Gå til innhold

Arve alt utstyr og klær..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg ble uplanlagt gravid, og jeg har bestemt meg for å beholde. Barnefar er ikke involvert, og jeg har dårlig råd. Svigersøster har sagt hun mye og utstyr og klær hun kan gi meg/låne bort. Hun har vogn, bilstol, stellebord, mye klær osv, da hun ikke skal ha flere barn. Er dette greit? At absolutt alt er brukt? Det er liksom ikke noe galt med det? Føler jeg må kjøpe noe nytt også, men føler ikke jeg har råd.. jeg tenker at babyen ikke vet om det er nytt eller gammelt uansett. 

 

Anonymkode: d57a4...7d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig ikke noe galt med det, gjenbruk er bare positivt. Angående bilsete så ville jeg forhørt meg om hvor gammelt det er, da de må byttes ut etter et visst antall år og at det ikke har vært skadet på noen måte. Jeg ville også kjøpt ny madrass til seng.  Ellers er det ikke noe problem med at resten er brukt :) 

Ellers ville jeg allerede nå sett på om det er noe du kan gjøre på lengre sikt for å bedre økonomien, enten studier eller ny jobb (vet jo ingenting om årsaken til at du har dårlig økonomi). Det er relativt billig å ha en baby, men det blir dyrere etterhvert som de vokser til. 

 

Anonymkode: 33fbf...5cc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg ble uplanlagt gravid, og jeg har bestemt meg for å beholde. Barnefar er ikke involvert, og jeg har dårlig råd. Svigersøster har sagt hun mye og utstyr og klær hun kan gi meg/låne bort. Hun har vogn, bilstol, stellebord, mye klær osv, da hun ikke skal ha flere barn. Er dette greit? At absolutt alt er brukt? Det er liksom ikke noe galt med det? Føler jeg må kjøpe noe nytt også, men føler ikke jeg har råd.. jeg tenker at babyen ikke vet om det er nytt eller gammelt uansett. 

 

Anonymkode: d57a4...7d1

Vil økonomien din bedre seg etter hvert? Blir alltid bekymret når noen skriver at de har dårlig råd og skal ha barn. Det er dyrt å ha barn.

Anonymkode: 1ea87...430

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kjøpe ny madrass (pga. økt fare for krybbedød i brukt madrass) samt nytt bilsete, ellers gjør det ingenting at tingene er brukt. Du er veldig heldig som kan få brukt utstyr :) 

Anonymkode: a9508...321

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså? Du vet at ungen skal gå i barnehage etterhvert? Det koster 2700 kr i måneden. 

Selv om du arver alt av svigersøster, betyr det ikke at du ikke må kjøpe masse ekstra. Det er ikke sikkert klærne passer, jeg hadde høstbaby og arvet etter vårbaby så alt av ull og yttertøy måtte jeg likevel ha nytt første to år... 

Anonymkode: b702a...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må kjøpe ny madrass (pga. økt fare for krybbedød i brukt madrass) samt nytt bilsete, ellers gjør det ingenting at tingene er brukt. Du er veldig heldig som kan få brukt utstyr :) 

Anonymkode: a9508...321

Hvorfor i all verden må hun kjøpe nytt bilsete? Tull og tøys...

Ts: du er heldig som kan arve, helt genial, slipper du bruke masse penger på alt de vokser fra på 1-2-3 uansett. Gå på loppemarkeder og bruk Finn også, masse fint å få tak i billig. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest making.a.mess

Dyrt er ordet. Jeg har to barn i bhg: 2800 x 2 = 5600. Hittil får vi 25% i søskenrabatt men det slutter til høsten når en begynner på skole. Sfo er tilogmed dyrere enn bhg. Ikke nok med det, en går på internatskole = 7200 - bortebostipend 3800 = 3400. Trodde dette skulle dekkes av lån, men reglene endret seg i fjor... 

3400+5600= 9000 kun for skole og bhg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! :)

Anonymkode: d57a4...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men altså? Du vet at ungen skal gå i barnehage etterhvert? Det koster 2700 kr i måneden. 

Selv om du arver alt av svigersøster, betyr det ikke at du ikke må kjøpe masse ekstra. Det er ikke sikkert klærne passer, jeg hadde høstbaby og arvet etter vårbaby så alt av ull og yttertøy måtte jeg likevel ha nytt første to år... 

Anonymkode: b702a...515

Djizzez... ro ned! Hun har da ikke sagt hun ikke skal forsørge barnet, hun sier at økonomien er knapp og lurer på om det er greit med brukte barneting. Noe det seff er.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man ordentlig dårlig råd og er alene så koster ikke BHG plass 2700,- 

Selvsagt må du ikke kjøpe nytt. Det er jo helt normalt at for eksempel småsøsknene arver det meste :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kjempeflott at du får arve så mye utstyr! Det hjelper veldig på for babyutstyr er ganske så dyrt. Bilstol og madrass (både til seng og vogn) ville jeg kjøpt nytt da, mtp babyens sikkerhet :) 

Husk at bilstol nr 2 også kan være litt dyr så greit å legge av penger til den underveis hvis du har dårlig råd! Men det er en del salg stadig vekk da :) 

Anonymkode: 3de63...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg ble uplanlagt gravid, og jeg har bestemt meg for å beholde. Barnefar er ikke involvert, og jeg har dårlig råd. Svigersøster har sagt hun mye og utstyr og klær hun kan gi meg/låne bort. Hun har vogn, bilstol, stellebord, mye klær osv, da hun ikke skal ha flere barn. Er dette greit? At absolutt alt er brukt? Det er liksom ikke noe galt med det? Føler jeg må kjøpe noe nytt også, men føler ikke jeg har råd.. jeg tenker at babyen ikke vet om det er nytt eller gammelt uansett. 

