Gå til innhold

Norske psykologistudenter i utlandet får ikke autorisasjon i Norge.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

38 minutter siden, Tjukk Norris skrev:

Ser mange ikke har satt seg inn i saken. Denne snutten vil forhåpentligvis kunne oppklare litt:

Jeg har satt meg veldig godt inn i saken, og det er faktisk så enkelt som at de mangler klinisk praksis som er nødvendig for å få lisens i Norge. På psykologi profesjon her hjemme starter forberedelsen til arbeidet som psykolog allerede første semester, og det møtes pasienter ved praksis og veiledning under hele studiet. I Ungarn er løpet teoretisk lagt opp, du snakker ikke språket og møter ikke pasienter/har praksis/driver behandling under veiledning ila studiet. Det gjør du heller ikke på master i psykologi i Norge, som faktisk er ganske sammenlignbart. Nå sier Ungarske myndigheter selv at studentene ikke kvalifiserer til å jobbe som psykologer, så sier det jo litt om mangel på selvinnsikt hos studentene at de insisterer på at de er kvalifisert, tross manglende relevant erfaring. Det er for øvrig mangel på klinisk praksis og tilpassede fag som gjør at også andre med helsefaglig utdanning fra utlandet sliter med å få lisens/autorisasjon i Norge. Dette er en velkjent problemstilling som ikke burde kommer overraskende på noen som har satt seg inn i hva det vil si å studere helsefag og søke autorisasjon i Norge senere, faktum er vel at mange har droppen den biten og bare satset på at det løser seg. 

Og selv om det er behov for flere psykologer til å behandle så betyr ikke det at det er flere jobber tilgjengelig. Og når du er syk så vil du gjerne få en psykolog som har fått skikkelig utdanning og veiledning før de begynner å praktisere, og som har lært å omsette teori til praksis underveis i studiet. Ingen ønsker å være forsøkskaninen til en bokorm fra Ungarn som ikke har møtt en pasient før, og skal være ditt eneste tilbud om hjelp for en psykisk problemstilling. På samme måte som du ikke ønsker at legen som kun har lest og aldri praktisert skal behandle deg for kreft eller operere ut blindtarmen din. 

Anonymkode: 7840a...8dc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har satt meg veldig godt inn i saken, og det er faktisk så enkelt som at de mangler klinisk praksis som er nødvendig for å få lisens i Norge. På psykologi profesjon her hjemme starter forberedelsen til arbeidet som psykolog allerede første semester, og det møtes pasienter ved praksis og veiledning under hele studiet. I Ungarn er løpet teoretisk lagt opp, du snakker ikke språket og møter ikke pasienter/har praksis/driver behandling under veiledning ila studiet. Det gjør du heller ikke på master i psykologi i Norge, som faktisk er ganske sammenlignbart. Nå sier Ungarske myndigheter selv at studentene ikke kvalifiserer til å jobbe som psykologer, så sier det jo litt om mangel på selvinnsikt hos studentene at de insisterer på at de er kvalifisert, tross manglende relevant erfaring. Det er for øvrig mangel på klinisk praksis og tilpassede fag som gjør at også andre med helsefaglig utdanning fra utlandet sliter med å få lisens/autorisasjon i Norge. Dette er en velkjent problemstilling som ikke burde kommer overraskende på noen som har satt seg inn i hva det vil si å studere helsefag og søke autorisasjon i Norge senere, faktum er vel at mange har droppen den biten og bare satset på at det løser seg. 

Og selv om det er behov for flere psykologer til å behandle så betyr ikke det at det er flere jobber tilgjengelig. Og når du er syk så vil du gjerne få en psykolog som har fått skikkelig utdanning og veiledning før de begynner å praktisere, og som har lært å omsette teori til praksis underveis i studiet. Ingen ønsker å være forsøkskaninen til en bokorm fra Ungarn som ikke har møtt en pasient før, og skal være ditt eneste tilbud om hjelp for en psykisk problemstilling. På samme måte som du ikke ønsker at legen som kun har lest og aldri praktisert skal behandle deg for kreft eller operere ut blindtarmen din. 

