Gå til innhold

Ny jobb. Sjefen insinuerte at partner burde være hjemme når jeg hadde syke barn. Jeg kan nekte det, sant?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått ny jobb som lærer. I en Mail i dag, fortalte min nye sjef at det hadde kommet reaksjoner fra foreldre på at jeg hadde barn, men "jeg hadde vel en pappa og evnt en bestemor som kunne stille opp?" 

Altså... Hæ? Er det ikke veldig spesielt at foreldrene i klassen jeg skal ha legger seg opp i at jeg har barn? Og ikke minst spesielt at rektor insinuerer at jeg ikke skal bruke sykt barn dager? Jeg kjenner jeg begynner å angre på at jeg tok denne jobben før jeg i det hele tatt har begynt 😱

Anonymkode: d685b...a5f

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Overrasket

Du kan vel bare organisere deg og skrive mail tilbake om at du nå er organisert. Sånn "til informasjon". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har 10 dager hver (så fremst det 'kun' er ett barn), enkelt og greit.

Regner med du er organisert og tar det videre med fagforeningen. Ikke greit at sjefen legger seg i slikt.

Anonymkode: eefaf...9a9

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig spesielt ut.

De vanlige regler i arbeidslivet gjelder vel på din arbeidsplass også. Hadde tatt den mailen opp med tillitsvalgt/forbundet du er organisert i. 

Og så bestemor da?? Rareste jeg har hørt.

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sukrin skrev:

Høres veldig spesielt ut.

De vanlige regler i arbeidslivet gjelder vel på din arbeidsplass også. Hadde tatt den mailen opp med tillitsvalgt/forbundet du er organisert i. 

Og så bestemor da?? Rareste jeg har hørt.

 

Ja, det satte meg litt ut. Aldri opplevd at noen har brydd seg om at jeg har barn. Vi har to barn og forholder oss til arbeidsmiljøloven. Jeg har ikke vært organisert til nå, men det spørs om jeg skal melde meg inn nå. 

Anonymkode: d685b...a5f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til et arbeidsliv med stadig verre forhold for arbeidstakere TS. Jada, det står i AML, men færre og færre bryr seg - den er ikke lenger verdt papiret den er skrevet på dessverre. 

Anonymkode: 7fa5e...da7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det minimum fire uker siden du begynte i jobben? Hvis ikke må du levere inn legeerklæring for å ha rett på omsorgspenger ved sykt barn/syk barnepasser. 

Anonymkode: 120d9...002

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det minimum fire uker siden du begynte i jobben? Hvis ikke må du levere inn legeerklæring for å ha rett på omsorgspenger ved sykt barn/syk barnepasser. 

Anonymkode: 120d9...002

Jeg/barna mine har ikke vært syke. Har ikke begynt å jobbe enda heller. (Starter til høsten) Men rektor mente at hvis barna mine ble syke en gang, så kunne vel far eller noen andre være hjemme med dem. Jeg synes det er en drøy påstand fra en sjef, og siden jeg er helt ny i jobben, så blir jeg litt skremt av at det er en slik holdning på min nye arbeidsplass. 

Anonymkode: d685b...a5f

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom det på e-post? Er du sikker på at det ikke var en dårlig spøk? Siden du ikke har begynt enda, så høres det ganske spesielt ut. Hvilket inntrykk har du av sjefen ellers?

Anonymkode: d0df9...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er grunnen til at man alltid bør være organisert i en (sterk) fagforening. Tenker også at dette både sier mye om kulturen ved skolen (og manglende lederevner hos rektor), og om hva slags samarbeid du kan forvente med foreldrene i den aktuelle klassen. Det er bare å begynne å forberede seg..

Sånne foreldre er det verste med å jobbe i skoleverket. Selvinnsikt på litt under null og en "rettighetssans" uten sidestykke. Og folk lurer på hvorfor så mange nyutdannede lærere bytter jobb etter kun 1 år i yrket, og hvorfor alle "de flinke" finner seg andre ting å gjøre - og hvorfor de lærerne som blir igjen gir faen til slutt, og fremstår som "leie", "uinteresserte" osv.?! Ingen andre yrkesgrupper hadde tenkt tanken på å finne seg i sånt piss som det der. Hvem tror disse folkene egentlig at de er?

