Gå til innhold

Mor alene med to døtre - Hvordan skal sommerferien bli?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen min tar med seg sønnen vår på ferie i 5 uker. Jeg blir da alene hjemme med mine to døtre på 5 og 18, og har ingen anelse om hva vi kan finne på. Minste jenta er lett å få tilfreds, med tanke på at hun er i barnehage store deler av dagen, og at hun ellers blir fornøyd med en tur i skogen/lekeplassen. Eldste jenta har ikke mange venner, og de hun har skal på reise og/eller jobbe, så hun har sagt at hun vil at vi skal finne på noe sammen. Jeg må jobbe fra klokka 17-21 hver eneste dag, utenom i helgene, og da vil eldste være barnepasser for minste. 

Det jeg da lurer på er hva vi kan gjøre sammen? Jeg har rett og slett ikke penger som jeg kan bruke på annet enn det ytterst viktigste. 

Vi bor på Østlandet, og jeg har førerkort og bil, men er absolutt ikke glad i å kjøre på E6 pga. farene det kan medføre, spesielt med barna mine. Jeg har heller ikke ønske/mulighet til å overnatte andre steder enn hjemme. 

Er det noen som har noen forslag? Hadde det bare vært eldste kunne vi gjort mye rart, men med minste må alt være barnevennlig, slik at hun kan være med uten å kjede seg.

Håper på forslag!

Anonymkode: 60133...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Overrasket

Send tenåringen på språkkurs, leir, som frivillig eller lignende. Få henne ut av huset, ut i verden og motiver henne til å oppleve livet litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan Turistforeningen i ditt område ha noe av interesse?

Anonymkode: 5315a...342

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan gå på fjellet , dra til en by i nærheten som dere ikke har vært i før, hoppe på toget og dra et sted dere ikke har vært før. Turistforeningen har mange fine merkede stier.

Dere kan finne ut når de har bygdedager og markedsdager, festivaler og forestillinger og bli med på det om der har lyst til.- er jo så mye som foregår om sommeren. Jeg synes småturer i bilen med barna blir vellykkede hver gang, så man trenger ikke så mye superspennende. Pleier å dra til en fin strand i en annen kommune, når jeg er alene med barna og trenger en avbrekk. Da tar vi med bøtte og spade, samler skjell, spiser og slapper av, iblant finner vi loppemarkeder eller noe annet.

Da eldstedatter bodde hjemme, var hun helt fornøyd med turer i skog og mark med meg og de som da var små, likte å besøke rare kafeer vi ikke hadde vært i før, gå i små gallerier o.l. , så om vi kombinerte dette med noe for minstemann så var hun såre fornøyd. Har barn som er fornøyde med å besøke ne steder - trenger ikke å være lengre unna enn et sted i nærheten, man ellers alltid bare kjører gjennom eller aldri har hatt bruk for å reise til og derfor aldri har vært.

Du kan jo kjøre utenom E6 på tur selv om jeg ikke skjønner hvorfor du ikke kjører der, når du har lappen. Jeg har kjørt 4-9 mil på E6 til en annen kommune hver dag i noen år ( to forskjellige steder) + 21 mil et par ganger i måneden og det eneste uhellet jeg hadde var med en elg, midt på vinteren. Følte meg absolutt mer utrygg da jeg kjørte 5 mil om dagen på en dårlig fylkesvei, der man såvidt kunne passere andre biler uten å stoppe.

Må si at jeg klør meg litt i hodet over mannen som bare tar ett barn med på tur, men det er det forhåpentligvis en plausibel grunn til.

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Overrasket skrev:

Send tenåringen på språkkurs, leir, som frivillig eller lignende. Få henne ut av huset, ut i verden og motiver henne til å oppleve livet litt. 

Hun jobber allerede som frivillig hos dyrebskyttelsen, og er ikke inteessert i noe annet enn dyr. Har tenkt på hesteleir, men jeg har ikke råd til det.

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan Turistforeningen i ditt område ha noe av interesse?

Anonymkode: 5315a...342

Det skal jeg sjekke ut! Takk!

19 timer siden, absinthia skrev:

Dere kan gå på fjellet , dra til en by i nærheten som dere ikke har vært i før, hoppe på toget og dra et sted dere ikke har vært før. Turistforeningen har mange fine merkede stier.

