Gå til innhold

Hvorfor er høyden en faktor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når man regner ut kaloribehov per dag, så fyller man inn høyden... hvorfor? Kaloribehovet er altså mindre jo lavere en er, selv om en veier det samme...? Jeg forstår ikke hvorfor. Noen som kan forklare? :) 

 

 

Anonymkode: dfe71...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En høyere person har nok mer muskler og mer på gang enn en lav person. En lav person som veier det samme er nok som regel bare feit i forhold. Ekstra fett på kroppen øker ikke forbrenningen sånn uten videre såvidt jeg vet. 

Jeg er ingen ekspert på feltet, var bare min første tanke :P 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmi og kalorikalkulatorer er bare vås hvis en er har noe muskelmasse. Et mye bedre mål å ta utgangspunkt i er fettprosent.

Personlig har jeg 0 problemer med å regulere kostholdet mitt etter "feelingen", hvis jeg skal ned er det bare å unngå usunn mat, og velge fornuftige løsninger istedet. Det som kan være tricky er å beholde musklene og styrken, det letteste er å ha et lengre tidsperspektiv, å gå sakte, men sikkert, ned. Da trenger enn ikke å ofre så mange kalorier hver dag, og har godt overskudd til å trene, vinn-vinn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man større, har man behov for mer kalorier for å opprettholde livsfunksjoner, benbygning osv. I større skala kreves mer kalorier enn i liten rett og slett.  Høyde er en faktor som gjør deg større, naturlig . 

Anonymkode: 063ff...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig logisk. Det sier seg jo selv at det skal mer til å drifte en kropp på 2 meter enn en på 1,50. En stor kropp krever mer energi siden den bruker mer energi på å holde seg levende. 

Anonymkode: da51e...291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...