Gå til innhold

Risiko for fastsittende morkake igjen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ved min forrige fødsel satt morkaka fast, jeg begynte å blø mye og de måtte hente ut morkaka i narkose. Jeg brukte lang tid på å våkne fra narkosen, jeg hadde mistet to liter blod og jeg følte meg generelt elendig de første ukene. Jeg var akkurat over grensa på HB eller hva de måler for å vurdere om man skal få blodoverføring, slik at jeg ikke fikk dette. Det var i det hele tatt en litt vond opplevelse på fødestua, da jeg ble trillet ut i hui og hast, og jeg brukte mange måneder på å få opp jernverdiene i greie nivåer. Jeg fikk jo også alt av infeksjoner den første tiden, og var mao konstant syk med forkjølelse og influensa de første ukene, noe jeg tror hadde med blodtapet å gjøre.

Nå vurderer vi et barn til, men så begynner jeg å lure på risikoen for at dette kan skje igjen. Jeg hadde ikke noen ordentlig samtale med noen etter fødselen, og fastlegen min vet ikke så mye om dette. Men jeg lurer på om fastsittende morkake er helt tilfeldig eller om det kan ha noe med at det a. var en styrtfødsel, b. at jeg har hatt to utskrapninger tidligere pga MA eller c. om det er arvelig siden to andre kvinner i min familie har opplevd det samme.

Er det noen som vet noe om dette? Det skal også nevnes at jeg hadde en fødsel før min forrige, med normal fødselslengde og helt vanlig morkakeforløsning uten problemer (utskrapningene skjedde før første fødsel).

Anonymkode: 9ff43...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var akkurat i samme situasjon som deg - og fikk beskjed av gyn på føden at det var helt tilfeldig. Ingen i min slekt har hatt dette, og jeg hadde det heller ikke under noen av de 3 andre fødslene :) Så gyn sa - og jeg tror - at det ikke er arvelig eller noe større sjangs for at du får det denne gangen! 

Anonymkode: 24005...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilde uptodate.com. En ekte fastsittende morkake vokser dypere inn i livmorveggen enn normalt. Sikrest diagnose gjøres ved å undersøke kontaktflaten mellom morkake og livmorvegg i microskop, men det er aktuelt hvis man måtte fjerne livmoren pga tilstanden. 

Tidligere utskrapning er en risikofaktor i seg selv, for det kan bli skader i indre overflate/vegg av livmoren. Et normalt svangerskap etter utskrapningene utelukker ikke helt denne årsaken, fordi morkaken kan ha festet seg over et friskt eller skadet område. Å fjerne fastsittende morkake kan nok også skade livmorvegg. Arv var ikke nevnt som risikofaktor, men jeg hadde vært betenkt, spesielt hvis de ikke hadde kraftige risikofaktorer.

Iflg en studie på uptodate som gjaldt 60 fødslee etter tidligere fastsittende morkake, fikk 20% problemet på nytt. Den prosenten trenger ikke å gjelde deg, da må man vite mer om du ellers er sammenlignbar med gruppen, men det betyr at du bør ha en skikkelig gjennomgang med en spesialist før du bestemmer deg, og evt plan for oppfølging av graviditet og forløsning. Det var ikke så mye tall på videre svangerskap på uptodate, men det blir lite tall når livmoren ofte fjernes i akuttfasen. Siden det er ulike årsaker kan nok også gjentagelsesrisikoen være ulik, og akkurat din sjanse er kanskje usikker.

Uansett, konsekvensen om det skjer igjen kan være stor, så du må få ordentlig informasjon fra en spesialist.

Anonymkode: e4f66...bed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, dere over. Jeg syns informasjonen jeg leser er så forskjellig, og svarene deres viser jo på en måte dette. Jeg har også lest det siste AB skriver, om at livmoren ofte fjernes, og det syns jeg hørtes rart ut? Kan det virkelig gjelde norske forhold? Jeg syns også det høres voldsomt ut å be om henvisning til spesialist pga. dette før jeg en gang er gravid, da inntrykket mitt av hvordan det norske helsevesenet tenker er at man ikke skal overbehandle, men tenke at ting er tilfeldig inntil det motsatte er bevist, noe som i mange tilfeller viser seg å være riktig også.

