Gå til innhold

Nesten forlatt med mongoloid person i ødemarka.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uansett så setter man ikke tre personer langt uti ødemarka med en som er mongoloid til å bli passet på. :P 
Altså: man setter ikke folk i en sånn situasjon der det kunne ha skjedd noen noe. Vi aner ikke hvordan vi skulle ha håndtert situasjonen og nå er ikke temaet hvilke diagnosen han har. 

Det er så mye rare folk og rare svar på kvinneguiden. :roll: 

Anonymkode: 6fe87...279

Du er visst ein av dei raraste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, Cicero skrev:

Hvor langt ut i ødemarka var det? Var det andre folk der? 

Høres ikke helt bra ut at de folkene der skal ha ansvar for en tilbakestående heller. Man merker det jo fort om man oppleves for en byrde for noen. 

He He. Ja - det er langt. Langt unna alt og alle. Man kan sammenligne det med en prærie. Det var folk der men de gadd ikke gjøre noe med det. :P 

De kunne ha byttet på for en time i stedet for og bare glo rundt seg. Men pølser klarte dem å få tak i der ute i gokk. Merkelig miljø. :roll: 

De som kjenner personen har jo ansvaret. Ikke "alle andre". Hadde jeg visst at noen var i stand til å sette folk i fra seg uti ødemarka hadde man jo aldri dratt dit. 

Anonymkode: 6fe87...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet om mange i helsesektoren som sier "mongolid". Det er ikke noe galt i det. Er heller stygt å si "mongo".

Anonymkode: 3f705...5c7

Å bruke mongoloid som synonym for Down syndrom er omtrent like korrekt som å bruke negroid som synonym for Williams syndrom. Brukt i denne sammenhengen vil ordet mongo til sammenligning da tilsvare å bruke ordet neger om alle med Williams syndrom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Klossmajor skrev:

Å bruke mongoloid som synonym for Down syndrom er omtrent like korrekt som å bruke negroid som synonym for Williams syndrom. Brukt i denne sammenhengen vil ordet mongo til sammenligning da tilsvare å bruke ordet neger om alle med Williams syndrom. 

Ja, men nå er ikke det tema (for hundrede gang). 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anonymkode: 6fe87...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tok dere ikke bare å forlot stedet på samme måte som dere kom?

Anonymkode: f9042...34a

Det blir litt vanskelig i "prærien". ;) Også har jeg ikke hjerte til å la en mongoloid person sitte der alene. ;) 

Anonymkode: 6fe87...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenk hvis noe skjedde - at noen ble skadet også gikk de i fra folk som ikke kom seg en meter. Skulle de ikke gjøre noe med det da? Er dette en grei oppførsel? Selv syns jeg det var skikkelig uhøflig. Spesielt å la oss ta oss av en som er deres ansvar, en retard. 

Anonymkode: 6fe87...279

De visste sikkert ikke at de etterlot vedkommende hos en person med så forkastelige holdninger til utviklingshemmede. 

Anonymkode: 7a623...109

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De visste sikkert ikke at de etterlot vedkommende hos en person med så forkastelige holdninger til utviklingshemmede. 

Anonymkode: 7a623...109

Å joda. Vi ble bedt med dit og når vi gikk forbi de som ba oss dit så overså de oss. Det er de som ba oss sine holdninger som er ille ovenfor et menneske som er mongoloid da, syns jeg. Hvem har hjerte til å la en mongoloid person sitte der alene med ukjente? Hadde det ikke vært for oss så hadde ikke personen hatt mat på 17.mai eller noe. :( 

Anonymkode: 6fe87...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Sphere skrev:

Tipper de lot den tilbakestående passe på dere. Høres ut som dere trengte det. 

Det skulle jeg skrive! :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor måtte dere betale for dette familiemedlemmet? 

Anonymkode: af8b0...643

Ingen tvang oss til å betale 40 kr for pølser, is og sånt. 🙂

Anonymkode: 6fe87...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis dere kunne se at de spiste kake osv, så gikk de jo ikke sinnsykt langt i fra dere. Og dere ble da ikke forlatt i ødemarken. Ikke gjør situasjonen verre enn den er. Skal man på fest/besøk så er det naturlig å spørre hvor det er og hvis dere ikke visste det så må dere jo ha merket at det var langt ute i "ingenmannsland" da dere kom dit. Og dermed kunne dere f.eks. planlagt hvordan dere skulle kommet dere hjem. Dere kunne også enkelt tatt med denne personen til de som arrangerte festen, spurt hvem som kjenner h*n, sagt dere skulle gå og latt h*n bli igjen med de som kjenner/har ansvar for h*n. Eller kanskje spurt denne personen selv om h*n koste seg, ville hjem, om dere skulle kontakte noen for h*n. H*n kunne sikkert ha svart på det best. 

