Gå til innhold

Nesten forlatt med mongoloid person i ødemarka.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og en venn var på besøk hos noen som bor langt uti huttiheita. Der har de ikke buss, tog i nærheten, politi, ambulanse eller noe sånt i nærheten av området der ting skjer. Det er 17. mai og noen vi besøker inviterer oss på en "stor 17. Mai feiring".

Verken min venn eller jeg kjenner noen på dette området (bygd). Ingen. De som inviterer oss bare går i fra oss og vi blir sittende alene i ingenmannsland. De som inviterte oss går langt vekk og som om ikke det er nok så blir vi sittende med en o familien deres som er tilbakestående (stakkars menneske). 

Siden de bare gikk i fra oss langt uti ingenmannsland så må vi vente og vente og vi ser de hygger seg med andre folk på avstand. Vi går bort til dem med deres familiemedlem men de bare ser dumt på oss og går. Ville dere tatt opp dette med dem og hva ville dere sagt til dem om dette? 

Tenk hvis noe skjedde - at noen ble skadet også gikk de i fra folk som ikke kom seg en meter. Skulle de ikke gjøre noe med det da? Er dette en grei oppførsel? Selv syns jeg det var skikkelig uhøflig. Spesielt å la oss ta oss av en som er deres ansvar, en retard. 

Anonymkode: 6fe87...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest supernova_87

Det er ikke grei oppførsel å drive å kalle folk for retard eller mongoloid heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der sto de langt unna og vi skimtet at de fråtset i seg pølser, kake, mer kake, brus, is, is og enda mer is. Noe så motbydelig når de har gjester. Vi måtte til og med betale for deres mongoloide familiemedlem. De gadd ikke ta vare på han eller noen ting... :hakeslepp: Jeg ble opprørt siden han er mongoloid og kunne fått et illebefinnende. De dreit de i... 

Anonymkode: 6fe87...279

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rainstorm skrev:

Det er ikke grei oppførsel å drive å kalle folk for retard eller mongoloid heller. 

Personen har en hjerneskade. Så det er jo bare sant. :) 

Anonymkode: 6fe87...279

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og en venn var på besøk hos noen som bor langt uti huttiheita. Der har de ikke buss, tog i nærheten, politi, ambulanse eller noe sånt i nærheten av området der ting skjer. Det er 17. mai og noen vi besøker inviterer oss på en "stor 17. Mai feiring".

Verken min venn eller jeg kjenner noen på dette området (bygd). Ingen. De som inviterer oss bare går i fra oss og vi blir sittende alene i ingenmannsland. De som inviterte oss går langt vekk og som om ikke det er nok så blir vi sittende med en o familien deres som er tilbakestående (stakkars menneske). 

Siden de bare gikk i fra oss langt uti ingenmannsland så må vi vente og vente og vi ser de hygger seg med andre folk på avstand. Vi går bort til dem med deres familiemedlem men de bare ser dumt på oss og går. Ville dere tatt opp dette med dem og hva ville dere sagt til dem om dette? 

Tenk hvis noe skjedde - at noen ble skadet også gikk de i fra folk som ikke kom seg en meter. Skulle de ikke gjøre noe med det da? Er dette en grei oppførsel? Selv syns jeg det var skikkelig uhøflig. Spesielt å la oss ta oss av en som er deres ansvar, en retard. 

Anonymkode: 6fe87...279

Skyt meg hvis jeg tar feil, men valgte de som inviterte dere å ignorere dere? Kan det tenkes at de bruke dere for å passe på vedkommende?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Morten1 skrev:

Skyt meg hvis jeg tar feil, men valgte de som inviterte dere å ignorere dere? Kan det tenkes at de bruke dere for å passe på vedkommende?

Ja. Midt i ødemarka. Egentlig kunne jeg ikke brydd meg mindre, men de kunne giddet å passe på sitt eget familiemedlem. Vi kan ikke ta vare på en som er mongoloid midt i ødemarka på 17. Mai. Grunnen til at man reagerer er fordi det kunne skjedd noe, men de dreit i det.

Anonymkode: 6fe87...279

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bilderesultat for stop just stop gif

Anonymkode: 60662...a85

Hva? :klo: 

Anonymkode: 6fe87...279

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personen har en hjerneskade. Så det er jo bare sant. :) 

Anonymkode: 6fe87...279

Å ha en hjerneskade betyr ikke at det er greit å bruke de ordene likevel. Det er ganske velkjent at de har negative konnotasjoner og blir brukt på en nedsettende måte. Til og med hvis man søker på ordet mongoloid kommer det frem at det er et ord som blir brukt nedsettende om en gruppe, med mindre man er mongol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rainstorm skrev:

Å ha en hjerneskade betyr ikke at det er greit å bruke de ordene likevel. Det er ganske velkjent at de har negative konnotasjoner og blir brukt på en nedsettende måte. Til og med hvis man søker på ordet mongoloid kommer det frem at det er et ord som blir brukt nedsettende om en gruppe, med mindre man er mongol. 