Dere kan finne ut når de har bygdedager og markedsdager, festivaler og forestillinger og bli med på det om der har lyst til.- er jo så mye som foregår om sommeren. Jeg synes småturer i bilen med barna blir vellykkede hver gang, så man trenger ikke så mye superspennende. Pleier å dra til en fin strand i en annen kommune, når jeg er alene med barna og trenger en avbrekk. Da tar vi med bøtte og spade, samler skjell, spiser og slapper av, iblant finner vi loppemarkeder eller noe annet.

Da eldstedatter bodde hjemme, var hun helt fornøyd med turer i skog og mark med meg og de som da var små, likte å besøke rare kafeer vi ikke hadde vært i før, gå i små gallerier o.l. , så om vi kombinerte dette med noe for minstemann så var hun såre fornøyd. Har barn som er fornøyde med å besøke ne steder - trenger ikke å være lengre unna enn et sted i nærheten, man ellers alltid bare kjører gjennom eller aldri har hatt bruk for å reise til og derfor aldri har vært.

Du kan jo kjøre utenom E6 på tur selv om jeg ikke skjønner hvorfor du ikke kjører der, når du har lappen. Jeg har kjørt 4-9 mil på E6 til en annen kommune hver dag i noen år ( to forskjellige steder) + 21 mil et par ganger i måneden og det eneste uhellet jeg hadde var med en elg, midt på vinteren. Følte meg absolutt mer utrygg da jeg kjørte 5 mil om dagen på en dårlig fylkesvei, der man såvidt kunne passere andre biler uten å stoppe.

Må si at jeg klør meg litt i hodet over mannen som bare tar ett barn med på tur, men det er det forhåpentligvis en plausibel grunn til.

 

Tusen takk for svar! Mannen min skal til utlandet for behandling av sykdom, og siden han har familie i landet han skal til, så blir sønnen vår med han. Dattera mi kan ikke fordi hun skal studere på høgskole ogvil være i Norge når hun får avar, slik at hun kan skaffe bosted og kjøpe bøker. Jeg vil ikke forlate henne helt alene hjemme i 5 uker, så derfor blir vi hjemme.

Anonymkode: 60133...acc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Har tenkt på hesteleir, men jeg har ikke råd til det.

Ingen sommerjobb hun kunne hatt for å finansiere dette selv? En jobb, med den faste strukturen den har, er ofte en god mulighet for innadvendte ungdommer å lære seg å håndtere kontakt med ulike typer mennesker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I alle dager. Jeg skjønner ikke hvordan mannen kan prioritere 5 ukers ferie med ett barn mens du er hjemme med de to andre og jobber, men ikke har råd til å reise på ferie med disse. Men, det er vel ofte sånn det blir med blandingsforhold der mannen mener han er mere verdt enn damen. 

Anonymkode: 38133...2f3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telttur? Ellers som andre har foreslått, reise rundt til steder man ikke har sett og opplevd enda. Trenger ikke å dra langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville latt eldste tatt seg en sommerjobb, for å utvide både vennekrets, og horisonter. Ville ikke aktivisert en 18 åring, de må lære å ta grep selv. 

Anonymkode: 27727...143

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I alle dager. Jeg skjønner ikke hvordan mannen kan prioritere 5 ukers ferie med ett barn mens du er hjemme med de to andre og jobber, men ikke har råd til å reise på ferie med disse. Men, det er vel ofte sånn det blir med blandingsforhold der mannen mener han er mere verdt enn damen. 

Anonymkode: 38133...2f3

Herregud, skjerp deg litt da. Les før du kommenterer noe så stygt.

Litt lengre opp skriver trådstarter at det er behandling av sykdom - ikke en vanlig ferietur, og den eldste datteren ikke kan være med da hun vil være i Norge når hun får svar fra skole hun har søkt på. Skjønner godt at faren ikke tok med seg et barnehagebarn på reisen.

Og trådstarter jobber hele sommeren, det sier hun selv, så da er det åpenbart hvorfor sønnen ble med mens de andre ble hjemme.

Anonymkode: 55d9e...d98

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags mann er du gift med? Tar med seg et barn i 5 uker og lar deg være hjemme, må jobbe og uten penger.

Kan han ikke få behandling i Norge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, bettsa skrev:

Hva slags mann er du gift med? Tar med seg et barn i 5 uker og lar deg være hjemme, må jobbe og uten penger.

