Gå til innhold

Graviditetstest hos legen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er sikkert et fryktelig dumt spørsmål, men hvis jeg skal ta en graviditetstest hos legen, må det avtales på forhånd eller kan jeg bare be om det når jeg skal inn til en time for noe annet som tar maks fem minutter? Og hvor lang tid tar det før man får svar? :)

Anonymkode: 4fd1f...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger ingen avtale, men det er ingen vits å i ta test med urinprøve hos legen. Det kan du like gjerne gjøre hjemme. Skal du ta blodprøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, MorTeresa skrev:

Du trenger ingen avtale, men det er ingen vits å i ta test med urinprøve hos legen. Det kan du like gjerne gjøre hjemme. Skal du ta blodprøve?

Jeg vet ikke? Er helt ny i terrenget... Tankegangen min var bare at jeg uansett skal til legen og dermed må bruke penger på legetimen, så hvis jeg kan slippe å bruke penger på en graviditetstest i tillegg så hadde det vært fint. Er student med veldig stram økonomi altså, ikke bare ekstremt gniten:fnise:

Anonymkode: 4fd1f...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke? Er helt ny i terrenget... Tankegangen min var bare at jeg uansett skal til legen og dermed må bruke penger på legetimen, så hvis jeg kan slippe å bruke penger på en graviditetstest i tillegg så hadde det vært fint. Er student med veldig stram økonomi altså, ikke bare ekstremt gniten:fnise:

Anonymkode: 4fd1f...6a6

Du må betale for testen hos legen, du vet det? Den er ikke gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MorTeresa skrev:

Du må betale for testen hos legen, du vet det? Den er ikke gratis.

Ja, nei, det var jo noe av grunnen til at jeg spurte om det måtte "avtales", var ikke sikker på om det kostet ekstra i tillegg til den vanlige timeprisen :) Takk for svar!

Edit: Ah, der glemte jeg anonymknappen... jaja

Endret av vscare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, vscare skrev:

Ja, nei, det var jo noe av grunnen til at jeg spurte om det måtte "avtales", var ikke sikker på om det kostet ekstra i tillegg til den vanlige timeprisen :) Takk for svar!

Du får kjøpt billige tester på apoteket også.

https://www.apotek1.no/produkter/a1-graviditetstest-1stk-937317p

a1 graviditetstest er best i test!
I en forbrukertest utført av foreldre.no kommer a1graviditetstest best ut, med terningkast 6.

http://www.klikk.no/foreldre/bligravid/graviditetstest-1436842.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, MorTeresa skrev:

Du må betale for testen hos legen, du vet det? Den er ikke gratis.

Må man? Jeg tror ikke jeg betalte for det, men det var ingen test da, det var en blodprøve....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Puny skrev:

Må man? Jeg tror ikke jeg betalte for det, men det var ingen test da, det var en blodprøve....

Er vel gratis om den er positiv 

Anonymkode: d86df...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel gratis om den er positiv 

Anonymkode: d86df...953

hehe, det er vel neppe sånn at de kaller deg tilbake for en betaling i ettertid når de har fått prøveresultatene....

Tror heller kanskje det er forskjell på om man tar en urinprøvetest eller en blodprøve.

Endret av Puny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Puny skrev:

Må man? Jeg tror ikke jeg betalte for det, men det var ingen test da, det var en blodprøve....

Ja, normalt sett må man det uansett om det er en blod- eller urinprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, MorTeresa skrev:

Ja, normalt sett må man det uansett om det er en blod- eller urinprøve.

Jeg har heller ikke betalt for dette. I likhet med når jeg har tatt andre blodprøver, så har jeg bare betalt for timen. 

Anonymkode: 846a2...01f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har heller ikke betalt for dette. I likhet med når jeg har tatt andre blodprøver, så har jeg bare betalt for timen. 

Anonymkode: 846a2...01f

Ok, normalt sett må man betale for ekstra utstyr.

Hvis man tar urinprøve må det betales for. Jeg vet ikke hvorfor dere har sluppet å betale for blodprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Priser hos fastlegen

gjeldende fra 1. juli 2016 – 30. juni 2017

Egenandeler som inngår i frikortgrunnlaget kroner
Konsultasjon hos allmennpraktiserende lege på dagtid/kveld, legevakt .............................152/257 Sykebesøk på dagtid/kveld..................................................................................................205/328
Tillegg hos spesialist i allmennmedisin ved konsultasjon/sykebesøk......................................49/48
Enkel pasientkontakt, forespørsel, rådgivning v/fremmøte, bud ..................................................54
Enkel pasientkontakt ved telefon, sykmelding, rekvisisjon til røntgen/fysioterapi

og henvisning til spesialist på gul trygdeblankett .........................................................................65
Tillegg for taking av blodprøver og andre prøver..........................................................................54

