nærmest umulig å bli overtrent av det. 

Anonymkode: 3cc94...5a7

Ja, det samme tenker jeg! 2 ganger i uken kan ikke være overtrening. Men blir ut måttet og støl hver gang. Litt mindre støl nå enn i begynnelsen. Men er utrolig sliten som jeg beskrev. 

Jeg glemte å skrive at jeg har vært igjennom en alvorlig sak og det har gått mye utover psyken. Kanskje det påvirker det fysiske? 

Det er bare så irriterenes når jeg har viljen og liker å trene også blir jeg for utmattet til å trene. Jeg vil egentlig trene mer men har vært forsiktig pga hvordan kroppen har reagert. 

Ts 

Anonymkode: 75331...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du egentlig nok/riktig?

Tingene du nevner som du spiser er fettfattige, utenom egget da.

Anonymkode: 38527...910

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiser du egentlig nok/riktig?

Tingene du nevner som du spiser er fettfattige, utenom egget da.

Anonymkode: 38527...910

Er det ikke mye fett i fisk? Spiser nesten bare laks, ørret og makrell. I hvilke andre matvarer kan jeg finne fett? Sunne matvarer altså.  

Anonymkode: 75331...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det første som slo meg, er som andre her skriver: spiser du nok? Hjelper ikke å spise sunt, om ikke kroppen får tilstrekkelig med drivstoff. Få gjerne i deg noe raskt energi innen 30 minutter etter trening, og et større måltid innen en times tid. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Runnershigh skrev:

Det første som slo meg, er som andre her skriver: spiser du nok? Hjelper ikke å spise sunt, om ikke kroppen får tilstrekkelig med drivstoff. Få gjerne i deg noe raskt energi innen 30 minutter etter trening, og et større måltid innen en times tid. 

Takk for alle svar forresten! 

Jeg spiste en proteinbar på 50 gram og en banan ca 20 minutter etter trening. 

1 time og 30 minutter senere spiste jeg 60 gram ørret, en kokt potet og gullerot, blomkål og kål. Men var ikke helt tilfredsstilt etterpå så det er sikkert sant at jeg spiser for lite. Jeg tok en test på treningsenteret før jeg begynte å trene der for 2-3 mnd siden og der stod det at jeg skulle ha 1300 kalorier daglig med det trenings programmet. Jeg syntes dette var veldig lite. I går spiste jeg ca 1700 kalorier. Jeg legger ikke på meg av å spise mer enn hva de anbefalte. For jeg spiser alltid mer enn 1300 kalorier og jeg har gått ned 1 kg. 

Det lukter muffins her. 

Ts

Anonymkode: 75331...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar forresten! 

Jeg spiste en proteinbar på 50 gram og en banan ca 20 minutter etter trening. 

1 time og 30 minutter senere spiste jeg 60 gram ørret, en kokt potet og gullerot, blomkål og kål. Men var ikke helt tilfredsstilt etterpå så det er sikkert sant at jeg spiser for lite. Jeg tok en test på treningsenteret før jeg begynte å trene der for 2-3 mnd siden og der stod det at jeg skulle ha 1300 kalorier daglig med det trenings programmet. Jeg syntes dette var veldig lite. I går spiste jeg ca 1700 kalorier. Jeg legger ikke på meg av å spise mer enn hva de anbefalte. For jeg spiser alltid mer enn 1300 kalorier og jeg har gått ned 1 kg. 

Det lukter muffins her. 

Ts

Anonymkode: 75331...6c2

1300 kcal virker for lite. 1700 nå er ok, jeg ville fortsatt med det inntil videre.

Har du gode søvnvaner? Hvis nei, ordne det først. Sov nok og ha en rutine, ikke plutselig gå i seng fire timer senere enn vanlig. 

Vitamin- og/eller mineralmangel? Vurdert å bruke multivitamin? 

