Gå til innhold

Kan man takke seg selv for at partneren er utro?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tvert imot, dess eldre man blir dess mindre gidder man kaste bort tiden sin på fluff. Jeg var like naiv som mange i denne tråden da 'jeg var ung'. Kunne sikkert skrevet et lengre innlegg enn det lengste i tråden som rasjonaliseringer, spekuleringer osv. Men det er bare surr som går rundt grøten og kjernen i saken. 

Anonymkode: 7f225...ad4

Ja, og jeg er gammel nok til å ikke finne meg i "fluff". Vårt forhold er herved over, lykke til videre i livet! :) 

5 minutter siden, Marie90 skrev:

Enig i dette - dog jeg selv er under 40 ;)

Det er vel ingen tvil om at utroskap er ødeleggende, sårende og utrolig vondt. Og at personen som er utro er skyldig.

Men jeg stusser litt over holdningen noen har om at utroskap er det eneste du kan gjøre som er ødeleggende på det nivået. Når en person er utro, blir den bedratte part opphevet til en slags helgen, der ingen av vedkommendes ugjerninger noensinne kan holdes under lupen. Utroskap er det verste, alltid, og ingenting kan sammenliknes. Den bedratte part sitter med det moralske overtaket i all evighet og er tilnærmet fri for kritikk for "h*n kunne jo bare gått". 

Det er jeg helt uenig i. Det er mange måter du kan svikte din partner på. Og i mange tilfeller har det gått begge veier.

Helt enig! :) 

Det er litt feil å si at man må være over førti. Mange kloke mennesker under førti og mange umodne over førti.

Anonymkode: c0b04...309

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at du forsøker desperat rettferdiggjøre egen bedritten oppførsel. Du var en drittsekk, aksepter det, lær av det og gå videre med livet ditt. Ikke kom her og forsøk rettferdiggjøre denne type kjip oppførsel ovenfor andre

Anonymkode: 7f225...ad4

Ja, det var bedriten oppførsel, jeg var en drittsekk og jeg lærte av det. Det håpet jeg kom ganske klart fram i de tidligere innleggene mine.

Anonymkode: 87147...fcf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dette som er problemet. En går inn i problematikken i det øyeblikket den ene er utro, og degraderer vedkommende til drittsekk. Hvorfor er det helt uten relevans om partneren har gitt totalt faen i forholdet over lang tid?

Anonymkode: 38b93...b2b

Fornektelse. Et vanlig psykologisk fenomen. Og når det inntreffer kan man nærmest banne på at det ligger noe under...

Lurer på hva det er ;) 

Anonymkode: c0b04...309

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dette som er problemet. En går inn i problematikken i det øyeblikket den ene er utro, og degraderer vedkommende til drittsekk. Hvorfor er det helt uten relevans om partneren har gitt totalt faen i forholdet over lang tid?

Anonymkode: 38b93...b2b

Så du mener at dess mer den andre part gjør feil, dess mer riktig er det å selv gjøre noe galt? Om en dame stryker seg opp etter meg seksuelt uten å vil ha sex, er det da mer greit å voldta henne enn ei dame som ikke en gang har sett på meg?

Dersom part A provoserer, gjør noe feil eller oppfører seg på en dårlig måte, betyr det at person B har full rett til å gjøre noe som er enda verre? 

Dersom du bytter ut utroskap med omtrent hvilke som helst annen handling så ser du at nei, at en annen person har oppført seg kjipt mot deg betyr ikke at det er mer greit for deg å være enda kjipere

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fornektelse. Et vanlig psykologisk fenomen. Og når det inntreffer kan man nærmest banne på at det ligger noe under...

Lurer på hva det er ;) 

Anonymkode: c0b04...309

Mine to langvarige forhold har vært åpne, ingen som har vært utro med meg. Det betyr ikke at jeg ikke forstår at man er en dritt om man bedrar noen man har lovt troskap til.

Anonymkode: 7f225...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid - uten unntak og uavhengig av hva partneren har gjort - den som ER utro sin skyld at han eller hun er utro. Du kan ikke skylde på andre. Du kan ikke umyndiggjøre deg selv på den måten - DU har ansvar for om du er utro eller ikke. Spiller ingen rolle at "dama har blitt feit og stygg", det er deg det er noe i veien med. Det er du som er den slemme. 

Hvis grensen mellom utro og trofast er så tynn og skjør at det avhenger av om partneren trener eller ikke, vil jeg si at det er dømt til å mislykkes uansett. På grunn av den parten som kommer til å være utro om han/hun ikke får det som hun vil. 

Forøvrig er man ikke utro med mindre man er gift med hverandre ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ops, der hadde jeg visst sex med en annen person, gitt. Uffda, slikt skjer

Anonymkode: 7f225...ad4

Du kan da umulig være gammel nok til å være veren den ene eller andre parten..? 