I etterkant av fødselen fokuserte jeg mest på at jeg hadde fått et friskt barn og sånne ting, og så hjalp det sikkert på det psykiske å ha født før, siden alt annet med å ha født og ha baby var kjent. Så det er mer nå når vi vurderer et barn til at jeg tar innover meg hvor voldsomt det føltes både å bli trillet bort fra den nyfødte babyen i hui og hast og det å bruke en hel dag på å våkne av narkosen, pluss at formen var så dårlig lenge etterpå. Samtidig er det vel ikke så mye man kan gjøre. Enten så mener man at risikoen er mindre viktig enn ønsket om et barn til eller ikke, og så må man vel bare krysse fingrene. Å søke om keisersnitt er uansett ikke noe alternativ for meg å prøve å få innvilget, bl.a. da risikoen for blodtap i seg selv er høy med ks.

 

Anonymkode: 9ff43...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.5.2017 den 23.00, AnonymBruker skrev:

Ved min forrige fødsel satt morkaka fast, jeg begynte å blø mye og de måtte hente ut morkaka i narkose. Jeg brukte lang tid på å våkne fra narkosen, jeg hadde mistet to liter blod og jeg følte meg generelt elendig de første ukene. Jeg var akkurat over grensa på HB eller hva de måler for å vurdere om man skal få blodoverføring, slik at jeg ikke fikk dette. Det var i det hele tatt en litt vond opplevelse på fødestua, da jeg ble trillet ut i hui og hast, og jeg brukte mange måneder på å få opp jernverdiene i greie nivåer. Jeg fikk jo også alt av infeksjoner den første tiden, og var mao konstant syk med forkjølelse og influensa de første ukene, noe jeg tror hadde med blodtapet å gjøre.

Nå vurderer vi et barn til, men så begynner jeg å lure på risikoen for at dette kan skje igjen. Jeg hadde ikke noen ordentlig samtale med noen etter fødselen, og fastlegen min vet ikke så mye om dette. Men jeg lurer på om fastsittende morkake er helt tilfeldig eller om det kan ha noe med at det a. var en styrtfødsel, b. at jeg har hatt to utskrapninger tidligere pga MA eller c. om det er arvelig siden to andre kvinner i min familie har opplevd det samme.

Er det noen som vet noe om dette? Det skal også nevnes at jeg hadde en fødsel før min forrige, med normal fødselslengde og helt vanlig morkakeforløsning uten problemer (utskrapningene skjedde før første fødsel).

Anonymkode: 9ff43...c3f

Seriøst. Kan man miste 2 liter blod og ikke få blodoverføring? 

Min satt fast under første fødsel. Men løsnet til slutt, jeg blødde derimot mye. Blødde i to måneder, hadde hb på 6 og fikk blodoverføring. Hva var din? 

Uansett, ved andre fødsel så satt den ikke fast :) Så har ingenting å si

Anonymkode: 4e527...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst. Kan man miste 2 liter blod og ikke få blodoverføring? 

Min satt fast under første fødsel. Men løsnet til slutt, jeg blødde derimot mye. Blødde i to måneder, hadde hb på 6 og fikk blodoverføring. Hva var din? 

Uansett, ved andre fødsel så satt den ikke fast :) Så har ingenting å si

Anonymkode: 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, dere over. Jeg syns informasjonen jeg leser er så forskjellig, og svarene deres viser jo på en måte dette. Jeg har også lest det siste AB skriver, om at livmoren ofte fjernes, og det syns jeg hørtes rart ut? Kan det virkelig gjelde norske forhold? Jeg syns også det høres voldsomt ut å be om henvisning til spesialist pga. dette før jeg en gang er gravid, da inntrykket mitt av hvordan det norske helsevesenet tenker er at man ikke skal overbehandle, men tenke at ting er tilfeldig inntil det motsatte er bevist, noe som i mange tilfeller viser seg å være riktig også.