Anonymkode: 7840a...8dc

 

IMG_7962.PNG

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener man burde gjøre noe med alle som velger å studere utenfor Norge. Spesielt gjelder dette for tannleger, leger og psykologer siden flesteparten jobber i det offentlige. Siden de jobber i det offentlige, så er det faktisk mulig å forutse sånn omtrent hvor mange man vil trenge med en slik utdanning i fremtiden på bakgrunn av befolkningsvekst, antall personer som går av med pensjon, osv.  

Alle er tjent med at Norge har en form for regulering av antall personer med en slik fagbakgrunn. Så får man heller øke antall studieplasser her hjemme. Det betyr ikke at man ikke skal ta inn folk med utdanning fra utlandet i det hele tatt, men at det bør være et mål å redusere dette. De som ikke klarer å komme inn i Norge, får rett og slett finne på noe annet eller ta opp fag. 

Anonymkode: 576ea...235

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener du da at Ungarske myndigheter tar feil? Eller mener du at Helsedirektoratet lyver om at de har fått kjennskap til dette gjennom Ungarske myndigheter? 

Når det gjelder det siste du skriver man alltid ta utgangspunkt i hvordan utdanningen er på nåværende tidspunkt. Det er revnende likegyldig hvordan studiet var for over 6 år siden. 

Anonymkode: c1eaf...a4e

Hehe. Jeg har ingen formening om helsedirektoratet lyver eller ikke, men du må huske at dette er en sak det ligger mye politikk i. Det er over de siste årene jobbet hardt for å øke psykologen status i Norge, og et viktig middel for å opprettholde status er å begrense tilgangen på psykologer.

Dubmå gjerne forsøke å påstå at utdanningen i Oslo ser anderledes ut nå enn for 6 år siden (et tall tatt ut fra luften?), men sannheten er at de kliniske emnene er uendret. Det er et lite rollespill på 2. semester om psykologrollen, en wisc testing av et skolebarn på 5. semester samt et intervju av en ungdom i kvalitativ metode på samme srnester, men bortsett fra det er det ingen trening i kliniske ferdigheter før 7. semester. Utdanningen i Oslo bærer fortsatt stort preg av tiden hvor årsenhet kvalifiserte og man gikk gjennom første og annen avdeling. Denne oppbyggingen mener jeg i stor grad ligner modeller fra utlandet. Hvordan de andre universitetene legger opp løpet, er jeg lite kjent med, for der har jeg ikke avlagt 360 studiepoeng :)

 

Anonymkode: 306fc...7b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe. Jeg har ingen formening om helsedirektoratet lyver eller ikke, men du må huske at dette er en sak det ligger mye politikk i. Det er over de siste årene jobbet hardt for å øke psykologen status i Norge, og et viktig middel for å opprettholde status er å begrense tilgangen på psykologer.

Dubmå gjerne forsøke å påstå at utdanningen i Oslo ser anderledes ut nå enn for 6 år siden (et tall tatt ut fra luften?), men sannheten er at de kliniske emnene er uendret. Det er et lite rollespill på 2. semester om psykologrollen, en wisc testing av et skolebarn på 5. semester samt et intervju av en ungdom i kvalitativ metode på samme srnester, men bortsett fra det er det ingen trening i kliniske ferdigheter før 7. semester. Utdanningen i Oslo bærer fortsatt stort preg av tiden hvor årsenhet kvalifiserte og man gikk gjennom første og annen avdeling. Denne oppbyggingen mener jeg i stor grad ligner modeller fra utlandet. Hvordan de andre universitetene legger opp løpet, er jeg lite kjent med, for der har jeg ikke avlagt 360 studiepoeng :)

 

Anonymkode: 306fc...7b7

Du har jo skrevet at du har gjennomført hele profesjonsstudiet i Norge. Dette løpet tar 6 år, så det er jo da selvsagt over 6 år siden (som brukeren skrev) siden du gikk 1. året profesjon. Så nei, dette tallet er jo ikke tatt ut fra løse luften. :)

Anonymkode: 5f344...c5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe. Jeg har ingen formening om helsedirektoratet lyver eller ikke, men du må huske at dette er en sak det ligger mye politikk i. Det er over de siste årene jobbet hardt for å øke psykologen status i Norge, og et viktig middel for å opprettholde status er å begrense tilgangen på psykologer.