Er dette noe å kverulere om i akkurat denne situasjonen, synes du? TS sa sikkert ikke noe sånt til angjeldende person.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
3 minutter siden, Arabella skrev:

Er dette noe å kverulere om i akkurat denne situasjonen, synes du? TS sa sikkert ikke noe sånt til angjeldende person.

Oj, det var rette ræva som feis. Ja, jeg synes det er noe å kommentere på. Jeg synes ikke det er greit at man driver og omtaler folk som er uheldige og har en hjerneskade som "retards" og "mongoloide". Ellers synes jeg ikke "akkurat denne situasjonen" var så veldig kritisk at det gjorde noe at jeg kommenterte nettopp dette. 

Hva med deg selv Arabella, syns du det er noe å ta meg på at jeg kommenterer på dette når du uansett ikke bidrar med noe selv i tråden? I akkurat denne situasjonen, mener jeg ... 

Endret av Rainstorm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppegående mennesker bruker ikke slike betegnelser lengre. Jeg må si jeg ikke helt tror på denne historien din, ts.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og en venn var på besøk hos noen som bor langt uti huttiheita. Der har de ikke buss, tog i nærheten, politi, ambulanse eller noe sånt i nærheten av området der ting skjer. Det er 17. mai og noen vi besøker inviterer oss på en "stor 17. Mai feiring".

Verken min venn eller jeg kjenner noen på dette området (bygd). Ingen. De som inviterer oss bare går i fra oss og vi blir sittende alene i ingenmannsland. De som inviterte oss går langt vekk og som om ikke det er nok så blir vi sittende med en o familien deres som er tilbakestående (stakkars menneske). 

Siden de bare gikk i fra oss langt uti ingenmannsland så må vi vente og vente og vi ser de hygger seg med andre folk på avstand. Vi går bort til dem med deres familiemedlem men de bare ser dumt på oss og går. Ville dere tatt opp dette med dem og hva ville dere sagt til dem om dette? 

Tenk hvis noe skjedde - at noen ble skadet også gikk de i fra folk som ikke kom seg en meter. Skulle de ikke gjøre noe med det da? Er dette en grei oppførsel? Selv syns jeg det var skikkelig uhøflig. Spesielt å la oss ta oss av en som er deres ansvar, en retard. 

Anonymkode: 6fe87...279

Denne historien her skjønner jeg meg ikke på. 

Det er ikke greit å snakke om personer med en utviklingshemming slik som du gjør. 

Anonymkode: daf31...e8c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tipper de lot den tilbakestående passe på dere. Høres ut som dere trengte det. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at personen hadde downs syndrom? Da har han i så fall ikke en hjerneskade, ei heller større sjanse for illebefinnende enn vanlige folk. 

Jeg kjenner forøvrig ingen under 60 som fortsatt bruker betegnelsene "tilbakestående" og "mongoloid", med mindre de selv er litt intellektuelt utfordret, for å si det på den måten. 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Rainstorm skrev:

Å ha en hjerneskade betyr ikke at det er greit å bruke de ordene likevel. Det er ganske velkjent at de har negative konnotasjoner og blir brukt på en nedsettende måte. Til og med hvis man søker på ordet mongoloid kommer det frem at det er et ord som blir brukt nedsettende om en gruppe, med mindre man er mongol. 

Mongoloid er egentlig en rasebetegnelse som betyr mongol-lignende. Mongoloid fikk først en negativ konnotasjon da det også bredte seg som en betegnelse for personer med Downs syndrom. Det er nettopp tilknytningen til Downs syndrom som har gjort ordet mongoloid kontroversielt i omtale av folk som faller inn under rasekategorien mongoloid. At mongoloid, og etter hvert den avledede forkortelsen "mongo", kom i bruk om personer med Downs syndrom er av den enkle årsak at mange har ment at de bærer utseendemessige likhetstrekk med mongoler. Det er ikke personer med Downs syndrom som vil ha seg frabedt uttrykket mongoloid. Det er folk av østasiatisk opphav (litt upresist) som vil ha seg frabedt å bli knyttet til Downs syndrom. Det er tilknytningen til Downs syndrom som gjør ordet nedsettende.