Men ja, uffda.

Anonymkode: 98d1c...6ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at dess mer den andre part gjør feil, dess mer riktig er det å selv gjøre noe galt? Om en dame stryker seg opp etter meg seksuelt uten å vil ha sex, er det da mer greit å voldta henne enn ei dame som ikke en gang har sett på meg?

Dersom part A provoserer, gjør noe feil eller oppfører seg på en dårlig måte, betyr det at person B har full rett til å gjøre noe som er enda verre? 

Dersom du bytter ut utroskap med omtrent hvilke som helst annen handling så ser du at nei, at en annen person har oppført seg kjipt mot deg betyr ikke at det er mer greit for deg å være enda kjipere

Mine to langvarige forhold har vært åpne, ingen som har vært utro med meg. Det betyr ikke at jeg ikke forstår at man er en dritt om man bedrar noen man har lovt troskap til.

Anonymkode: 7f225...ad4

Jeg tror det er veldig få som mener at det er riktig eller greit å være utro, eller at noen har full rett til være det. Hvis det er slik du leser innleggene her inne er det ikke rart frontene blir så steile.

Det jeg og flere andre mener, er at utroskap kan være forståelig. Ikke greit. Aldri greit. Utroskap er ikke greit selv hvis den andre har vært utro først, så lite greit er det. Men kan man under gitte omstendigheter forstå det likevel? Dét er hva det er snakk om.

Anonymkode: 87147...fcf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det er det disse gifte mennene forteller deg at konene oppfører seg så har du blitt grundig lurt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er veldig få som mener at det er riktig eller greit å være utro, eller at noen har full rett til være det. Hvis det er slik du leser innleggene her inne er det ikke rart frontene blir så steile.

Det jeg og flere andre mener, er at utroskap kan være forståelig. Ikke greit. Aldri greit. Utroskap er ikke greit selv hvis den andre har vært utro først, så lite greit er det. Men kan man under gitte omstendigheter forstå det likevel? Dét er hva det er snakk om.

Anonymkode: 87147...fcf

Det går an å forstå det meste. Jeg forstår unge gutter som blir mobbet og som velger skyte medelever og seg selv. Jeg forstår hvordan noen mennesker har en seksuell fetish som blir trigget når de dreper. Det er mulig å forstå det meste, ser ikke helt hva du vil frem til. At man forstår noe har ingenting med hvor galt eller riktig noe er

Anonymkode: 7f225...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utroskap er noe drit. Men hvorfor ER man utro? Jeg snakker da ikke om players som puler alt de ser, men om menn og kvinner som lever sammen med partnere som ikke tar vare på sin egen kropp, utseende og helse, som sutrer og klager og nekter å ha sex, og som heller bruker tid på å stirre i en skjerm fremfor å samhandle med den de bor sammen med. Et forhold må pleies! Det forundrer meg ofte i tråder her at det er så stor mangel på å gå i seg selv når en avdekker utroskap. Å vralte humørløs rundt i joggedress hjemme med fett hår og armen rundt chipsposen og mobilen fremfor partneren hver kveld er ikke særlig oppbyggelig. En pynter seg om man skal ut, men gir fullstendig blaffen når man faktisk er med den man skal holde et forhold levende med. Det er normalt å legge seg ut etter fødsler eller bare med alderen, men det er helseskadelig å aldri være i bevegelse, og svært usjarmerende å sutre over det uten å orke å løfte en finger for å å bli i stand til å gå opp en trapp uten å svette som en gris. Heller ikke er det hyggelig å være med noen som har blitt "kjerring" eller "gubbe". Fasaden er flott nok, men personligheten har stagnert i å snakke dritt om alle andre, være sur og avvisende, eller totalt oppslukt i emnet barn eller hobby, og bare det. Og sexnekt er i allefall en dødare.  Mange gjør dette, og blir likevel fullstendig lamslått over at partneren flykter, eller søker annerkjennelse et annet sted. Og ser absolutt ingen forbedringspotensiale i seg selv. Jeg tror at mye av utroskap burde være en vekker for mange par. At forhold faktisk kan reddes når man er villige til å ta den vanskelige samtalen og se at man har latt seg forfalle både fysisk og mentalt på en måte som ikke er god, og at man sammen kan endre noe. Men da kan en ikke bare skylde på den som faktisk har vært utro, og dra det frem ved en hver anledning, men innse at en har vært medskyldig i å ha latt hverdagsforholdet dø.