Meld deg inn i Utdanningsforbundet, og gjør det umiddelbart.

Endret av Strixvaria
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en oppførsel! Tenk om TS hadde vært enke, og f.eks. hadde mistet både mann og foreldre i en ulykke. 

Anonymkode: 0ccda...c8e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg inn i et fagforbund umiddelbart. Da står du sterkere hvis arbeidsmiljøet skal være så dårlig som det ser ut til nå. Dette høres ut som en dårlig spøk. Nei, organiser deg pronto!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rektor ville aldri ha uttalt dette.... 

Anonymkode: 04b01...b7f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns ikke dette høres sant ut. "Reaksjoner på at du har barn." Ja, for det er jo så ekstremt uvanlig at lærere har barn selv, eller? Hvis dette er sant, så tror jeg det bare er noe rektor har funnet på, og brukt en forelders uttalelse som dekkhistorie. 

Anonymkode: 14dd2...e2a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er skikkelig drøyt. Ta det med både verneombud og fagforeningen hvis du får noen problemer med dette videre. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan ikke være sznt- er nok høy persent andel lærer som har barn i skolealders lol. 

 

Hvis det er sant ville jeg ikke ha svart noen ting tilbake og det første gang jeg fikk syk barn ville jeg ha holdt meg hjemme uten å gi fæn hva foreldre, rektoren eller Batman hadde å si om det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville har svart "Ihht til arbeidsmiljøloven paragraf dittdatt har jeg anledning til å være hjemme med syke bsrn inntil 10 dager per kalenderår. Disse dagene vil benyttes etter behov."

Rektor har ingenting med hvordan dere innad i familien organiserer pass av syke barn. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Outlander skrev:

Dette kan ikke være sznt- er nok høy persent andel lærer som har barn i skolealders lol. 

 

Hvis det er sant ville jeg ikke ha svart noen ting tilbake og det første gang jeg fikk syk barn ville jeg ha holdt meg hjemme uten å gi fæn hva foreldre, rektoren eller Batman hadde å si om det. 

Gi fæn hva vil det si? Er det faen du mener så skriv det da. Herregud så harry...

 

Hvordan kan foreldrene til elevene reagere på at du har barn? De har barn selv! Man har lov til å ha barn,og barn kan bli syke, slik er det. Du kan ikke sparkes eller trekkes I lønn for sykt barn, så lenge du følger loven. Uansett om noen mener at aml ikke er verdt papiret det er skrevet på så er det faktisk en skrevet lov og du har den I ryggen! H is en elev er syk så kan du ringe foreldrene og høre om hvem som er hjemme med deres barn! Og hvorfor skal bestemor gå glipp av en arbeidsdag hvis hun forsatt er yrkesaktiv? Det har jo ikke hun rett på.

Anonymkode: 5be34...bf5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er greit at rektor skriver det i en mail, spesielt ikke når du ikke engang har begynt å jobbe der. Når det er sagt jobber jeg selv på en kvinnedominert arbeidsplass, der mange må ta alle sykedagene med barna fordi mannen har "såååå viktig jobb", "jan kan ikke bare droppe møtet vet du", "peder hadde jo planlagt foredraget sitt så lenge" og "nils sin sjef liker ikke at han er vekke". Det er ikke alltid lett å skaffe vikar, og selv om man har rett på en hel masse ihht aml så kan det noen ganger være greit å fordele byrden med fravær mellom begge foreldrenes arbeidsgivere. Husk at det en gang kan komme en dag der du trenger litt goodwill fra sjefen, og da er det jo greit om du har vist litt goodwill først. 

Anonymkode: b3ca7...007

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan var det formulert? Jeg tar det som en selvfølge at mor og far deler på omsorgsdagene, men det er dessverre slik at fars jobb ofte kommer først... Jeg vet skoler hvor man oppfordrer til at foresatte deler på disse dagene, men da gjelder det både for mannlige og kvinnelige ansatte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...