Kan han ikke få behandling i Norge?

Med den holdningen og prioriteringen til mannen, er han nok en av berikelsene...

Anonymkode: 38133...2f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, skjerp deg litt da. Les før du kommenterer noe så stygt.

Litt lengre opp skriver trådstarter at det er behandling av sykdom - ikke en vanlig ferietur, og den eldste datteren ikke kan være med da hun vil være i Norge når hun får svar fra skole hun har søkt på. Skjønner godt at faren ikke tok med seg et barnehagebarn på reisen.

Og trådstarter jobber hele sommeren, det sier hun selv, så da er det åpenbart hvorfor sønnen ble med mens de andre ble hjemme.

Anonymkode: 55d9e...d98

Informasjon som skulle vært i HI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor har ikke 18-åringen skaffet seg sommerjobb? 

Ellers får du øve på bilkjøring da. Og i tillegg la 18-åringen øvelseskjøre. Fin aktivitet å drive med på sommeren. Kan gå vekk en del timer i det, og det er nyttig, og fører på sikt til sparte penger. 

Det finnes forresten mange gratis hytter i regi av turistforeningen, der kan dere få fine dager. 

Anonymkode: 713f1...907

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har ikke 18-åringen skaffet seg sommerjobb? 

Ellers får du øve på bilkjøring da. Og i tillegg la 18-åringen øvelseskjøre. Fin aktivitet å drive med på sommeren. Kan gå vekk en del timer i det, og det er nyttig, og fører på sikt til sparte penger. 

Det finnes forresten mange gratis hytter i regi av turistforeningen, der kan dere få fine dager. 

Anonymkode: 713f1...907

18 åringen passer lillesøster mens mor er på jobb hver dag fra kl 17.00 - 21.00. 

Anonymkode: 38133...2f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville latt eldste tatt seg en sommerjobb, for å utvide både vennekrets, og horisonter. Ville ikke aktivisert en 18 åring, de må lære å ta grep selv. 

Anonymkode: 27727...143

Det er allerede bestemt at 18 åringen skal være barnevakt for lillesøster fra kl 17.00 - 21.00 mens ts jobber. 18 åringen som fra før har lite venner får dermed ikke muligheten til å utvide horisonten eller prøve å få venner. Tragisk. 

Anonymkode: 38133...2f3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan ikke reise ifra den myndige datteren din? 

Anonymkode: eed46...b72

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke reise ifra den myndige datteren din? 

Anonymkode: eed46...b72

Gurimalla, så hjerterått. 

Anonymkode: 38133...2f3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble det mer hets enn hjelp å få, føler jeg. 

Skrev ikke om mannes sykdom fordi jeg ikke trodde det var relevant. Mannen min har flere problemer som ingen leger i Norge har klart å hjelpe han med, så derfor oppfordra fastlegen hans han å dra til utlandet.

Eldste jenta er myndig og kan være alene hjemme jo, men jeg er hønemor og har ikke hjerte til å forlate henne i flere uker for deretter å se henne reise av sted og ikke se henne mer enn 2 ganger i året. Hun er dessuten husredd og har mild angst. Hun har prøvd å søke jobb, men det er mange unge her i byen og nabobyen som trenger jobb, og min datter har altså ikke fått napp enda. 

Det at hun er hjemme med sin lillesøster er noe hun selv har foreslått. Hun har selv sagt at hun vil tilbringe tid med sin lillesøster før hun flytter ut i høst, og har allerede planlagt noen få aktiviteter for de to på kveldene. 

Denne sommeren blir ikke såveldig stas, men jeg prøver å gjøre den bra likevel. Det er virkelig ikke nødvendig å komme hit og være kritiske. Jeg har selv sagt ja til at mannen får reise uten meg. Han personlig gruer seg til å dra, men både jeg og han vet at han trenger dette. Så vær så snill å kom med ideer, og ikke vær så kritiske. 

Takker ellers for alle tips jeg har fått. 

 

Anonymkode: 60133...acc

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Morten1 skrev:

Telttur? Ellers som andre har foreslått, reise rundt til steder man ikke har sett og opplevd enda. Trenger ikke å dra langt.

Ts vil jo verken kjøre e6 eller overnatte annet sted en hjemme! Hva med telttur i hagen deres, ts?

Anonymkode: 13fce...c6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...