I etterkant av fødselen fokuserte jeg mest på at jeg hadde fått et friskt barn og sånne ting, og så hjalp det sikkert på det psykiske å ha født før, siden alt annet med å ha født og ha baby var kjent. Så det er mer nå når vi vurderer et barn til at jeg tar innover meg hvor voldsomt det føltes både å bli trillet bort fra den nyfødte babyen i hui og hast og det å bruke en hel dag på å våkne av narkosen, pluss at formen var så dårlig lenge etterpå. Samtidig er det vel ikke så mye man kan gjøre. Enten så mener man at risikoen er mindre viktig enn ønsket om et barn til eller ikke, og så må man vel bare krysse fingrene. Å søke om keisersnitt er uansett ikke noe alternativ for meg å prøve å få innvilget, bl.a. da risikoen for blodtap i seg selv er høy med ks.

 

Anonymkode: 9ff43...c3f

 

Siden det er risiko for å dø, er det helt ok å diskutere saken med spesialist før man avgjør om man vil bli gravid igjen. 

Anonymkode: e4f66...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst. Kan man miste 2 liter blod og ikke få blodoverføring? 

Min satt fast under første fødsel. Men løsnet til slutt, jeg blødde derimot mye. Blødde i to måneder, hadde hb på 6 og fikk blodoverføring. Hva var din? 

Uansett, ved andre fødsel så satt den ikke fast :) Så har ingenting å si

Anonymkode: 4e527...7f9

Jeg husker ikke hva HBen min var, men jeg husker de sa den var høyere enn de hadde forventet ut fra blodtapet. Nå ble det oppdaget jernmangel hos meg ca halvveis i svangerskapet, så jeg gikk på jerntabletter fram til fødsel, og jeg har lurt på om det hadde noe å si for at HBen ikke var lavere? Jeg stusset dog over det selv, siden jeg var ordentlig dårlig de første dagene, og skikkelig sjøsyk og slapp i en del uker etter fødsel.

Men om noe sånt skulle skje igjen, er det med blodoverføring noe jeg vil ta opp med sykehuset om jeg skulle oppleve noe lignende.

Godt å høre at du bare opplevde det en gang, da :)

 

Anonymkode: 9ff43...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg husker ikke hva HBen min var, men jeg husker de sa den var høyere enn de hadde forventet ut fra blodtapet. Nå ble det oppdaget jernmangel hos meg ca halvveis i svangerskapet, så jeg gikk på jerntabletter fram til fødsel, og jeg har lurt på om det hadde noe å si for at HBen ikke var lavere? Jeg stusset dog over det selv, siden jeg var ordentlig dårlig de første dagene, og skikkelig sjøsyk og slapp i en del uker etter fødsel.

Men om noe sånt skulle skje igjen, er det med blodoverføring noe jeg vil ta opp med sykehuset om jeg skulle oppleve noe lignende.

Godt å høre at du bare opplevde det en gang, da :)

 

Anonymkode: 9ff43...c3f

Ja, for det er tilfeldig hvordan og hvor morkaken fester seg :) Hos oss festa den seg tydeligvis et dumt sted :P Men nettopp - skjedde jo ikke igjen. Ville ikke ofret det en tanke engang jeg :)

Anonymkode: 4e527...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Siden det er risiko for å dø, er det helt ok å diskutere saken med spesialist før man avgjør om man vil bli gravid igjen. 

Anonymkode: e4f66...bed

Jeg opplevde ikke at det var risiko for at jeg skulle dø, så det syns jeg du formulerer i overkant dramatisk. Sånt kan være dødelig langt fra folk eller i u-land, men jeg var jo på sykehus og de agerte raskt. Det er klart jeg kan bli litt skremt av at man kan miste så mye blod på så kort tid. Men vi bor ca ti min kjøring fra nærmeste sykehus, og jeg er ikke redd for å dø. Men jeg er redd for å få en så voldsom opplevelse, det å bli lagt i narkose og i praksis miste den første dagen med barnet, det å være dårlig etterpå og slike ting.

Anonymkode: 9ff43...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...