Gå til innhold

Ny jobb. Sjefen insinuerte at partner burde være hjemme når jeg hadde syke barn. Jeg kan nekte det, sant?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere styrer selv hvordan dere fordeler sykt barn-dagene mellom dere og hvem som tar ut først osv, først når de er oppbrukt må dere finne en annen løsning. Ingen kan nekte deg å ta av dine dager selv om partneren ikke har brukt av sine enda.

Anonymkode: 25f24...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gi fæn hva vil det si? Er det faen du mener så skriv det da. Herregud så harry...

 

Hvordan kan foreldrene til elevene reagere på at du har barn? De har barn selv! Man har lov til å ha barn,og barn kan bli syke, slik er det. Du kan ikke sparkes eller trekkes I lønn for sykt barn, så lenge du følger loven. Uansett om noen mener at aml ikke er verdt papiret det er skrevet på så er det faktisk en skrevet lov og du har den I ryggen! H is en elev er syk så kan du ringe foreldrene og høre om hvem som er hjemme med deres barn! Og hvorfor skal bestemor gå glipp av en arbeidsdag hvis hun forsatt er yrkesaktiv? Det har jo ikke hun rett på.

Anonymkode: 5be34...bf5

Hey, asshole, fokusere på innlegget og slutt å være bokstav-grammatikk politi eh? Viste faktisk ikke det var faen og ikke fæn-  men til og med Rainman kunne ha forstått hva jeg mendte lol. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er hva man rent formelt har rett på, en helt annen ting er hva som anses som akseptabelt i ny jobb. Man kan like det eller ikke, men det er sjelden populært å hardnakket hevde sine rettigheter når man nettopp har startet ny jobb. I min bransje kan man se langt etter jobb i prøvetiden eller ny kontrakt hvis man er ansett midlertidig, om man er borte så mye som et sekund uten at det gjelder egen begravelse. 

Anonymkode: 7fa5e...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer veldig på hva slags skole du snakker om! Reaksjoner fra foreldre??? Dette er helt uholdbart.

Snakker om vi en norsk skole? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om disse foreldrene som uttrykker bekymring rundt at en lærer har barn, også hadde vært komfortable med at samarbeidspartnere, kunder, klienter osv. på deres arbeidsplass hadde vært "bekymret for at de har barn"? 

Her sier jeg meg enig med de som foreslår å organisere seg. Denne mailen sier nok noe om foreldreinnstilling, men også en god del om ledelse fra denne rektoren. Allerede da denne "bekymringen" kom, burde vedkommende stoppa dette ved å realitetsorientere foreldrene. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ting er hva man rent formelt har rett på, en helt annen ting er hva som anses som akseptabelt i ny jobb. Man kan like det eller ikke, men det er sjelden populært å hardnakket hevde sine rettigheter når man nettopp har startet ny jobb. I min bransje kan man se langt etter jobb i prøvetiden eller ny kontrakt hvis man er ansett midlertidig, om man er borte så mye som et sekund uten at det gjelder egen begravelse. 

Anonymkode: 7fa5e...da7

TS har ikke vært borte. Hun har faktisk ikke startet i jobben enda. Hun blir bare mistenkt for å måtte ta ut "sykt barn"-dager, fordi hun har barn.

Anonymkode: 14dd2...e2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS har ikke vært borte. Hun har faktisk ikke startet i jobben enda. Hun blir bare mistenkt for å måtte ta ut "sykt barn"-dager, fordi hun har barn.

Anonymkode: 14dd2...e2a

Det samme gjelder fortsatt, det er fortsatt forventninger om at man ikke har noe fravær den første tiden, slik det er i de fleste jobber. Er ikke jeg som lager de uskrevne reglene i et arbeidsliv som bare blir tøffere og tøffere, sier bare hvordan det faktisk er. 

Anonymkode: 7fa5e...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også på hvordan det var formulert? Høres veldig rart ut!

Kan det være en klasse der det har vært ustabile lærerkrefter over tid og at det nå er viktig med stabilitet?

Uansett nekter jeg å tro at foreldrene har sagt kun det du skriver, må i så fall være rektors omskrivning!

Eller mest sannsynlig; en trolletråd...

 

Anonymkode: 3e532...325

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, setningen går som følger ;

 
...En  har lurt litt på dette med evt syke barn på hjemmefronten. Det kan jo skje at du får syke barn, men du hadde vel en pappa og evt bestemor som kunne trå til?...
 
rektor skriver etterpå at hun satser på daglig tilstedeværelse, men at hvis det skulle være så ille at jeg måtte være borte, så fikk de ha vikar i bakhånd. 
 