 

Anonymkode: 306fc...7b7

Usj, mennesker ass. Slutter aldri skuffe

Anonymkode: c842f...fd8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 27.5.2017 den 14.11, Tjukk Norris skrev:

 

IMG_7962.PNG

Nå er psykologiFORBUNDET faktisk en forening for masterstudenter/utdannede.... Psykologforeningen, som er foreningen for profesjonsstudenter/psykologer er ikke enige med psykologforbundet i denne saken...

Anonymkode: 3ad56...e7a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, nei kanskje ikke så rart i all den tid NPF vil holde antall psykologer nede for å holde lønnen og prestisjen oppe.

Det var NPF som blei svette når de så antall utenlandsstudenter økte og tok kontakt med helsedirektoratet(disse har tette bånd, kameraderi eksisterer enda i Norge) som igjen sluttet å innvilge lisens til Eltestudenter basert på FEIL grunnlag. Jeg kjenner saken fra innsiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Tjukk Norris skrev:

Haha, nei kanskje ikke så rart i all den tid NPF vil holde antall psykologer nede for å holde lønnen og prestisjen oppe.

Det var NPF som blei svette når de så antall utenlandsstudenter økte og tok kontakt med helsedirektoratet(disse har tette bånd, kameraderi eksisterer enda i Norge) som igjen sluttet å innvilge lisens til Eltestudenter basert på FEIL grunnlag. Jeg kjenner saken fra innsiden. 

https://helsedirektoratet.no/nyheter/ny-informasjon-fra-ungarske-myndigheter-om-elte-utdanningen

Nå er vel ikke psykologlønna så voldsomt mye å skryte av i utgangspunktet, den er ikke dårlig, men om det er lønn man er mest opptatt av bør man heller studere noe annet. 

Anonymkode: 3ad56...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder alle som kommer til norge med utenlandsk utdanning. 
Det har vært klaget på lenge. Arbeidsinnvandrere må studere i nye 10 år for medisin studier or slikt for å jobbe i Norge, noe som er forkastelig. :/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Drakan skrev:

Det gjelder alle som kommer til norge med utenlandsk utdanning. 
Det har vært klaget på lenge. Arbeidsinnvandrere må studere i nye 10 år for medisin studier or slikt for å jobbe i Norge, noe som er forkastelig. :/ 

Nei, dette stemmer overhodet ikke. Det går sport i å hente inn utenlandske legespesialister for å dekke legebehovet vårt i Norge. 

Anonymkode: c1eaf...a4e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2017 den 16.28, AnonymBruker skrev:

http://p3.no/gode-nok-for-norge/

Hva tenker dere som planlegger eller som allerede er i gang med studier i utlandet. At det kanskje ikke er en fordel å ta prestisjetunge studier i utlandet som feks medisin og psykologi, at man i Norge kanskje mer og mer nå mistenker dette for å være en "enklere" vei til en høyerestående tittel? For 5 år siden var jo disse psykologistudentene gode nok for Norge.

Anonymkode: c1e7b...7ac

Det handler jo om at dette psykologistudiet ikke har kliniske fag, praksis (++) og da er det selvfølgelig problematisk dersom du skal bli en psykolog. Å ta bachelor + master gir deg heller ikke psykologtittelen ettersom du mangler kliniske fag, +++. Uansett er det useriøst å sammenligne dette psykologstudiet med medisin i utlandet, da medisinstudiet i utlandet dekker de samme kravene som medisinstudiet i Norge.

