Gå til innhold

Noe spesielt å tenke på ved bilvask?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må man ha en egen såpe til bil, og hva må man ta hensyn til? Ser flere polerer bilen og spyler under, jeg er redd for å gjøre feil.

Nettopp kjøpt flunkende ny bil og vil selvsagt ta godt vare på lakken osv.

Håper noen vet :) 

Anonymkode: 5552b...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke, jeg bruker bare vanlig zalo og vasker med. Det går kjempefint!

Anonymkode: bc24b...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avfetter bilen om vinteren og på våren. Velger da å vokse bilen etterpå. Har foreløpig ikke polert bilen (den er tre år gammel). Bruker såpe som er beregnet til bil, og bruker voks fra Autoglym. Spyler bilen godt for å få bort såpe og for å unngå rennemerker. Og tørker den etter vask med mikrofiberhåndkle. Bruker vaskehanske i stedet for svamp, og passer på å bruke godt med vann på hanske, samt såpe. Skyller den ofte.

 

Søk litt på nettet, det finnes mange god beskrivelser for hvordan man skal ta vare på bilen og lakken. 

Anonymkode: 9c274...350

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk Zalo!! Zalo er en fettfjerner, utarmer lakken og vil tørke den ut slik at glansen forsvinner relativt fort. Små steinsprut og slikt vil etterlate seg større skader enn nødvendig.

Biltema og bilrekvisita butikker har et utvalg av vaskemidler og utstyr som du kan bruke. Gode råd kan du også få der.

Anonymkode: 82fbe...0b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg avfetter bilen om vinteren og på våren. Velger da å vokse bilen etterpå. Har foreløpig ikke polert bilen (den er tre år gammel). Bruker såpe som er beregnet til bil, og bruker voks fra Autoglym. Spyler bilen godt for å få bort såpe og for å unngå rennemerker. Og tørker den etter vask med mikrofiberhåndkle. Bruker vaskehanske i stedet for svamp, og passer på å bruke godt med vann på hanske, samt såpe. Skyller den ofte.

 

Søk litt på nettet, det finnes mange god beskrivelser for hvordan man skal ta vare på bilen og lakken. 

Anonymkode: 9c274...350

Takk for forklaring, det var til god hjelp :) Ettersom bilen er helt ny er nok lakken flott i sommer, men ser skitt og støv samler seg veldig fort og tenkte det var lurt å få vekk det.

 Hvorfor polerer du ikke? 

Anonymkode: 5552b...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bruk Zalo!! Zalo er en fettfjerner, utarmer lakken og vil tørke den ut slik at glansen forsvinner relativt fort. Små steinsprut og slikt vil etterlate seg større skader enn nødvendig.

Biltema og bilrekvisita butikker har et utvalg av vaskemidler og utstyr som du kan bruke. Gode råd kan du også få der.

Anonymkode: 82fbe...0b6

Takk for god hjelp, skal spørre ved kjøp også :) 

Anonymkode: 5552b...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for forklaring, det var til god hjelp :) Ettersom bilen er helt ny er nok lakken flott i sommer, men ser skitt og støv samler seg veldig fort og tenkte det var lurt å få vekk det.

 Hvorfor polerer du ikke? 

Anonymkode: 5552b...1f4

Lakken ser bra ut nå, så ser ingen grunn til å polere. 

Anonymkode: 9c274...350

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lakken ser bra ut nå, så ser ingen grunn til å polere. 

Anonymkode: 9c274...350

Det er en måte å se om lakken ser bra ut: Om vannet perler om du spruter på vann, og den er renvasket, da er den grei. Om vannet derimot bare ligger flatt på lakken, er det bare å finne fram polishen og begynne å gnikke :) Lykke til! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tdm900 skrev:

Det er en måte å se om lakken ser bra ut: Om vannet perler om du spruter på vann, og den er renvasket, da er den grei. Om vannet derimot bare ligger flatt på lakken, er det bare å finne fram polishen og begynne å gnikke :) Lykke til! 

Det gjør den. Og det er nok fordi den er vokset. Polering av bilen har jeg derimot ikke gjort, nettopp fordi lakken i seg selv ser bra ut. 

Anonymkode: 9c274...350

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke Zalo nei. Bruk skikkelig bilsåpe. Du bør beskytte bilen din. Skiten fester seg da ikke så lett som den gjør nå, og du beskytter også mot sol mm.
Her finnes det mange midler og metoder. En av de enkleste er kanskje Autoglym rapid aqua wax - men det finnes også en haugevis av andre. Du kan feks rense lakken med Super Resin Polish. Uansett hva du skal legge på bilen din er forarbeidet det viktigste. Er lakken helt flawless ville jeg kanskje ha nøyet meg med en lignenede voks på flaske som jeg nevnte over.

Lære mer? (ps. nerdevarsel;)  https://www.detailersclub.no  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...