 

Anonymkode: d57a4...7d1

Sjekk at bilsetet ikke er for gammelt, kjøp ny madrass til sengen og vask madrassen til vogna.

Ellers er det ingenting galt med å arve alt av utstyr til baby. Som du sier så merker ikke baby forskjell uansett. Arv er flott både økonomisk og miljømessig. 

Når det gjelder disse som skriver over her om hvor dyrt det blir i fremtiden med barnehage etc, så er det mange støtteordninger du kan ha mulighet for å få dersom økonomien fortsatt er stram. For eksempel tilbyr kommunen nå en ordning med redusert barnehagepris for familier med lav inntekt. I tillegg har du som enslig forsørger mulighet for å søke barnetilsynsstønad. 

Jeg vil også si at det er fint å se at du føler du bør kjøpe noe selv. Det sier meg at du ønsker å kunne forsørge barnet på egenhånd, og at du kommer til å jobbe hardt for å dekke barnets behov på alle måter. Beskytterinstinktet ditt har allerede slått inn 😉

Nei, ta imot det du kan få av gratis/billig utstyr! Som alenemor har man mer enn nok bekymringer og arbeid uansett, å skape seg økonomiske bekymringer i tillegg pga dyrt babyutstyr er bare dumt.

Masse lykke til! 

Anonymkode: e9f61...646

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du dårlig råd som i at du ikke kan bruke 30000 på utstyr eller som i at det knapt går rundt med deg alene? Er det midlertidig eller noe som vil vare? 

Har du råd til mme, bleier og evt legemidler eller andre løpende kostnader? 

Anonymkode: 961d1...33c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, ts spør om det er innafor å bruke brukt. Og får beskjed om hvor dyrt det er å ha tre barn i barnehage og skole...?

TS, første svar var bra. Ny madrass i sengen pga økt krybbedødfare og sjekk alderen på bilstolen. Tror de blir dårligere etter ca fem år, men Google dette litt for jeg er usikker. Smokker til flasker og narresmokker skal helst byttes ut etter ca tre mnd bruk selv om det er samme barn, så dette ville jeg også kjøpt nytt. Men selv flasker går fint brukt. Resten du nevner er topp å bruke brukt. 

Anonymkode: b214c...8e5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du dårlig råd som i at du ikke kan bruke 30000 på utstyr eller som i at det knapt går rundt med deg alene? Er det midlertidig eller noe som vil vare? 

Har du råd til mme, bleier og evt legemidler eller andre løpende kostnader? 

Anonymkode: 961d1...33c

30000 på babyutstyr?!? 

Anonymkode: 1eb75...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt topp å arve! Jeg ville byttet madrasser, og du kan finne på nett hvor lenge en brukt bilstol regnes som trygg. Sko skal heller ikke arves, men pensko er nok greit.

Vi hadde ikke dårlig råd, men fra familie og venner har vi dels betalt litt for og dels arvet noe klær (og utedresser), vogn, vognpose, vippestol, babygym, pulk, bæremeis og noen leker. 

Spar heller pengene til noe du og barnet får mer glede av enn at prislappene henger på utstyret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk at bilsetet ikke er for gammelt, kjøp ny madrass til sengen og vask madrassen til vogna.

Ellers er det ingenting galt med å arve alt av utstyr til baby. Som du sier så merker ikke baby forskjell uansett. Arv er flott både økonomisk og miljømessig. 

Når det gjelder disse som skriver over her om hvor dyrt det blir i fremtiden med barnehage etc, så er det mange støtteordninger du kan ha mulighet for å få dersom økonomien fortsatt er stram. For eksempel tilbyr kommunen nå en ordning med redusert barnehagepris for familier med lav inntekt. I tillegg har du som enslig forsørger mulighet for å søke barnetilsynsstønad. 

Jeg vil også si at det er fint å se at du føler du bør kjøpe noe selv. Det sier meg at du ønsker å kunne forsørge barnet på egenhånd, og at du kommer til å jobbe hardt for å dekke barnets behov på alle måter. Beskytterinstinktet ditt har allerede slått inn 😉

Nei, ta imot det du kan få av gratis/billig utstyr! Som alenemor har man mer enn nok bekymringer og arbeid uansett, å skape seg økonomiske bekymringer i tillegg pga dyrt babyutstyr er bare dumt.

Masse lykke til! 

Anonymkode: e9f61...646

Tusen takk for det! 😊

--------------------------------

Tusen takk til alle dere andre også med fine svar! 😄 Da skjønner jeg at det er grei å arve det meste, skal selvfølgelig sjekke om bilstolen er sikker, og bytter nok ut madrassen. 

Anonymkode: d57a4...7d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dustete å gå ut frå at barnehage vil bli eit problem fordi ein er smart og sparer pengar på unødvendige innkjøp til baby. Ting kan endre seg for alle, til det bedre eller verre, og det er intelligent oppførsel å takke ja til alle tilbod om å arve/kjøpe brukt. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over- at barnehage trenger da ikke bli ett problem!

Kjempefint at du vil spare på å kjøpe brukt. Barnehage: dersom økonomien er dårlig når barnet startet i barnehage, kan en søke om redusert pris. 

Er du medlem av kjøpe/selge/bytte gruppe på Facebook? Mange gir bort omtrent ubrukte klær. :) 

 

Anonymkode: dbad9...ef4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

30000 på babyutstyr?!? 

Anonymkode: 1eb75...d42

Det beregnes at det normale er 40000 for førstegangs. Som et nøkternt snitt.

Anonymkode: e7e0a...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...