En ting er at den bekymringen kom fra en forelder, det er jo på trynet i seg selv, men at det kommer tilbake til meg er jeg overrasket over. Rektor burde stoppet det da det kom som tilbakemelding tenker jeg. Og jeg kjenner at det er noe drit hvis det verserer slike holdninger blandt foreldregruppen.
 
Uansett så svarte jeg at til nå har far og jeg hatt en ordning der vi tar militært annenhver dag hvis barna er syke. Vi har begge to jobber som lider når vi er borte, og ingen av oss har viktigere jobb enn den andre...
 
og dette er ikke en trolletråd.( og jeg har meldt meg inn i Utdanningsforbundet )

Anonymkode: d685b...a5f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror deg:)Triste greier. Måtte bare spørre om dette var en ordinær norsk skole, eller er det en privatskole? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Try2 skrev:

jeg tror deg:)Triste greier. Måtte bare spørre om dette var en ordinær norsk skole, eller er det en privatskole? 

Det er en privatskole. 

TS

Anonymkode: d685b...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det ante meg...Men de må også følge spillereglene i arbeidslivet, så vidt meg bekjent sitter vel ikke foreldregruppen i styret:frkk:. Be om et møte med utdanningsforbundet, de har forhåpentlig gode råd. Hvis du er klar for det; Ta også et møte med rektor/sjef for evt løse opp i evt. misforståelser. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hvilken sjef/rektor eller hva det er som kan skrive noe sånt til en lærer som ikke har begynt i jobben engang.


Hadde jeg vært rektor ville jeg informert TS/læreren om henvendelsen i fra foreldrene også ville jeg som sjef/rektor ha bedt disse bekymrede foreldrene om å dra til helve..!

Endret av debattanten
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den formuleringen der er ikke grei. Det er jeg enig i. 

Det er alltid trassig om en lærer er mye borte fra en klasse. Samtidig er det ikke alltid noe man rår over. At man har som prinsipp at man deler på sykt barn-dager er en god ting for alle. Og det å ha barn er ikke ensbetydende med at man er mye borte fra jobb. Jeg har tre barn og har aldri vært i nærheten av å bruke opp sykt barn-dagene. 

Jeg jobber selv i ledelsen på en skole, og for meg er det viktig at lærerne blir møtt på en god måte om de har sykt barn. Akkurat som om lærere ringer inn og er syke. De får en god bedring over telefonen og dette fikser jeg. Så får vi heller klage litt innad i ledelsen uten at det går ut over lærerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type privat skole er dette?

Er det en av de komersielle eller en basert på overbevisning?

Uansett må arbeidsgiver forholde seg til AML. Ta vare på eposten, forvent mere useriøst fra den siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

45 minutter siden, stan skrev:

Hvilken type privat skole er dette?

Er det en av de komersielle eller en basert på overbevisning?

Uansett må arbeidsgiver forholde seg til AML. Ta vare på eposten, forvent mere useriøst fra den siden.

Den er ikke kommersiell. 

Og nei, jeg sletter ikke den mailen. Greit å ha noe skriftlig hvis det blir noe mer tull. 🙄

 

Anonymkode: d685b...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe så utidig!
Klassen til gutten min hadde hatt fem ulike kontaktlærere da de gikk ut av fjerde. Den læreren som skulle ta over i femte, måtte love å ikke bli gravid før ungene var ute av barneskolen. Det var nemlig graviditeter som var grunnen til at de byttet hvert år og vel så det. Og veldig ungt lærermiljø.
Det var selvsagt tull fra foreldrenes side... men like fullt et uttrykk for frustrasjon.
Vi har likevel ingen problemer da lærerkreftene hos oss alt er ganske stabile, og dermed er vikarene ganske kjent for elevene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den er ikke kommersiell. 

Og nei, jeg sletter ikke den mailen. Greit å ha noe skriftlig hvis det blir noe mer tull. 🙄

 

Anonymkode: d685b...a5f

Ta kontakt med tillitsvalgte på skolen, eller Utdanningsforbundet i kommunen. Det kan være greit å bare vite om det har vært andre uregelmessigheter tidligere. 

Noen private skoler er så fokusert på å lykkes at de gjerne går på bekostning av arbeidstakernes rettigheter. Det er en kortsiktig og lite god strategi for å få til et godt pedagogisk tilbud. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, setningen går som følger ;

 
...En  har lurt litt på dette med evt syke barn på hjemmefronten. Det kan jo skje at du får syke barn, men du hadde vel en pappa og evt bestemor som kunne trå til?...
 
rektor skriver etterpå at hun satser på daglig tilstedeværelse, men at hvis det skulle være så ille at jeg måtte være borte, så fikk de ha vikar i bakhånd. 
 

 

Anonymkode: d685b...a5f

Dette var drøyt! Rektor mener altså at din far og din bestemor kan ta hånd om dine syke barn om nødvendig (slik setningen er formulert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...