Når det gjelder restutisjon, er det viktig å spise noe næringsrikt så fort som mulig etter trening for å komme i restutisjonsfasen så fort som mulig. F.eks. en proteinbar eller -shake og en banan. Deretter et større måltid 1-2 etter avsluttet trening. 

Du kan dele opp øktene dine, sånn at du feks gjør jogging og bein-øvelser en dag, deretter overkroppsøvelser neste dag, deretter hvile, så gjenta. Da vil treningsøktene bli kortere og du vil bruke mindre energi per økt. 

Hvis du fortsatt føler deg slapp og sliten, ville jeg prøvd å øke kcal inntak, feks. til 2000 kcal/dag. Hvis dette ikke hjelper ville jeg oppsøkt lege :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar forresten! 

Jeg spiste en proteinbar på 50 gram og en banan ca 20 minutter etter trening. 

1 time og 30 minutter senere spiste jeg 60 gram ørret, en kokt potet og gullerot, blomkål og kål. Men var ikke helt tilfredsstilt etterpå så det er sikkert sant at jeg spiser for lite. Jeg tok en test på treningsenteret før jeg begynte å trene der for 2-3 mnd siden og der stod det at jeg skulle ha 1300 kalorier daglig med det trenings programmet. Jeg syntes dette var veldig lite. I går spiste jeg ca 1700 kalorier. Jeg legger ikke på meg av å spise mer enn hva de anbefalte. For jeg spiser alltid mer enn 1300 kalorier og jeg har gått ned 1 kg. 

Det lukter muffins her. 

Ts

Anonymkode: 75331...6c2

60 gram ørret? Når jeg spiser ørrett spiser jeg 150 gram med mye tilbehør. Jeg er bare 54 kilo.. 

Anonymkode: 3cc94...5a7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som du spiser litt lite... Jeg er 167 og veier 62 kg, hvis jeg ligger på 1700 kcal går jeg fortsatt mye ned i vekt..er du aktiv ellers? 2 ganger i uka med trening i seg selv er ikke spesielt mye, men om du spiser for lite, sover for lite og har en stressende hverdag er det ikke sikkert kroppen din klarer å restitueres skikkelig 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fitlife skrev:

1300 kcal virker for lite. 1700 nå er ok, jeg ville fortsatt med det inntil videre.

Har du gode søvnvaner? Hvis nei, ordne det først. Sov nok og ha en rutine, ikke plutselig gå i seng fire timer senere enn vanlig. 

Vitamin- og/eller mineralmangel? Vurdert å bruke multivitamin? 

Når det gjelder restutisjon, er det viktig å spise noe næringsrikt så fort som mulig etter trening for å komme i restutisjonsfasen så fort som mulig. F.eks. en proteinbar eller -shake og en banan. Deretter et større måltid 1-2 etter avsluttet trening. 

Du kan dele opp øktene dine, sånn at du feks gjør jogging og bein-øvelser en dag, deretter overkroppsøvelser neste dag, deretter hvile, så gjenta. Da vil treningsøktene bli kortere og du vil bruke mindre energi per økt. 

Hvis du fortsatt føler deg slapp og sliten, ville jeg prøvd å øke kcal inntak, feks. til 2000 kcal/dag. Hvis dette ikke hjelper ville jeg oppsøkt lege :) 

Enig 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var måltidet med ørret middagen din? Det er en veldig liten porsjon for middag, hvis lunsj og frokost er mindre enn middag (som det vanligvis er i Norge).

Testen på treningsenteret anbefalte X kalorier daglig for hva? Vektnedgang (hvor raskt), antar jeg?

1700 kalorier for en med din høyde og ditt aktivitetsnivå er lite, antakeligvis for lite. Men det er viktigere å se på hvor mye du får i deg over tid. Hvor lang tid har du brukt på å gå ned 1 kg?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du spiser feil/for lite eller/og trener for sjeldent. Det er liten helsegevinst med kun 2 ganger i uka. Jeg må min opp på 4 ganger om jeg skal merke noen forskjell. Da merker jeg det etter ca 3 uker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, teknosilje skrev:

Du spiser feil/for lite eller/og trener for sjeldent. Det er liten helsegevinst med kun 2 ganger i uka. Jeg må min opp på 4 ganger om jeg skal merke noen forskjell. Da merker jeg det etter ca 3 uker.

