Gå til innhold

Er dette lov? Pappaperm :)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Min mann jobber 14/14 skift, og er 14 dager hjemme og 14 dager borte :) Han får betalt 14 dager pappaperm i forbindelse med fødsel, disse pengene får han av arbeidsgiver. 

Jeg er gravid, og har fått planlagt KS (av medisinske årsaker) dagen etter han kommer hjem. Altså han kommer hjem onsdag, KS torsdag, så har han 14 dager fri. Lurer da på om han kan ha sine 14 dager fri (som normalt), så ta 14 dagers pappaperm etter det igjen, og så ha 14 dager fri før han går på nytt skift? Går det an? 

Han luftet dette for sin leder, som var positiv og ikke så problemet med dette - men jeg lurer likevel på om det er lov? Har NAV noe med dette eller er det mellom mannen min og arbeidsgiver? :) Får den lykkerusen av tanken på å ha han hjemme hele 6 uker etter fødsel, spesielt siden det er KS med flere liggedøgn, operasjonssår/smerter, løftebegrensning osv. 

Anonymkode: a6ff6...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skulle ikke det vært lov? Ut i fra det jeg har skjønt, så er det mer valgfritt når far har sin perm. Syns det høres ut som en fantastisk idé :) 

Anonymkode: 87e92...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver kan fritt gi sine arbeidstakere fri med lønn, men selve pappapermen er ikke flyttbar. Den er 2 uker fra når barnet kommet hjem etter fødsel.

Anonymkode: 56127...dcc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver kan fritt gi sine arbeidstakere fri med lønn, men selve pappapermen er ikke flyttbar. Den er 2 uker fra når barnet kommet hjem etter fødsel.

Anonymkode: 56127...dcc

Det står ingenting i arbeidsmiljøloven om at den ikke er flyttbar..... Står kun at den skal være i forbindelse med fødselen, noe som kan tolkes subjektivt:

 

§ 12-3.Omsorgspermisjon

(1) I forbindelse med fødselen har faren rett til to ukers permisjon for å bistå moren. Hvis foreldrene ikke bor sammen, kan retten til permisjon utøves av en annen som bistår moren.

Anonymkode: bebbe...dbb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer an på. I staten må for eksempel denne tas ut i forbindelse med fødselen. 

"Omsorgspermisjon med lønn ved fødsel og adopsjonI forbindelse med fødselen har faren rett til to ukers permisjon for å bistå moren. Hvis foreldrene ikke bor sammen, kan retten til permisjon utøves av en annen som bistår moren.

Denne omsorgspermisjonen må tas ut i forbindelse med fødselen. Permisjonen må være avsluttet senest 14 dager etter at moren er kommet hjem fra sykehuset. Permisjonen skal fortrinnsvis tas fortløpende, men kan også deles slik at faren kan være til stede en eller flere dager i forbindelse med selve fødselen og så ta resten av permisjonen når barnet og moren kommer hjem fra sykehuset."

Dette er en rettighet i arbeidsmiljøloven og har ikke med NAV å gjøre. Om de to ukene er betalt eller ubetalt er det tariffavtalen som bestemmer. 

 

 

 

Anonymkode: 87754...2b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) han jobber ikke i staten, det er et privat firma. "I forbindelse med fødsel" kan jo være så mangt som en sier her. Arbeidsgiver her tolker det tydeligvis i familiens favør i vår situasjon 😀 Så lenge NAV eller noen ikke kan begynne å krangle så har jo arbeidsgiver sagt at det er greit.

Anonymkode: a6ff6...6ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sisti

Nav har ingenting med de 14 dagene å gjøre, så hvis arbeidsgiver sier ja er det helt greit. :) Det er ingen som kan nekte dem å være ekstra greie... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver kan fritt gi sine arbeidstakere fri med lønn, men selve pappapermen er ikke flyttbar. Den er 2 uker fra når barnet kommet hjem etter fødsel.

Anonymkode: 56127...dcc

Jamen gjelder permen når han allerede har fri?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sisti skrev:

Nav har ingenting med de 14 dagene å gjøre, så hvis arbeidsgiver sier ja er det helt greit. :) Det er ingen som kan nekte dem å være ekstra greie... 

Okei, takk for svar! Det er dette vi regnet med, siden leder gav grønt lys til planen - men man vet aldri hva NAV kan finne på å krangle om :P Men hvis NAV ikke har noe med det å gjøre er det flott :laugh: Da kan jeg slappe litt mer av! Tanken på bare 2 uker med pappan hjemme etter KS gjorde meg litt svett, hehe.. 

Anonymkode: a6ff6...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt, denne permen har ingenting med NAV å gjøre, den er en avtale mellom far og hans arbeidsgiver. Har arbeidsgiver gitt grønt lys for den løsningen som dere ønsker TS, er det bare å kjøre på. 

Arbeidsgiver til min mann ga han til nød fri 14 dager etter fødsel siden det var hans rett, men å få de betalt kunne vi se langt etter. Så dere er heldige!!

 

Anonymkode: 82647...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som nevnt, denne permen har ingenting med NAV å gjøre, den er en avtale mellom far og hans arbeidsgiver. Har arbeidsgiver gitt grønt lys for den løsningen som dere ønsker TS, er det bare å kjøre på. 

Arbeidsgiver til min mann ga han til nød fri 14 dager etter fødsel siden det var hans rett, men å få de betalt kunne vi se langt etter. Så dere er heldige!!