Ellers så synes jeg ordbruken du bruker angående denne personen dere måtte "passe på" er nedlatende og lite gjennomtenkt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De visste sikkert ikke at de etterlot vedkommende hos en person med så forkastelige holdninger til utviklingshemmede. 

Anonymkode: 7a623...109

 

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å joda. 

Anonymkode: 6fe87...279

Så de visste det, du har vist slike holdninger før? Og likevel overlot de personen i din "omsorg"? Vet du hva? Alle forstår at du er et troll. Folk ber deg om å slutte å bruke nedlatende begreper, og du passer på å gjøre det flest mulig ganger i hvert nye innlegg. Kryp tilbake i hullet ditt og finn på noe annet å trolle om. 

Anonymkode: 7a623...109

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Så de visste det, du har vist slike holdninger før? Og likevel overlot de personen i din "omsorg"? Vet du hva? Alle forstår at du er et troll. Folk ber deg om å slutte å bruke nedlatende begreper, og du passer på å gjøre det flest mulig ganger i hvert nye innlegg. Kryp tilbake i hullet ditt og finn på noe annet å trolle om. 

Anonymkode: 7a623...109

Visste at personen er mongoloid? Ja. De fortalte det. Nei - hva slags holdning er det du prater om? Skulle jeg forlatt personen der alene i mens andre feiret og hadde det gøy? 

Det er helt sant faktisk og det var ekstremt ubehagelig, men det var fordi vi ble forlatt langt ute i ødemarka, ikke pga personen vi passet på. 

Anonymkode: 6fe87...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal jeg omtale personen som/med siden ordet mongoloid er nedlatende i følge noen av dere? Jeg vet jo ikke hva fagordet for det er. Noe privatliv må personen få ha... :P Men kom gjerne med hva man egentlig kaller det. 

Anonymkode: 6fe87...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal jeg omtale personen som/med siden ordet mongoloid er nedlatende i følge noen av dere? Jeg vet jo ikke hva fagordet for det er. Noe privatliv må personen få ha... :P Men kom gjerne med hva man egentlig kaller det. 

Anonymkode: 6fe87...279

Jeg nekter å tro at det finnes noen som ikke har hørt om Downs syndrom. Du er ikke troverdig. Får personen mer "privatliv" ved at du henger ham ut som mongoloid og retard på internett, mener du? Og slutt å late som du ikke forsto hva jeg mente med om de visste på forhånd hvor nedlatende du var. Du er nok ikke så "retard" at du ikke forsto det. 

Anonymkode: 7a623...109

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men nå er ikke det tema (for hundrede gang). 

Anonymkode: 6fe87...279

Du får skylde på deg selv....det var du selv som avsporet fra tråden.

Endret av Klossmajor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal jeg omtale personen som/med siden ordet mongoloid er nedlatende i følge noen av dere? Jeg vet jo ikke hva fagordet for det er. Noe privatliv må personen få ha... :P Men kom gjerne med hva man egentlig kaller det. 

Anonymkode: 6fe87...279

Hadde du vært litt mer opplyst, som de fleste er selv om de ikke arbeider innenfor helse- og omsorgsarbeid, så hadde du visst det het psykisk- eller fysisk utviklingshemmet (fellesbetegnelser). Du kan lese mer om hva dette kan innebære her: https://snl.no/utviklingshemning 

Det er svært få som kaller denne gruppen for personer for mongoloid. Jeg vil absolutt anta at de fleste av Norges befolkning er fult klar over at dette ordet har vært brukt som skjellsord/nedlatende, og dermed ikke passer å bruke. Spesielt brukt i form av forkortelsen "mongo". 
Her kan du blant annet lese om hvordan en far til en person med Downs syndrom opplever når datteren blir kalt skjellsord: http://www.dagbladet.no/kultur/hvorfor-kodder-dere-med-datteren-min-som-har-downs/60894774 Kanskje dette kan øke din forståelse for hvordan slike ord kan oppleves krenkende for andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

49 minutter siden, Luckiness skrev:

Hadde du vært litt mer opplyst, som de fleste er selv om de ikke arbeider innenfor helse- og omsorgsarbeid, så hadde du visst det het psykisk- eller fysisk utviklingshemmet (fellesbetegnelser). Du kan lese mer om hva dette kan innebære her: https://snl.no/utviklingshemning 

Det er svært få som kaller denne gruppen for personer for mongoloid. Jeg vil absolutt anta at de fleste av Norges befolkning er fult klar over at dette ordet har vært brukt som skjellsord/nedlatende, og dermed ikke passer å bruke. Spesielt brukt i form av forkortelsen "mongo". 
Her kan du blant annet lese om hvordan en far til en person med Downs syndrom opplever når datteren blir kalt skjellsord: http://www.dagbladet.no/kultur/hvorfor-kodder-dere-med-datteren-min-som-har-downs/60894774 Kanskje dette kan øke din forståelse for hvordan slike ord kan oppleves krenkende for andre. 