Anonymkode: 38b93...b2b

Ja, ofte kan man takke seg selv at partneren er utro, men ingen av de eksemplene over er relevante eller grunn til utroskap. Da er jo forholdet deres kun en fasade, å kjærligheten er ikke-eksisterende... Det virker på meg som du allerede har vært utro å forventer forståelse. Vel, ikke pga disse kriteriene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det går an å forstå det meste. Jeg forstår unge gutter som blir mobbet og som velger skyte medelever og seg selv. Jeg forstår hvordan noen mennesker har en seksuell fetish som blir trigget når de dreper. Det er mulig å forstå det meste, ser ikke helt hva du vil frem til. At man forstår noe har ingenting med hvor galt eller riktig noe er

Anonymkode: 7f225...ad4

Det er sant, men forståelse er helt avgjørende for hvordan man håndterer utroskap og veien videre i livet. Uavhengig av om man velger å tilgi en utro partner eller ikke, er det en fordel å lære av forholdene sine så man stiller bedre rustet i framtiden. Det finnes til og med par som kommer styrket ut av utroskap dersom begge forstår hvordan de havnet i denne situasjonen og klarer å rette opp feilene de gjorde.

Anonymkode: 87147...fcf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at dess mer den andre part gjør feil, dess mer riktig er det å selv gjøre noe galt? Om en dame stryker seg opp etter meg seksuelt uten å vil ha sex, er det da mer greit å voldta henne enn ei dame som ikke en gang har sett på meg?

Dersom part A provoserer, gjør noe feil eller oppfører seg på en dårlig måte, betyr det at person B har full rett til å gjøre noe som er enda verre? 

Dersom du bytter ut utroskap med omtrent hvilke som helst annen handling så ser du at nei, at en annen person har oppført seg kjipt mot deg betyr ikke at det er mer greit for deg å være enda kjipere

Mine to langvarige forhold har vært åpne, ingen som har vært utro med meg. Det betyr ikke at jeg ikke forstår at man er en dritt om man bedrar noen man har lovt troskap til.

Anonymkode: 7f225...ad4

Fint at du skriver dette, fordi det belyser nøyaktig hva jeg prøver å formidle, om enn ikke helt på den måten du selv har tenkt. At en er fullstendig blind for egen negativ innflytelse på et forhold gjør at en kan risikere at det strander. Med eller uten utroskap fra den andre parten. Det ligger et damoklessverd over oss alle, som ikke er helt ulikt hinduistisk karmatenking. "hvis jeg ikke verdsetter den jeg er sammen med, så kan det hende han år fra meg/er utro - av den grunn." Er det så vanskelig å forstå?

Anonymkode: 38b93...b2b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fint at du skriver dette, fordi det belyser nøyaktig hva jeg prøver å formidle, om enn ikke helt på den måten du selv har tenkt. At en er fullstendig blind for egen negativ innflytelse på et forhold gjør at en kan risikere at det strander. Med eller uten utroskap fra den andre parten. Det ligger et damoklessverd over oss alle, som ikke er helt ulikt hinduistisk karmatenking. "hvis jeg ikke verdsetter den jeg er sammen med, så kan det hende han år fra meg/er utro - av den grunn." Er det så vanskelig å forstå?

Anonymkode: 38b93...b2b

Jeg er enig med deg. Det er mange måter å bryte parforholdets kontrakt på. Et grunnleggende punkt er åpenbart at man ikke skal ha sex med andre. Men man skal heller ikke være emosjonelt eller seksuelt utilgjengelig, for nærhet, støtte og bekreftelse er grunnleggende bestanddeler i et kjærlighetsforhold. Man kan ikke legge null innsats i et forhold og forvente at partneren blir hos deg likevel. Det finnes mange måter man kan svikte hverandre på, og som deg synes jeg det er rart at det bare er utroskap vi fordømmer så sterkt.

Dag ut og dag inn leser jeg her inne om kvinner som ikke vil ha sex med mennene sine, om menn som ikke vil være med i terapi på familievernkontoret, partnere som ikke er med og drar lasset i familien i det hele tatt. Dette er også brudd på nokså grunnleggende forutsetninger i et forhold. Da bryter folk opp. Men dessverre gjør de ofte ikke det før de får krefter og motivasjon til det, som når de oppdager at det finnes andre muligheter der ute. Det er feil, men likevel menneskelig. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går an å forstå det meste. Jeg forstår unge gutter som blir mobbet og som velger skyte medelever og seg selv. Jeg forstår hvordan noen mennesker har en seksuell fetish som blir trigget når de dreper. Det er mulig å forstå det meste, ser ikke helt hva du vil frem til. At man forstår noe har ingenting med hvor galt eller riktig noe er

Anonymkode: 7f225...ad4

Ser du ikke at ved å få bukt med mobbingen kan man få bukt med skytingen? DET er det vi vil frem til her.

Du skriver på en måte som om du tror vi andre synes utroskap er ok, det synes vi ikke. Jeg regner utroskap som vold.