 

Anonymkode: 82647...304

Ja vi er utrolig heldige! Denne arbeidsgiveren er helt fantastisk på de fleste politiske områder. Lederen til mannen svarte som så på forslaget at ''ja klart det må gå an, du må da være lengst mulig hjemme å stelle med madam'en'' :laugh: Veldig heldige med dem.

Anonymkode: a6ff6...6ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Min mann jobber 14/14 skift, og er 14 dager hjemme og 14 dager borte :) Han får betalt 14 dager pappaperm i forbindelse med fødsel, disse pengene får han av arbeidsgiver. 

Jeg er gravid, og har fått planlagt KS (av medisinske årsaker) dagen etter han kommer hjem. Altså han kommer hjem onsdag, KS torsdag, så har han 14 dager fri. Lurer da på om han kan ha sine 14 dager fri (som normalt), så ta 14 dagers pappaperm etter det igjen, og så ha 14 dager fri før han går på nytt skift? Går det an? 

Han luftet dette for sin leder, som var positiv og ikke så problemet med dette - men jeg lurer likevel på om det er lov? Har NAV noe med dette eller er det mellom mannen min og arbeidsgiver? :) Får den lykkerusen av tanken på å ha han hjemme hele 6 uker etter fødsel, spesielt siden det er KS med flere liggedøgn, operasjonssår/smerter, løftebegrensning osv. 

Anonymkode: a6ff6...6ef

Nei. De 14 dagene det her er snakk om, skal tas rett etter fødsel for at de ikke skal falle vekk. Føder du onsdag før skjærtorsdag i påsken, f.eks., kan ikke far forlenge friperioden utover de 14 dagene etter fødsel, selv om det har vært mange helligdager i den perioden.

Anonymkode: 3bab6...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei. De 14 dagene det her er snakk om, skal tas rett etter fødsel for at de ikke skal falle vekk. Føder du onsdag før skjærtorsdag i påsken, f.eks., kan ikke far forlenge friperioden utover de 14 dagene etter fødsel, selv om det har vært mange helligdager i den perioden.

Anonymkode: 3bab6...0b1

Med arbeidsgiver sier jo at det er greit for dem? :) 

Anonymkode: a6ff6...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) han jobber ikke i staten, det er et privat firma. "I forbindelse med fødsel" kan jo være så mangt som en sier her. Arbeidsgiver her tolker det tydeligvis i familiens favør i vår situasjon 😀 Så lenge NAV eller noen ikke kan begynne å krangle så har jo arbeidsgiver sagt at det er greit.

Anonymkode: a6ff6...6ef

'I forbindelse med fødsel' sier seg jo selv at det er etter fødselen. Men ja, arbeidsgiver kan jo la han være hjemme slik du skisserer i HI. Veldig flott at dere har en så god arbeidsgiver.

Arbeidsgiver bestemmer også om arbeidstakeren skal få lønn eller ei i denne perioden. Har du sjekket opp det?

Som andre også her sier, Nav har ikke noe med denne biten å gjøre :)

Kos dere hjemme, du, mannen og den snart nyfødte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Zogi skrev:

'I forbindelse med fødsel' sier seg jo selv at det er etter fødselen. Men ja, arbeidsgiver kan jo la han være hjemme slik du skisserer i HI. Veldig flott at dere har en så god arbeidsgiver.

Arbeidsgiver bestemmer også om arbeidstakeren skal få lønn eller ei i denne perioden. Har du sjekket opp det?

Som andre også her sier, Nav har ikke noe med denne biten å gjøre :)

Kos dere hjemme, du, mannen og den snart nyfødte :)

Jepp, han får full lønn i 14 dager 😍 

Tusen takk, jeg gleder meg litt mer nå 😀 Har ganske KS-angst, så veldig godt å få ha han hjemme! 

Anonymkode: a6ff6...6ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er greit for arbeidsgiver er det jo bare å ta den omsorgspermisjonen først og 14 dager fri etter det. I prasis har det ikke noe å.si. 

Anonymkode: 4cee6...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, han får full lønn i 14 dager 😍 

Tusen takk, jeg gleder meg litt mer nå 😀 Har ganske KS-angst, så veldig godt å få ha han hjemme! 

Anonymkode: a6ff6...6ef

Så bra at dem betaler full lønn også :D

KS går nok bra skal du se, dere får ett litt lengre opphold på sykehuset samt dere får være på barselavdelingen i stedet for hotellet som betyr tettere oppfølging. Det beste rådet jeg fikk: Ring på de ansatte når du har behov for det :)

Hadde selv hastekeisersnitt med full narkose som endte godt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Zogi skrev:

Så bra at dem betaler full lønn også :D

KS går nok bra skal du se, dere får ett litt lengre opphold på sykehuset samt dere får være på barselavdelingen i stedet for hotellet som betyr tettere oppfølging. Det beste rådet jeg fikk: Ring på de ansatte når du har behov for det :)

Hadde selv hastekeisersnitt med full narkose som endte godt :) 

Ja veldig glad for det! :) Jeg håper det. Det går jo som regel fint - men er jo en stor operasjon! Kunne godt tenkt meg vaginal fødsel, det er det jeg alltid har sett for meg! Men har måttet fjerne nesten hele livmorhalsen pga. kreft - så da er det visst ikke mulig med vaginal :( Men barn blir det uansett - er fordeler og ulemper med begge fødselsmetodene :-D 

Anonymkode: a6ff6...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...