Taking og undersøkelse av hemoglobin, blodsenkning og telling av hvite blodlegemer
og mikroskopering av urinsediment..............................................................................................54

Annet som ikke inngår i frikortgrunnlaget kroner Utskrift av journal..........................................................................................................................85
Tillegg for konsultasjon /sykebesøk for pasient utenfor fastlegeordningen ................................ 114

Tillegg for materiell ved bestemte prosedyrer:

Gynekologisk undersøkelse, enkle elastiske bind m.m..............................................................60
Spirometri, EKG, rektoskopi, enkelt sårskift m.m.......................................................................90 - Kateterisering, mindre kirurgiske inngrep m.m.........................................................................127 -
Større kirurgiske inngrep, større sårskift m.m. ......................................................................... 171

Tillegg for spesielt materiell, medisiner, spiral, kateter, gips,
vaksiner, ortoser m.v....................................................................................................Etter kostnad

Ekspedisjonsgebyr ved forsendelse av resepter, rekvisisjoner,
henvisninger osv. per brev, faks, telefon, e-post etter ønske fra pasienten..................................59

For bestilt enkelttime som avbestilles senere enn 24 timer før avtalt
time eller ikke benyttes hos allmennlege/spesialist.............................................................152/249

Når legen må kreve inn ubetalt honorar kan legen i tillegg til honoraret
belaste pasienten for legekontorets kostnader vedrørende dette ...............................Etter kostnad

 

https://legeforeningen.no/PageFiles/44680/Takstplakat fastlege 2016.pdf

Endret av MorTeresa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, MorTeresa skrev:

Ok, normalt sett må man betale for ekstra utstyr.

Hvis man tar urinprøve må det betales for. Jeg vet ikke hvorfor dere har sluppet å betale for blodprøver.

Jeg har aldri betalt ekstra for blodprøver hos legen, bare for timen. Vaksiner og slikt har jeg betalt ekstra for men ikke en blodprøve. Men i forbindelse med graviditetstest så er vel alt i forbindelse med graviditet uansett gratis?

Anonymkode: 846a2...01f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er sikkert et fryktelig dumt spørsmål, men hvis jeg skal ta en graviditetstest hos legen, må det avtales på forhånd eller kan jeg bare be om det når jeg skal inn til en time for noe annet som tar maks fem minutter? Og hvor lang tid tar det før man får svar? :)

Anonymkode: 4fd1f...6a6

Ta med morgenurinprøve og spør. Uten time gir de fleste legekontor beskjed om at du ,å bestille time eller at du kan gå på apoteket og kjøpe hjemmetest. 

Laboratoriene på legekontor er driftet av legene privat. Legene står ansvarlig både økonomisk og medisinsk for at det de gjør av prøver og tester der er medisinsk nødvendig og at svarene som gis til pasientene er forsvarlige. Derfor utfører ikke legekontor tester på graviditet uten at legen har godkjent testen. 

Anonymkode: 9a002...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri betalt ekstra for blodprøver hos legen, bare for timen. Vaksiner og slikt har jeg betalt ekstra for men ikke en blodprøve. Men i forbindelse med graviditetstest så er vel alt i forbindelse med graviditet uansett gratis?

Anonymkode: 846a2...01f

Her er det noe som ikke stemmer. Alle blodprøver som sendes ut av legekontoret koster ekstra i forhold til bare konsultasjon. Er graviditetstesten negativ så betales det ordinært timesats med eventuell tilleggstakst for testens etter innkjøpspris. 

Alt i forbindelse med garviditet er ikke nødvendigvis gratis/utløser takster for Helfo slik at legen får dekket sine utgifter fra Helfo. Dette kommer helt an på hva og hvordan legen vurderer saken. 

Anonymkode: 9a002...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det noe som ikke stemmer. Alle blodprøver som sendes ut av legekontoret koster ekstra i forhold til bare konsultasjon. Er graviditetstesten negativ så betales det ordinært timesats med eventuell tilleggstakst for testens etter innkjøpspris. 

Alt i forbindelse med garviditet er ikke nødvendigvis gratis/utløser takster for Helfo slik at legen får dekket sine utgifter fra Helfo. Dette kommer helt an på hva og hvordan legen vurderer saken. 

Anonymkode: 9a002...7b8

Jeg vet ikke hva de gjør med dem, men de tar i alle fall testene på legekontoret.

Jeg har i alle fall ikke betalt en krone for noe som  er gjort under svangerskapet. 

Anonymkode: 846a2...01f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...