Gå til innhold

Baby i studietiden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er så ung at å vente ikke er noe problem. Økonomisk er det mye mer gunstig å være i jobb, mye mer stabilt også. Du kan også bli veldig syk som gravid så det er greit å ha opparbeidet seg litt rettigheter

Anonymkode: d2098...03d

Dette! Jeg er så sjeleglad jeg ikke er student nå, og har mulighet til å være sykemeldt. Jeg hadde aldri greid å studere mens jeg var gravid. Jeg var ung og frisk og hadde inhenting som forutsa at jeg skulle bli så grisedårlig som jeg har blitt. 

Anonymkode: 82283...54f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sammenlignet ikke å ha barn med hund, men noen ovet skrev at vi burde reise rundt først, noe vi ikke har mulighet til med hund. 

 

Selvfølgelig kan man reise selv om man har hund?

Uansett, du er bare 21. Vent til du er ferdig utdannet og i jobb. Det har ingen hast å bli gravid i din situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MorTeresa skrev:

Selvfølgelig kan man reise selv om man har hund?

Uansett, du er bare 21. Vent til du er ferdig utdannet og i jobb. Det har ingen hast å bli gravid i din situasjon.

Det er ikke alle som ønsker å være så mye eldre når de får barn.. Noen ønsker å være 30 - helt greit, men noen ønsker første før de er 25 og det må også være helt greit tenker jeg :) 

Anonymkode: 6f18d...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle som ønsker å være så mye eldre når de får barn.. Noen ønsker å være 30 - helt greit, men noen ønsker første før de er 25 og det må også være helt greit tenker jeg :) 

Anonymkode: 6f18d...883

Det er stor forskjell på 21 og uutdannet, uten krav på foreldrepenger og bare støtte fra Lånekassen. kontra 25, bachelor og fast jobb i boks pluss krav på foreldrepenger.

Hva hvis forholdet ryker? Hun kan ikke basere seg på å leve på kjæresten. Hun burde planlegge slik at hun også kan klare seg selv, i verste fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, MorTeresa skrev:

Det er stor forskjell på 21 og uutdannet, uten krav på foreldrepenger og bare støtte fra Lånekassen. kontra 25, bachelor og fast jobb i boks pluss krav på foreldrepenger.

Hva hvis forholdet ryker? Hun kan ikke basere seg på å leve på kjæresten. Hun burde planlegge slik at hun også kan klare seg selv, i verste fall.

Jeg vil også si at bare mentalt skjer det mye fra 21 til 25.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gift dere først og avtal alt ang oppdragelse, økonomi, fordeling på ting i hjemmet, ansvarsfordeling, prioriteringer osv. Så kan dere tenke på kids

Anonymkode: 0199a...98d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, Alice123 skrev:

Jeg vil også si at bare mentalt skjer det mye fra 21 til 25.

Det er også et viktig moment, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MorTeresa skrev:

Det er stor forskjell på 21 og uutdannet, uten krav på foreldrepenger og bare støtte fra Lånekassen. kontra 25, bachelor og fast jobb i boks pluss krav på foreldrepenger.

Hva hvis forholdet ryker? Hun kan ikke basere seg på å leve på kjæresten. Hun burde planlegge slik at hun også kan klare seg selv, i verste fall.

 

29 minutter siden, Alice123 skrev:

Jeg vil også si at bare mentalt skjer det mye fra 21 til 25.

 

4 minutter siden, MorTeresa skrev:

Det er også et viktig moment, ja.

Det vet jeg, er bare en gjenganger her inne at alle under 30 som ønsker seg barn, får beskjed om at de må vente til de er voksne. Det er litt frustrerende, for ikke alle ønsker å være så ''gamle'' før nr. 1. Mange vil ta reising, kjærestetid osv igjen når de er 40 og har voksne barn :) 

Anonymkode: 6f18d...883

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

 

Det vet jeg, er bare en gjenganger her inne at alle under 30 som ønsker seg barn, får beskjed om at de må vente til de er voksne. Det er litt frustrerende, for ikke alle ønsker å være så ''gamle'' før nr. 1. Mange vil ta reising, kjærestetid osv igjen når de er 40 og har voksne barn :) 

Anonymkode: 6f18d...883

Som sagt, det er ikke enten barn som 20 eller å vente til man er 40. Gjennomsnittsalderen for når kvinner får første barn i Norge ligger på 29 år.

Å stresse med å få barn som student har ingenting for seg, især når TS bare er 21.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, MorTeresa skrev:

Som sagt, det er ikke enten barn som 20 eller å vente til man er 40. Gjennomsnittsalderen for når kvinner får første barn i Norge ligger på 29 år.

