Gå til innhold

Båndtvang og hunder i borettslag og sameie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har flere hundeeiere i blokka som ikke har hundene i bånd når de lufter dyret i bakgården vår. Mange av hundeeiene skulle ikke hatt lov til å ha hund siden all mosjon disse dyra får er å tråkke i gården og bæsje og tisse der. Barn leker her og det er ikke særlig delikat at det ligger bæsj over alt.

Jeg vet ikke hva styret gjør ang dette problemet selv om vi er flere som har sendt mail for å klage.

Hva kan gjøres? 

Anonymkode: 33a4c...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest HappyWaffle

Styret kan sette opp hundelufting forbudt skilt. Det gjorde de der jeg bodde en periode å folk overholdt det. Det er tross alt barn som leker der, å det er fint lite hyggelig at ungen kommer inn med klærne fulle av hundebæsj. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste borettslag pleier vel ofte å ha en eller annen regel for hold av husdyr? At det skal godkjennes av styret før man får husdyr? Isåfall kan de sikkert trekke tilbake denne godkjennelsen, dersom de har fått advarsler i forkant om å følge loven med båndtvang + plukke opp drit, og de ikke har gjort noe med det. Isåfall må den/disse personene da enten forandre seg til det bedre, kvitte seg med dyret sitt eller flytte et annet sted. 

Dersom det ikke finnes en form for at dyr skal godkjennes så vet jeg ikke helt hva styret kan gjøre. 

Det er kanskje mulig å ta kontakt med kommunen, fortelle om problemet og ytre ønske om at disse hundeeierne får et brev med påminnelse om å følge loven om båndtvang m.m. Men jeg tviler på at det er ressurser til å gjøre slikt. Ellers så er vel dette forsåvidt det minste et styre kan gjøre på vegne av beboere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om deres borettslag er inngjerdet så gjelder ikke båndtvangregelen. Da er det inngjerdet privat område.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...