Det er ekstremt vanskelig å skulle skrive med mennesker som er sta, steile og hissige. Har du aldri fått den tilbakemeldingen før? For det blir litt det samme prinsippet, når du tror du kan si hva du vil på hvilken måte som helst, og likevel er det vi andre som får skylden når du ikke forstår.

Tenk litt på hvordan du opptrer på forum. At andre mennesker som svarer deg er mennesker, ikke boksesekker til din forlystelse.

Anonymkode: c0b04...309

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fint at du skriver dette, fordi det belyser nøyaktig hva jeg prøver å formidle, om enn ikke helt på den måten du selv har tenkt. At en er fullstendig blind for egen negativ innflytelse på et forhold gjør at en kan risikere at det strander. Med eller uten utroskap fra den andre parten. Det ligger et damoklessverd over oss alle, som ikke er helt ulikt hinduistisk karmatenking. "hvis jeg ikke verdsetter den jeg er sammen med, så kan det hende han år fra meg/er utro - av den grunn." Er det så vanskelig å forstå?

Anonymkode: 38b93...b2b

Tipper den du skriver til er smart nok til å forstå, men altfor vrang til å si seg enig.

Jeg personlig tror det er de som både er oppegående nok til å se logikken, men som samtidig har bevart kontakten med hjertet, som evner å dra i land et godt forhold.

Anonymkode: c0b04...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ari Loys

Enig med trådstarter i at det som regel kreves to for å danse tango. Ellers tror jeg også at mye utroskap - kanskje det meste av utroskap - skjer i den sedvanlige "overlappingsfasen", noe som etter min mening strengt tatt ikke er så mye å henge seg opp i heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Vera skrev:

En annen ting jeg ofte reagerer på i utroskapsdebatter, er hvordan det blir fremstilt som greit så lenge partneren har forfalt i utseendet - hvorfor denne utseendefikseringen?? Det har i svært mange tilfeller overhodet ingenting med saken å gjøre

Du var ikke så aktiv i timene på skolen du? Nå har det seg en gang slik at både mennesker og dyr av natur velger partner ut i fra hva man kan parre seg med. Nei, du går ikke på byen, ser en kjekk mann/kvinne og tenker: "BARN!!!", men i bunn og grunn er dette en del av alt levende liv. Så det at du synes fysisk tiltrekning bare er bullshit, ja da er det ditt problem. Du kan ikke bare koste biologien under teppet fordi DU mener skjønnhet kommer innenfra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Charlotteul skrev:

Du var ikke så aktiv i timene på skolen du? Nå har det seg en gang slik at både mennesker og dyr av natur velger partner ut i fra hva man kan parre seg med. Nei, du går ikke på byen, ser en kjekk mann/kvinne og tenker: "BARN!!!", men i bunn og grunn er dette en del av alt levende liv. Så det at du synes fysisk tiltrekning bare er bullshit, ja da er det ditt problem. Du kan ikke bare koste biologien under teppet fordi DU mener skjønnhet kommer innenfra. 

Du er ikke så flink på å lese tekster du..? 

Utroskap skjer NÅR man er i et forhold, ofte etter litt tid..man blir eldre, og utseendet forandrer seg, og det er DET som diskuteres her - at det ikke er greit å være utro på tross av at partneren har forandret utseendet. Ikke hvordan du så ut i dine glansdager når du traff partneren din. Hvis du tror du kommer til å se ut som du gjorde da du var 25 for resten av ditt liv, så er det kanskje du som ikke fulgte veldig nøye med i timen..? Man kan umulig elske sin partner veldig om man ikke takler at utseende forandrer seg gjennom årene som går.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes aldri en god grunn for å være utro. Ta tak i problemet, KOMMUNISER med partneren din, eller slå opp med vedkommende. Er ikke noe verre enn det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Vera skrev:

Du er ikke så flink på å lese tekster du..? 

Utroskap skjer NÅR man er i et forhold, ofte etter litt tid..man blir eldre, og utseendet forandrer seg, og det er DET som diskuteres her - at det ikke er greit å være utro på tross av at partneren har forandret utseendet. Ikke hvordan du så ut i dine glansdager når du traff partneren din. Hvis du tror du kommer til å se ut som du gjorde da du var 25 for resten av ditt liv, så er det kanskje du som ikke fulgte veldig nøye med i timen..? Man kan umulig elske sin partner veldig om man ikke takler at utseende forandrer seg gjennom årene som går.

Det er jo ikke forfall på grunn av eldring som er tema heller, det er forfall på grunn av latskap. Og om du forsøker å forstå trådstarter så ser du nokså fort at han eller hun var bevisst på det tabloide her. Og om man leser dine innlegg så ser man også hvor agendaen din er rotfestet. Så du kaster stein i glasshus når du sier at andre er dårlige lesere.

Man kan umulig elske sin partner så veldig høyt hvis man parkerer i sofaen på daglig basis.

Anonymkode: c0b04...309

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...