De siste tiårene har man derfor i økende grad tatt i bruk asiatisk som en eufemisme for mongoloid, selv om asiatisk i en sånn sammenheng blir veldig upresist. Den mongoloide rase blir også kalt den gule rase, men også den betegnelsen har blitt kontroversiell, selv om det er fullt gangbart å omtale kaukasoide som hvite og negroide som svarte. Omtalen orientalere regnes gjerne heller ikke for gangbart lenger, fordi det betraktes som et ord med eurosentrisk innfallsvinkel. Det ligger i ordet orientaler at det er folk som kommer østfra, hvilket er et perspektiv de selv mener blir feil i forhold til deres eget kompass.

Det mest logiske er å kutte ut bruken av mongoloid om folk med Downs syndrom, ta tilbake ordets rette betydning om folk av den mongoloide rase og slutte å betrakte ordet som et skjellsord.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

..

Endret av fuglekvitter__
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Invicta skrev:

Mener du at personen hadde downs syndrom? Da har han i så fall ikke en hjerneskade, ei heller større sjanse for illebefinnende enn vanlige folk. 

Jeg kjenner forøvrig ingen under 60 som fortsatt bruker betegnelsene "tilbakestående" og "mongoloid", med mindre de selv er litt intellektuelt utfordret, for å si det på den måten. 

Hvis du ikke går så i dybden angående det (selv om dette med god grunn er nevnt i den settingen) så er det du spør om irrelevant. Uansett så setter man ikke tre personer langt uti ødemarka med en som er mongoloid til å bli passet på. :P 
Altså: man setter ikke folk i en sånn situasjon der det kunne ha skjedd noen noe. Vi aner ikke hvordan vi skulle ha håndtert situasjonen og nå er ikke temaet hvilke diagnosen han har. 

Det er så mye rare folk og rare svar på kvinneguiden. :roll: 

Anonymkode: 6fe87...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Klossmajor skrev:

Mongoloid er egentlig en rasebetegnelse som betyr mongol-lignende. Mongoloid fikk først en negativ konnotasjon da det også bredte seg som en betegnelse for personer med Downs syndrom. Det er nettopp tilknytningen til Downs syndrom som har gjort ordet mongoloid kontroversielt i omtale av folk som faller inn under rasekategorien mongoloid. At mongoloid, og etter hvert den avledede forkortelsen "mongo", kom i bruk om personer med Downs syndrom er av den enkle årsak at mange har ment at de bærer utseendemessige likhetstrekk med mongoler. Det er ikke personer med Downs syndrom som vil ha seg frabedt uttrykket mongoloid. Det er folk av østasiatisk opphav (litt upresist) som vil ha seg frabedt å bli knyttet til Downs syndrom. Det er tilknytningen til Downs syndrom som gjør ordet nedsettende.

De siste tiårene har man derfor i økende grad tatt i bruk asiatisk som en eufemisme for mongoloid, selv om asiatisk i en sånn sammenheng blir veldig upresist. Den mongoloide rase blir også kalt den gule rase, men også den betegnelsen har blitt kontroversiell, selv om det er fullt gangbart å omtale kaukasoide som hvite og negroide som svarte. Omtalen orientalere regnes gjerne heller ikke for gangbart lenger, fordi det betraktes som et ord med eurosentrisk innfallsvinkel. Det ligger i ordet orientaler at det er folk som kommer østfra, hvilket er et perspektiv de selv mener blir feil i forhold til deres eget kompass.

Det mest logiske er å kutte ut bruken av mongoloid om folk med Downs syndrom, ta tilbake ordets rette betydning om folk av den mongoloide rase og slutte å betrakte ordet som et skjellsord.

Okey - men nå handler det ikke om det. hvis du leser hovedinnlegget en gang til. :) Så kan du heller svare på det og ikke på alt mulig annet? :) 

Anonymkode: 6fe87...279

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Rainstorm skrev:

Å ha en hjerneskade betyr ikke at det er greit å bruke de ordene likevel. Det er ganske velkjent at de har negative konnotasjoner og blir brukt på en nedsettende måte. Til og med hvis man søker på ordet mongoloid kommer det frem at det er et ord som blir brukt nedsettende om en gruppe, med mindre man er mongol. 

Hva slags ord skal man bruke da? Fagordet for hjerneskaden til personen? Nå er det ikke diagnosen til vedkommende jeg var ute etter. Jeg var ute etter svar om hva som får folk til å sette igjen tre stk langt uti ødemarka og passe på en som ikke har så mye hånd-baggasje som oss andre (håper dette er en bedre beskrivelse av han). 


Det sier jo litt om deg at du reagerer på at jeg kaller han mongoloid - Jeg sier ikke det for å degradere han. Det sier mye om deg som tenker at jeg gjør det. Nei - skjerp deg. Hvis noen er mongolide så er det det det kalles. :P Men som sagt: nå handler det ikke om hans hjerneskade eller kromosomfeil.

Anonymkode: 6fe87...279

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...