Gå til innhold

Jeg skal skaffe meg kaniner, hvor høy må inngjerding være?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal skaffe kaniner, hvor høyt må inngjerdingen være så de ikke klarer å hoppe over? Skal lage en uteplass mellom huset og låven, derfor må jeg kjøpe egnet gjerder til dette. 

Anonymkode: f0517...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Usikker hvor høyt opp, men minst 1 meter ned da de graver mye.

Anonymkode: c92ef...ec4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Usikker hvor høyt opp, men minst 1 meter ned da de graver mye.

Anonymkode: c92ef...ec4

Ja. Du var raskere enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør grave ned netting. Bruk revenetting. Å du MÅ ha tak i form av netting eller plater, det finnes nok sv rovfugler som gjerne vil ha kaninsteik. 

Anonymkode: 883f1...c75

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1m ned. 1.5m høyt og med hønsenetting tak tilfelle større dyr prøver å ta de. Også må de ha noe hus å gjemme seg inni og en skyggedel.

Anonymkode: 80718...c54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal skaffe kaniner, hvor høyt må inngjerdingen være så de ikke klarer å hoppe over? Skal lage en uteplass mellom huset og låven, derfor må jeg kjøpe egnet gjerder til dette. 

Anonymkode: f0517...ae4

Du bør også ha inngjerding over (dvs tak med nettinggjerde), om det er rev og andre dyr som kan ta kaninene, i området.

Anonymkode: bf3cd...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fikk problemer med grevlinger som prøvde å grave seg inn, slik at vi måtte fjerne gresset og grave vekk litt jord og legge netting (før vi la tilbake jord og gress). Greit med så høye vegger at du kan gå inni der når du rydder og ordner. Tak er også veldig viktig pga. rovfugler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg netting i bunn og lag tak over.  Taket må være slik at kaninene ikke kommer ut og rovdyr ikke kommer inn. Litt avhengig av hvor du bor hva du trenger.  

Vi har fast netting som tak,  i tillegg har vi et par plater pleksiglass for å beskytte uteplassen mot regn noen steder.  

Inneplass med to utganger er og lurt å ha!  😊

Anonymkode: 4f954...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar ☺️ Vi bor på en gård på landet i Hedmark så her er det alle slags rovdyr og rovfugler, så tar tak over. Da er de hvertfall helt trygge og kommer seg ikke ut, skal også ha netting eller noe i bånn også. Hvis dette ikke skader labbene på de såklart, noe nettingtyper å anbefale til det? TS

Anonymkode: f0517...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takker for gode svar ☺️ Vi bor på en gård på landet i Hedmark så her er det alle slags rovdyr og rovfugler, så tar tak over. Da er de hvertfall helt trygge og kommer seg ikke ut, skal også ha netting eller noe i bånn også. Hvis dette ikke skader labbene på de såklart, noe nettingtyper å anbefale til det? TS

Anonymkode: f0517...ae4

Du graver ned nettingen, du legger den ikke oppå gresset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takker for gode svar ☺️ Vi bor på en gård på landet i Hedmark så her er det alle slags rovdyr og rovfugler, så tar tak over. Da er de hvertfall helt trygge og kommer seg ikke ut, skal også ha netting eller noe i bånn også. Hvis dette ikke skader labbene på de såklart, noe nettingtyper å anbefale til det? TS

Anonymkode: f0517...ae4

Jeg har lagt netting/kompostgjerder fra biltema i bunnen og dekket godt med bark.  Kan også graves ned under gress eller lignende.  Å gå direkte på netting eller lignende er ikke godt for labbene. Glemte å nevne det i forigge innlegg 😊

Anonymkode: 4f954...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får legge netting i bånn og legge jord og så gress oppe på det. TS

Anonymkode: f0517...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må aldri legge nettingen direkte på bakken. Kaniner graver utrolig mye å kan skade seg mye hvis de setter seg fast. Bedre å grave den 30-40 cm ned i bakken 

Anonymkode: 883f1...c75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde innhegningen like under en stor eik. Så greinene fungerte som stengsel for fugler. 

Til selve innhegningen brukte jeg slike kompostbinger som Jula, Biltema og flere selger. 

De er høye nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, stan skrev:

Vi hadde innhegningen like under en stor eik. Så greinene fungerte som stengsel for fugler. 

Til selve innhegningen brukte jeg slike kompostbinger som Jula, Biltema og flere selger. 

De er høye nok. 

Du har ikke spretne kaniner da skjønne jeg 😂 Er flere på den store kaninboka som må bygge en skikkelig innhegning fordi kaninene lett hopper over kompostbingene :P 

Anonymkode: 883f1...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke spretne kaniner da skjønne jeg 😂 Er flere på den store kaninboka som må bygge en skikkelig innhegning fordi kaninene lett hopper over kompostbingene :P 

Anonymkode: 883f1...c75

Nei, de prøvde aldri å stikke av. En av dem klarte å hoppe over. Men han bare tok seg en tur, så kom han tilbake og hoppet over inn igjen. 

Det tok flere uker før jeg skjønte det hele. Men når blomstene i hele nabolaget ble spist opp i løpet av et par netter fikk jeg mistanke :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

37 minutter siden, stan skrev:

Nei, de prøvde aldri å stikke av. En av dem klarte å hoppe over. Men han bare tok seg en tur, så kom han tilbake og hoppet over inn igjen. 

Det tok flere uker før jeg skjønte det hele. Men når blomstene i hele nabolaget ble spist opp i løpet av et par netter fikk jeg mistanke :)

 

Veldig greit å ha noen som faktisk hopper inn igjen da 😛

Anonymkode: 883f1...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig greit å ha noen som faktisk hopper inn igjen da 😛

Anonymkode: 883f1...c75

Ja, han var nesten som en hund. Han kom når vi ropte på ham. Og kom springende når vi kom hjem om ettermiddagen. Kjempe kosen, vennlig og tam. Vi hadde han til og med på stranda, hvor han og hunden sprang om kapp. Kaninen var raskest, men hunden mye mer utholdenhende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, stan skrev:

Ja, han var nesten som en hund. Han kom når vi ropte på ham. Og kom springende når vi kom hjem om ettermiddagen. Kjempe kosen, vennlig og tam. Vi hadde han til og med på stranda, hvor han og hunden sprang om kapp. Kaninen var raskest, men hunden mye mer utholdenhende. 

Morsomt 😁 Er ikke mange sånne! 

Anonymkode: 883f1...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takker for gode svar ☺️ Vi bor på en gård på landet i Hedmark så her er det alle slags rovdyr og rovfugler, så tar tak over. Da er de hvertfall helt trygge og kommer seg ikke ut, skal også ha netting eller noe i bånn også. Hvis dette ikke skader labbene på de såklart, noe nettingtyper å anbefale til det? TS

Anonymkode: f0517...ae4

Nettingen i bunnen må være nedgravd minst en meter for wt kaninene skal kunne bedrive normal aktivitet uten å risikere å bli skadet. 

Anonymkode: d42fb...5a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...