Dette. Når du trener så sjeldent så er det litt som å "begynne på nytt" hver gang. Derfor blir du sliten og støl. 

Spis mer og tren oftere og gjerne litt hardere enn det du gjør. 

Anonymkode: af7eb...aa7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det samme tenker jeg! 2 ganger i uken kan ikke være overtrening. Men blir ut måttet og støl hver gang. Litt mindre støl nå enn i begynnelsen. Men er utrolig sliten som jeg beskrev. 

Jeg glemte å skrive at jeg har vært igjennom en alvorlig sak og det har gått mye utover psyken. Kanskje det påvirker det fysiske? 

Det er bare så irriterenes når jeg har viljen og liker å trene også blir jeg for utmattet til å trene. Jeg vil egentlig trene mer men har vært forsiktig pga hvordan kroppen har reagert. 

Ts 

Anonymkode: 75331...6c2

Hvis kropp og sjel er slitent ellers er det vanlig å ha mindre "buffer" til å orke trening. Sliter selv med utmattelse og for meg er det bedre med styrketrening. Kondistrening gjør meg sliten. 

Jeg trener selv 10 min kondis. Hvile i 5 = 10 min (til jeg føler meg ovenpå igjen) og så styrke. Hvile 5- 10 min før jeg går hjem. 

For meg er det helt nødvendig at jeg ikke sliter meg helt ut av kondistrening slik at kroppen får hentet seg inn raskt. Litt etter litt får jeg mer krefter. 

Anonymkode: f756b...b00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sprettballen
7 timer siden, teknosilje skrev:

Du (klippet) trener for sjeldent. Det er liten helsegevinst med kun 2 ganger i uka.

For noe tull!  All trening og bevegelse gir helsegevinst.

Det heter at to ganger i uken vedlikeholder styrke/kondisjon, mens tre ganger i uken gir fremgang.  Men også dette er en sannhet med modifikasjoner.
Om en person som ikke er trent begynner å trene en eller to dager i uken, vil også denne personen oppleve fremgang opp til et visst punkt. Fremgangen kommer sakte, men den er der.
Når fremgangen stagnerer derimot må det trenes mer/tyngre for å oppleve fremgang igjen.

 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det samme tenker jeg! 2 ganger i uken kan ikke være overtrening. Men blir ut måttet og støl hver gang. Litt mindre støl nå enn i begynnelsen. Men er utrolig sliten som jeg beskrev. 

Jeg glemte å skrive at jeg har vært igjennom en alvorlig sak og det har gått mye utover psyken. Kanskje det påvirker det fysiske? 

Det er bare så irriterenes når jeg har viljen og liker å trene også blir jeg for utmattet til å trene. Jeg vil egentlig trene mer men har vært forsiktig pga hvordan kroppen har reagert. 

Ts 

Anonymkode: 75331...6c2

Du skriver at du har vært igjennom en alvorlig sak.  Dette kan stjele mange krefter. Spesielt hvis det går ut over nattesøvnen.
Og ja, psykiske utfordringer påvirker fysisk helse og utholdenhet.

Selv har jeg det akkurat likt, og hos meg er årsaken kroniske betennelser som stjeler mye krefter.
Men det kan være mange andre årsaker også.
Søvn, kosthold, jernmangel, stress ...

Kanskje du bør snakke med legen din, og finne ut om det er noen fysiske årsaker til at du er så sliten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Froning
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette. Når du trener så sjeldent så er det litt som å "begynne på nytt" hver gang. Derfor blir du sliten og støl. 

Anonymkode: af7eb...aa7

Dette er er tull i forhold til tråden.