Jeg følte at jeg ble utnyttet av de om egentlig er omsorgspersonene til vedkommende. Flere av de andre i diskusjonen skriver jo at man ble bare invitert så se slapp å ta vare på personen og skøyv alt over på meg så de slapp å ta vare på personen. Diagnosen til personen er ikke så viktig men å la personen sitte der ute i gokk på 17. Mai uten muligheter til å komme seg unna, få mat og sånt er direkte slemt av de som har ansvaret og jeg kunne vel egentlig snudd og gått, men hadde ikle hjerte til det. Det er ikke mitt ansvar i det store og hele. De som har ansvaret er de som fortalte om personen og de som satte folk i en sånn situasjon, men som sagt: de driter jo i det og det er ille første gangen de gjør sånt heller. Stakkars menneske. 

Nå er det ikke jeg som krenker noen, men de som har ansvaret/skulle hatt ansvaret som gjør dette. Snakk om å være lite oppegående. Når en person som er mongoloid skjønner mer enn dem så burde noen våknet så man kan vel egentlig diskutere hvem som egentlig er helt retard. ;) 

Anonymkode: 6fe87...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Luckiness skrev:

Hadde du vært litt mer opplyst, som de fleste er selv om de ikke arbeider innenfor helse- og omsorgsarbeid, så hadde du visst det het psykisk- eller fysisk utviklingshemmet (fellesbetegnelser). Du kan lese mer om hva dette kan innebære her: https://snl.no/utviklingshemning 

Det er svært få som kaller denne gruppen for personer for mongoloid. Jeg vil absolutt anta at de fleste av Norges befolkning er fult klar over at dette ordet har vært brukt som skjellsord/nedlatende, og dermed ikke passer å bruke. Spesielt brukt i form av forkortelsen "mongo". 
Her kan du blant annet lese om hvordan en far til en person med Downs syndrom opplever når datteren blir kalt skjellsord: http://www.dagbladet.no/kultur/hvorfor-kodder-dere-med-datteren-min-som-har-downs/60894774 Kanskje dette kan øke din forståelse for hvordan slike ord kan oppleves krenkende for andre. 

Ikke heng deg opp i at jeg skriver mongoloid. Jeg mener jo ikke det slemt. Det er ikke ment på en nedsettende måte.

At dere velger å henge dere opp i et ord om jeg bruker mongoloid, downs etc så er det ikke det dere skulle henge dere opp i, men situasjonen. Snakk om flisespikkeri altså. 

Anonymkode: 6fe87...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg følte at jeg ble utnyttet av de om egentlig er omsorgspersonene til vedkommende. Flere av de andre i diskusjonen skriver jo at man ble bare invitert så se slapp å ta vare på personen og skøyv alt over på meg så de slapp å ta vare på personen. Diagnosen til personen er ikke så viktig men å la personen sitte der ute i gokk på 17. Mai uten muligheter til å komme seg unna, få mat og sånt er direkte slemt av de som har ansvaret og jeg kunne vel egentlig snudd og gått, men hadde ikle hjerte til det. Det er ikke mitt ansvar i det store og hele. De som har ansvaret er de som fortalte om personen og de som satte folk i en sånn situasjon, men som sagt: de driter jo i det og det er ille første gangen de gjør sånt heller. Stakkars menneske. 

Nå er det ikke jeg som krenker noen, men de som har ansvaret/skulle hatt ansvaret som gjør dette. Snakk om å være lite oppegående. Når en person som er mongoloid skjønner mer enn dem så burde noen våknet så man kan vel egentlig diskutere hvem som egentlig er helt retard. ;) 

Anonymkode: 6fe87...279

Men det var jo nettopp du som ba om å få svar på dette: Hva skal jeg omtale personen som/med siden ordet mongoloid er nedlatende i følge noen av dere? Jeg vet jo ikke hva fagordet for det er. Noe privatliv må personen få ha... :P Men kom gjerne med hva man egentlig kaller det. 

Så da må du ikke skyve dette spørsmålet over på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Fjaselina skrev:

Du er visst ein av dei raraste.

Kvinneguiden er ypperlig for deg antar jeg. Det virker som om at dere leter etter feil med ord og setningsoppbygninger. Snakk om å være negativ. 

Håper jeg made your day nå som du fant en feil, som du mener er feil vel og merke. ;) 

Her er man ikke interessert i temaet men i alt mulig annet. 

Anonymkode: 6fe87...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...