Å stresse med å få barn som student har ingenting for seg, især når TS bare er 21.

Som sagt, jeg vet det - men mange ønsker barn før 25 :) og også som sagt: jeg syns det var mye mer stress med barn i jobb en som student. Hver sin smak! Jeg sier ikke at alle må få barn som 20-ett-eller-annet student, men heller ikke alle må vente til de er 30 og i fast jobb. Folk gjør som de vil :) 

Anonymkode: 6f18d...883

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Som sagt, jeg vet det - men mange ønsker barn før 25 :) og også som sagt: jeg syns det var mye mer stress med barn i jobb en som student. Hver sin smak! Jeg sier ikke at alle må få barn som 20-ett-eller-annet student, men heller ikke alle må vente til de er 30 og i fast jobb. Folk gjør som de vil :) 

Anonymkode: 6f18d...883

Som jeg skrev i sted, man kan fint få barn når man er 25 og ferdig utdannet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, MorTeresa skrev:

Du sammenligner det å ha en hund med barn?

Hvis du tror det største minuset med et barn er at man ikke kan reise rundt anbefaler jeg deg å bli voksen. Du virker ikke moden nok for å få barn i det hele tatt. Hjelpes.

Må si jeg støtter denne argumentasjonen. Hund og barn er ikke noe å sammenligne, hunden kan du lett gi bort ved behov, men det kan man ikke med et barn. Om TS er fornøyd med å ha det slik at hun ikke kan dra noen plasser,så har hun et litt vel merkelig syn på verden. 

En 21 åring kan jo umulig ha gjort seg ferdig med det livet har å tilby? Jeg har hatt 3 forhold fra jeg var 21 til 27.. alle disse forholdene var jo selvsagt bra, og tanken om barn streifet meg alle gangene. Men du verden så glad jeg er for at jeg ikke fikk barn med noen av disse. Nå kjenner jeg meg mer klar.

Anonymkode: 03a50...4b2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, MorTeresa skrev:

Selvfølgelig kan man reise selv om man har hund?

Uansett, du er bare 21. Vent til du er ferdig utdannet og i jobb. Det har ingen hast å bli gravid i din situasjon.

Man kan godt reise når man har hund, Hva i alle dager er det TS mener? Jeg har hatt hund i 7 år, jeg har vært jorden rundt på denne tiden, har leid inn lokal hundepasser, og søsteren/familie har stilt opp som passer.

Anonymkode: 03a50...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man kan godt reise når man har hund, Hva i alle dager er det TS mener? Jeg har hatt hund i 7 år, jeg har vært jorden rundt på denne tiden, har leid inn lokal hundepasser, og søsteren/familie har stilt opp som passer.

Anonymkode: 03a50...4b2

Ja, jeg undret meg litt over det utsagnet pluss vurderingsevnen til TS mtp det å få barn.

Jeg skjønner ikke hvorfor hun heller vil leve på Lånekassen og kjæresten, når hun har god tid til å gjøre ferdig utdannelsen og jobbe seg opp rettigheter før hun får barn. Hvorfor stresse sånn?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C0smos

Har dere pratet om praktiske ting og løsninger da ts? Hvordan skal dere fordele ansvar, det økonomiske og andre ting? Ville bodd sammen en stund til og blitt mer sikker på partner, snakket lengre om dette med tanke på oppdragelse og tid, og ikke minst blitt ferdig med utdannelse. Det er ingen hastverk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst; du er ikkje håplaus! Eg forstår deg så godt! 

Eg er 22 år og har ei jente på snart 11 mnd. Eg fekk ho då eg sjølv var høgskulestudent og bf/samboer var sjukemeldt. Det vil seie at me ikkje har allverdens å rutte med, men med god hjelp frå venner og familie har me klart oss veldig bra :) Har alltid gleda meg veldig mykje til at eg skulle få muligheten til å få barn, så dette var ein stor glede. Økonomisk sett kan det vere lurt å ta seg noko forhandsreglar, som f.eks. søke foreldrestipend i god tid, for dette kan ta svært lang tid ho lånekassen. Ein skal då få samme sum som om ein var vanlig student, uten at ein står i gjeld for året i permisjon. 

For oss har det fungert veldig greit, men dersom du berre har eit år igjen, ville eg kanskje ha venta litt til, slik at ein slepp det å måtte gå tilbake til noko, men å tenkje på det at ein faktisk er ferdig :laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...