Dessutene er det store deler av medisinstudentene her i landet som har tatt opp fag i flere år, har alderspoeng, etc., altså trenger en absolutt ikke være over gjennomsnittet intelligent - hvem som helst kan få gode karakterer av å ta opp fag og samle poeng. Høyt snitt = høy intelligens er i mange tilfeller ikke sant, vi snakker om videregående fag her, og noen har som nevnt tatt disse fagene mange ganger for å oppnå en god karakterer. 

Anonymkode: 3f8c9...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.5.2017 den 1.57, AnonymBruker skrev:

Hvor studerte du siden du ikke hadde pasientkontakt før så sent? Vet at ved NTNU starter de allerede i første semester. 

Anonymkode: bad8b...df9

En har ikke pasientkontakt det første året, men en øver sammen med medstudenter. Noen få praksisdager teller ikke. 

Anonymkode: 3f8c9...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

En har ikke pasientkontakt det første året, men en øver sammen med medstudenter. Noen få praksisdager teller ikke. 

Anonymkode: 3f8c9...d24

Kan jeg spørre hvor personlige/"nærgående" man er i øvelser med medstudenter? 

Anonymkode: bad8b...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvor personlige/"nærgående" man er i øvelser med medstudenter? 

Anonymkode: bad8b...df9

Jeg er ikke den du siterte, men går profesjon. Vi har hatt intervjuøvelser/terapiøvinger hvor man skal finne egne problemer å snakke om. Man velger jo selv hvor personlig det blir, men samtalene skulle vare fra 20 - 45 minutter (har hatt det to ganger, tror jeg). Litt av poenger er å føle hvordan det er å åpne seg for andre. Også har vi hatt rollespill, hvor vi får ulike roller som pasient :) 

Anonymkode: 4f13a...e5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå diskuteres dette på helsedirektoratets sider på facebook. dette sitatet trekkes frem fra brevet fra ungarn:


«Considering information provided in your enquiry, that holders of a psychologist title (who have already completed requirements of the supervised practice) in Norway are “qualified and entitled to work independently and clinically with patients in the health sector and to provide health services in Norway. They work clinically and have an extensive independent responsibility to diagnose and treat mental disorders in patients” we can assure that the same is true for psychologists with a master degree in clinical and health psychology from ELTE after fulfilling the above mentioned “supervised practice”».

 

Helsedirektoratet svarer da under denne kommentaren:

Helsedirektoratet Hei. Sitatet du har trukket ut fra brevet sier at kandidatene må ha norsk praksis for å få rettigheter til yrkesutøvelse i Ungarn. Ettersom utdanningen ikke kvalifiserer til norsk praksis, er dette dessverre ikke en mulighet.

Og så svarer de også litt lengre ned:

Helsedirektoratet Vi forstår at dette er frustrerende for mange. Opplysningene fra ungarske myndigheter slår fast at masterkandidatene fra ELTE ikke har gjennomført en utdanning som gir kvalifikasjoner i Ungarn for å utøve et lovregulert yrke som psykolog. Retten til å utøve et lovregulert yrke i Ungarn er altså forbeholdt kandidater som er psykologspesialister, eller er tilknyttet et spesialiseringsprogram. Slik den ungarske masterutdanningen i psykologi er regulert i Ungarn, kvalifiserer den ikke for selvstendig utøvelse innen klinisk psykologi.
Utdanningen ELTE-studentene har fått er en solid mastergrad som kan brukes innenfor andre yrker innen psykologi, for eksempel rådgivning og forskning. Utdanningsinstitusjoner og Psykologiforbundet har oversikt over yrker som er aktuelle med en mastergrad i psykologi.

 

Jeg forstår ikke helt hvordan de kan tolke brevet på denne måten. Ungarn sier at utdanningen kvalifiserer til å jobbe som psykolog etter at de har jobbet med lisens under veiledning, og da bestemmer Norge seg for at utdanningen ikke kvalifiserer til å jobbe under veiledning, og dermed kvalifiserer det heller ikke til å bli psykolog? :vetikke:

Anonymkode: ca137...d7f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...