Skjønner fortsatt ikke hvorfor folk anbefaler tung styrke til folk på slankern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tips noen? :)

Anonymkode: 75331...6c2

 

Jeg har tenkt litt på problemet ditt, og jeg kom på et gammelt innlegg som hjalp meg for noen år siden.  Kanskje du kan ha litt nytte av det også?

Sitat

 

Gitt at du spiser sunt, og nok, og likevel ikke får overskudd, kan det være at du, som meg, har et "problem". Det er ikke alle som får energi av aktivitet, jeg er en av dem.

Jeg bruker å si at jeg har en ødelagt dynamo.

Når en dynamo fungerer som den skal, tilfører den batteriet energi ved bruk, på samme måte som de som sier at de får energi av trening/aktivitet.

Når en dynamo er ødelagt, må batteriet lades på annen måte - vanligvis ved hjelp av en batterilader når bilen står stille. Søvn/hvile lader mine batterier.

Har jeg brukt mye energi, må batteriet lades mye lenger enn om jeg har brukt lite.

Hvis det er slik hos deg også, er det veldig viktig (!) at du holder lav intensitet på alt du gjør, og at du ikke holder på for lenge om gangen.

 

Jeg lærte en gang at jeg skulle finne ut hvor mye jeg tålte, og så gjøre ca 70% av det, men heller litt oftere.

(For eksempel: Du vet du klarer å gå en tur i raskt tempo 30 minutter 3 dager i uken uten å bli utmattet, men går du fortere/lenger enn det blir du syk.

Da kan du velge å senke tempoet, og gå i 30 minutter, og øke antall dager, eller å øke tempoet, men for kortere tid)

Toleransen for hvor mye du tåler vil øke sakte men sikkert, og da må du ta nye vurderinger.

 

Det viktigste er at du lytter til kroppen din, og selv finner balansen mellom belastning og overbelastning.

 

 
Se litt på hvordan du føler deg på de dagene du er "oppe" og uthvilt.
Føler du deg frisk, eller er du slapp og sliten disse dagene også, når du burde være uthvilt?
Er det noen åpenbar grunn til at du ikke skal tåle denne mengden aktivitet i løpet av en dag, to dager i uken?
Spiser du riktig og nok?  Sover du tilstrekkelig? 
 
Og når du har trent, var du like sliten etter trening for to måneder siden som du er i dag, eller har utmattelsen gradvis økt etter hvert som du har trent mer?
 
Og så spør du om du kan bli overtrent med to treningsøkter i uken.
Ja det kan du, "been there, done that!". 
Du må se på totalbelastningen (hverdagsliv, reise, jobb/skole, familie osv) for å avklare hva som er passe mengde, og hva som er for mye.

Dersom det ligger helsemessige årsaker (fysisk eller psykisk) til grunn for utmattelsen, kan selv det å lage middag gjøre at totalbelastningen gjennom uken blir for høy.

Du sier at du ser mange som trener mer enn deg, og selvsagt gjør du det, men du kan ikke sammenligne deg med dem.
Du må se på dine forutsetninger, din hverdag, din helse, og legge opp din trening etter hva kroppen din sier du tåler, ikke hva du ser andre gjøre, og ikke etter hva andre mener du bør tåle.
 
Hvis det ikke er en åpenbar grunn til at du skal bli utmattet i dagesvis etter trening, mener jeg at du bør finne den treningsmengden som ikke gjør deg utmattet, og så starte der.
Kanskje vil det være fordelaktig for deg å gå i 30 minutter i stedet for å jogge en periode?
Eller kanskje du kan jogge i 15 minutter i stedet for 30?
Kanskje bør du satse på lette vekter med noen flere repetisjoner, i stedet for tunge vekter med få repetisjoner?

Uansett hva du gjør, det er viktig at du finner den riktige balansen mellom belastning og overbelastning for deg.
Og når du har funnet den riktige balansen, og holdt den en stund, har du kanskje bygget opp en toleranse, slik at du gradvis kan øke tid/vekt.
 
Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...