Gå til innhold

Umulig å finne jobb som nyutdannet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er snart ferdig med en master i interaksjonsdesign og begynte å søke jobber for fullt for en måneds tid siden, men jeg blir så oppgitt og frustrert når alle stillinger enten krever arbeidserfaring eller portfolio/arbeidsprøver. Jeg har ingen relevant arbeidserfaring ettersom jeg aldri fikk meg sommerjobb i de store konsulentfirmaene. Jeg har ingen portfolio utover prosjekter fra utdanningen min, hvor flesteparten er fra første og andre året fra bachelorgraden min. Jeg søker uansett og legger ved det jeg har, men hører aldri noe tilbake fra der jeg søker. Jeg vet jeg ikke har søkt for fullt i mer enn en måned, men jeg blir bare så frustrert når alt krever erfaring. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal komme meg inn på arbeidsmarkedet på denne måten, jeg vil jo ha en jobb som er relevant til min utdanning. 

Anonymkode: be3d1...736

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner ikke til utdanningen din eller jobbmarkedet for den type utdanning, men uansett er en måned med søking lite. Ha tålmodighet og søk på det du kommer over. Huska at det som står i jobbannonsen er det de _ønsker_ seg, men ikke et absolutt krav (i så fall står det det). Ergo har du en sjanse. Den bør du bruke godt på intervju. Sørger for å skrive -gode- søknader. Det kan være din vei inn.

Anonymkode: 07a1c...ec8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten alle stillinger som er utlyst søker folk med erfaring. Ikke noe å ta ille opp for. En gang blir du tatt inn til intervju og har muligheten for å gjøre et positivt inntrykk der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del ble løsningen å søke jobb på bygda. Jeg flyttet til en liten kommune langt nord og bodde der et år, etter dette hadde jeg også erfaring å sette på CVen. Det var mange nyutdannede der, som kom fra store byer, og fikk sin første jobb på den måten. Noen av dem trivdes så godt at de ble værende.

Anonymkode: 33fd3...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relevant sommerjobb har dessverre mye å si. Kjenner folk som har gått interaksjonsdesign og alle har fått fast jobb der de har hatt sommerjobb. Kanskje du må tenke litt utenfor boksen i forhold til hva du søker på? Være flyttevillig? 

Jeg studerte noe helt annet, men måtte ta meg en jobb som var litt på siden av det jeg har studert. Tre år etter fikk jeg meg en veldig relevant jobb. Det tok tid på tross av at jeg hadde hatt relevante sommerjobber (men ikke hos konsulent, som mest sannsynlig ville gitt en fast jobb rett etter studiet)

Anonymkode: 43920...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er villig til å få erfaring ved å først jobbe litt gratis utvikler du deg i fagfeltet. Gründer bedrifter gir deg slike muligheter, sjekk ut startupmatcher. Jeg er digital markedsfører og jobber selv i en gründer bedrift og lærer endel nå som jeg får prøve meg litt. (Nyutdannet fra i fjor). 

Anonymkode: 5e75c...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

For min del ble løsningen å søke jobb på bygda. Jeg flyttet til en liten kommune langt nord og bodde der et år, etter dette hadde jeg også erfaring å sette på CVen. Det var mange nyutdannede der, som kom fra store byer, og fikk sin første jobb på den måten. Noen av dem trivdes så godt at de ble værende.

Anonymkode: 33fd3...c64

Det samme gjorde jeg :) Eller: Jeg søkte jobb enda lengre nord enn der jeg bor og endte opp i et lite fiskevær nesten så langt nord som man kan komme. Jobbet det i 1 år mens jeg søkte andre jobber. Det fikk jeg og er nå tilbake :)

 

Anonymkode: 2ab1a...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke samme yrke, men veldig vanskelig å få jobb. I mitt kull er vi 35 som går ut i år, det er totalt 4 som har fått jobb. Jeg er en av de og flytter til Alta på grunn av det (som er sinnsykt langt unna for min del). Så ikke gi opp, søk og vær åpen for å flytte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten overnevnte eller spør om det er mulig å få praksisjobb. 

Anonymkode: f5de8...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...