Gå til innhold

Utsette løpetid - erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjelder en tispe på ca 5 år, vurderer å utsette 1 enkelt løpetid. Noen med erfaring? Bivirkninger? Har lest en del, men lurer på om det er like stor fare for bivirkninger/senskader ved å utsette bare en løpetid som ved å gjøre det flere ganger. Dyrlege har gitt klarsignal 

Anonymkode: cd15f...3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er SVÆRT kreftfremkallende og alle tisper jeg vet om som har fått disse sprøytene har utviklet jurkreft selv om de bare har blitt behandlet en enkelt gang. Nå er det ikke nødvendigvis en sammenheng, men jeg ville ha unngått det så sant det var mulig og spesielt på en så ung hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hørt at i tillegg til jurkreft, så høyner det også sjansene for at tispa får livmorbetennelse etter neste løpetid. Jeg ville aldri risikert det med min hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohoi! Litt off topic da, men gjelder det også ved feks kjemisk kastrering av hannhunder?

Anonymkode: b2c05...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2017 den 13.17, Leo skrev:

Det er SVÆRT kreftfremkallende og alle tisper jeg vet om som har fått disse sprøytene har utviklet jurkreft selv om de bare har blitt behandlet en enkelt gang. Nå er det ikke nødvendigvis en sammenheng, men jeg ville ha unngått det så sant det var mulig og spesielt på en så ung hund.

Vi har utsatt løpetid 2 ganger med hunden vår (hun er 8 år nå), hun har ikke fått jurkreft. 

Når det er sagt så er det ikke anbefalt å gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en border collie som vi ga sprøyte en gang i halvåret tror jeg det var...?. Husker ikke helt men utsatte mensen med sprøyten da, hun fikk en kraftig infeksjon i livmoren å kunne ha dødd om vi hadde oppdaget det senere. Alle her i hus er forferdelig lei seg for at vi først ga henne sprøytene å at det kom til det punktet... vi ville hvertfall aldri gjort det igjen for det var helt forferdelig å få beskjeden da hun måtte haste operere... Ikke gjør det :). mye bedre med litt søl å rot enn at hunden blir syk. 

Anonymkode: f2275...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Våres hund har nå fjernet livmoren til info.... en operasjon til 9 tusen kroner for 4 år siden

Anonymkode: f2275...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...