Gå til innhold

Normalt eller overstimulert?


Chickenwings85

Anbefalte innlegg

Er litt småbekymra akkurat nå... Jeg hadde egguttak i går og nå er magen enda mer oppblåst enn den var i går i tillegg til at jeg har vondt. Ikke så vondt at jeg tar smertestillende, men vondt nok til at det er ubehagelig og siden det ikke avtar blir jeg litt engstelig. Jeg er veldig stinn, oppblåst- ja kjennes ut som jeg har en stor stein i magen. Er redd for at jeg er overstimulert. Kan man være det der jeg er i prosessen eller er det bare i tiden før uttak og etter innsett? Det jeg lurer på er hva som er normalt av smerter i magen og "oppblåsthet" etter uttak (eller væske i buken er det vel om jeg har forstått det rett) og hvor lenge varer det?

Siden jeg har mange eggposer (PCO), så har de vært veldig forsiktig med medisinene under stimuleringen. Men uttaket gikk greit, da jeg fikk ut 11 egg. Skal ha tilbakeføring på mandag (femte dag) og har forstått det slik at de ikke setter inn dersom man er overstimulert. HVor går grensen??

Noen som kan si noe om dette for jeg er helt blank og lurer på om jeg bekymrer meg unødig. Og er det noe jeg kan gjøre selv med en evt. overstimulering/for å hindre enda mer overstimulering?

Takker for svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg høres det ut som symptomer på hyperstimuleringssyndrom (OHSS), men det er relativt vanlig ved IVF, og de fleste får det i så fall i mild grad. Det går normalt over i løpet av en uke, senest rundt tiden for test, i hvert fall dersom du ikke blir gravid. Dersom du blir gravid og hcg stiger, kan du risikere at tilstanden forverrer seg. 

Jeg har hatt OHSS (hyperstimuleringssyndrom) av moderat grad to ganger. Jeg har også PCO og har vært i faresonen hvert forsøk pga at jeg alltid utvikler mange follikler, selv på små doser. Den gangen jeg ble dårligst, fikk jeg kun ut 8 egg, men hadde også noen tomme follikler under uttaket og mange små som ikke ble tappet. Da startet ikke symptomene før etter innsett (hadde innsett på dag 2 etter uttak) og varte frem til negativ test. Jeg var da skikkelig dårlig, med oppblåst og sprengt mage, sterke magesmerter, kvalme og diare. Dersom du føler det slik, bør du kontakte legevakten i løpet av helga og evt. be om en sjekk på gyn.pol. på sykehuset. Ellers kan du se formen an og kanskje ringe klinikken på mandag. 

Ved mistanke om OHSS før innsett, vil legen foreta en grundig sjekk med ultralyd og evt. blodprøver i tillegg. Andre gangen jeg fikk OHSS, hadde jeg innsett på dag 3 og måtte krangle meg til innsett. Eggstokkene var da kraftig forstørret, og jeg hadde noe væske i buken, men allmenntilstanden min var likevel bedre enn første gangen. Legen advarte meg og mannen min at jeg risikerte å bli mye dårligere dersom jeg ble gravid, men vi var villige til å ta den risikoen. Jeg ble ikke gravid, så jeg vet ikke hvordan det ville blitt. 

Det er ikke så mye du kan gjøre selv. Jeg ble anbefalt å opprettholde væske- og saltbalansen, så jeg drakk på farris og spiste ellers det jeg orket av mat. Jeg ble også sykemeldt og måtte holde meg unna alle bråe bevegelser og tunge løft, for å unngå evt. vridning av eggstokkene. Men jeg anbefaler deg å snakke med klinikken på mandag, så får du en ekstra sjekk og råd for veien videre. 

Anonymkode: 6aba0...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For meg høres det ut som symptomer på hyperstimuleringssyndrom (OHSS), men det er relativt vanlig ved IVF, og de fleste får det i så fall i mild grad. Det går normalt over i løpet av en uke, senest rundt tiden for test, i hvert fall dersom du ikke blir gravid. Dersom du blir gravid og hcg stiger, kan du risikere at tilstanden forverrer seg. 

Jeg har hatt OHSS (hyperstimuleringssyndrom) av moderat grad to ganger. Jeg har også PCO og har vært i faresonen hvert forsøk pga at jeg alltid utvikler mange follikler, selv på små doser. Den gangen jeg ble dårligst, fikk jeg kun ut 8 egg, men hadde også noen tomme follikler under uttaket og mange små som ikke ble tappet. Da startet ikke symptomene før etter innsett (hadde innsett på dag 2 etter uttak) og varte frem til negativ test. Jeg var da skikkelig dårlig, med oppblåst og sprengt mage, sterke magesmerter, kvalme og diare. Dersom du føler det slik, bør du kontakte legevakten i løpet av helga og evt. be om en sjekk på gyn.pol. på sykehuset. Ellers kan du se formen an og kanskje ringe klinikken på mandag. 

Ved mistanke om OHSS før innsett, vil legen foreta en grundig sjekk med ultralyd og evt. blodprøver i tillegg. Andre gangen jeg fikk OHSS, hadde jeg innsett på dag 3 og måtte krangle meg til innsett. Eggstokkene var da kraftig forstørret, og jeg hadde noe væske i buken, men allmenntilstanden min var likevel bedre enn første gangen. Legen advarte meg og mannen min at jeg risikerte å bli mye dårligere dersom jeg ble gravid, men vi var villige til å ta den risikoen. Jeg ble ikke gravid, så jeg vet ikke hvordan det ville blitt. 

Det er ikke så mye du kan gjøre selv. Jeg ble anbefalt å opprettholde væske- og saltbalansen, så jeg drakk på farris og spiste ellers det jeg orket av mat. Jeg ble også sykemeldt og måtte holde meg unna alle bråe bevegelser og tunge løft, for å unngå evt. vridning av eggstokkene. Men jeg anbefaler deg å snakke med klinikken på mandag, så får du en ekstra sjekk og råd for veien videre. 

Anonymkode: 6aba0...cdb

Jeg føler meg helt "stappet". Klarer heller ikk gå på toalettet, det er bare full stopp og sprengt mage. Kvalme og diare har jeg foreløpig ikke hatt. Jeg får ta det med ro og håpe på bedre form i morgen. Skal uansett snakke med klinikken på mandag.

Takk for svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Chickenwings85 skrev:

Jeg føler meg helt "stappet". Klarer heller ikk gå på toalettet, det er bare full stopp og sprengt mage. Kvalme og diare har jeg foreløpig ikke hatt. Jeg får ta det med ro og håpe på bedre form i morgen. Skal uansett snakke med klinikken på mandag.

Takk for svar :) 

Du bør virkelig oppsøke legevakten i dag, dersom du fortsatt ikke går på do som normalt. At du ikke tisser/tisser lite kan tyde på at du nå utvikler store væskeansamlinger i buken, noe som kan være alvorlig. Har du sjekket vekten? Gå på vekten og sjekk om den er høyere enn normalt; det tyder også på at kroppen holder på vannet. Men jeg ville ringt legevakten og insistert på en sjekk på sykehuset i dag. 

Anonymkode: 6aba0...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...