Gå til innhold

Hva betyr dette ordet på norsk i denne sammenhengen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 "a target of lateral oppression"   Finner ingenting i ordbøkene mine. 

Anonymkode: f98f0...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Den Lille Heksa

Skjønte spørsmålet ditt nå. Nei, jeg finner ikke noe på det heller, aner ikke hva man sier på norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil si at subgrupper innad i samme gruppe undertrykker hverandre.

Anonymkode: e6ce5...660

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Direkte oversatt betyr vel lateral ensidig? Men det passer vel kanskje ikke akkurat med det ordet i den konteksten. Setningen handler vel om undertrykkelse innad i en folkegruppe/kultur.

Jeg tror faktisk ikke vi har noen definisjon på slike fenomen på norsk? Ut i fra hva jeg leser handler det mest om folkegrupper som har levd under kolonistyre, som angriper hverandre siden de ikke kan nå de reelle "fiendene", eller i blant minoriteter. Det brukes også om mobbing og trakassering på arbeidsplasser, selv om mange mener det er feil å bruke det der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Eirasi skrev:

Direkte oversatt betyr vel lateral ensidig? Men det passer vel kanskje ikke akkurat med det ordet i den konteksten. Setningen handler vel om undertrykkelse innad i en folkegruppe/kultur.

Jeg tror faktisk ikke vi har noen definisjon på slike fenomen på norsk? Ut i fra hva jeg leser handler det mest om folkegrupper som har levd under kolonistyre, som angriper hverandre siden de ikke kan nå de reelle "fiendene", eller i blant minoriteter. Det brukes også om mobbing og trakassering på arbeidsplasser, selv om mange mener det er feil å bruke det der. 

Neida, det kan dreie seg om transer, svarte, feminister, alle mulige slags grupper.

Anonymkode: e6ce5...660

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk, det stemmer bra på sammenhengen. :) 

Anonymkode: f98f0...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lateral violence er brukt om vold innad i en gruppe eller blandt "peers" 

Så da tenker jeg at lateral oppression er undertrykkelse blandt "likemenn" eller likestilte. 

Lateral betyr jo side, feks bilateralt er jo tosidig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...